Ikutkan Kehendak Isteri Buat Dia Bahagia Tak Sangka Rezeki Mengalir Deras


Sudah menjadi tanggung jawab seorang suami untuk mencari nafkah buat mengisi perut si isteri dan anak-anak. Betapa gigihnya seorang suami bekerja siang malam untuk emmastikan setiap keperluan insan tersayang dapat dipenuhi. Dalam setiap kesenangan, pasti ada pengorbanan yang harus dibuat. Tidak semua bernasib baik dapat bekerja di siang hari, ada juga yang terpaksa bekerja pada waktu malam. Dalam keterpaksaan diturutkan demi sesuap nasi buat keluarga di rumah.
Tertarik dengan perkongsian selebriti berbakat besar, Azmi Saat yang berkongsi di laman Faceook peribadinya, tentang kisah sahabatnya yang berpisah dengan isteri kerana tidak menemui kata sepakat. Puncanya kerana si suami terpaksa bekerja pada waktu malam dan ada masanya tidak dapat pulang ke rumah. Turut bersimpati dengan nasib sahabatnya itu kerana Azmi masih ingat lagi ketika dihubungi tidak lama dahulu oleh temannya itu, dia diberitahu yang dia bakal menjadi seorang bapa selepas lama berikhtiar. Kali ini, apabila bertemu sahabatnya memberitahu baharu saja berpisah dnegan isterinya.
Azmi juga ada berkongsi kisahnya. Dia dan isterinya juga pernah bergaduh kerana hal begini. Dia dan band Caliph Busker banyak mendapat undangan menyanyi, ada masanya Azmi pulang lewat atau tidak pulang langsung kerana terpaksa bekerja di luar kawasan. Isterinya pula tidak suka kehidupan begitu. Isteri Azmi lebih selesa dnegan kehidupan mereka, biarpun tidak senang tetapi Azmi sentiasa adanya dengannya setiap malam. Kata Azmi kerana kerap bertengkar hal ini, banyak tawaran pekerjaan terpaksa ditolak. Biar untuk menyanyi atau berlakon, Azmi tidak terima.
Kata Azmi, dari awal perkahwinan isterinya tidak pernah meminta untuk diberikan kemewahan. Cuma menginginkan Azmi sentiasa dengannya. memikirkan keadaan isterinya di rumah, Azmi mengatakan yang dia selalu menghiburkan orang tetapi hatinya sendiri tidak terhibur. Selalu menggembirakan orang sedangkan isteri sendiri bersedih.
Minggu lepas berpeluang jumpa dengan kawan yang dah lama tak jumpa. Alang-alang ada kerja di Johor, curilah masa sedikit bertemu beliau walau pun letih sebenarnya.
_____________________________________________________________________
Dalam kami berbual, sempat saya tanyakan “anak kau dah boleh buat apa sekarang?”
“Anak aku dah mula bercakap. Tapi aku sedihlah. Aku baru je berpisah dengan isteri aku.

Inna lillahi wainna ilaihi raji’un. Punyalah terkejut saya. Masih terngiang-ngiang perbualan saya dan beliau dalam telefon beberapa tahun lepas. Punyalah teruja beliau bercerita yang beliau bakal menhjadi bapa selepas gigih berikhtiar. Tup tup hari ni jumpa dah berpisah. Macam tak percaya.
“Macam mana boleh jadi macam tu?”
“Isteri aku tak faham kerja kita Mi. Biasalah pemuzik. Kadang-kadang kena pergi buat persembahan jauh-jauh. Kalau musim sibuk aku jarang ada masa dengan dia. Waktu itulah dia asyik merungut. Lama-lama tak tahan juga aku.”
Azmi dan isteri tersayang“Oh. Sabarlah ya. Ini ujian untuk kau orang.” Hanya itu yang mampu saya katakan pada beliau walau pun dalam hati macam-macam yang mahu saya kongsikan namun tak sanggup Mengenangkan beliau baru sahaja berpisah.
Sebenarnya saya juga pernah melalui pengalaman begitu. Baru-baru ini saya menolak tawaran berlakun drama yang sepatutnya penggambarannya akan dilaksanakan dalam bulan oktober ini kerana perlu meninggalkan isteri selama satu minggu. Saya pernah juga tolak tawaran menjadi artis rakaman walau pun lagunya sudah dirakamkan kerana jadual promosi yang memerlukan saya terpaksa meninggalkan isteri beberapa hari. Banyak lagi undangan yang pernah saya tolak walau pun bayarannya agak lumayan. Semuanya kerana jadual yang padat memerlukan saya terpaksa mengorbankan masa bersama isteri.
Amboi, amboi! Azmi bawa isteri dia ke zoo pulaSejak awal perkahwinan saya dan isteri, dia tak pernah minta kemewahan. Cuma satu yang dia minta ia itu masa di sebelah malam. Isteri saya boleh jadi sampai tak boleh tidur kalau ditinggalkan waktu malam. Tak tahulah kenapa. Dia akan resah, bimbang dan takut bila berseorangan waktu malam. Tak ramai orang yang faham. Cuma orang yang rapat sahaja yang tahu masalah dia.
Dulu saya dan isteri kerap bertengkar. Waktu awal Caliph Buskers dikenali, jadual kami terlalu padat. Saya tak boleh tolak undangan kerana saya penyanyi utama. Biasanya penganjur tak mahu mengundang jika saya tak ada.
Azmi bersama ahli-ahli band Caliph Buskers yang lainSetiap kali undangan yang memerlukan kami bermalam, setiap kali itulah saya dan isteri akan bertengkar. Ia sedikit sebanyak mengganggu fikiran dan perasaan saya sewaktu bekerja. Walau pun dapat bayaran tapi tak ada ketenangan. Saya menghiburkan orang tapi diri sendiri tak terhibur. Saya menggembirakan orang tapi isteri sendiri dirumah bersedih. Apakah maknanya?
Sampailah satu masa bila terlalu banyak bergaduh, isteri saya meluahkan isi hatinya. “Dari awal perkahwinan kita cuma satu sahaja yang saya minta. Saya sangat memerlukan awak di waktu malam. Semenjak awak dah jadi artis saya selalu ditinggalkan. Saya faham awak ada kerjaya sekarang tapi saya sangat perlukan awak. Saya tak kisah kita hidup susah sekalipun asalkan awak selalu ada dengan saya.”
“Siapalah saya untuk menghalang awak mengejar kerjaya awak. Sekarang saya minta awak buatlah pilihan. Jika awak benar-benar mahu mengejar kerjaya sebagai penyanyi yang sibuk, tolonglah lepaskan saya. Namun seandainya awak lebih memilih saya, buatlah sesuatu supaya saya tak selalu ditinggalkan bersendirian.”
Apa lagi yang mampu saya katakan? Sejak dari saya tak punya apa-apa walaupun duit untuk hantaran perkahwinan kami dialah yang bantu saya. Dua tiga tahun awal perkahwinan saya tak mampu memberi nafkah secukupnya pada dia tapi tak pernah sekali pun dia merungut. Malah dialah yang banyak membantu sampai saya boleh menjadi pemuzik. Dia pinjamkan duit untuk saya beli barang-barang muzik. Dia teman saya bmenyertai pertandingan menyanyi sana sini supaya orang tahu bakat saya. Dia yang beri semangat supaya saya jangan berhenti menyanyi walaupun waktu itu rasanya mustahil seorang buta boleh menjadi penyanyi di Malaysia.
Akhirnya, saya ambil keputusan untuk maklumkan pada ahli-ahli Caliph Buskers tentang pendirian saya. Sekiranya ada kerja yang memerlukan kita bermalam tolong maklumkan awal supaya saya boleh carikan teman untuk isteri saya. Jika tak ada orang yang boleh temankan, saya terpaksa tolak sebesar apa pun juga tawarannya. Begitu jugalah yang saya sampaikan pada pihak KRU Music selaku pihak yang bertanggungjawab menguruskan kami waktu itu.
Bermacam-macam kata-kata yang saya terima selepas saya suarakan pendirian saya. Ada yang kata saya takut bini. Ada yang kata saya tak akan ke mana kalau berpendirian begitu. Ada juga yang kata saya bodoh kerana menolak rezeki. Pernah juga saya terima nasihat,”Kau bincanglah elok-elok dengan isteri kau. Kerja sebagai artist ni bukannya bertahan lama. Setiap tahun akan ada penyanyi baru yang muncul. Waktu kau tengah naik inilah masa untuk kau kumpul duit banyak-banyak. Nanti kau dah tak popular kau peluklah isteri kau 24 jam.”
Jujurnya tertekan juga dengan kata-kata mereka. Sampailah akhirnya saya ditemukan dengan seseorang yang benar-benar membuat saya tekad dengan pendirian saya. Masih saya ingat kata-kata beliau. “Mi. Isteri ni tanggungjawab kita. Selain bagi makan, tempat tinggal dan pakaian, ketenangan dan kebahagian juga wajib seorang suami berikan pada isteri. Untuk apa banyak duit kalau tak gembira. Untuk apa kaya kalau tak bahagia.?
“Isteri yang baik tak akan sama nilainya dengan semua kemewahan yang ada di dunia ni Mi. Mereka akan sentiasa ada waktu kita susah. Mereka yang jaga waktu kita sakit. Mereka akan sambut waktu kita jatuh. Aku dapat rasakan isteri kau seorang yang baik. Kau hargailah dia. Tak akan pernah rugi kalau kau bahagiakan isteri yang baik. Kalau kau orang sepakat dalam berumah tangga, percayalah rezeki akan datang melimpah ruah lepas ni.”
Saya jadi tenang bila dengar nasihat itu. Tanpa saya sangka, macam-macam tawaran yang saya dapat selepas isteri redha dengan apa yang saya buat. Saya ditawarkan untuk menyertai Gema Gegar Vaganza musim pertama dan dapat ke final. Saya dapat tawaran menggantikan Faizal Tahir untuk AJL 32 dan dapat tempat k dua. Dapat juga berpeluang menjadi juri untuk Mikrofon Impian awal tahun itu hari. Baru-baru ini saya dapat pula tawaran bertanding di Muzikal Lawak Superstar. Semua ini peluang-peluang yang tak pernah saya terfikir akan saya terima. Dalam masa yang sama Caliph Buskers juga tak pernah putus rezeki walau pun kami sepenuh masa mencari nafkah dengan bermuzik.
Azmi bersama Ezad dan Daniel ketika menyertai Muzikal Lawak SuperstarKawan-kawan. Sayangilah pasangan yang benar-benar sayangkan kalian. Dalam sibuk mencari rezeki, luangkanlah masa bersama kerana itu juga hak mereka. Fahamilah pasangan kalian kerana tiada siapa lagi yang layak memahami mereka selain kita. Yakinlah rumah tangga yang penuh dengan kasih sayang pasti akan diberkati. Mudah-mudahan Allah limpahkan banyaknya kebaikan. Begitulah hendaknya.
Sumber: Azmi Saat


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/09/ikutkan-kehendak-isteri-buat-dia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Anak Penjemput Rezeki Datin Becca Suami Bukan Sahaja Mewah Harta Benda Malah Ada Keluarga Bahagia

Anak Anak Penjemput Rezeki Datin Becca Suami Bukan Sahaja Mewah Harta Benda Malah Ada Keluarga Bahagia

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 516 hits
Memang meriah kalau ada ramai anak macam pelakon dan selebriti tanah air Datin Rebecca Nur Islam Mempunyai empat orang anak hasil perkongsian hidup bersama suami tercinta Dato Nur Azam Sulaiman iaitu Nor Anggun Raverra 7 Nor Anggerik Renesm...
Lepas Wanita Ini Amalkan 2 Ayat Dari Surah At Taubah Tak Sangka Rezeki Datang Melimpah Ruah

Lepas Wanita Ini Amalkan 2 Ayat Dari Surah At Taubah Tak Sangka Rezeki Datang Melimpah Ruah

papar berkaitan - pada 22/9/2019 - jumlah : 545 hits
Lepas Wanita Ini Amalkan 2 Ayat Dari Surah At Taubah Tak Sangka Rezeki Datang Melimpah Ruah Mengamalkan wirid 2 ayat terakhir dari surah at Taubah atau ayat 128 129 sangat luar biasa besar fadhilah dan khasiatnya Hanya mereka yang mengamalk...
Sangka Isteri Nak Buang Air Besar Di Rumah Suami Pula Jadi Bidan Sambut Anak

Sangka Isteri Nak Buang Air Besar Di Rumah Suami Pula Jadi Bidan Sambut Anak

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 580 hits
Bagi ibu hamil semestinya dari awal lagi memikirkan tempat untuk mereka melahirkan zuriat mereka Tidak kira hospital kerajaan mahupun swasta asalkan urusan mereka untuk bersalin mudah itulah yang akan menjadi pilihan mereka Tetapi lain pula...
Orang Kata Kahwin Dengan Lelaki Rendah Lagi Murah Rezeki Isteri Betul Ke

Orang Kata Kahwin Dengan Lelaki Rendah Lagi Murah Rezeki Isteri Betul Ke

papar berkaitan - pada 25/9/2019 - jumlah : 724 hits
Kebanyakan wanita menginginkan suami yang lebih tinggi daripada mereka Barulah nampak seperti mampu melindungi seorang isteri Apa salahnya suami rendah berbanding isteri sebenarnya mereka ni penyayang ya Pernah ada kajian antarabangsa yang ...
Pernah Dulu Merungut Dan Tak Puas Hati Pada Isteri Lepas Ubah Semuanya Baru Temui Bahagia

Pernah Dulu Merungut Dan Tak Puas Hati Pada Isteri Lepas Ubah Semuanya Baru Temui Bahagia

papar berkaitan - pada 4/10/2019 - jumlah : 445 hits
Hidup berumah tangga banyak ragamnya Banyak yang perlu dipelajari demi membina hubungan yang satu ini kekal hingga ke syurga Namun dalam pada mengejar bahagia proses mengenali pasangan mencatitkan seribu pengalaman dan onak ranjau yang heba...
Dalam Rezeki Suami Ada Rezeki Isteri Anak Jangan Berkira Ada Lebih Bagi Lebih

Dalam Rezeki Suami Ada Rezeki Isteri Anak Jangan Berkira Ada Lebih Bagi Lebih

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 399 hits
Hidup berumah tangga ni tak sama macam kita bercinta Cabarannya lagi besar ditambah pula bila ada anak Tanggungjawab suami isteri pun akan bertambah dan usaha suami mencari nafkah pun lagi besar Mungkin bagi suami isteri yang bekerja rasa r...
Bawa Bajet Rm 62 Nak Beli Barang Dapur Je Tak Sangka Badan Bertuah Dapat Rezeki Sampai Rm 2000

Bawa Bajet Rm 62 Nak Beli Barang Dapur Je Tak Sangka Badan Bertuah Dapat Rezeki Sampai Rm 2000

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 803 hits
Sebagai salah sebuah rangkaian pasar raya terkemuka tanah air sebut saja nama MYDIN perkara pertama yang terlintas di minda anda semua sudah tentulah barang yang dijual pada harga yang lebih murah berkualiti tinggi selain mesra pelanggan Ka...
Usaha Bahagia

Usaha Bahagia

papar berkaitan - pada 17/9/2019 - jumlah : 210 hits
as salamUSAHA BAHAGIA Orang yg BAHAGIA tdk selalu memiliki yg terbaik Tapi ia ber USAHA menjadikan yg terbaik dlm setiap apa yg hadir dlm hidupnya
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air

Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji