Industri Perkahwinan Sekali Lagi Terima Kesan Buruk Pkpb Kata Persatuan


Adam Abu Bakar Presiden Persatuan Profesional Perkahwinan (AWP) Leticia Hsu berkata, industri itu sebenarnya baru sahaja hendak pulih memandangkan pada Mac lalu ia turut terkesan dengan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP).PETALING JAYA: Industri perkahwinan antara yang terjejas teruk berikutan keputusan kerajaan melaksanakan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB) di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya selain beberapa lokasi lain.
Presiden Persatuan Profesional Perkahwinan (AWP) Leticia Hsu berkata, industri itu baru sahaja hendak pulih memandangkan pada Mac lalu ia turut terkesan dengan keputusan pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP).
“Sejak PKP semua mula bangkit sedikit demi sedikit. Tempahan juga sudah mula masuk walaupun lambat kerana banyak bakal pengantin ambil sikap tunggu dan lihat atau menangguhkan sehingga ke tahun depan.
“Selain jurugambar, jurusolek juga bergelut untuk mencari dan mendapatkan pelanggan. Mereka ini juga ambil tawaran kerja secara kecil-kecilan, kerana sekurang-kurangnya ada juga harapan untuk mencari sumber pendapatan.
“Tetapi dengan situasi sekarang ini, semuanya kecewa lagi. Ramai pasangan sudah ambil keputusan untuk tangguhkan lagi majlis perkahwinan. Ada juga yang buat kecil-kecilan di rumah dan ada yang langsung tidak buat majlis,” katanya kepada FMT.
Menteri Kanan (Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob sebelum ini memaklumkan Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya dikenakan PKPB berkuatkuasa 12.01 malam 14 Oktober hingga 27 Oktober ini. Perintah itu turut dikuatkuasakan di Sabah.
Selain tidak membenarkan pergerakan rentas daerah, masjid dan rumah ibadat bukan Islam turut ditutup. Majlis perkahwinan juga antara aktiviti sosial dan budaya yang tidak dibenarkan.
Leticia berkata, beliau sendiri menjangkakan 50% daripada pengusaha majlis perkahwinan akan gulung tikar bermula tahun depan, memandangkan kebanyakan mereka sudah tidak mampu lagi bertahan dalam perniagaan.
“Saya sendiri tidak tahu sama ada pengusaha majlis perkahwinan dapat bertahan atau tidak. Ini kerana ada sesetengah mereka sudah tidak dapat bertahan.
“Hal ini kerana 50% pengusaha majlis perkahwinan sudah kehilangan pelanggan dan kes Covid-19 juga masih tidak turun,” katanya.
Lebih memburukkan keadaan menurut Leticia, bank komersial juga ketika ini tidak lagi menawarkan sebarang pinjaman kewangan kepada pengusaha majlis perkahwinan, walaupun sebelum ini ia diberikan kepada syarikat mempunyai profil perniagaan yang baik.
“Saya sendiri cuba memohon pinjaman di bank komersial, tetapi seolah-olah industri perkahwinan ini disenarai hitam.
“Walaupun kita ada kredit yang baik dengan bank, bayar sewa tepat masa, bayar cukai pendapatan dan lain-lain.
“Jika tidak dapat buat pinjaman, bagaimana untuk untuk sewa premis dan bagaimana untuk kekalkan perniagaan ini. Ada juga pengusaha majlis perkahwinan lain sudah beralih arah, mereka menjual durian dan ada yang jual mi udang,” katanya.
Menurut Leticia, beliau ketika ini hanya berharap supaya kes melibatkan Covid-19 segera menurun dan turut berharap Putrajaya memberikan bantuan secara khusus kepada pengusaha industri perkahwinan yang terjejas.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/10/industri-perkahwinan-sekali-lagi-terima.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tempoh Seminggu Lihat Kesan Pelaksanaan Pkpb

Tempoh Seminggu Lihat Kesan Pelaksanaan Pkpb

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 234 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan memerlukan tempoh sekurang kurangnya seminggu bagi melihat kesan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dalam melandaikan lekuk kes Covid 19 Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata K...
Pembangkang Kritik Bila Menteri Ph Umum Eksport Sawit Naik Sekatan As Jejas Lebih 32 000 Pekebun Sawit Kata Persatuan

Pembangkang Kritik Bila Menteri Ph Umum Eksport Sawit Naik Sekatan As Jejas Lebih 32 000 Pekebun Sawit Kata Persatuan

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 201 hits
Sekatan AS jejas lebih 32 000 pekebun sawit kata persatuan October 3 2020 Persatuan yang mewakili pekebun kecil berkata dakwaan Jabatan Kastam dan Perlindungan Sempadan AS bahawa FGV terlibat dalam amalan buruh paksaan adalah tidak berasas ...
Pkpb Tambah Tekanan Pada Migran Tertekan Kata Kumpulan Hak Asasi

Pkpb Tambah Tekanan Pada Migran Tertekan Kata Kumpulan Hak Asasi

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 322 hits
Amnesty Malaysia berkata kerajaan perlu berinteraksi dengan pekerja asing untuk mengurangkan penyebaran Covid 19 dalam kalangan mereka PETALING JAYA Organisasi hak asasi manusia memberi amaran pelaksanaan semula perintah kawalan pergerakan ...
Penampilan Baru Hidayah Dapat Pujian Terima Kata Kata Semangat

Penampilan Baru Hidayah Dapat Pujian Terima Kata Kata Semangat

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 215 hits
Baru baru ini balu kepada pelawak Syed Umar Mokhtar Syed Mohd Redzuan atau Abam iaitu Siti Nurhidayah Mohd Ali telah memuat naik foto dirinya dengan penampilan baru dan ia mendapat perhatian netizen source
Pkpb Jejas Pendapatan Peniaga Kecil Perlu Berkorban Kata Dewan Perniagaan

Pkpb Jejas Pendapatan Peniaga Kecil Perlu Berkorban Kata Dewan Perniagaan

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 333 hits
Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Kadazandusun Bonipasius Bianis berkata dengan pelaksanaan PKPB itu kerajaan perlu berbuat sesuatu untuk membantu peniaga terjejas KOTA KINABALU Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Kadazand...
Bakal Dipenjara Ini Kata Kata Terakhir Pemandu Myvi Kepada Keluarga Mangsa

Bakal Dipenjara Ini Kata Kata Terakhir Pemandu Myvi Kepada Keluarga Mangsa

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 287 hits
Semalam pemandu Perodua Myvi yang memandu di bawah pengaruh ddah sehingga menyebabkan kem4tian seorang anggota tentera dalam kmIangan pada Sabtu lalu dipenj4ra enam tahun dan didenda RM8 000 oleh Mhkamah Majistret Johor Bahru Tertudvh Nur F...
Muhyiddin Minta Umno Perinci Syarat Baru Kerjasama Secara Bertulis Kata Ahmad Maslan

Muhyiddin Minta Umno Perinci Syarat Baru Kerjasama Secara Bertulis Kata Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 320 hits
October 16 2020 2 43 PMSetiausaha Agung Umno berkata beliau menangguhkan penghantaran surat kepada perdana menteri sehingga selesai mesyuarat Majlis Tertinggi Umno pada Selasa depan PETALING JAYA Pengerusi Perikatan Nasional Muhyiddin Yassi...
Pergolakan Umno Pn Ancam Kerajaan Sabah Kata Penganalisis

Pergolakan Umno Pn Ancam Kerajaan Sabah Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 247 hits
Durie Rainer FongKOTA KINABALU Penganalisis politik bersetuju bahawa kerajaan Gabungan Rakyat Sabah yang baru dibentuk boleh tumbang sekiranya Umno menarik sokongannya kepada Perikatan Nasional Bercakap kepada FMT mereka mengakui akan hubun...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang