Info Sihat 8 Makanan Yang Membuat Badan Kekal Bertenaga Segar Terus


8 Makanan Yang Membuat Badan Kekal Bertenaga || Pernah tak badan rasa lesu dan penat walau baru sahaja selesai makan? Aku pernah, agak selalu... Tapi hairan, bukankah makanan penambah tenaga? Macamana pulak dah makan macam-macam, but still lesu aje, rasa nak tidur terusss lepas balik kerja.. Walaupun tengahari dah tidur siang hari. Huuhu.. 
Ini mungkin terjadi kerana makanan yang diambil cenderung tinggi karbohidrat, terutama dari gula atau kafein.
Makanan-makanan bergula dan berkafein ini mungkin mempunyai kalori yang banyak untuk membekalkan tenaga, namun ia hanyalah bersifat sementara.
Untuk makan makanan penambah tenaga, anda memerlukan nutrien-nutrien yang tertentu. Dengan pengambilan nutrien yang betul, tubuh anda akan menggunakannya untuk menghasilkan tenaga pada tahap sel.
Beberapa nutrien penghasil tenaga ini termasuk:
Vitamin BKarnitinCoQ10CreatineZat besiMagnesiumProteinPotasiumMakanan penambah tenaga untuk atasi keletihanSecara umumnya, makanan yang dapat membantu meningkatkan tahap tenaga adalah makanan segar berbanding yang diproses dan mereka cenderung kaya dengan nutrien penting.
Beberapa contoh makanan tersebut merangkumi:

#1 Telur
Sebiji telur mengandungi banyak nutrisi. Menurut Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA), telur mengandungi 7 gram protein.
Ia juga menyediakan 4% pengambilan kalsium harian yang disyorkan dan 6% daripada pengambilan vitamin A yang disyorkan.
Telur juga merupakan sumber lemak. Menurut National Institute on Aging, lemak membekalkan tenaga dan membantu tubuh menyerap vitamin dengan baik.
#2 Pisang
Pisang juga adalah sumber kalium, serat, dan karbohidrat yang baik. Gabungan karbohidrat dan serat ini memberikan sumber tenaga yang tahan lama.
Menurut satu kajian kecil, penunggang basikal terlatih yang makan pisang mempunyai bekalan tenaga yang sama dengan mereka yang minum minuman tenaga semasa percubaan berjarak 47 batu.
Para penyelidik menyimpulkan bahawa pisang adalah sumber tenaga yang baik, terutama sebelum dan dalam jangka masa latihan yang panjang.
#3 Badam
Tahukah anda, badam kaya dengan nutrien seperti lemak, serat, dan protein? Kedua-dua protein dan lemak akan memberikan rasa kenyang dan dapat membantu meningkatkan tahap tenaga seseorang.
Selain itu, badam juga mengandungi vitamin E dan magnesium serta sesuai dibuat sebagai makanan ringan petang.
#4 Tembikai
Tembikai adalah sumber penghidratan yang hebat. Menurut Agricultural Marketing Resource Center, buah ini terdiri daripada 92% air dan mengandungi vitamin C, vitamin A, dan banyak nutrien lain.
Masalah kekeringan mampu meningkatkan perasaan keletihan. Walau bagaimanapun, tinjauan dari tahun 2010 menunjukkan penghidratan yang betul dapat meningkatkan kewaspadaan mental dan kesejahteraan tubuh badan.
#5 Minuman tanpa kafein
Minuman berkafein yang diambil secara bersederhana adalah bagus, dan terbukti mempunyai beberapa manfaat kesihatan.
Namun, ia hanya bertindak sebagai stimulant kepada tenaga yang diperlukan, dan tidak berkesan dalam jangka masa panjang.
Sekiranya anda ingin mendapatkan manfaat sepenuhnya, pilih kopi hitam atau teh tanpa gula. Soda dan minuman bertenaga dipenuhi dengan gula halus yang membawa kepada masalah kesihatan lain sekiranya diambil berlebihan.
#6 Air
Seperti yang diketahui oleh orang ramai, minum air adalah sangat penting untuk tubuh berfungsi pada tahap yang optimum.
Walaupun air tidak memberikan tenaga dalam bentuk kalori, ia dapat membantu memudahkan proses pengaliran dalam badan.
Cuba banyakkan minum air kosong sepanjang hari, dengan menggantikan pengambilan air bergula seperti soda, kopi, dan lain-lain.
Perubahan sederhana ini dapat memberikan perbezaan besar, dan badan anda pasti akan menghargainya!


#7 Biji chia
Biji chia juga kaya dengan serat dan nutrien-nutrien penting. Sebagai contoh, 1 auns biji chia mengandungi 4 gram protein, 11 gram serat, dan 9 gram lemak.
Selain itu, serat berguna untuk mencegah daripada berlakunya lonjakan gula darah sekitar waktu makan.
Ini kerana perubahan kadar gula darah yang cepat adalah kemungkinan yang menyumbang kepada keletihan.
#8 Oat
Oat juga bersifat tinggi serat dan mempunyai karbohidrat kompleks.
Tubuh dengan mudah akan menguraikan karbohidrat halus dan menggunakannya untuk memberi peningkatan tenaga jangka pendek. Gula adalah salah satu contoh karbohidrat halus.
Walau bagaimanapun, karbohidrat kompleks lebih sukar bagi tubuh untuk dipecah. Ini menjadikan mereka sumber tenaga yang lebih tahan lama.
Makanan dan minuman yang harus dielakkan
Sebilangan makanan serta minuman terutamanya jenis yang diproses boleh meningkatkan perasaan letih dan lesu.
Sebagai contoh, makanan yang tinggi gula hanya dapat membekalkan tenaga buat sementara waktu, tetapi energy boost ini sering menyebabkan penurunan tenaga secara mendadak kemudiannya.
Contoh makanan dan minuman yang boleh meningkatkan keletihan sepanjang hari termasuk:
Makanan bergula, seperti pencuci mulutRoti putihMinuman berkafein tinggiMakanan yang banyak diproses, seperti kerepek kentangPetua-petua diet untuk mengekalkan tenagaTerdapat juga beberapa strategi berkaitan diet yang boleh dicuba untuk membantu mengekalkan tahap tenaga terutamanya pada siang hari. Ia termasuklah:
Elak daripada skip makananMakan makanan ringan petang atau pagi, seperti badam, jika tahap tenaga merosotBerpegang pada pengambilan kalori harian yang disyorkanKekal hidrat dengan air atau minuman berkhasiat lainWalau bagaimanapun, lain orang, lain cara badan bertindak balas terhadap strategi di atas, dan sesuatu perkara yang berkesan untuk seseorang tidak semestinya baik untuk orang lain.
Kaedah-kaedah semula jadi untuk mengatasi keletihanMelakukan perubahan gaya hidup juga dapat membantu mengatasi masalah keletihan sepanjang hari.
Contohnya seperti bersenam, ini kerana melakukan aktiviti senaman secara berkala mampu meningkatkan stamina badan dan mengekalkan tenaga yang diperlukan oleh badan.
Tambahan itu, National Sleep Foundation turut menjelaskan bahawa tidur malam yang mencukupi membantu tubuh dengan:
Mengawal suhuMengekalkan selera makan yang sihatMenjaga ketahanan badan yang kuatMengatur tahap hormonDi samping itu, menguruskan tekanan adalah cara lain untuk mengatasi masalah keletihan. Lama-kelamaan, tekanan yang kronik boleh memberikan kesan negatif kepada kesihatan.














Hello Health Group tidak memberikan nasihat perubatan, diagnosis atau rawatan.
SENYUM SAJA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.nonasani.com/2020/10/info-sihat-8-makanan-yang-membuat-badan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amalkan Incha Oil Tubuh Badan Lebih Sihat

Amalkan Incha Oil Tubuh Badan Lebih Sihat

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 581 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraApa khabar rakan rakan dan pembaca sekalian Okay kali ini aku nak kongsikan dengan anda semua satu produk yang sangat bagus untuk kita Produk apa Ya produk yang aku nak kongsikan adalah Sacha Inchi Oil Mes...
Kebiasaan Di Pagi Hari Yang Bisa Membuat Berat Badan Naik

Kebiasaan Di Pagi Hari Yang Bisa Membuat Berat Badan Naik

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 261 hits
Berat badan termasuk masalah jika angkanya sudah tidak proporsional dengan normalnya Lalu kamu bingung apa penyebab angka berat badanmu terus naik Ternyata ada kebiasaan pagi hari yanag bisa buat This is a content summary only Visit my webs...
Rating Tale Of The Nine Tailed Kekal Kukuh Do Do Sol Sol La La Sol Terus Meningkat

Rating Tale Of The Nine Tailed Kekal Kukuh Do Do Sol Sol La La Sol Terus Meningkat

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 266 hits
Selepas episod pertama mencatatkan rating yang lebih tinggi dari finale Flower of Evil episod kedua drama terbaru tvN Tale of the Nine Tailed terus mengekalkan rating sekitar 5 peratus Episod terbaru drama lakonan Lee Dong wook dan Jo Bo ah...
Teman Rakan Makanan Sihat Korang Meat Stack Dari Subway Malaysia

Teman Rakan Makanan Sihat Korang Meat Stack Dari Subway Malaysia

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 328 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan rakan sekalian Siapa yang suka makan salad dan sandwich yang tebal penuh dengan daging Kali ini Subway Malaysia telah melancarkan sub edisi terhad ia...
Tips Turun Berat Badan Dengan Makanan Rendah Kalori

Tips Turun Berat Badan Dengan Makanan Rendah Kalori

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 2844 hits
Tips Turun Berat Badan Dengan Makanan Rendah Kalori Apa yang buat berat badan berlebihan Banyak makan atau lebih makan Ada juga orang yang makan banyak tetapi kekal langsing dan sihat Ada pula yang makan sikit sikit tetapi berat badan tak t...
King Maker Dijangka Kekal Sokong Grs

King Maker Dijangka Kekal Sokong Grs

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 225 hits
SHAH ALAM Seramai 10 orang Ahli Dewan Undangan Negeri Bebas dan Parti Bersatu Sabah yang disebut mampu menjadi king maker bagi menentukan Presiden Parti Warisan Sabah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal membentuk kerajaan di Sabah diramal lebih ce...
Ini Rupanya Rahsia Kekal Muda Dan Jelita Dari Maria Farida

Ini Rupanya Rahsia Kekal Muda Dan Jelita Dari Maria Farida

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 401 hits
Hi Korang Siapa yang tak kenal dengan Model dan Pelakon terkenal Maria Farida ni uols sebut saja nama beliau confirm orang akan terbayangkan wajah awet muda Maria yang tak di mamah usia tu Memang menjadi perbualan ramai selepas aku sendiri ...
Kerjasama Umno Pas Kekal Muafakat Atau Mufaraqah

Kerjasama Umno Pas Kekal Muafakat Atau Mufaraqah

papar berkaitan - pada 28/9/2020 - jumlah : 216 hits
Zin Mahmud September 28 2020 8 41 AMApabila Anwar Ibrahim mengumumkan beliau mempunyai cukup angka untuk menubuhkan kerajaan ia disambut dengan kenyataan Zahid Hamidi bahawa beliau tidak boleh menghalang wakil rakyat Umno menyokong presiden...
Klausa Northern Island Yang Kontroversi Akan Kekal Dalam Perjanjian Brexit

Klausa Northern Island Yang Kontroversi Akan Kekal Dalam Perjanjian Brexit

papar berkaitan - pada 29/9/2020 - jumlah : 150 hits
United Kingdom akan menetapkan undang undang pasaran dalaman kontroversinya yang menolak sempadan antara Ireland Utara dan Republik Walau bagaimanapun Naib Presiden Suruhanjaya Eropah Maros Sefcovic mengulangi permintaan EU untuk menghapusk...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Continuous Learning

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago