Ini 10 Pantang Larang Di Korea Selatan Yang Wajib Korang Tahu


Disebabkan sempadan negara telah dibuka pada tahun ini, ramai rakyat Malaysia keluar melancong ke negara luar yang mereka ingin lawati terutama sekali ke Korea.

ARTIKEL BERKAITAN (KUIZ) Teringin Nak Pergi Korea? Jawab Kuiz Ni, Biar Kami Teka Tempat Mana Yang Best Untuk Korang! Jadi, KimchiDaily nak kongsikan kat korang 10 pantang larang yang perlu dipatuhi ketika berada di Korea. Ikut jangan tak ikut.
1. Memegang bawah mangkuk makanan
Kalau korang nak tahu, di Korea, biasanya mereka akan hidangkan nasi di dalam mangkuk. Bagi mereka, memegang bawah mangkuk dianggap tidak sopan dan boleh mengakibatkan tangan melecur disebabkan mangkuk yang panas.
Jadi, korang kena ambil perhatian.
2. Perlu menggunakan kedua-dua belah tangan untuk memberi duit atau barang ke orang lain. Kalau korang nak tahu, di negara Asia kita perlu menggunakan kedua-dua belah tangan untuk memberi dan menerima sesuatu seperti buah tangan atau duit kerana ia merupakan tanda hormat pada penerima dari pemberi.
Yang menerima juga perlu mengambilnya dengan kedua belah tangan supaya pemberi tak beranggapan bahawa penerima kurang berminat untuk menerima sesuatu darinya.
3. Jangan pernah main dengan penyepit makanan.
Korang mesti selalu dengar mengenai tak boleh main dengan penyepit makanan di Jepun je kan? Di Korea juga sama seperti di Jepun di mana mereka turut menerapkan adab ini dalam budaya mereka.
Penggunaan penyepit makanan juga ada tatacaranya tersendiri. Antara contoh yang diketahui adalah korang tak boleh menikam makanan dengan penyepit kerana ianya nampak seperti korang menghina tuan rumah atau tukang masak yang memasak makanan tersebut.
Selain itu, korang juga tak boleh menegakkan penyepit kerana ianya akan menyerupai kemenyan yang dibakar pada majlis pengebumian dan juga dikatakan sebagai malang. 
Jadi, korang kena hati-hati okey!
4. Tidak boleh makan dan minum dalam bas Yang ini agak rare untuk pelancong. Peraturan bas di Korea sudah lama diterapkan tetapi kebanyakan tourist masih melakukannya.
Kalau nak tahu, korang tak boleh bawa makanan atau minuman di dalam bas walaupun   makanan itu tertutup. Kalau pemandu bas mendapat tahu yang korang makan atau minum dalam bas, korang akan diturunkan dengan serta-merta atau kena bayar denda.
5. Jangan bercakap dengan kuat di tempat awam
Macam yang korang tahu, kita tidak boleh bercakap dengan kuat bila di tempat awam. Sama seperti di Korea, perkara asas ini walaupun diketahui semua tetapi ramai yang masih melakukannya.
Antara yang korang perlu tahu, ialah tidak membuat bising ketika berada di tempat awam. Kalau bercakap kuat di tempat awam, korang akan dianggap sebagai seorang yang rude. Jadi, korang perlu tahu perkara basic ini.
6. Tidak menunjukkan tattoo Di Korea, tattoo adalah salah satu hal yang tidak dipandang baik untuk dimiliki oleh seseorang. Kalau korang perasan, tattoo pada selebriti Korea perlu ditutup dengan patch sebelum muncul di tv.
Di Korea, jika seseorang itu menayangkan tattoo, kemungkinan mereka tidak dilayan dengan baik dan akan kurang mendapat pekerjaan.
Biasanya, golongan yang berusia di sana beranggapan bahawa orang yang ada tattoo ini adalah seorang yang jahat.
7. Jangan meletakkan kaki di atas perabot
Bercakap sahaja pasal adab, Korea penuh dengan adab dan tatatertibnya sendiri. Salah satu adab yang ada di Korea juga adalah jangan meletakkan kaki di atas perabot.
Di Korea, kalau korang cuba untuk mengangkat kaki dan letak di atas perabot, ia akan dianggap sebagai kurang manis dan tidak beradab.
Tambahan, bawah tapak kaki kita kan kotor untuk diletakkan di atas perabot. Jadi, perkara ini tak boleh dijadikan sebagai satu kebiasaan!
8. Jangan letakkan duit atau kad kredit di atas kaunter pembayaran Macam yang korang tahu, banyak negara terbiasa membayar dengan kad kredit atau secara tunai di kaunter dan meja makan.
Jadi, kalau korang berada di kedai makan atau kafe terutamanya di Korea, jangan tinggalkan duit atau kad kredit di kaunter pembayaran dan meja makan tau sebab ia dianggap sebagai perbuatan yang tidak sopan.
9. Menulis dengan dakwat merah
Sama seperti Malaysia, di Korea menulis nama atau sesuatu dengan dakwat merah adalah seperti korang menginginkan seseorang itu meninggal dunia.
Disebabkan itu, kita dilarang untuk menulis apa-apa pun terutamanya nama orang dengan menggunakan dakwat merah.
10. Pilih tempat duduk yang betul di pengangkutan awam Kalau korang datang ke Korea, tak semua tempat duduk dalam pengangkutan awam itu boleh diduduki tau, nanti orang Korea marah!
Kalau korang nak tahu, pengangkutan awam di sana mempunyai tempat duduk dikhaskan oleh golongan tertentu saja. Jadi, pastikan korang peka dengan tempat duduk yang mahu diduduki semasa menaiki pengangkutan awam.
Jadi, sebelum korang terbang ke Korea ingatlah 10 pantang larang ini tau!!
Jom ‘Like’ dan ‘Follow’ Facebook, Twitter, Instagram dan Telegram KimchiDaily untuk mendapatkan berita Korea paling latest yang sensasi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kimchidaily.my/ini-10-pantang-larang-di-korea-selatan-yang-wajib-korang-tahu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bts Akan Ikut Wajib Militer Korea Selatan Terancam 2 Tahun Hilang Dari Publik

Bts Akan Ikut Wajib Militer Korea Selatan Terancam 2 Tahun Hilang Dari Publik

papar berkaitan - pada 18/10/2022 - jumlah : 139 hits
Sebelumnya wajib militer adalah peraturan yang harus diikuti seluruh pria Korea Selatan yang berumur 18 28 tahun Mereka yang kena wajib militer harus mengikuti kegiatan bela negara itu selama 18 21 bulan
5 Potret Putri Marino Liburan Di Korea Selatan Gayanya Kece Bak Abg

5 Potret Putri Marino Liburan Di Korea Selatan Gayanya Kece Bak Abg

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 106 hits
Artis cantik Putri Marino sedang menikmati liburan di Korea Selatan Sederet foto foto liburan dibagikan ibu satu anak itu di laman instagramnya Penampilannya begitu kece bagaikan ABG Intip foto fotonya yuk
9 Pantang Larang Melawat Bayi Baru Lahir

9 Pantang Larang Melawat Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 146 hits
9 PANTANG LARANG MELAWAT BAYI BARU LAHIR YANG KITA SEMUA KENA TAHU Setiap daripada kita mesti teruja melawat keluarga atau rakan terdekat yang baru melahirkan bayi Walaubagaimanapun kita perlu tahu bahawa bayi yang baru lahir adalah amat se...
Demi Bts Luna Maya Rogoh Kocek Rp16 Juta Untuk Biaya Hotel Di Korea Selatan

Demi Bts Luna Maya Rogoh Kocek Rp16 Juta Untuk Biaya Hotel Di Korea Selatan

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 132 hits
Luna Maya rela merogoh kocek dalam untuk biaya hotel selama menginap di Busan Korea Selatan Ia menghabiskan uang Rp16 juta untuk menginap dua malam demi grup kesayangannya BTS Intip potret kamar hotelnya berikut ini
Teringin Nak Pergi Korea Jawab Kuiz Ni Biar Kami Teka Tempat Mana Yang Best Untuk Korang

Teringin Nak Pergi Korea Jawab Kuiz Ni Biar Kami Teka Tempat Mana Yang Best Untuk Korang

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 178 hits
Setiap kali tonton K drama atau layan artis Kpop kesayangan korang mesti ada rasa teringin nak menjejakkan kaki ke negara Kimchi tu kan Tu belum lagi tengok part diorang makan Perghh Terliur weyh Hihi Bukan korang je Kimchi Daily pun sebena...
Korea Selatan Kurangkan 10 Penggunaan Bahan Api Awam

Korea Selatan Kurangkan 10 Penggunaan Bahan Api Awam

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 123 hits
Korea Selatan kurangkan 10 penggunaan bahan api awam nbsp Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 30 Sep 2022 11 45PM
8 Trend Fesyen Musim Luruh Di Korea Yang Korang Boleh Ikuti

8 Trend Fesyen Musim Luruh Di Korea Yang Korang Boleh Ikuti

papar berkaitan - pada 7/10/2022 - jumlah : 108 hits
Untuk penggemar fesyen Korea fesyen musim luruh di Korea kini kembali Nah KimchiDaily kongsikan cara pemakaian musim luruh di Korea yang boleh diaplikasikan mengikut cuaca di Malaysia ARTIKEL BERKAITAN Nak tahu lebih lanjut jom 1 Ribbed tur...
Jalan Jalan Johor Wajib Singgah Ayer Hitam

Jalan Jalan Johor Wajib Singgah Ayer Hitam

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 169 hits
assalamualaikum salam sejahtera rindunya nak jalan jalan johor 1 2 bulan lepas 2 kali jejak ke johor namun urusan kerja semata mata sekali pergi dgn famili sekali lagi pergi pun sorang diri johor ni antara negeri favourite saya dan mr Asben...
Bighit Umumkan Bts Akan Segera Berangkat Wajib Militer Diperkirakan Comeback 2025

Bighit Umumkan Bts Akan Segera Berangkat Wajib Militer Diperkirakan Comeback 2025

papar berkaitan - pada 18/10/2022 - jumlah : 158 hits
Jin sebagai member tertua BTS akan menjadi member yang pertama kali berangkat wamil diikuti member lainnya
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku