Inflasi Saiz Pakej Semakin Mengecil Dan Pengguna Tidak Nampak


Ia adalah tindakan yang anda tidak sepatutnya nampak. Adakah ianya turut berlaku terhadap beberapa barangan di Malaysia?

Daripada kertas tisu tandas kepada yogurt dan kopi kepada kerepek jagung, pengeluar secara senyap-senyap mengecilkan saiz pakej tanpa menurunkan harga. Ia digelar ‘pengecutan’, dan semakin berkembang pesat di seluruh dunia.

Di Amerika Syarikat (AS) kotak kecil Kleenex kini mempunyai 60 tisu. Beberapa bulan lalu, ia mempunyai 65 helai. Yoghurt Chobani Flips telah menyusut daripada 5.3 auns kepada 4.5 auns.

Di United Kingdom, Nestle mengurangkan tin kopi Nescafe Azera Americano daripada 100 gram kepada 90 gram.

Di India, sabun pinggan mangkuk Vim telah menyusut daripada 155 gram kepada 135 gram.

‘Pengecutan’ bukan perkara baru, kata pakar. Tetapi ia berkembang pesat pada masa inflasi yang tinggi apabila syarikat bergelut dengan peningkatan kos untuk bahan, pembungkusan, buruh dan pengangkutan.

Inflasi harga pengguna global meningkat sebanyak 7 peratus pada bulan Mei, kadar yang mungkin akan berterusan hingga September, menurut S&P Global.

“Ia datang dalam gelombang. Kita kebetulan berada dalam gelombang pasang surut pada masa ini kerana inflasi,” kata Edgar Dworsky, seorang peguam bela pengguna dan bekas penolong peguam negara di Massachusetts yang telah mendokumentasikan ‘pengecutan’ di laman web Dunia Penggunanya selama beberapa dekad.

Dworsky mula melihat kotak-kotak yang lebih kecil di bahagian jualan bijirin pada musim gugur lalu, dan ‘pengecutan’ telah meningkat dari situ.

Dia boleh memetik berpuluh-puluh contoh, daripada kertas tandas Cottonelle Ultra Clean Care, yang telah mengecut daripada 340 helai setiap gulung kepada 312 helai, kepada kopi Folgers yang mengecilkan bekas 51 aunnya kepada 43.5 aun tetapi masih mengatakan ia akan menghasilkan sehingga 400 cawan . (Folgers mengatakan ia menggunakan teknologi baharu yang menghasilkan kacang yang lebih ringan.)

Dworsky berkata ‘pengecutan’ menarik minat pengeluar kerana mereka tahu pelanggan akan melihat kenaikan harga tetapi tidak akan menyemak berat bersih atau butiran kecil, seperti bilangan helaian pada segulung kertas tandas.

“Syarikat juga boleh menggunakan helah untuk menarik perhatian daripada mengecilkan saiz, seperti menandakan pakej yang lebih kecil dengan label baharu yang terang yang menarik perhatian pembeli,” katanya.

Sesetengah pelanggan yang menyedari pengecilan saiz berkongsi contoh di media sosial. Yang lain berkata penyusutan menyebabkan mereka mengubah tabiat membeli-belah.

Hitendra Chaturvedi, seorang profesor pengurusan rantaian bekalan di Carey School of Business, Arizona State University berkata beliau tidak terkejut lagi banyak syarikat sedang bergelut dengan kekurangan buruh dan kos bahan mentah yang lebih tinggi.

Tetapi dalam beberapa kes, keuntungan syarikat – atau jualan ditolak kos menjalankan perniagaan – juga meningkat dengan pesat, dan Chaturvedi mendapati perkara itu merisaukan.

Dia memberikan contoh Mondelez International, yang mengecilkan saiz coklat Cadbury Dairy Milk di U.K. tanpa menurunkan harga. – Agensi

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://tungkaranhati.blogspot.com/2022/06/inflasi-saiz-pakej-semakin-mengecil-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Nak Tunggu Orang Mati Isu Kesesakan Lrt Semakin Meruncing Pengguna Tunggu Respon Orang Atas

Hiburan Nak Tunggu Orang Mati Isu Kesesakan Lrt Semakin Meruncing Pengguna Tunggu Respon Orang Atas

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 142 hits
Isu penggunaan dan servis LRT yang mengecewakan nampaknya semakin hari semakin diperkatakan pengguna berikutan masalah kekerapan dan juga crowd control yang dianggap gagal Seperti satu untaian tweet yang menjadi tular di media sosial baru b...
Nampak Jer Garang Tapi Love You Always Ucapan Sweet Sharnaaz Ahmad Untuk Shukri Yahaya Buat Netizen Cair

Nampak Jer Garang Tapi Love You Always Ucapan Sweet Sharnaaz Ahmad Untuk Shukri Yahaya Buat Netizen Cair

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 112 hits
Kasih sayang seperti adik kandung Itu antara ucapan sweet pelakon Sharnaaz Ahmad sempena hari kelahiran sahabatnya Shukri Yahaya Ucapan tersebut dibuat oleh Sharnaaz menerusi satu hantaran terbaru di Instagramnya malam semalam Happy Birthda...
Hiburan Tegur Orang Itu Ini Tapi Caprice Buat Trend Tiktok Siap Nampak Peha Undang Kecaman Netizen

Hiburan Tegur Orang Itu Ini Tapi Caprice Buat Trend Tiktok Siap Nampak Peha Undang Kecaman Netizen

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 123 hits
Penyanyi rap atau nama sebenarnya Ariz Ramli telah memuat naik video di laman Instagram miliknya yang memaparkan dirinya bersama isteri Farra Innalis membuat trend TikTok telah mengundang kecaman netizen Menerusi video tersebut dilihat pasa...
Wajah Anak Dicakar Ibu Geram Dengar Alasan Taska Whatsapp Kata Lain Cctv Nampak Lain

Wajah Anak Dicakar Ibu Geram Dengar Alasan Taska Whatsapp Kata Lain Cctv Nampak Lain

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 147 hits
Seorang ibu meluahkan kekesalan apabila mendapati wajah anak lelakinya dipenuhi kesan cakaran selepas berada di bawah jagaan sebuah pusat taska dalam kejadian beberapa bulan lalu Menerusi satu posting di laman Facebook kelmarin Lidiya Izam ...
Dah Boleh Nampak Muka Baby Teka Boy Ke Girl Mona Allen Kongsi Video Ultrasound Bayi Sulungnya

Dah Boleh Nampak Muka Baby Teka Boy Ke Girl Mona Allen Kongsi Video Ultrasound Bayi Sulungnya

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 131 hits
Pelakon jelita Mona Allen yang kini hamil anak pertama berkongsi video semasa menjalani pemeriksaan antenatal bulanan di hospital dalam channel YouTubenya Kandungan isteri kepada pelakon dan pengarah Pekin Ibrahim ini sudah memasuki usia en...
Kisah Mistik 5 Bila Awak Sorang Aje Nampak Menda Tu

Kisah Mistik 5 Bila Awak Sorang Aje Nampak Menda Tu

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 117 hits
Kisah Mistik 5 Bila Awak Sorang Aje Nampak Menda Tu Disebabkan mama tengah mood M maka mama godek2 draft di blogger dah tetiba ternampak ada post yang dah siap bertulis Dasar pemalas maka mama pun post je la harini ye Lama tak cerita kisah ...
Sama Padan Kasi Jadi Foto Bersama Shuib Dan Zara Zya Nampak Serasi

Sama Padan Kasi Jadi Foto Bersama Shuib Dan Zara Zya Nampak Serasi

papar berkaitan - pada 14/6/2022 - jumlah : 256 hits
Tindakan pelawak dan usahawan Shuib Sepahtu memuat naik sekeping foto bersama pelakon Zara Zya di laman Instagram mencvri tumpuan orang ramai Mana tidaknya jarang Shuib atau nama lengkapnya Shahmira Muhammad berkongsi fotonya dengan wanita ...
Ppim Gesa Pengguna Peruncit Jangan Tunduk Game Pembekal Ayam Malakat Tribune 22 05 2022

Ppim Gesa Pengguna Peruncit Jangan Tunduk Game Pembekal Ayam Malakat Tribune 22 05 2022

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 146 hits
KUALA LUMPUR Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa peruncit dan pengguna di negara ini supaya tidak panik dan tunduk kepada helah pengusaha ladang ayam untuk menaikkan harga bekalan makanan itu Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi ber...
Bekalan Ayam Henti Cetus Keresahan Pengguna Ppim Samudera My 23 05 2022

Bekalan Ayam Henti Cetus Keresahan Pengguna Ppim Samudera My 23 05 2022

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 155 hits
KENYATAAN MEDIAPersatuan Pengguna Islam Malaysia mengingatkan kepada pihak tidak bertanggungjawab agar tidak mencetuskan panik di kalangan pengguna Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi berkata pengguna di Malaysia sering menjadi alat oleh ...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pusing Jalan

Pentingnya Muhasabah Diri

Huawei Announce Upcoming Launch Two Products On 13 May 2024

777 3 67 Slot777 Pg Slot777 Top 10 By Debora Punpro777 Us

Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business