Indeks Rasuah Meningkat Ada Kemungkinan Peruntukan Covid Diseleweng



Kerajaan Perikatan Nasional (PN) harus mengkaji dapatan terbaharu kajian yang menjelaskan hubungan antara peningkatan indeks rasuah sesuatu negara dengan ketidakcekapan negara itu menangani pandemik Covid 19.
Bendahari Agung KEADILAN, Lee Chean Chung berkata, hal itu sewajarnya dijadikan agenda rasmi kerajaan berikutan kedudukan Malaysia yang merosot dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) terbaharu
“Saya berpendapat Malaysia semestinya terdedah kepada risiko (akibat peningkatan rasuah). Adakah Kerajaan PN memandang serius terhadap agenda pencegahan rasuah?
“Sejak PN memerintah, platform politik dan dasarnya tidak jelas. Sehingga hari ini, tiada pengumuman berkenaan sebarang manifesto yang mahu dibuat. Apa sebenarnya yang hendak diperjuangkan oleh mereka yang menjadi kerajaan?
“Transparency International mengeluarkan laporan menyatakan bahawa Kedudukan Indeks Persepsi Rasuah di negara kita telah jatuh 7 kedudukan daripada kedudukan ke-51 ke 57.
“Selain daripada kenyataan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang syok sendiri, tiada seorang Menteri pun yang mengeluarkan kenyataan terhadap kedudukan CPI ini atau memperbetulkan mentaliti anti-rasuah di negara kita. Adakah Perdana Menteri Muhyiddin mempunyai kemahuan untuk memerangi rasuah?
“Saya mencadangkan Kerajaan PN meneliti dengan serius 5 cadangan yang dikemukakan dalam laporan ‘Why Fighting Corruption Matters in Times of Covid 19’ dan mengumumkan kepada masyarakat caranya untuk melaksanakan agenda anti-korupsi supaya tidak mengecewakan rakyat yang sedang ikat perut dan juga pegawai barisan hadapan yang mempertaruhkan nyawa dalam memerangi wabak Covid-19 ini,” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Chean Chung lagi, korupsi biasanya menyebabkan sumber yang sepatutnya diguna dalam perawatan perubatan diselewengkan secara berterusan.
Katanya dalam pengalaman di negara lain, ketika krisis wabak dan juga krisis ekonomi melanda, kerajaan akhirnya tiada sumber yang cukup untuk mempertahankan sistem kesihatan awam negara.
“Hasil korupsi kehidupan dan maruah rakyat tidak dipedulikan dan diinjak-injak. Bayangkan negara Bangladesh yang dalam kedudukan ke-146 dalam CPI, rakyat terpaksa memberi rasuah kepada klinik untuk mendapatkan rawatan perubatan dan juga berlakunya tragedi peruntukan untuk memerangi Covid-19 lesap begitu sahaja.
“Laporan tersebut juga menyatakan dalam keadaan kecemasan memerangi wabak, negara yang korup lebih mudah untuk mengambil kesempatan dalam perolehan ubat dan juga peralatan perubatan,” katanya lagi.
Menurut Chean Chung lagi, berdasarkan laporan Pejabat Dadah dan Jenayah Pertubahan Bangsa-bangsa Bersatu (UNODC), terdapat 10-25% pembelian perubatan yang telah lesap di dalam lubang hitam korupsi.
Tinjauan di Kesatuan Europah (EU) mendapati bahawa 28% insiden rasuah adalah berkaitan dengan perolehan sumber perubatan, dan ia tidak termasuk dengan dana merangsang ekonomi yang diperuntukkan oleh kerajaan.
Beliau berharap Malaysia tidak akan melalui mengalaman ngeri seperti negara-negara yang mempunyai rekod buruk di mana rasuah telah menjadi budaya dalam kehidupan rakyat.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/31365

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tiga Penyebab Kasus Covid 19 Meningkat Tajam Dalam Dua Pekan Terakhir

Tiga Penyebab Kasus Covid 19 Meningkat Tajam Dalam Dua Pekan Terakhir

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 170 hits
Kedua karena testing Covid 19 meningkat Menurutnya testing Covid 19 di Indonesia telah melampaui target WHO Data pekan kedua Januari 2021 testing Covid 19 mencapai angka 100 87 persen Bahkan pada pekan ketiga Januari 2021 menyentuh angka 10...
Covid 19 Menyebabkan Masalah Manga Cetak Rompak Di Jepun Meningkat Kerugian Mencecah Rm1 6 Bilion Disember Lalu

Covid 19 Menyebabkan Masalah Manga Cetak Rompak Di Jepun Meningkat Kerugian Mencecah Rm1 6 Bilion Disember Lalu

papar berkaitan - pada 2/2/2021 - jumlah : 129 hits
Jepun ialah negara matahari terbit yang bertanggungjawab mempopularkan komik yang lebih dikenali sebagai manga Industri di manga kekal sihat di Jepun dengan jualan komik fizikal masih lagi tinggi berbeza dengan yang berlaku di negara lain T...
Presentase Kematian Covid 19 Meningkat Ppkm Di Kediri Diperpanjang Hingga 8 Februari

Presentase Kematian Covid 19 Meningkat Ppkm Di Kediri Diperpanjang Hingga 8 Februari

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 261 hits
Pada parameter tingkat kematian akibat Covid 19 masih tinggi bahkan meningkat Parameter nasional untuk tingkat kematian sebesar 3 persen sementara di Kota Kediri pada tanggal 6 Januari 2021 sebesar 8 48 persen dan 21 Januari sebesar 9 80 pe...
Permintaan Terhadap Ujian Covid 19 Meningkat Susulan Kenaikan Kes

Permintaan Terhadap Ujian Covid 19 Meningkat Susulan Kenaikan Kes

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 180 hits
KUALA LUMPUR Sejak gelombang ketiga Covid 19 melanda Malaysia Okt lepas semakin ramai melakukan ujian saringan walaupun mereka tidak bergejala mahupun bukan kontak rapat kepada kes positif Adakah kemampuan Malaysia pada masa ini cukup untuk...
Pelan Perdagangan Eur Usd Pada 20 Januari Pembalikan Dalam Euro Dan Kemungkinan Penurunan Covid 19

Pelan Perdagangan Eur Usd Pada 20 Januari Pembalikan Dalam Euro Dan Kemungkinan Penurunan Covid 19

papar berkaitan - pada 20/1/2021 - jumlah : 148 hits
Kadar jangkitan COVID 19 menurun lagi semalam yang menunjukkan bahawa wabak itu telah mencatat penurunan kembali Penurunan ini sangat ketara berbanding dengan paras tertinggi sepanjang masa yang dicatat semasa gelombang pandemik kedua Dari ...
Sultan Hb X Nilai Ptkm Bisa Diperpanjang Jika Positif Covid 19 Terus Meningkat

Sultan Hb X Nilai Ptkm Bisa Diperpanjang Jika Positif Covid 19 Terus Meningkat

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 220 hits
Gubernur DIY Sri Sultan HB X berharap dengan penerapan PTKM ini penularan Covid 19 ini bisa ditekan Kedisplinan dalam penerapan PTKM diharapkan Sultan bisa membawa dampak baik
Dinkes Catat Kasus Kematian Covid 19 Di Magetan Meningkat Sepekan Terakhir

Dinkes Catat Kasus Kematian Covid 19 Di Magetan Meningkat Sepekan Terakhir

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 185 hits
Salah satu penyebab tingginya kasus kematian COVID 19 di Magetan disebabkan karena kondisi pasien yang terinfeksi virus corona sudah kritis saat masuk rumah sakit
Awani Ringkas Kkm Bimbang Kes Kematian Covid 19 Bekas Komandan Upnm Didakwa Terima Rasuah

Awani Ringkas Kkm Bimbang Kes Kematian Covid 19 Bekas Komandan Upnm Didakwa Terima Rasuah

papar berkaitan - pada 4/2/2021 - jumlah : 189 hits
KKM bimbang kes kematian COVID 19 Bekas komandan UPNM didakwa terima rasuah SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK https ...
Indeks Persepsi Rasuah Malaysia Jatuh Enam Tangga

Indeks Persepsi Rasuah Malaysia Jatuh Enam Tangga

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 286 hits
Oleh Metra Syahril Mohamed KES berprofil tinggi berkaitan rasuah menjadi antara punca Indeks Persepsi Rasuah Malaysia menurun PETALING JAYA Malaysia jatuh ke kedudukan ke 57 daripada 180 negara dalam Indeks Persepsi Rasuah Transparency Inte...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level