Ikuti Langkah Sarawak Beri Kanak Kanak Vaksin Kerajaan Sabah Diberitahu


Lonjakan kes Covid-19 di kalangan kanak-kanak telah menyaksikan wad kanak-kanak di hospital Sabah terpaksa meningkatkan kapasiti mereka. (Gambar Bernama)
KOTA KINABALU: Seorang pakar kanak-kanak percaya bahawa Sabah harus mencontohi negara jirannya Sarawak dalam memvaksinasi kanak-kanak bagi melindungi mereka daripada terdedah kepada jangkitan COVID-19.

Ini berlaku setelah sebilangan besar kanak-kanak dan remaja berusia satu hingga 17 tahun diuji positif virus itu sejak sebulan lalu di Sabah.

Keseriusan masalah ini tergambar dalam kenyataan bahawa untuk tempoh 27 Ogos hingga 3 September sahaja, sejumlah 5,763 anak di negeri ini positif, dengan 249 daripadanya adalah bayi berusia di bawah satu tahun.

Pakar perunding pediatrik, Prof Dr Kew Seih Teck Pakar perunding pediatrik Dr Kew Seih Teck mengatakan bahawa menyedihkan bahawa lebih banyak kanak-kanak di Sabah dijangkiti saban hari.

Dia menunjukkan bahawa selain daripada ibu bapa melakukan yang terbaik untuk mengelakkan penyebaran virus kepada ahli keluarga mereka sekiranya mereka dijangkiti, tidak ada banyak yang dapat dilakukan untuk menjaga keselamatan anak-anak.

Menurut Kew, data yang dikongsi oleh kerajaan Sabah menyatakan bahawa sebahagian besar kes harian di negeri ini adalah Kes jangkitan Kontak rapat.

"Itu bermaksud ibu bapa membawa virus tersebut dan kemudian menjangkiti anak-anak mereka. Sebilangan besar kanak-kanak dijangkiti virus di rumah dan bukannya di sekolah.

"Ketika virus itu ada di masyarakat, bahkan ketika anda memakai topeng dan pelindung muka serta mematuhi peraturan jarak fizikal dan mempunyai vaksinasi lengkap, itu masih bukan perlindungan 100%," katanya kepada FMT.

Dia menambahkan inilah sebabnya mengapa kanak-kanak harus diberi vaksin, kerana mereka berisiko besar dijangkiti.

Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg​ di Majlis Sambutan Hari Kebangsaan 2021 Peringkat Negeri Sarawak di Dewan Undangan Negeri (DUN), Petrajaya. - Gambar Japen Sarawak. Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg baru-baru ini mengumumkan bahawa negeri itu merancang untuk memvaksinasi anak-anaknya yang berusia antara 12 hingga 17 tahun.

Dia juga meminta para ibu bapa untuk memberikan kerjasama sepenuhnya kepada Kelancaran vaksinasi negeri itu untuk kumpulan umur yang telah dibincangkan bersama dengan kementerian kesihatan dan jawatankuasa pengurusan bencana Sarawak.

Abang Johari mengatakan bahawa terdapat 289,200 individu berusia antara 12 dan 17 tahun, yang mewakili 9.94% daripada populasi di Sarawak.

Kew, yang juga pengerusi Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) Sabah, berkata jumlah kes yang tinggi di kalangan kanak-kanak telah menyaksikan peningkatan jumlah pesakit Covid-19 yang dimasukkan ke bahagian pediatrik di Hospital Kanak-kanak dan Wanita di Likas.

"Pada mulanya memiliki hanya 2 Wad pada bulan Julai dan kemudian meningkat menjadi 3 di awal Ogos dan minggu lalu, sudah meningkat menjadi 4.

"Sayangnya saya diberitahu bahawa jumlah wanita hamil yang dijangkiti Covid-19 juga meningkat," tambahnya.

Dia menyatakan bahawa kebanyakan pakar pediatrik juga bersetuju bahawa vaksinasi adalah cara untuk melindungi kanak-kanak daripada virus.

"Saya fikir Sabah harus mengikuti Sarawak supaya pelajar dapat kembali ke sekolah untuk belajar secara bersemuka dan bukannya sesi dalam talian yang mempunyai batasan. Manfaat vaksin melebihi risiko, ”kata Kew.

Prof Datuk Dr Mohd Yusof Hj Ibrahim Ketua pakar perubatan kesihatan awam dan ketua unit kesihatan awam Universiti Malaysia Sabah (UMS), Dr Yusof Ibrahim juga bersetuju bahawa vaksinasi kanak-kanak adalah pendekatan terbaik, memandangkan terdapat banyak varian virus sekarang.

"Ya, setelah kita mencapai sasaran kita dengan populasi orang dewasa, seterusnya kanak-kanak ," katanya.- FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/09/ikuti-langkah-sarawak-beri-kanak-kanak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wartakan 31 Ogos Sebagai Hari Sabah Kerajaan Negeri Diberitahu

Wartakan 31 Ogos Sebagai Hari Sabah Kerajaan Negeri Diberitahu

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 360 hits
Ahli politik veteran Sabah Mohd Noor Mansoor KOTA KINABALU Ahli politik veteran Sabah Mohd Noor Mansoor mencabar pimpinan kerajaan negeri supaya bertindak lebih berani dan segera mewartakan Hari Sabah sebagai memperingati kemerdekaan negeri...
Penduduk Asal Sabah Sarawak Anak Sulung Istilah Bumiputera Tidak Sesuai Kata Ngo

Penduduk Asal Sabah Sarawak Anak Sulung Istilah Bumiputera Tidak Sesuai Kata Ngo

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 287 hits
Penduduk asal Sabah dan Sarawak diistilahkan sebagai bumiputera tetapi perkataan itu tidak terdapat di mana mana Perlembagaan Persekutuan kata Pengerusi Perpaduan Anak Negeri Esther Golingi KOTA KINABALU Sebuah pertubuhan bukan kerajaan di ...
Lonjakan Kes Covid 19 Di Sabah Kerajaan Negeri Harus Dipersalahkan Kata Bekas Menteri Kesihatannya

Lonjakan Kes Covid 19 Di Sabah Kerajaan Negeri Harus Dipersalahkan Kata Bekas Menteri Kesihatannya

papar berkaitan - pada 27/8/2021 - jumlah : 202 hits
Keadaan orang ramai yang bersesak di PPV di Sandakan Sabah KOTA KINABALU Bekas menteri kesihatan Sabah Frankie Poon mahu kerajaan negeri bertanggungjawab atas lonjakan kes Covid 19 pada bulan lalu yang turut menyebabkan rekod kematian yang ...
Pendatang Asing Hadir Terima Vaksin Di Sabah Tidak Akan Ditangkap

Pendatang Asing Hadir Terima Vaksin Di Sabah Tidak Akan Ditangkap

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 187 hits
Gambar Hiasan KOTA KINABALU Tiada bayaran dikenakan atau tangkapan dilakukan terhadap pendatang asing tanpa izin yang hadir menerima vaksin Covid 19 di mana mana Pusat Pemberian Vaksin atau melalui aktiviti jangkauan luar di seluruh Sabah P...
Kerajaan Pun Tak Boleh Paksa Edika Yusof Ulas Isu 779 Guru Tolak Vaksin

Kerajaan Pun Tak Boleh Paksa Edika Yusof Ulas Isu 779 Guru Tolak Vaksin

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 463 hits
Rentetan daripada isu 779 guru yang menolak suntikan vaksin COVID 19 pelakon Edika Yusof turut tidak ketinggalan dalam memberi pandangan tentangnya
Maximus Komited Kendali Hal Ehwal Sabah Sarawak

Maximus Komited Kendali Hal Ehwal Sabah Sarawak

papar berkaitan - pada 28/8/2021 - jumlah : 191 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Maximus Ongkili Foto fail NSTP KOTA KINABALU Ahli Parlimen Kota Marudu Datuk Seri Dr Maximus Ongkili akan terus komitedp mengendalikan perkara berkaitan Sabah dan Sarawak di peringkat Perseku...
Sabah Sarawak Need To Work Together On Ma63 Says Analyst

Sabah Sarawak Need To Work Together On Ma63 Says Analyst

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 241 hits
Wan Junaidi Tuanku Jaafar getting his instrument of office from the King as law minister He can now help change laws to enforce the provisions of MA63 says James Chin PETALING JAYA Both Sabah and Sarawak need to work together to preserve th...
Kes Baru Covid 19 Di Malaysia Menurun Kepada 18 762 Hari Ini Tetapi Sabah Sarawak Menghampiri Selangor

Kes Baru Covid 19 Di Malaysia Menurun Kepada 18 762 Hari Ini Tetapi Sabah Sarawak Menghampiri Selangor

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 193 hits
18 762 Kes Positif Baharu COVID 19 PETALING JAYA Kementerian Kesihatan melaporkan 18 762 kes baharu Covid 19 menjadikan keseluruhan jangkitan meningkat kepada 1 765 016 kes setakat ini Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkat...
Reformasi Parlimen Tingkat Perwakilan Sabah Sarawak Kata Madius

Reformasi Parlimen Tingkat Perwakilan Sabah Sarawak Kata Madius

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 174 hits
Wilfred Madius Tangau mendesak kerajaan persekutuan melakukan reformasi Parlimen bagi memastikan ia memberikan sumbangan yang berkesan demi pembangunan negara KOTA KINABALU Pengerusi Eksekutif Yayasan Wisdom Wilfred Madius Tangau menyeru ke...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11