Iktibar Dari Prn Sarawak Buat Parti Parti Di Semenanjung


 

Iktibar dari PRN Sarawak buat parti-parti di Semenanjung
Oleh MOHD SAYUTI OMAR / December 19, 2021Seperti mana dijangka dari awal, parti GPS memenangi Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak sekaligus memberi gambaran parti-parti luar tidak ada simpati oleh rakyat negeri itu.
Parti dari luar Keadilan, AMANAH dan Pas tidak menang walaupun satu kerusi kecuali DAP yang menang hanya dua kerusi sahaja. Pejuang, Umno kalau pun mereka juga meletakkan calon mungkin ikut kalah sama.
Apakah petunjuk dan pengajaran daripada apa yang berlaku dalam PRN Sarawak itu? Bahawa parti dari luar bukan senang untuk memperluaskan pengaruh di negeri itu, dan sikap kenegerian masih menebal di Sarawak. Laut China Selatan tetap menjadi pemisah rasa dan pembeza semangat.
Kekalahan parti Keadilan, AMANAH, Pas dan DAP, memberi petunjuk parti asal Semenanjuing itu perlu berbuat sesuatu. Bukan masa lagi parti-parti dari Semenanjung untuk menunjukkan kekuatan masing-masing tanpa menyatukan diri bagi menghadapi fenomena yang tidak mahu kita lihat.
Kemenangan besar GPS, merupakan gabungan parti-parti Sarawak itu perlu dilihat dari sudut yang mungkin tidak terfikir sebelum ini. Dengan kemenangan itu ia boleh membuka dimensi siasah baru kepada cara orang Sarawak berpolitik.
Kalau sebelum ini parti luar Sarawak berfikir untuk menguasai negeri itu, atas alasan kononnya untuk memajukan Sarawak, dengan kemenangan besar GPS itu ia boleh bertukar sebaliknya.
GPS adalah gabungan dibentuk parti-parti dari Sarawak pertama kali. Kejayaan besar itu akan menyuntik semangat dan azam baharu buat mereka.
Apa kata kalau GPS pula kali ini akan bertindak seperti parti-parti Semenajung itu untuk menguasai Semenanjung. Jangan fikir hanya parti Semenanjung dirasakan hebat, kuat, dan mahu membuka sayap di Malaysia Timur, tetapi tidak dengan Malaysia Timur untuk Malaysia Barat.
Apa dilakukan oleh Warisan yang sudah merasmikan pelebaran sayap ke Semenanjung adalah muqadimah mengubah dimensi politik. Tidak mustahil untuk 10 tahun mendatang, parti-parti di Sabah dan Sarawak bergabung dan akan melebarkan sayap dengan tujuan untuk menguasai Semenanjung.
Justeru, apa yang perlu dilakukan oleh parti-parti Semenanjung mengorbitkan fikiran baru, meletakkan kecurigaan kepada permainan politik Sabah dan Sarawak dengan bersedia menghadapi tantangan yang tidak mustahil itu.
Maka Umno, Pas, Keadilan, DAP, Pejuang, Muda, Bersatu dan semua parti-parti di Semenanjung perlu mengurangkan politiking dan menunjukkan kehandalan yang bodoh bagi mengatasi kemunculan dimensi politik baru bakal dicetuskan oleh politik Sabah dan Sarawak.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/iktibar-dari-prn-sarawak-buat-parti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Sarawak Presiden Pdp Nafi Dakwaan Beli Satu Undi Rm500

Prn Sarawak Presiden Pdp Nafi Dakwaan Beli Satu Undi Rm500

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 184 hits
Tiong King Sing yang juga Ahli Parlimen Bintulu selama lima penggal terkejut apabila ditanya mengenai pemberian mesin rumput dan peralatan lain kepada penduduk ketika melawat Dudong PETALING JAYA Calon Parti Gabungan Sarawak di Dewan Undang...
Prn Sarawak Abang Jo Akui Kecewa Dengan Tindakan Ali Biju

Prn Sarawak Abang Jo Akui Kecewa Dengan Tindakan Ali Biju

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 566 hits
Tan Sri Abang Johari Tun Openg mengakui kecewa dengan tindakan Timbalan Menteri Tenaga dan Sumber Asli Datuk Ali Biju yang melanggar persetujuan Parti Pribumi Bersatu Malaysia untuk tidak bertanding pada Pilihan Raya Negeri Ke 12 Sarawa
Prn Sarawak Bersih 2 0 Kecam Sop Kempen Terlalu Ketat

Prn Sarawak Bersih 2 0 Kecam Sop Kempen Terlalu Ketat

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 220 hits
Pertubuhan memperjuangkan pilihan raya bersih dan adil Bersih 2 0 memandang berat Prosedur Operasi Piawai dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya yang masih ketat dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak Menurut kenyataan yang dikeluarkan pertub...
Senarai Penuh Calon Ph Bertanding Prn Sarawak

Senarai Penuh Calon Ph Bertanding Prn Sarawak

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 245 hits
MALAYSIA DATELINESenarai penuh calon Pakatan Harapan bertanding dalam PRN Sarawak8 calon AMANAH1 N42 Semop Fadillah Sabali2 N40 Kabong Hud Andri3 N07 Samariang Abg Halil Abg Naili4 N05 Demak Laut Jen Peli5 N44 Jemoreng Ustazah Zainab6 N16 M...
Infografik Prn Sarawak 349 Calon Bertanding

Infografik Prn Sarawak 349 Calon Bertanding

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 217 hits
SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawani com video terkini Social Media FACEBOOK https www facebook com astroawani TWITTER https twitter com 501Awani INSTAGRAM htt...
Agensi Kerajaan Negeri Turut Berkempen Dalam Prn Sarawak

Agensi Kerajaan Negeri Turut Berkempen Dalam Prn Sarawak

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 172 hits
Kempen pilihan raya menurut undang undang pilihan raya hanya dibenarkan kepada parti parti politik yang bertanding Bagaimanapun menurut Setiausaha Agung KEADILAN Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail dalam kunjungan beliau ke DUN Telang Usan...
Mb Aminuddin Jangka Pengundi Sarawak Berubah Prn Kali Ini

Mb Aminuddin Jangka Pengundi Sarawak Berubah Prn Kali Ini

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 186 hits
Pihan Raya Negeri Sarawak kali ini dijangka akan mencatat sejarah kebangkitan rakyat untuk berubah selepas 58 tahun diperintah oleh GPS tanpa pembangunan yang nyata Menurut Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Aminuddin Harun tanda tand...
8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Nostalgia Bedak Sejuk



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Orang Bukan Melayu Tak Boleh Terima Perikatan Nasional