Impian Memiliki Perniagaan Sendiri Tapi Boleh Ke


Impian Memiliki Perniagaan Sendiri, Tapi Boleh Ke?

Memiliki perniagaan sendiri merupakan impian terbesar pernah aku ada dalam hidup. Aku bayangkan menjadi seorang ketua yang disegani kerana kemahiran aku sebagai seorang ‘leader’.  Aku tubuhkan syarikat gergasi yang mana setiap ketua jabatan akan lapor diri kepada aku.

Dari zaman persekolahan lagi, bila ditanya tentang cita-cita, aku mesti jawab yang aku nak jadi seorang yang bekerja di dalam syarikat besar, dalam pejabat ada penghawa dingin. Waktu tu mana aku tahu tentang pangkat dalam syarikat dan apa kena buat. Rasanya aku terpengaruh dengan drama Melayu, business sembang juta-juta jadi aku terpengaruh.

Oleh sebab aku sedang dalam usaha mengejar cita-cita aku menjadi seorang leader yang disegani, jadi aku nak coretkan pengalaman aku lalui dengan pembaca blog. Masa aku pasang angan-angan nak ada syarikat, serius aku tak pernah fikir apa benda yang syarikat akan jual, yang aku tahu aku akan kaya.


Kejar Impian Sejak Kecil Nak Jadi Kaya

Semestinya bila dah habis sekolah, dah tahu realiti alam pekerjaan, drama politik di pejabat sedikit sebanyak menggoyahkan impian aku tu. Bukan mudah nak gapai memandangkan aku ni dari keluarga yang bukan buat business.

Tapi itu semua tidak mematahkan semangat aku. Syukur, dengan impian itu lah aku terus hidup. Apalah manusia tanpa impian, lagipun ianya percuma. Impian tanpa tindakan hanyalah angan-angan. Ingat itu ya.

Dipendekkan cerita, pengalaman menjadi agent, sertai dropship, buat COD amat membantu aku memahami apa yang bakal aku lalui kalau aku nak capai impian. Banyak kali juga kesabaran dan kesungguhan aku teruji.

Modal bukan jadi penghalang sebab aku amat kedekut dan berkira dengan duit jadi aku akan pastikan aku join benda yang percuma dan dapatkan untung.  Halangan terbesar adalah diri aku sendiri. Serius penat tapi berbaloi.




Cabaran Pun Bermula

Tapi semuanya jadi slow down bila aku dah ada anak. Pada tahap ini, aku banyak mengalah dahulukan keluarga. Lagipun aku tak mampu nak handle anak + keluarga + kerja hakiki + business. Impian tetap ada tapi aku pendam.

Sepanjang itu jugalah bermacam-macam produk aku brainstorm untuk dijadikan produk syarikat aku. Aku pernah buat research tentang pakaian, tudung, homemade food, frozen food, kosmetik dan banyak lagi lah.

Aku pernah cerita dengan suami, impian aku nak buka café. Dekat café aku akan jual kopi dan juga our signature food sahaja. Tempat lain tak dapat. Café selesa harga student mampu makan, sebab dulu masa aku bergelar student aku tak mampu lepak café. Student sekarang je memang lepak café untuk buat discussion, buat assignment.

Back to my story, impian aku tak dapat diteruskan sebab wabak Covid19 yang sedang melanda dunia, banyak lagi sebenarnya faktor lain. Tak relevant kalau nak sewa premis dan jalankan business makanan di zaman semua prefer take away.

Bila lahirkan anak ketiga, suami nasihatkan untuk jaga anak di rumah sambil tu boleh aku fokus untuk menulis blog. Sesekali aku turun event untuk hilangkan bosan. Dengan masa yang ada aku kumpul kembali keinginan aku nak ada syarikat sendiri.

Cari Business Partner Berkualiti

Semestinya semuanya berlaku dengan perlahan tapi aku tak pernah putus asa. Kemudian Tuhan lintaskan kawan aku yang menjadi rakan kongsi aku sekarang. Kenapa aku pilih rakan kongsi, sebab aku tak mampu nak handle semua seorang.

Berdua lebih baik kan? Tapi ketahui lah berdua juga amat tinggi cabarannya. Jadi kita ambil yang baik-baik sahaja.

Benda paling mencabar bagi aku adalah mencari produk apa yang boleh dijual? Kena ke dengan jiwa, boleh laku ke? Eh banyak persoalan lagi sebenarnya. Masa inilah kena study market, kena tahu apa produk yang dapat selesaikan masalah pengguna dan paling penting kena penuhkan ilmu di dada. Untuk kau orang yang dah jumpa produk mudah dijual maka beruntunglah.

Sekarang aku berada di tahap paling bawah sekali, dalam proses nak bina impian aku. Nak setup segalanya bukan mudah ya. Nak uruskan production, register SSM company, perjanjian, akaun, sistem, uruskan ejen, jualan dan banyak lagi lah.

Hari demi hari menghadap benda baru. Komunikasi, tolak ansur, tanggungjawab semua memainkan peranan penting. Bukan mudah tapi tak mustahil nak capai.

Apa aku boleh simpulkan, salah satu faktor yang membuatkan aku pilih jalan ini adalah aku nak ubah hidup aku. Keberanian perlu ada. Setiap perkara ada risiko kan? Dah tak boleh elak risiko jadi kita kurangkanlah.

Pengeras Tudung dan Penghilang Kotoran Jenama COMOT
Nak jenguk apa aku jual? Boleh rujuk Facebook Ini Aku teruja nak berkongsi kebaikkan produk yang aku jual khas untuk menjaga penampilan terutamanya wanita. Oleh sebab aku selalu hadapi masalah tudung lembik, payah nak dibentuk jadi aku yakin Hijab Spray (pengeras tudung) akan membantu wanita dekat luar sana yang hadapi masalah yang sama macam aku. 


