Ilmu Baru Di Simposium Saham Syariah 2018


Tuan Haji Mohd Asri Ahmad, mentor saham yang tidak asing lagi di Malaysia. Aku mula mengenali beliau beberapa tahun sebelum mula berdagang dan melabur di pasaran Bursa Malaysia. Setiap kali ada seminar yang dianjurkan oleh Ahmad Asri Academy, aku akan mencari masa untuk dicuri dan hadir ke program yang dianjurkan oleh beliau.
Baru-baru ini, aku dan rakan blogger berpeluang menyertai Simposium Saham Syariah yang diadakan di UiTM Shah Alam. Aku tertarik dengan objektif program kali ini, Saham Syariah. Jika sebelum ini, kebanyakan program tentang saham lebih tertumpu kepada asas jual beli saham di pasaran Bursa Malaysia.
Dari jam 8 pagi hingga lewat petang, kami berkampung di dewan yang sangat dingin, mendengar diskusi dan perkongsian daripada beberapa nama hebat di Malaysia. Output daripada sesi ini, beberapa kemusykilan dan ketidakpastian yang aku dok fikirkan sebelum ini, terjawab sudah.
Aku tak nak berceloteh panjang untuk post kali ini. Cuma aku highly recommended untuk korang yang berminat dengan saham, jangan lepaskan peluang menuntut ilmu dengan mentor saham no#1 Malaysia dengan menghadiri sesi perkongsian sebegini. Aku rumuskan beberapa ilmu yang aku dapat semasa Simposium Saham Syariah tempoh hari.
Ilmu Baru di Simposium Saham Syariah 2018. Sesi pagi dimulai dengan perkongsian oleh Tuan Faizul mengenai Gunung Kewangan, bagaimana untuk mengatasi plateau atau siling dalam kehidupan dengan mencari guru yang betul.
Tuan Faizul penuh bersemangat! Lepas tu, dengar pula daripada Tuan Haji Mohd Asri mengenai Formula 7RM, bagaimana untuk mengenal pasti saham mana yang bagus, dan masa terbaik untuk beli saham.
Apa Itu Formula 7RM? Right mindset Right market Right Meaning/Mea Right Management Right market price Right Moment/Timing Right Money Management Sesi diteruskan dengan ucapan daripada CEO Bursa Malaysia, berkongsi pengalaman dan tips bagaimana untuk menjadi seorang trader yang berjaya, dan pentingnya disiplin dalam berdagang. Aku suka dengan setiap perkongsian oleh Datuk Seri Tajuddin Atan terutama bab “Celik Kewangan“. Pengalaman beliau yang lama dalam industri kewangan di Malaysia membezakan beliau dengan ‘trader’ yang lain.
Kata beliau, 4 prinsip utama yang sering kali tidak dipenuhi oleh pedagang di pasaran saham iaitu:
Fundamental Charting Technical Analysis Gut feel/Gerak Hati Beliau juga berkongsi cara terbaik untuk membuat keputusan di dalam jual beli saham (Decision Making). Ilmu ‘decision making’ ni nampak simple, tapi sangat powerful untuk trader berjaya.
Worst thing- should worry what you don’t know. Require a lot of discipline & emotion. Discipline- timing of entry & exit the market. Stick to main Objective & strategy. Psikologi. Penting untuk faham keadaan pasaran semasa dan orang di sekeliling. Kongsinya lagi, Paling untuk elak jadi ‘degil’ untuk membuat keputusan ketika berjual beli di pasaran saham. “Degilsm” tidak beri apa-apa kesan kepada perkembangan hidup seorang trader/investor.
Greed is good..Psychology+Emotion akan diterjemahkan di dalam Carta (Chart). Jadi perlu untuk kita kuasai ilmu carta, supaya kita dapat tahu emosi pelabur.
Maaf, aku campur adukkan sebab ini apa yang sempat aku catit. hahaha

Seterusnya Datuk Samsul Husin, pengerusi DNEX Berhad dengan topik Bagaimana Membina Syarikat Berpotensi ke Bursa Malaysia.
Aku tertarik dengan kisah hidup beliau. Beliau memulakan syarikat dengan 3 rakan sambil bermodalkan RM20,000. Sekarang syarikat beliau dah mencecah RM1 bilion pula. Jika beliau boleh buat, kenapa tidak kita kan?
Kemudian Mufti Wilayah Persekutuan pula naik ke pentas bagi membincangkan topik Melabur Tanpa Ragu. Lepas ni tak perlu takut lagi untuk melabur dalam saham patuh Syariah di Bursa Malaysia, mufti pun dah bagi green light tu.

Belum tamat Simposium, kepala aku dah sarat dengan ilmu tentang pelaburan saham patuh syariah. Tapi sesi seterusnya lagi menggamatkan suasana. Hilang rasa penat sebab sedut ilmu saham banyak sangat. Aku rasa 80% daripada sesi ini dimeriahkan dengan gelak ketawa audien.
Serius, dalam dok gelak-gelak, banyak ilmu saham dunia & saham akhirt yang di kongsikan oleh geng-geng ustaz, Ustaz Ahmad Husni, Ustaz Syed Norhisyam & Ustaz Haslin Baharin.
Mereka ini yang turut berdagang dan melabur di pasaran saham Bursa Malaysia.

Boleh bayang tak, betapa bestnya Simposium Saham Syariah ini? Terasa rugi kan tak join sama?..Jangan kecewa sangat.
Banyak lagi program-program seperti ini yang telah disusun atur oleh pihak Ahmad Asri Academy demi menyedarkan tentang orang kita yang pasaran Saham di Bursa Malaysia adalah lubuk duit.
Nak cekau duit di lubuk itu, kenalah tahu cara, kenalah ada ilmu kan.
Untuk program seterusnya, boleh semak di: www.asriahmadacademy.com

Tahniah kepada semua yang hadir ke Simposium Saham Syariah 2018. Moga agenda pemerkasaan ekonomi ummah ini dirahmati Allah SWT.
The post Ilmu Baru di Simposium Saham Syariah 2018 appeared first on JMR .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://jmr23.com/2018/11/simposium-saham-syariah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
03 Nov 2018 Bicara Ilmu Kediaman Menteri Besar Kedah

03 Nov 2018 Bicara Ilmu Kediaman Menteri Besar Kedah

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 580 hits
Bicara Ilmu Kediaman Menteri Besar Kedah bersama Ybhg Dato Syeikh Ahmad Bin Saleh dan Tuan Syeikh Aminudin Bin Hj Abd Rahim
Laba Bank Mandiri Syariah Meroket 67 Persen Jadi Rp 435 Miliar Di Kuartal Iii 2018

Laba Bank Mandiri Syariah Meroket 67 Persen Jadi Rp 435 Miliar Di Kuartal Iii 2018

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 202 hits
Pertumbuhan laba didorong oleh penumbuhan bisnis Fee Based Income perbaikan kualitas pembiayaan dan efisiensi biaya
Drive Home Expo 2018 Tawarkan Mobil Baru Dengan Dp 0 Persen Dan Hadiah Langsung

Drive Home Expo 2018 Tawarkan Mobil Baru Dengan Dp 0 Persen Dan Hadiah Langsung

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 244 hits
Drive Home Expo 2018 di Hall 10 ICE BSD City Tangerang akhir pekan ini pantas untuk disambangi Pasalnya deretan mobil baru dari belasan merek hadir Audi BMW Chevrolet Honda Mazda Mercedes Benz MINI Toyota Volkswagen dan Wuling Serta banyak ...
Senarai Barisan Menteri Kabinet Baru 2018 Yang Terkini

Senarai Barisan Menteri Kabinet Baru 2018 Yang Terkini

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 1440 hits
Berita Terkini Senarai Barisan Menteri Kabinet Baru 2018 di malaysia Pengumuman Oleh Tun Mahathir MohamadAlhamdulillah proses live istiadat angkat sumpah Perdana Menteri dan upacara pertabalan melibatkan Tun Mahathir Mohamad di hadapan Yang...
Mcdonald S Memperkenalkan Grill Chicken Burger Yang Baru Bermula November 2018

Mcdonald S Memperkenalkan Grill Chicken Burger Yang Baru Bermula November 2018

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 646 hits
Grill Chicken Burger McDonald s kini tampil dengan identiti baharu GCB kini membawakan kepingan paha ayam yang lebih empuk diperap dan di gril sempurna dan ditambah sos chargrilled baharu untuk memenuhi citarasa pelanggan Kami menyedari per...
21 November 2018 Batik Air Buka Rute Baru Samarinda Jakarta Pp

21 November 2018 Batik Air Buka Rute Baru Samarinda Jakarta Pp

papar berkaitan - pada 12/11/2018 - jumlah : 219 hits
Maskapai Batik Air anak usaha Lion Air Grup membuka penerbangan perdana dari Bandara Aji Pangeran Tumenggung Pranoto di Samarinda tujuan Jakarta pada 21 November 2018 mendatang Bandara baru itu sebelumnya diresmikan Presiden Joko Widodo 25 ...
Nama Mahathir Pilihan Paling Popular Ibubapa Untuk Anak Baru Lahir 2018

Nama Mahathir Pilihan Paling Popular Ibubapa Untuk Anak Baru Lahir 2018

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 306 hits
Kemasyhuran nama seseorang tokoh semasa menjadi satu faktor pemilihan nama seseorang anak oleh ibu bapa untuk didaftarkan di Jabatan Pendaftaran Negara Oleh sebab itu tidak hairanlah jika nama seperti Tun dan Mahathir ialah antara nama popu...
Isu Trofi Cinderella Abk 2018 Pendedahan Bekas Kakitangan Mfl

Isu Trofi Cinderella Abk 2018 Pendedahan Bekas Kakitangan Mfl

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 622 hits
Kenyataan ini diambil terus dari Facebook Danial Khoriri MENJAWAB 8216 PENJELASAN 8217 PENGURUSAN LIGA BOLASEPAK MALAYSIA MENGENAI PERIHAL TROFI 8216 GOLDEN BOOT 8217 ABK 2018 Assalamualaikum dan salam sejahtera saya Danial Khoriri beka
Bandung Lautan Daihatsu 2018 Apresiasi Terbesar Pabrikan Pada Konsumen Setia

Bandung Lautan Daihatsu 2018 Apresiasi Terbesar Pabrikan Pada Konsumen Setia

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 254 hits
Puluhan ribu anggota komunitas dan pengguna mobil Daihatsu memadati area luar Stadion si Jalak Harupat di Soreang Kabupaten Bandung Sabtu Mereka berkumpuldalam acara bertajuk Bandung Lautan Daihatsu 2018 Inilah apresiasi terbesar yang perna...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


The Benefits Of Wearing Feelingirl S Bodysuits

Sepuluh Perkara Tetap Mengalir Pahalanya Setelah Mati

Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h