Indeks Demokrasi Malaysia Lonjak Ke Kedudukan 43


KUALA LUMPUR, 4 FEB: Malaysia memperbaiki kedudukan dalam Indeks Demokrasi selepas berada di tempat ke-43 tahun lalu, berbanding 52 pada 2018 daripada 167 negara yang dinilai.
Menurut laporan Indeks Demokrasi 2019 yang dikeluarkan Unit Perisikan Ekonomi, Malaysia mencatat 7.16 daripada skor atau markah maksimum 10, skor yang paling baik setakat ini.
Malaysia mendapat skor yang baik untuk proses pilihan raya dan pluralisme, fungsi kerajaan dan penyertaan dalam politik serta budaya politik.
“Sejak dimulakan pada 2006, Indeks Demokrasi menekankan kemerosotan progresif dalam amalan demokrasi di Barat,” kata laporan itu sambil menambah bahawa AS diturunkan daripada “demokrasi penuh” kepada “demokrasi pincang” pada 2016.
Infografik BERNAMALaporan itu turut memetik seorang sarjana demokrasi terkenal sebagai berkata dunia melalui “kemelesetan demokrasi” dengan trend ke arah autoritarianisme di negara membangun.
Malaysia melangkah jauh sejak indeks itu bermula pada 2006 apabila mencatatkan 5.98 mata, diikuti 6.36 (2008), 6.19 (2010, 2011), 6.41 (2012), 6.49 (2013, 2014), 6.43 (2015), 6.54 (2016, 2017) dan 6.88 (2018).
“Sebaliknya, Malaysia, yang memansuhkan undang-undang ‘berita palsu’ pada Ogos 2018 (yang diperkenalkan pada Mac tahun itu), mencatatkan peningkatan demokrasi pada 2019.
“Skornya bertambah baik dan negara naik sembilan tangga di peringkat global dengan peluang berkempen untuk semua parti, termasuk pembangkang, bertambah baik terutama dalam media sosial,” menurut laporan itu.
Indeks Demokrasi berdasarkan penarafan untuk 60 indikator dan lima kategori termasuk proses pemilihan dan pluralisme, kebebasan sivil, fungsi kerajaan, penyertaan dalam politik dan budaya politik.
Negara dengan skor lebih tinggi daripada lapan berada dalam kategori demokrasi penuh; enam dan lapan (demokrasi pincang); empat hingga enam (rejim campuran) dan bawah empat (rejim autoritarian).
Norway, Iceland, Sweden, New Zealand dan Ireland dalam kategori demokrasi penuh manakala Syria, Republik Afrika Tengah, Congo dan Korea Utara dalam kategori rejim autoritarian.
Thailand mencatatkan peningkatan terbesar apabila melonjak 38 anak tangga ke kedudukan 68 dan bertukar dari kategori “rejim campuran” kepada kategori “demokrasi pincang”.
Menariknya, kajian itu juga menunjukkan bahawa hampir separuh (48.4 peratus) populasi dunia hidup dalam demokrasi seumpama itu, dengan hanya 5.7 peratus berada dalam kategori “demokrasi penuh” dan lebih daripada satu pertiga di bawah pemerintahan autoritarian.
Daripada 167 negara dalam indeks itu, 22 berada dalam kategori demokrasi penuh, demokrasi pincang (54), rejim campuran (37) dan rejim autoritarian (54).
-BERNAMA

Free IPTV @5tr0kk +500 Channel


Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohsemput.blogspot.com/2020/02/indeks-demokrasi-malaysia-lonjak-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Indeks Rasuah Malaysia Bukti Kejayaan Reformasi Institusi Ph

Indeks Rasuah Malaysia Bukti Kejayaan Reformasi Institusi Ph

papar berkaitan - pada 24/1/2020 - jumlah : 215 hits
Biar pun dicaci oleh pembangkang kononnya kerajaan Pakatan Harapan tidak melakukan apa apa dalam setahun setengah pemerintahan namun badan dunia berkenaan ketelusan Transparency International berpendapat sebaliknya TI dalam kenyataan terbah...
Kedudukan Carta Piala Fa 2020 Malaysia

