Info Cpns Tahun 2021 Lulusan Sma Smk Ini Syarat Pendaftarannya


Info CPNS Tahun 2021 Lulusan SMA SMK Blogger Borneo peroleh dari laman finance.detik.com, Selasa (09/03/2021). Menurut infonya, Pemerintah kembali membuka lowongan penerimaan bagi seluruh warga negara Indonesia yang memenuhi syarat untuk menjadi abdi negara.
Pada tulisan tersebut belum dijelaskan mengenai formasi CPNS apa saja yang dibuka, baru mengenai proses pendaftaran yang dibuka pada bulan April-Mei 2021 dan kemudian dilanjutkan proses seleksi pada Juni 2021.
Info CPNS Tahun 2021 Lulusan SMA SMK Meskipun begitu, tidak ada salahnya mulai dari sekarang semua syarat pendaftaran lowongan CPNS 2021 dipersiapkan terutama para lulusan SMA/SMK. Mengenai syarat pendaftaran CPNS 2021 lulusan SMA bisa dilihat di tahun anggaran 2019.
Merujuk pada informasi mengenai Lowongan CPNS 2021 untuk SMA/SMK, ada 6 (enam) Kementerian dan Lembaga Pemerintah yang membuka kesempatan, antara lain: Kemenkumham, Kejaksaan Agung RI, KemenLHK, Kementan, Kemendikbud, dan BIN.
Syarat Pendaftaran Berikut merupakan syarat penerimaan CPNS lulusan SMA/SMK tahun 2021, antara lain:
A. Syarat CPNS Kemenkumham Kemenkumham menetapkan syarat CPNS lulusan SMA untuk penjaga tahanan dan pemeriksa keimigrasian pelaksana/pemula. Penjaga tahanan diperlukan 2.875 formasi sedangkan pemeriksa keimigrasian diperlukan sebanyak 657 orang di 33 kanwil.
Syarat CPNS lulusan SMA/SMK Kemenkumham:
1. Untuk formasi umum serta putra/putri Papua dan Papua Barat:
Bagi pendaftar dengan sekolah dari luar negeri, telah memiliki ijazah dan daftar nilai yang telah disetarakan Kemendikbud Bagi pendaftar dengan sekolah dari dalam negeri, sekolah telah terdaftar di Kemendikbud dan/atau Kemenag. 2. Pendaftar formasi penjaga tahanan dan jabatan pemeriksa keimigrasian harus sesuai dengan domisili yang tercantum dalam e-KTP.
3. Apabila pelamar ingin mendaftar di provinsi lain yang tidak sesuai domisili e-KTP, maka wajib membuat surat keterangan telah tinggal di wilayah tersebut.
B. Syarat CPNS Kejaksaan Agung RI CPNS lulusan SMA dibutuhkan di Kejaksaan Agung RI untuk formasi pengawal dan pengemudi tahanan. Masing-masih diperlukan seribu orang yang ditempatkan sesuai kebutuhan tiap unit kerja Kejaksaan Agung RI.
Syarat CPNS lulusan SMA/SMK Kejaksaan Agung RI:
Memiliki nilai ijazah rata rata 7,00 Apabila pendaftar memiliki nilai yang tidak terdapat dalam ijazah maka diambil nilai lain yang setara dengan ijazah Berkas lamaran dimasukkan dalam map warna biru. C. Syarat CPNS KemenLHK Kementerian Lingkungan Hidup dan Kehutanan menyediakan 80 formasi untuk lulusan SMK pda CPNS 2019. Formasi diperlukan untuk mengisi jabatan polisi kehutanan. Syarat untuk mengisi lowongan tersebut adalah nilai rata-rata dalam transkrip minimal tujuh.
D. Syarat CPNS Kementan CPNS lulusan SMK Kementerian Pertanian diperlukan untuk formasi berikut:
SMK bidang peternakan: pelaksana pemula/pemula-paramedik karantina hewan, pelaksana pemula/pemula-paramedik veteriner, SMK bidang pertanian: pelaksana pemula/pemula-pengawas benih tanaman, pelaksana pemula/pemula-pengawas mutu pakan, pelaksana pemula/pemula-pengendali organisme pengganggu tumbuhan, pemelihara kebun. Syarat CPNS lulusan SMK Kementan 2021 adalah:
Sekolah harus terdaftar di Kemendikbud Nilai rata-rata ijazah/ujian sekolah rata-rata 7,00 Surat penyetaraan ijazah dan transkrip nilai dari Kemenbikbud untuk lulusan sekolah luar negeri. E. Syarat CPNS Kemendikbud CPNS lulusan SMA/SMK Kemendikbud dibutuhkan untuk mengisi formasi teknisi laboratorium serta pemetaan dan penggambaran. Teknisi laboratorium dibutuhkan sebanyak satu orang sedangkan teknisi pemetaan dan penggambaran diperlukan enam orang.
Syarat CPNS lulusan SMA/SMK Kemendikbud:
Berasal dari SMK Teknik Kimia untuk pendaftar teknisi laboratorium dan SMK Teknologi dan Rekayasa untuk formasi teknisi pemetaan dan penggambaran SMA/SMK/SLTA sederajat terdaftar di Kemendikbud dan/atau Kemenag Bagi pendaftar dari sekolah luar negeri mendapat penyetaraan ijazah SMA/SMK/SLTA sederajat dari Kemendikbud Nilai pada Surat Tanda Tamat Belajar rata-rata 7,00. F. Syarat CPNS BIN Badan Intelijen Negara (BIN) menyediakan 200 formasi untuk lulusan SMA. Formasi ini untuk mengisi jabatan pranata komputer pelaksana pemula dalam formasi khusus tenaga pengamanan siber.
Persyaratan khusus untuk CPNS Lulusan SMA SMK BIN adalah berpengalaman minimal dua tahun di bidang keamanan siber. Pengalaman dibuktikan dengan Surat Perjanjian Kontrak Kerja.
Nah tunggu apalagi, bagi para lulusan SMA SMK yang merasa memenuhi syarat dan ketentuan diatas dapat langsung mempersiapkan semua persyaratan dan kelengkapannya mulai dari sekarang. Semoga di bulan Ramadhan yang penuh berkah ini, Allah memberikan jalan rezeki kepada orang-orang terpilih untuk menjadi PNS yang amanah dan bertanggungjawab. Amin Ya Allah…. (DT)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bloggerborneo.com/info-cpns-tahun-2021-lulusan-sma-smk/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azam Baru Blogging Tahun 2021

Azam Baru Blogging Tahun 2021

papar berkaitan - pada 7/5/2021 - jumlah : 269 hits
AssalamualaikumBismillahSekarang dah bulan berapa baru nak tulis azam hahaha Benda ni aku dah lama nak tulis cuma tak tahulah kenapa mood menulis tu tak juga datang Seperti yang korang sedia maklum aku suka tulis azam blogging untuk lihat p...
Pt3 Tahun 2021 Telah Dibatalkan

Pt3 Tahun 2021 Telah Dibatalkan

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 358 hits
Pentaksiran Tingkatan 3 tahun 2021 telah dibatalkan Menteri Kanan Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin telah mengumumkan bahawa PT3 telah dibatalkan pada satu sidang media khas sebentar tadi di Petaling Jaya Pihak Kementerian Pendidikan Malaysia...
Cara Menghitung Thr Karyawan Terbaru Tahun 2021

Cara Menghitung Thr Karyawan Terbaru Tahun 2021

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 349 hits
Tunjangan Hari Raya atau biasa disebut sebagai THR merupakan salah satu bentuk hak yang harus diberikan oleh perusahaan kepada setiap karyawan tetap atau outsourcing yang telah bekerja diatas 1 bulan Khusus di tahun 2021 ini di saat kondisi...
E Modul Instrumen Pbd Google Form Online Bahasa Arab 2021 Tahun 1 6 Ustaz Syahmi Beyblade

E Modul Instrumen Pbd Google Form Online Bahasa Arab 2021 Tahun 1 6 Ustaz Syahmi Beyblade

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 482 hits
1 E MODUL INSTRUMEN PBD BAHASA ARAB TAHUN 1 TAHUN 1 UNIT 1 TAHUN 1 UNIT 1 TAHUN 1 UNIT 1 TAHUN 1 UNIT 2 TAHUN 1 UNIT 3 TAHUN 1 UNIT 4 2 E MODUL INSTRUMEN PBD BAHASA ARAB TAHUN 2 TAHUN 2 UNIT 1 TAHUN 2 UNIT 2 TAHUN 2 UNIT 3 TAHUN 2 UNIT 4 3 ...
Lokasi Bazar Aidilfitri Jalan Tunku Abdul Rahman Tahun 2021

Lokasi Bazar Aidilfitri Jalan Tunku Abdul Rahman Tahun 2021

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 360 hits
Selepas setahun ditutup akibat wabak Virus Corona Covid 19 kini Bazar Aidilfitri yang sinonim dengan musim perayaan di Kuala Lumpur kini kembali dengan norma baru Atas beberapa faktor dan pengawalan SOP yang ketat pihak DBKL dan pihak lain ...
Design Poster Tahniah Syabas Anugerah Kesatuan Sekerja Cemerlang Tahun 2021 Auegcas Seluruh Malaysia

Design Poster Tahniah Syabas Anugerah Kesatuan Sekerja Cemerlang Tahun 2021 Auegcas Seluruh Malaysia

papar berkaitan - pada 2/5/2021 - jumlah : 906 hits
Design PosterTahniah Syabas Anugerah Kesatuan Sekerja Cemerlang Tahun 2021AUEGCAS Seluruh Malaysia Berminat untuk tempah design poster banner bunting sticker logo editing video khidmat fotografi dan videografi website hosting domain atau la...
Bantuan Tanaman Nanas 2021 Permohonan Syarat Kelayakan Online

Bantuan Tanaman Nanas 2021 Permohonan Syarat Kelayakan Online

papar berkaitan - pada 30/4/2021 - jumlah : 426 hits
Bantuan Tanaman Nanas 2021 Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia memperkenalkan satu bantuan yang dikenali Bantuan Projek Pengukuhan Tanaman Nanas Bernilai Tinggi khas buat petani petani di Malaysia yang berminat dan layak Teruskan bersama P...
Pembayaran Zakat Fitrah Bagi Tahun 2021 Di Negeri Melaka

Pembayaran Zakat Fitrah Bagi Tahun 2021 Di Negeri Melaka

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 527 hits
Assalammualaikum wbt Alhamdulillah Syukur kehadrat Allah SWT ke atas limpah kurnia Nya terhadap rezeki dan nikmat yang diberikan Semoga Tuan diberikan kekuatan dan kemampuan untuk menjalani ibadah puasa pada bulan Ramadhan ini dengan lebih ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote