Ibu Ini Hidap Dua Jenis Kanser Redha Dengan Takdir


Pilu hati apabila disahkan mengidap dua kanser. Berdamai dengan takdi menjadikan wanita ini terus cekal untuk meneruskan kehidupan walaupun pahit untuk ditelan.

Dua jenis kanser yang mengubah hidupnya 360 darjah. Bayangkan betapa beratnya ujian yang dilalui oleh Rosliza, 54, apabila di saat dirinya masih berjuang melawan kanser payudara tahap empat yang dikesan pada 2020, dia disahkan pula menghidap barah tulang pada awal tahun ini. Dalam keadaan tubuh yang sudah lemah, dia terpaksa berhadapan dengan satu lagi berita yang meruntun jiwa.
Memetik laporan Berita Harian,didiagnos menghidap kanser payudara pada 2020 dan sudah sembilan kali menjalani rawatan kemoterapi dan 15 kali radioterapi bagi mematikan sel barah itu. Selepas 4 tahun, tahun ini doktor sahkan pula dia menghidap kanser tulang.

“Saya berdamai dengan takdir meskipun disahkan menghidap dua jenis penyakit kanser. Ini semua kuasa Allah SWT,” kata ibu tunggal, Rosliza Muhamad Amin.
 
“Namun, penderitaan itu tidak terhenti di situ apabila pada awal tahun ini, doktor mengesahkan saya menghidap kanser tulang pula. Ketika itu, saya terasa dunia gelap sekejap sehingga longlai seluruh badan.”
Berikutan itu, Rosliza berkata, beliau sekali lagi perlu menjalani sesi rawatan kemoterapi tetapi secara oral di rumah saja dengan mengambil pil bagi mematikan sel kanser berkenaan.
“Pada Mei lalu, saya mengalami sakit amat teruk pada tulang kaki kiri apabila berdiri atau berjalan atau duduk terlalu lama,” katanya yang telah menjalani pembedahan membuang payudara kiri, dua tahun lalu.
TERIMA BANTUAN 

Selepas berpisah dengan bekas suami empat tahun lalu, dia berusaha menguruskan diri sendiri kerana tidak mahu menyusahkan dua anak yang turut berdepan kekangan kehidupan di luar Kelantan.
Rosliza yang tidak bekerja dan menerima bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM250 sebulan, bagaimanapun bersyukur kerana segala kos rawatan penyakit kanser ditanggung sepenuhnya oleh Majlis Kanser Nasional (MAKNA).
Selain itu, beliau turut menerima faedah elaun keuzuran sebanyak RM300 sebulan melalui Skim Keselamatan Sosial Suri Rumah (SKSSR) bawah Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO). Rosliza merupakan pencarum SKSSR melalui tajaan kerajaan.
“Alhamdulillah dengan inisiatif bantuan yang diterima, saya dapat meneruskan hidup walaupun tanpa suami dan menghidap dua jenis penyakit kanser… RM300 sebulan sangat besar maknanya buat saya.”
“Saya juga bersyukur kerana pada saat ujian datang bertimpa-timpa, masih ada individu di sekeliling yang prihatin dan sering bertanya khabar serta berdoa supaya penyakit saya sembuh.”
Terdahulu Pengarah PERKESO Kelantan, Nora Yaacob, menyampaikan sumbangan makanan, keperluan asas serta kerusi roda kepada Rosliza di kediamannya di Kampung Manek Urai Baru, di sini, dengan turut dihadiri Pengurus Pejabat PERKESO Kuala Krai, Mohd Azran Che Nuri. Orang ramai yang ingin memberi sumbangan bagi meringankan beban Rosliza, boleh menghubungi beliau melalui talian 019-3416536.
Sumber: Berita Harian
 
The post Ibu Ini Hidap Dua Jenis Kanser, Redha Dengan Takdir appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-ini-hidap-dua-jenis-kanser-redha-dengan-takdir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kanak Kanak Tujuh Tahun Ibu Melecur Tahap Dua

Kanak Kanak Tujuh Tahun Ibu Melecur Tahap Dua

papar berkaitan - pada 17/10/2024 - jumlah : 68 hits
MELAKA Malang tidak berbau buat sebuah keluarga di Kampung Bukit Gedung di sini selepas kediaman mereka terbakar hampir 90 peratus dalam kejadian kira kira pukul 9 40 pagi tadi Nahas itu turut mengakibatkan seorang kanak kanak perempuan ber...
Dah Merebak Ke Perut Amp Paru Paru Tolak Job Mengacara Sejak Ogos Lalu Kieran Dedah Hidap Kanser Prostat

Dah Merebak Ke Perut Amp Paru Paru Tolak Job Mengacara Sejak Ogos Lalu Kieran Dedah Hidap Kanser Prostat

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 58 hits
Melalui laporan Harian Metro bekas penyampai radio Kieran 49 kini berada di hospital selepas disahkan hidap kanser prostat Kanser dah merebak ke perut dan paru paru Menurut Kieran atau nama sebenarnya Maskiran Jakiran kanser tersebut telah ...
Sebak Tengok Kak Lina Nangis Kisah Adik Alisa Hidap Kanser Mata Tahap 4 Jadi Sorotan Sembuh Selepas 7 Cycle Kimoterapi

Sebak Tengok Kak Lina Nangis Kisah Adik Alisa Hidap Kanser Mata Tahap 4 Jadi Sorotan Sembuh Selepas 7 Cycle Kimoterapi

papar berkaitan - pada 16/10/2024 - jumlah : 74 hits
Sebelum ini tular di media sosial mengenai kisah seorang kanak kanak perempuan yang dikenali sebagai Alisa Umairah Nur Hisham yang menghidapi kanser mata tahap empat Difahamkan adik Alisa telah pun bebas daripada penyakit itu setelah menjal...
Rita Rudaini Percaya Bawa Dua Anak Jadi Punca Rezeki Kemenangan Abpbh 36 Kontroversi Sedikit Sebanyak Membantu

Rita Rudaini Percaya Bawa Dua Anak Jadi Punca Rezeki Kemenangan Abpbh 36 Kontroversi Sedikit Sebanyak Membantu

papar berkaitan - pada 12/10/2024 - jumlah : 124 hits
Hampir 30 tahun berkecimpung di dalam dunia seni pelakon Rita Rudaini meluahkan rasa syukur atas kemenangannya sebagai Aktres Pembantu TV Popular di Anugerah Bintang Popular Berita Harian ke 36 yang berlangsung malam tadi Akui terkejut Rita...
Dua Pengikut Tuhan Harun Terlepas Tali Gantung Di Penjara 40 Tahun Kes Bunuh Pegawai Jaip

Dua Pengikut Tuhan Harun Terlepas Tali Gantung Di Penjara 40 Tahun Kes Bunuh Pegawai Jaip

papar berkaitan - pada 10/10/2024 - jumlah : 75 hits
PUTRAJAYA Dua pengikut Tuhan Harun terlepas daripada tali gantung apabila Mahkamah Persekutuan hari ini menggantikan hukuman mati yang dijatuhkan terhadap mereka dengan penjara 40 tahun kerana membunuh Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pengu...
Dua Lelaki Ditahan Kes Simbah Cat Di Kereta

Dua Lelaki Ditahan Kes Simbah Cat Di Kereta

papar berkaitan - pada 11/10/2024 - jumlah : 88 hits
FADZIL ZAINOLIPOH Polis Daerah Manjung telah menahan dua lelaki bagi membantu siasatan kejadian tiga kereta disimbah cat di Taman Muhibah Sitiawan pada 29 September lalu Ketua Polis Perak Datuk Azizi Mat Aris berkata dalam kejadian tersebut...
Banjir Lebih Dua Ribu Anggota Dan Pegawai Polis Pahang Di Letakkan Dalam Keadaan Siap Siaga

Banjir Lebih Dua Ribu Anggota Dan Pegawai Polis Pahang Di Letakkan Dalam Keadaan Siap Siaga

papar berkaitan - pada 10/10/2024 - jumlah : 79 hits
KUANTAN Lebih 2 000 anggota dan pegawai polis akan terlibat secara khusus dalam penugasan banjir di Pahang pada musim tengkujuh kali ini Ketua Polis Pahang Datuk Seri Yahaya Othman berkata pihaknya juga melakukan persiapan awal dengan menja...
Dua Kilang Plastik Terus Beroperasi Walaupun Disita

Dua Kilang Plastik Terus Beroperasi Walaupun Disita

papar berkaitan - pada 13/10/2024 - jumlah : 56 hits
NIBONG TEBAL Dua daripada tiga kilang plastik di kawasan perindustrian Bukit Panchor di sini yang disita sejak September lalu sekali lagi dikenakan tindakan selepas dikesan beroperasi seperti biasa malam tadi Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan...
Pahang Negeri Terbaharu Terjejas Banjir Dua Pusat Pemindahan Sementara Di Buka Malam Tadi

Pahang Negeri Terbaharu Terjejas Banjir Dua Pusat Pemindahan Sementara Di Buka Malam Tadi

papar berkaitan - pada 14/10/2024 - jumlah : 83 hits
KUALA LUMPUR Fasa peralihan monsun yang sedang berlaku menyaksikan Pahang menjadi negeri terbaharu dilanda banjir apabila dua pusat pemindahan sementara dibuka malam ini manakala keadaan banjir di Johor Perak dan Kedah tidak banyak berubah ...
Mayat Wanita Misteri Tiba Tiba Muncul Dalam Kereta

Real Steel This Mx Inspired Honda Dominator Is No Plastic Bike

Polis Sepang Buru Kumpulan Samun Berparang Warga Asing

Psra Dan Sspa

Qualcomm Dan Alphabet Bergabung Untuk Ai Automotif Mercedes Tandatangani Perjanjian Chip

Kes Penipuan Jualan Emas Siti Hajartul Haini Ditahan Di Lapangan Terbang Selepas Pulang Dari Dubai

Ayam Masak Kicap Mudah Dan Sedap

Self Awareness


echo '';
5 Kelemahan Utama Pakai Kereta EV Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu

Biodata Tengku Muhammad Iskandar Ri ayatuddin Shah Bakal Suami Tengku Natasha Natasya Puteri Tengku Adnan Perkahwinan Diraja

5 Pekerjaan Yang Akan Membuatkan Kita Kenal Sifat Sebenar Manusia

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Andai Tiada Dia Slot Megadrama Astro Ria

Famili Duo 2024 Senarai Peserta Keputusan Markah Lagu Tugasan Cara Undi Format Penjurian Hadiah Dan Segala Info Musim 4


Memenuhi Janji Pengertian Dalil Contoh Dan Manfaatnya

No Plans To Reactivate National Petroleum Advisory Council Says Azalina

Tubuh Rci Siasat Dakwaan Anak Anak Gisbh Dieksploitasi Cadang Suhakam

Sbdj Siri 215 Lembaga Hitam Tanpa Kaki

Plan Boarding Outing

Pembentangan Resolusi Task Force Rakyat Sidang Media Ppim 23 10 2024