Kedudukan Carta Piala Fa 2020 Malaysia

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 341 hits
Kedudukan Carta Piala FA 2020 Malaysia BILAKAH tarikh aksi perlawanan Piala FA Malaysia tahun 2020 bakal diadakan Perhatian buat anda peminat Bolasepak Malaysia yang ingin ketahui kedudukan Piala FA Malaysia musim 2020 Untuk makluman anda P...
Eksport Sarung Tangan Malaysia Dijangka Lonjak Hampir 20 Peratus

Eksport Sarung Tangan Malaysia Dijangka Lonjak Hampir 20 Peratus

papar berkaitan - pada 8/2/2020 - jumlah : 283 hits
KUALA LUMPUR 8 FEB Eksport sarung tangan getah Malaysia dijangka melonjak hampir 20 peratus kepada 230 bilion pasang pada 2020 meningkat daripada 192 bilion pasang tahun lepas ketika dunia bersiap sedia dalam usaha untuk memerangi wabak mem...
Study Ranks Malaysia 3rd In Asia In Readiness Against Disease Outbreaks

Study Ranks Malaysia 3rd In Asia In Readiness Against Disease Outbreaks

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 199 hits
A global health study has ranked Malaysia in 18th place among 195 nations in terms of overall readiness to face a disease outbreak Results of the Global Health Security Index survey to illuminate countries readiness and capacity gaps in dea...
Isu Hutang Negeri Kelantan Lim Guan Eng Menipu Rakyat Malaysia

Isu Hutang Negeri Kelantan Lim Guan Eng Menipu Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 324 hits
Menteri Kewangan Lim Guan Eng menipu rakyat Malaysia dan tidak bercakap benar tentang hutang dan perbelanjaan negeri Kelantan Sebenarnya ada cerita disebalik isu ini yang melibatkan sejarah dan Perjanjian Persekutuan
Malaysia Sekat Sementara Kemasukan Pelancong Wuhan Hubei

Malaysia Sekat Sementara Kemasukan Pelancong Wuhan Hubei

papar berkaitan - pada 28/1/2020 - jumlah : 384 hits
SHAH ALAM 27 JAN Kerajaan Malaysia menggantung sementara semua kemudahan imigresen dan visa manual kepada rakyat China dari bandar Wuhan dan wilayah Hubei di kelilingnya Pejabat Perdana Menteri dalam kenyataan memaklumkan keputusan itu meng...
Wabakwuhan Ringkasan Kisah Pesakit Keempat Koronavirus Di Malaysia

Wabakwuhan Ringkasan Kisah Pesakit Keempat Koronavirus Di Malaysia

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 548 hits
SEMASA Malaysia mengesahkan pesakit keempat dari pelancong China dijangkiti wabak wuhan ataupun koronavirus Berikut adalah kronologi ringkas mengenai kejadian tersebut 1 Seorang lelaki yang berusia 40 tahun Lelaki ini tidak mempunyai contac...
Pulang Dari China Penyanyi Malaysia Disyaki Koronavirus

Pulang Dari China Penyanyi Malaysia Disyaki Koronavirus

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 365 hits
Artis baharu yang menyinari dunia nyanyian tempatan Ika Mustafa kini dikuarantin di Hospital Sungai Buloh selepas disyaki dijangkiti koronavirus atau dikenali sebagai 2019 nCoV Menerusi status Instagram Stories yang dimuat naik di akaun med...
Tiada Pelancong Wuhan China Ke Malaysia Sejak 23 Januari

Tiada Pelancong Wuhan China Ke Malaysia Sejak 23 Januari

papar berkaitan - pada 27/1/2020 - jumlah : 313 hits
Sepang Tidak ada pelancong dari Wuhan China yang masuk ke Malaysia sejak 23 Jan lepas kata Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad Beliau berkata pada tarikh yang sama pihak berkuasa China mengisytiharkan lockdown dan menghalang pen...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup