Ikuti 11 Cara Yang Betul Ini Untuk Merebus Speghatti


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم  (Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang)
Ikuti 11 Cara Yang Betul Ini Untuk Merebus Speghatti (Pasta) | Pasta bukan makanan Malaysia. Tapi sebab Malaysia ni negara majmuk, segala jenis makanan negara lain dia akan makan.


Pasta yang paling popular ialah speghati. Walau apa pun bentuknya, pasta diperbuat dari bahan yang sama. Dan cara memasaknya juga hampir sama.

Pasta sebenarnya diperbuat daripada tepung semolina iaitu sejenis tepung gandum daripada spesies durum.

Tepung ini mempunyai kandungan protein yang tinggi dan berwarna kuning. Adunan untuk membuat pasta adalah tepung, telur, minyak dan air.

Terdapat dua jenis pasta iaitu yang segar dan kering. Pasta segar adalah basah dan tidak tahan lama dan perlu digunakan segera. MF tak pernah jumpa lagi la pasta ni.. Mungkin tak mudah nak dapat kat Malaysia.

Pasta kering pula boleh tahan lebih daripada dua tahun jika disimpan di tempat kering. Ini memang senang dapat kat kedai runcit dan pasaraya.

Terdapat pelbagai resipi makanan berasaskan pasta boleh disajikan namun resipi daripada Itali merupakan resipi yang paling popular.

Jenis-jenis Pasta Terdapat pelbagai jenis dan nama pasta seperti spageti (seperti mi); lasagne (nipis empat segi); fettuccine (tiub dan silinder); fusilli (berpintal) dan bermacam-macam lagi.

Kebiasaannya pasta dimakan bersama sos. Walaupun hidangan pasta seakan mudah disediakan namun ada beberapa teknik dan cara memasak pasta.


Ikuti 11 Cara Yang Betul Ini Untuk Merebus Speghatti (Pasta) 1. Air untuk merebus Air perlulah banyak dan jika pasta yang direbus adalah 500 gram gunakan satu liter air untuk merebus.

2. Periuk untuk Merebus pasta Gunakan periuk yang dalam dan besar agar dapat memberi ruang kepada pasta semasa merebus dan air yang banyak pula dapat mengelakkan pasta daripada melekat.

3. Letak garam dalam air rebusan Letak garam dalam air rebusan untuk memberikan rasa masin pada pasta dan pasta akan berasa lebih enak dimakan bersama sos.

4. Didihkan air sebelum Merebus pasta  Sebelum merebus pasta pastikan airnya mendidih kerana pasta yang dimasukkan ketika air mendidih akan menurunkan suhu air rebusan. Jadi untuk mengelakkan proses merebus terhenti terlalu lama air perlu dididihkan dahulu.

5. Jangan kacau pasta sebelum pasta lembut Semasa merebus pasta biarkan pasta lembut seketika dan barulah dikacau untuk meleraikan pasta yang melekat dan supaya pasta masak sekata.

Baca juga : SPEGHATI AYAM SELERA MELAYU 6. Jangan kerap kacau Jangan terlalu kerap dan kuat mengacau kerana pasta akan patah dan putus. Untuk mengelakkan pasta daripada melekat, letakkan sedikit minyak zaitun atau jagung semasa merebus terutamanya pasta seperti spageti dan fetucine.

7. Tapis dan gaulkan dengan minyak Selepas menapis pasta gaulkan dengan sedikit minyak supaya pasta tidak mudah kering dan melekat.

8. Jangan campurkan pasta yang berlainan saiz dan jenis Jangan campurkan pasta yang berbeza saiz semasa merebus kerana tahap kemasakannya tidak sama.

9. Tahap masak pasta  Pasta yang direbus perlu dimasak sehingga mencapai tahap kemasakan al dente iaitu teksturnya masih kenyal apabila digigit.

10. Jangan rebus terlalu lama Jika ia direbus terlalu lama pasta anda akan menjadi lembik. Simpan air rebusan untuk memanaskan pasta yang telah direbus sebelum anda curahkan dengan sos pasta yang panas.

11. Tabur keju untuk lebih enak Ini pasti lebih menyelerakan kerana dimakan ketika panas. Taburkan atas pasta anda dengan keju parmesan bagi menyemarakkan lagi selera anda.


Tak susah nak rebus, tapi kalau salah teknik pasta jadi keras sangat, lembik sangat, liat bila sejuk dan sebagainya.

Jadi, Tips ni untuk elakkan semua masalah bab pasta.

Sebagai orang Melayu, biasanya MF akan masak pasta ikut selera Melayu... Jarang masak guna sos pasta. Kalau speghati buat goreng ala-ala mee goreng mamak je. Dan kalau makaroni buat makaroni cheese baked tapi cara Melayu...




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mariafirdz.com/2019/03/ikuti-11-cara-yang-betul-ini-untuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Inilah Cara Tanam Daun Sup Dan Ketumbar Dari Akar Betul Betul Tumbuh Elok

Inilah Cara Tanam Daun Sup Dan Ketumbar Dari Akar Betul Betul Tumbuh Elok

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 657 hits
Sebenarnya banyak sayur sayuran yang boleh ditanam semula dari keratan yang dibeli pasar Daun sup pokok ketumbar kangkong lobak pelbagai lagi Tapi seringkali juga bila kita nak tanam semula tiba tiba tak menjadi Baru tumbuh tunas sikit dan ...
Cara Betul Tanam Cendawan Tiram Di Rumah Berbaloi Cuma Rm3 Tapi Hasilnya Sampai 4 Bulan Rileks Media

Cara Betul Tanam Cendawan Tiram Di Rumah Berbaloi Cuma Rm3 Tapi Hasilnya Sampai 4 Bulan Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 565 hits
Sebenarnya tak susah pun nak tanam sendiri cendawan tiram di rumah Syaratnya ikut cara yang betul Menanam cendawan tiram bongkah ini telah dilakukan sendiri oleh wartawan Mingguan Wanita Netty Ah Hiyer Dalam masa 11 hari anda dah boleh tuai...
Cara Memakai Kanta Lekap Yang Betul

Cara Memakai Kanta Lekap Yang Betul

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 245 hits
Memakai kanta lekap sudah menjadi trend di kalangan rakyat Malaysia Ada yang memakai kanta lekap kerana rabun dan ada juga yang memakai kata lekap kerana inginkan warna mata yang menarik Namun penggunaan kanta lekap memerlukan penjagaan yan...
Permohonan Tahun 1 Sesi 2020 2021 Kini Telah Dibuka Dan Ini Cara Yang Betul Untuk Mendaftar Anak Anda

Permohonan Tahun 1 Sesi 2020 2021 Kini Telah Dibuka Dan Ini Cara Yang Betul Untuk Mendaftar Anak Anda

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 750 hits
Buat ibu bapa yang mempunyai anak yang lahir pada tahun 2013 2014 dan 1 Januari 2015 ambil perhatian kerana anda sudah boleh mendaftarkan anak anak anda bagi kemasukan Tahun Satu yang dibuat secara atas talian Permohonan ini boleh dilakukan...
Branded Items Cara Sebutan Yang Betul

Branded Items Cara Sebutan Yang Betul

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 360 hits
Assalamualaikum gaiz Hau ar ya Kah kah kah I jaz don wan diz blog bikam dal widaut ani apdet So gaiz befor everiting sing intu obliwion let fokez on de topik Don go off on er tanjen hokay Tudey awe topik iz ebout pranunceeashun Say again PR...
Cara Betul Kekalkan Kesegaran Ikan Yang Disimpan Dalam Freezer Boleh Tahan Berbulan

Cara Betul Kekalkan Kesegaran Ikan Yang Disimpan Dalam Freezer Boleh Tahan Berbulan

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 488 hits
Ketahui Cara Betul Kekalkan Kesegaran Ikan Yang Disimpan Dalam Freezer Boleh Tahan Berbulan Cara Simpan Ikan Yang Betul Dalam Freezer
Cara Didik Anak Yang Betul

Cara Didik Anak Yang Betul

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 345 hits
Assalamualaikum Salam Sejahtera22 Cara Mendidik Anak Dengan Betul1 Jangan pukul anak dari lutut keatas2 Jangan gunakan tangan anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita Nanti anak j...
Ini Cara Yang Betul Dan Ringkas Jika Nak Perap Daging Bakar Guna Bahan Perap 4 Sepupu Confirm Suami Sayang

Ini Cara Yang Betul Dan Ringkas Jika Nak Perap Daging Bakar Guna Bahan Perap 4 Sepupu Confirm Suami Sayang

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 656 hits
Kepada para isteri yang ingin cuba resepi buat suami tercinta boleh cuba resepi viral ni iaitu daging bakar serta sos pencicah Memang superb Jom semak perkongsian menarik agar menjadi menu kegemaran suami dan anak anak Daging Bakar ViralHir...
Cara Dan Panduan Yang Betul Jika Ingin Mengisi E Filing Cukai Pendapatan

Cara Dan Panduan Yang Betul Jika Ingin Mengisi E Filing Cukai Pendapatan

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 402 hits
PANDUAN MENGISI e FILING CUKAI PENDAPATANTak payah takut jangan risau sebab kawan cakap declare je Untung untung dapat refund duit Ikut je la step ni Boleh buat sendiri depan laptop atau henpon kalau takde pergi je dekat LHDN berdekatan Dio...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Biodata Faisal Halim Pemain Bolasepak Viral Malaysia



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Shenzhen Digital Art Park By Jc Design In Futian China

Zayn Rayyan Murder Case My Debt To People Says Cid Chief

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Pusing Jalan

Pentingnya Muhasabah Diri