Jangan main-main kalau tudung tak beri kerjasama ok. Boleh kacau mood sepanjang hari. 
Selain itu aku juga ada menjual penghilang kotoran segera (stain remover), sesuai untuk mereka yang tak sah kalau keluar tak comotkan tudung dan baju. Sembur dan tonyoh, sekelip mata kotoran akan hilang.



Mudah sangat. 
Aku bukanlah puji produk yang aku jual ni berlebihan, tapi aku yakin ianya memberi manfaat jadi aku yakin nak berkongsi dengan orang lain juga. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2020/10/impian-memiliki-perniagaan-sendiri-tapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Hanya Boleh Berkata Di Fb Medsos Tapi Kerajaan Buat Tak Dengar

Rakyat Hanya Boleh Berkata Di Fb Medsos Tapi Kerajaan Buat Tak Dengar

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 289 hits
HAMDAN TAHAApa pun yang sedang negara lalui sekarang semuanya akan berlaku Tetapi rakyat dan pimpinan kerajaan perlu mengambil iktibar dari keadaan semasa juga sejarah Kami rakyat ini bukan boleh berbuat apa apa sekadar bersuara di fb sahaj...
Rezeki Tak Salah Alamat Anak Mancing Hanya Guna Joran Mainan Tapi Boleh Dapat Ikan Besar

Rezeki Tak Salah Alamat Anak Mancing Hanya Guna Joran Mainan Tapi Boleh Dapat Ikan Besar

papar berkaitan - pada 12/10/2020 - jumlah : 555 hits
Memancing merupakan satu aktiviti yang seringkali diminati oleh kaum lelaki Aktiviti ini tidak mengira malam atau siang bahkan mereka yang gemar memancing akan lebih cendorong memilih tempat percutian yang mempunyai pakej memancing sekali B...
Isteri Terlalu Penat Boleh Risikokan Bayi Beri Dia Waktu Rehat Uruskan Diri Sendiri

Isteri Terlalu Penat Boleh Risikokan Bayi Beri Dia Waktu Rehat Uruskan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 351 hits
Kes kes bayi yang terjatuh di lantai sememangnya benar dan pernah berlaku dikalangan kita Semuanya ini berpunca daripada rasa keletihan yang melampau Tidak cukup tidur kerana menyusukan bayi antara punca ibu mengalami keletihan yang melampa...
Mesyuarat Muafakat Nasional Tak Boleh Kerana Covid 19 Tapi Mesyuarat Mt Umno Boleh

Mesyuarat Muafakat Nasional Tak Boleh Kerana Covid 19 Tapi Mesyuarat Mt Umno Boleh

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 279 hits
Berita Sebelum ini Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu Muafakat Nasional dibatalkan malam ini Pembatalan mesyuarat yang diadakan di Menara Umno itu disahkan Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa Menurutnya pembatalan itu dibuat a...
Artis Ahli Perniagaan Cuci Duit Diminta Datang Sendiri Atau Sprm Jemput

Artis Ahli Perniagaan Cuci Duit Diminta Datang Sendiri Atau Sprm Jemput

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 218 hits
ARTIS AHLI PERNIAGAAN CUCI DUIT DIMINTA DATANG SENDIRI ATAU SPRM JEMPUT KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mempunyai senarai individu termasuk selebriti dan ahli perniagaan yang dikesan terbabit dalam aktiviti mencuci wang ...
Idea Divider Dari Kayu Pallet Untuk Lindung Ruang Dapur Mudah Boleh Diy Modal Pun Tak Banyak

Idea Divider Dari Kayu Pallet Untuk Lindung Ruang Dapur Mudah Boleh Diy Modal Pun Tak Banyak

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 767 hits
Masuk saja rumah terus nampak dapur Ini suasana kebanyakan ruang rumah Sedangkan orang perempuan sebenarnya tak suka ruang dapur 8216 see through 8217 Maklumlah ada masa keadaan dapur berkecah Sebab itu ramai yang akan buat divider atau pem...
Bekerja Dari Rumah Majikan Tidak Boleh Tolak Gaji Dan Cuti Tahun Atau Beri Cuti Tanpa Gaji

Bekerja Dari Rumah Majikan Tidak Boleh Tolak Gaji Dan Cuti Tahun Atau Beri Cuti Tanpa Gaji

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 258 hits
PUTRAJAYA Majikan diingatkan untuk tidak melakukan pemotongan gaji susulan arahan bekerja dari rumah yang dikuatkuasakan kerajaan di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M Saravanan berkata maji
Mca Tidak Boleh Ada 2 Darjat Kerana Khairuddin Menteri

Mca Tidak Boleh Ada 2 Darjat Kerana Khairuddin Menteri

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 195 hits
MCA menggesa agar Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Khairuddin Aman Razali tidak dilepaskan dari kesalahan melanggar peraturan kuarantin Covid 19 berdasarkan kesilapan teknikal Kita tidak boleh memenjarakan rakyat biasa kerana mel...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


54 Suspected Call Girls Held In Jb Raid

Singapore Seizes 1 5 Tonnes Illegally Imported Food From Malaysia

Jana Wibawa Muhyiddin Halts Federal Court Appeal

Socks Issue Don T Take Matters Into Own Hands Igp Says

Hr Ministry Appoints 2 Women As Industrial Court Chairpersons

Sistem Padu Canggih Selamat Dan Terkini Dosm