Ingatkan Senang Je Nak Jadi Seorang Doktor Rupa Rupanya



salam sayang to you all,

Abang merupakan seorang pelajar perubatan. dahulu, abang jua sama macam anda semua. ada ayah, ibu yang amat inginkan abang menjadi seorang doktor. ada cikgu di sekolah yang amat berharap abang menjadi seorang doktor. ada cita cita yang sememangnya mahu menjadi seorang doktor. semangatnya kuat, tinggi. maybe kerana ketika itu, pelajar pandai spm 13 A sudah tentu satu sahaja cita cita adalah menjadi doktor. bak kata, doktor adalah kerjaya yang terhebat dibumi malaysia. 
Oh. dr sudah tentu glamour kan. banyak duit. kawan kawan pula bercerita , menurut surat khabar the star, kerjaya yang paling rakyat malaysia percayai adalah doktor mengatasi ulamak, tokoh politik dan sebagainya. nak jadi doktor sebab doktor banyak duit. nak jadi doktor sebab nak tolong orang susah. saya ada pengalaman keluarga sakit. saya tak dapat nak tolong kemudian meninggal. sedih. dari situ saya impikan nak jadi doktor. oh. dan macam macam lagi alasan yang boleh diberi untuk menjadi doktor. hakikatnya. tidak sebegitu. 
Kalau menang anda mahu menjadi seorang doktor, dengarlah apa yang ingin abang kongsikan bersama adik adik semua hari ini, abang ada chat dengan seorang kawan. dia bekas pelajar sains komputer. sekarang bekerja disebuah bank terkemuka dengan gai sekitar 3 ribu. alhamdulillah. bagus. dia bercita cita mahu menyambung sampai peringkat doktor falsafah. bagus.ada cita cita besar. abang cakap bagus la dah kaya. pastu dia kata , kamu lagi kaya jadi dr. 
Best ke jadi doktor? Kaya ke dengan jadi doktor? Seronok ke? Hebat ke ada title doktor? 
Mari abang mahu bercerita. mahu jadi doktor, anda kena korbankan masa anda yang cukup banyak. nak kena stady, belajar banyak benda. tahun pertama : anatomi, physiology, biochemistry. second year anda kena belajar microbiology, pathology, forensic medicine, pharmacology. tahun ketiga, anda kena belajar medicine, surgery, pediatric,obg, psychiatric, community medicine. ok. tahun 4 pun ada lagi , ortha, orthopedic, ent. tahun 5 pun sama. tahun 5 habis degree. anda bergelar dr. oh! tak habis disitu. 
Anda akan ada housemanship pula. masa inilah adik adik akan ditrain menjadi seorang doktor. masa ni la kalau adik adik nak kena marah. masa ni la kalau adik dibawah supervisor yang garang garang, adik akan dimalukan dengan semahu mahunya oleh bos adik adik. ok. habis 2 tahun jadi HO. adik dah jadi doktor sebenar. tak habis lagi. takkan adik adik nak jadi dr biasa sampai tua. rugi. tak kemana. adik adik akan jadi senior doktor yang gaji naik sikit sikit. sudah tentu adik adik nak jadi kaya. kena sambung belajar lagi. buat master. jadi doktor pakar. berapa lama. maybe 4 tahun. jadi doktor pakar plak. 
Emm. bak kata belajar seumur hidup. sanggupke? kalau sanggup alhamdulillah. kalau tak nak belajar dah, jadi senior doktor biasa. jagan marah kalau adik adik dihantar kehulu kampung ok. kena redha. Tak habis disitu. belajar tahun satu, tahun kedua lupa. belajar tahun ketiga, benda kat tahun kedua lupa. kena revise semua. sebanyak mana pelajaran yang abang kata tadi. buku huih kalau belajar kat india ni, balik malaysia boleh buat library buku perubatan yer adik adik. banyak. 
Pergi hospital, lecturer tanya, ni kalau patient macam macam ni, apa diagnosis dia. oh tak tahu. oh lupa. oh cikgu tahun dua tak ajar. oh saya tak baca lagi. oh tak tahu. nanti dr marah. nape kamu tak belajar. semalam kamu gi shopping. saya nampak. nape tak belajar. kalau patient ni mati sebab kamu macam mana. sebb kamu tak tahu macam mana nak diagnos. apa rawatan dia kamu tak tahu. sanggup ke kena marah macam tu depan kawan kawan. depan patient. kena halau kelas sebb takleh jawab apa dr tanya. dilakukan. jangan datang kelas kalau malas membaca. oh. oh ada lagi. 
Hari ini dapat sms. 5 minit lagi ada examination. sila datang cepat2. macamana kalau hari tu anda lupa nak bawa enset. atau enset ter off. fail la exam hari itu. oh. lupa nak kongsikan lagi. sanggup ke tengok darah? sanggup ke belajar anatomi dengan mayat yang dah 5 atau 6 tahun diawet. sanggup ke berbau formalin yang busuk. sanggup ke belajar dengan mayat, kaki yang dipotong, badan yang dipotong, ada tulang kering kat rumah, pergi autopsy tengok mayat bersih yang baru mati dipotong dengan mechine, dengan playar. organ organ dalaman yang dikeluarkan semacam nak kerat isi dan organ ayam. kepala yang di kerat menggunakan gergaji macam nak kerat pokok. oh macam macam adik adik akan rasai nanti.
Apa nilai yang ada disebalik semua ini. seronok ke nak jadi doktor. seronok ke kena marah? kena herdik tak pandai? tak tahu nak jawab? seronok ke terpaksa berada dihospital 72 jam tak balik? seronok ke terpaksa tidur dihospital meninggalkan suami, isteri tercinta, anak anak kat rumah? orang beraya, adik adik beraya dihospitalseronok ke fail exam? seronok ke semua itu semata mata nak kejar glamour? semata mata nak dapat duit banyak? andai wang yang dicari silakan jangan lagi ingat untuk jadi seorang doktor. andai glamour yang dicari, silakan lupakanlah title doktor. tiada yang indah bukan. 
Salah. ada yang lebih indah bila anda mahu menjadi seorang doktor. ada. bukan tiada.disebalik semua itu. adik adik akan mengerti. nyawa seorang manusia itu apa nilainya. adik adik akan mengerti mengapa asyik kena marah. mengapa kena baca buku. mengapa kena tahu semua benda. mengapa kena berkorban. nilai satu nyawa itu. apa perasaan andai ada patient didepan mata. kita seorang dr, tak mampu buat ape ape hanya menanti malaikat sakaratul maut datang mencabut nyawa. sedih sangat sangat. penderitaan seorang ayah yang sedang terlantar. ibu yang sedih melihat anak yang baru dilahirkan cacat. sakit. menyentuh perasaan. nenek yang tau bercerita kisah hidup. ditinggalkan anak2 kerana terlantar sakit. 
Andai betul2 mahu menjadi doktor, silakan. selamat berjaya dalam perjalanan yang cukup panjang. pasti segala cubaan akan anda tempuhi. usah risau. anda pasti akan berjaya. yang penting, kukuhkan kekuatan anada. redha dengan apa yang akan anda lalui. sukar mahupun senang. selamat berjaya. lupakan kemewahan. pasti diakhirnya anda akan berjaya menjadi seorang doktor cemerlang. kemewahan dan title jua akan kunjung tiba.
 Selamat menempuh spm adikku.
Oleh : 
Dr Amin Ismail (A.I.): Pegawai Perubatan UD41, Hospital Tengku Ampuan Afzan, KuantanMBBS (Melaka Manipal Medical College, Manipal University)
Kredit :  akudramin

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://lamanqaseh.blogspot.com/2017/06/ingatkan-senang-je-nak-jadi-seorang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senang Rupanya Nak Buat Putu Mayam Rasa Sedap Lembut Je

Senang Rupanya Nak Buat Putu Mayam Rasa Sedap Lembut Je

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 274 hits
Putu mayam biasanya dihidangkan bersama isi kelapa dan gula Melaka sejenis makanan tradisional India yang mendapat sambutan yang cukup baik dari semua bangsa Jom kita tengok cara buat resepi putu mayam original yang dikongsi oleh Julia Alee...
Sediakan 6 Bahan Ini Nanti Anak Lahir Senang Nak Uruskan Uri Bayi

Sediakan 6 Bahan Ini Nanti Anak Lahir Senang Nak Uruskan Uri Bayi

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 170 hits
Bagi yang bakal bergelar bapa buat kali pertama mahupun sudah mempunyai anak sebelum ini anda perlu mempunyai ilmu bagaimana cara nak menguruskan uri bayi anda Ada teknik yang betul ketika mencuci uri bayi dalam menjaga etika sebagai pengan...
Inilah Rupa Rupanya Sebab Saddam Hussien Dibunuh Amerika Syarikat Semoga Allah Merahmati Rohnya

Inilah Rupa Rupanya Sebab Saddam Hussien Dibunuh Amerika Syarikat Semoga Allah Merahmati Rohnya

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 129 hits
Dulu sebelum Teknologi secanggih sekarang nonton berita hanya di TV hitam putih Perang di Irak berkecamuk diikuti berita berita bohong sampai Semua orang terpedaya dan ikutan menghujat Saddam Hussein dan mendukung Amerika Ternyata beliau ad...
Resepi Fries Cheese Stick Rangup Menu Simple Senang Anak Nak Pegang

Resepi Fries Cheese Stick Rangup Menu Simple Senang Anak Nak Pegang

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 138 hits
Menu finger food atau berjejari sememangnya memudahkan untuk anak makan Selain boleh dipegang sendiri makanan berjejari ini juga buat anak lebih tertarik dan buat anak belajar pelbagai perkara ketika makan Nak cuba resipi simple tapi sedap ...
Barbie Papua Gadis Dari Wilayah Papua Disangka Minah Salleh Rupa Rupanya

Barbie Papua Gadis Dari Wilayah Papua Disangka Minah Salleh Rupa Rupanya

papar berkaitan - pada 10/11/2021 - jumlah : 133 hits
JAKARTA Seorang gadis dari wilayah Papua Indonesia menjadi sensasi internet kerana memiliki paras rupa seperti wanita Barat sehingga mendapat julukan sebagai Barbie Papua lapor portal Wolipop hari ini Herolena Beroperay 21 berkata dia serin...
Nak Rasa Juga Bagaimana Aku Seorang Blogger

Nak Rasa Juga Bagaimana Aku Seorang Blogger

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 130 hits
Bercerita tentang soal duit dalam blogging saya setuju sangat dengan pandangan seorang rakan blogger SBC yang mencadangkan buat para blogger baru agar membina dan memperkukuhkan blog anda dari segi untuk mendapat tempat di carian enjin baru...
Bukan Senang Nak Menulis Nie

Bukan Senang Nak Menulis Nie

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 150 hits
assalamualikum menulis egat senang ker nak menulis nak mengarut pun kena gak banyak idea lagi la nak menulis entri yang mantap dan berisi bagus susah beb kalau dapat menerangkan kepada sesorang dengan penulisan kita yang pendek dan padat pe...
Badan Arif Naik B1ntik B1ntik Tya Arifin Buat Ujian Alerg1k Kasihan Selama Ni Tahan Makan Coklat Keju Tapi Rupa Rupanya

Badan Arif Naik B1ntik B1ntik Tya Arifin Buat Ujian Alerg1k Kasihan Selama Ni Tahan Makan Coklat Keju Tapi Rupa Rupanya

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 204 hits
Dek bimbangkan kesihatan anak sulungnya Arif Jiwa pelakon dan usahawan Tya Arifin akhirnya memutuskan untuk melakukan ujian alerg1k kulit di sebuah pusat perub4tan di ibukota baru baru ini Ded4h Tya anak lelakinya itu mengalami beberapa gej...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16