Isteri Jangan Buat Semua Kerja Simpan Sikit Kerja Rumah Untuk Suami Selesaikan


Duduk sembumbung tetapi masih ramai yang anggap kerja rumah ini hanya tugas seorang isteri semata-mata. Dia lah yang jaga anak-anak, dan dia lah yang kemas rumah dan cuci pinggan mangkuk bagai. Allah… memang penat kalau isteri seorang saja yang pulun. Padahal guna tandas bersama, tengok tv bersama, dan tidur pun sekatil.
Tetapi pada akhirnya, isteri yang asyik kena basuh pinggan, cuci tandas dan lipat kain selimut! Yang si dia tahu, balik rumah komplen rumah tak bersepah dan bising pasal anak-anak tak terurus. Pernah tak tanya kenapa isteri tak sempat buat semua itu? Agak-agak kalau isteri tak ada di rumah seminggu, apa yang akan jadi dalam rumah itu ya? Ini mungkin sebab terbiasa dengan didikan sebelum kahwin.
Sebelum Kahwin, Semua Mak Buat
Baju letak saja atas lantai, nanti mak kutip, mak letak dalam mesin, mak basuh, mak sidai, dan akan mak lipat. Tak payah pening kepala. Sampai bab nak makan apa, si anak cuma cakap saja nak makan apa. Mak akan pergi pasar, mak beli barang, mak masak, mak panggil makan.
Tengok rumah bersepah, jangan risau sebab kejap lagi mak akan kemas. Bilik berselerak, buarkan saja sebab nanti mak akan kemas. Sakit demam, mak jaga. Si anak? Anak boleh fokus main game, boleh fokus keluar lepak dengan kawan-kawan, boleh fokus buat apa yang dia nak buat.
Selepas Kahwin, Semua Bini Buat
Baju letak saja atas lantai, bini kutip, bini letak dalam mesin, bini basuh, bini sidai, bini lipat. Nak makan apa, cakap saja, bini pergi pasar, bini pergi beli barang, bini masak, dan kejap lagi bini panggil makan. Masuk cerita rumah bersepah, tak payah bising, bini akan kemas. Bilik berselerak pun, bini akan kemas.
Sakit demam, bini jaga. Suami boleh fokus main game, boleh fokus keluar lepak dengan kawan-kawan, boleh fokus buat apa yang dia nak buat. Itulah puncanya! Jadi kalau tak nak susahkan orang perempuan dan tak nak isteri murung, tolonglah buat kerja sama. Tak salah pun bantu isteri di rumah.
Jangan sampai anggap suri rumah yang tak ada pendapatan itu macam orang gaji ya, tahu mengarah bila nak sesuatu. Paling teruk, nak air pun jerit suruh isteri ambilkan. Hmmm… Fikirlah sehabis baik sebelum nasi menjadi bubur.
Simpan Kerja Rumah Untuk Suami
Kalau nak senyap senyap tidur pun belum tentu dapat. Buka Tv bagi anak tengok pun, kadang tetap dikacau maknya. Mana lah ada masa nak lelap. Melainkan anak itu jenis tidur siang. Hakikatnya dari pagi hingga petang, isteri memang tak cukup rehat.
Bila ada anak-anak sekolah, selesai ambil anak-anak, baru boleh rehat kejap. Tapi matanya dah mula tengok jam, tunggu suami pulang sebab tak sabar nak kongsi emosinya. Bukan bermakna kerja rumahtangga dah habis, tetapi dia dah simpan sikit kerja rumah untuk encik suaminya bantu.
Maka, kalau suami balik tengok ada pinggan mangkuk tak dibasuh, selesaikan. Tengok ruang tamu ada mainan dan bantal-bantal, tolong simpan dan susunkan. Nak harap isteri semua buat, serius tak akan berlaku. Penyudahnya suami kritik, isteri tertekan! Tak pasal-pasal berlaku perang dingin pula.
Hah, sekarang cuba kalian bayangkan kalau Dunia Tanpa Wanita. Naik seri tak suasana dalam rumah tu, sempat ke uruskan kehidupan harian tanpa ‘air tangan’ seorang wanita? Maka, hargailah golongan WANITA yang berhati siksi! Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber: Mingguan Wanita via islam itu indah
Kenapa Saya Dah Tak Mahu Minta ‘Tolong’ Daripada Suami Di Rumah
“Abang, tolong tengokkan anak-anak sekejap, saya pun nak bersiap juga. Kalau boleh, tolong bawakan apa-apa yang patut untuk mereka sekali. Makanan, mainan, buku mewarna ke. Takkan nak tengok saja. Abang kata nak suruh saya cepat kan tadi… Lagipun, itu tanggungjawab suami juga.”
Macam selalu dengar saja ayat di atas ini kan? Tapi, perasan tak apa yang tak kena dengan ayat di atas? Selain ayat berbentuk ‘bebelan’, perkataan ‘tolong’ itu sebenarnya patut dihindarkan. “Tolong buat itu, tolong buat ini.” Perkataan ini tidak sepatutnya anda gunakan secara berlebihan, kecuali jika mereka betul-betul melakukan sesuatu untuk anda. Ya, hanya untuk anda seorang.
KENAPA SAYA DAH TAK MAHU MINTA ‘TOLONG’ DARIPADA SUAMI DI RUMAH
Ramai wanita yang tak perasan bahawa mereka telah menyalahgunakan perkataan ‘tolong’ secara berlebihan. Mungkin juga dalam budaya kita, wanita telah dibebankan dengan kerja-kerja ini sejak sekian lama sehingga ia menjadi stereotaip.
Secara psikologinya, hal ini turut disokong oleh sebuah artikel dalam laman web PT. Ia menerangkan bagaimana kita perlu lebih selektif dalam menggunakan perkataan tersebut kerana ia mampu memberi pandangan berbeza kepada mereka yang mendengarnya.
1. IA MELETAKKAN BEBAN KEPADA WANITA
Dengan menggunakan perkataan ‘tolong’, ia nampak seperti suami anda sedang ‘membantu’ anda apabila diperlukan. Berbanding dengan meminta suami anda membuat sesuatu seperti biasa, anda sebenarnya telah meletakkan beban itu di atas bahu 100% apabila anda meminta ‘tolong’.
Contohnya memasak makan malam – ini adalah antara tugas untuk dikongsi bersama kerana anda akan makan bersama seisi keluarga. Lainlah kalau anda nak makan mi segera seorang diri dan minta suami buatkan. Ini barulah dinamakan pertolongan!
2. IA TIDAK MELAMBANGKAN KERJASAMA
Walaupun perkataan tolong melambangkan adab atau sopan-santun, sebenarnya ada banyak cara anda boleh membuang perkataan ‘tolong’ tanpa perlu menggunakan nada kasar. Malah, ramai yang telah menggunakan perkataan ‘tolong’ terlalu banyak, sehingga nada anda bertukar sinis dan tidak sesuai dengan fungsi asalnya.
Ini contoh ayat yang boleh anda lontarkan tanpa menggunakan perkataan ‘tolong’. “Abang, hari ini abang angkat baju di luar ya.” “Sayang, boleh bawa anak keluar petang ini? Mereka dah lama nak luangkan masa bersama awak.” “Jom kita sediakan makan malam bersama malam ini?”
3. IA MEMBERI KESAN KEPADA ANAK-ANAK
Seorang wanita pernah memberitahu bahawa dia tak mahu anak-anak mereka, tak kiralah sama ada lelaki atau perempuan untuk berfikiran bahawa ibulah yang bertanggungjawab terhadap semua kerja rumah. Manakala, semua yang dilakukan oleh bapanya pula hanya ‘pertolongan’.
Hal ini ada benarnya. Mengikut kajian yang dijalankan oleh Science Direct, suami isteri yang melakukan kerja rumah bersama-sama akan tinggalkan impak positif kepada perkembangan anak-anak. Malah, ia membentuk disiplin anak-anak dalam menguruskan diri sendiri.
Jika disuruh membuang sampah atau mencuci kasut sekolah, anak-anak patut tahu bahawa itu semua adalah tugas mereka sebagai salah seorang ahli keluarga. Ia juga tanggungjawab yang akan mematangkan mereka. Bukannya ‘pertolongan’ yang patut dipuji atau diharapkan balasan.
4. IA ‘MERENDAHKAN’ NILAI SESEORANG
Tanggungjawab suami adalah untuk menjadi pasangan hidup anda dan juga bapa kepada anak-anak anda. Suami adalah ketua keluarga, jadi mengapa perlu minta tolong dari seorang ketua? Dia bukannya pembantu anda atau seseorang yang memerlukan arahan anda untuk menjadikan sesebuah keluarga serta isi rumahnya lebih cantik, kemas, dan berfungsi dengan baik.
Dia seorang dewasa yang boleh berfikir dan mampu melakukan tugas-tugas tersebut dengan sendiri. Jika ada sesuatu yang anda perlukan dan dia tak perasan, tak salah untuk anda menyatakannya. Tapi, anda bukannya pembantu dia, dan dia bukanlah pembantu anda juga.
ISTERI RINGANKAN TANGGUNGJAWAB SUAMI
Dengan sebab-sebab yang dinyatakan di atas, artikel ini bukanlah bertujuan meletakkan beban yang lebih kepada sesiapa, malah jauh sekali untuk merendahkan tanggungjawab suami. Sebaliknya, ia ditulis untuk meraikan kesefahaman dalam pembahagian tugas dan memfokuskan kepada keupayaan suami dalam menguruskan rumah tangga.
Ada kalanya wanita yang terlalu cerewet hingga tidak mahu ‘meluluskan kualiti’ kerja rumah yang dilakukan oleh suami. Ada juga yang mahu memonopoli semua kerja rumah demi mengambil hati suami. Cara ini adalah tidak betul kerana ia mungkin akan memberi kesan kepada rumah tangga anda dalam jangka masa panjang. Secara tidak langsung, anda telah meletakkan semua bebanan ini ke atas diri anda.
MUAFAKAT JALAN TERBAIK
Dalam kehidupan serba moden kini, ramai wanita yang turut keluar bekerja untuk menampung keperluan bersama. Memetik daripada ulasan Dr Abdul Hayei Bin Abdul Shukor, jalan terbaik adalah dengan permuafakatan, di mana suami isteri sama-sama mempunyai tanggungjawab terhadap satu sama lain.
Tambahnya, Allah berfirman kepada para isteri yang membawa maksud: Isteri menanggung kewajipan terhadap suaminya yang wajib dilaksanakan dengan cara yang baik, suami juga dikehendaki melakukan kewajipan yang serupa. (al-Baqarah: 228). Benar, memang ada suami yang sangat rajin dan lebih efisyen dalam menguruskan hal rumah tangga berbanding isteri. Dalam kes itu, mungkin anda perlu berhenti ‘minta tolong’ daripada isteri anda pula!
Sumber: SirapLimau
The post Isteri jangan buat semua kerja, simpan sikit kerja rumah untuk suami selesaikan appeared first on MFADHLY.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mfadhly.net/semasa/isteri-jangan-buat-semua-kerja-simpan-sikit-kerja-rumah-untuk-suami-selesaikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Urus Anak Bukan Isteri Seorang Suami Perlu Tolong Tak Dapat Banyak Sikit Pun Jadilah

Urus Anak Bukan Isteri Seorang Suami Perlu Tolong Tak Dapat Banyak Sikit Pun Jadilah

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 90 hits
Bila dah kahwin tugas menguruskan rumah tangga mendidik anak tak boleh letak 100 peratus pada isteri saja Suami pun kena la bertanggungjawab dan main peranan Ibarat kata orang susah sama sama senang pun sama sama Barulah kemanisan itu senti...
Jangan Amalkan Suami Isteri Tidur Berasingan Disebabkan Anak Anak Ia Memberikan Kesan Buruk

Jangan Amalkan Suami Isteri Tidur Berasingan Disebabkan Anak Anak Ia Memberikan Kesan Buruk

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 54 hits
Sedar atau tidak sudah menjadi kebiasaan pada masa kini pasangan suami isteri terpaksa tidur berasingan disebabkan anak anak Pertamanya kerana ada anak kecil Untuk satu katil bersaiz queen atau king sekalipun memang agak sempit dan membahay...
Suami Jangan Bagi Alasan Tak Pandai Cuba Dulu Confirm Isteri Bangga

Suami Jangan Bagi Alasan Tak Pandai Cuba Dulu Confirm Isteri Bangga

papar berkaitan - pada 29/7/2019 - jumlah : 78 hits
Kebanyakan suami selalu bagi alasan tak pandai buat kerja rumah dan urus anak sebab tak biasa buat Mungkin alasan itu betul tapi jika tak cuba buat kita tak tahu kemampuan sebenar diri Hingga akhirnya isteri juga mengalah sedangkan suami se...
Isteri Tak Pernah Minta Dia Faham Kewangan Suami Jangan Diam Saja Tanya Apa Isteri Mahu

Isteri Tak Pernah Minta Dia Faham Kewangan Suami Jangan Diam Saja Tanya Apa Isteri Mahu

papar berkaitan - pada 21/7/2019 - jumlah : 77 hits
Sememangnya isteri kita tak pernah meminta minta Dia tak pernah minta belikan baju mahal mahal tak pernah minta hadiah setiap bulan apa lagi barang kemas bergunung ganang Tak pernah sama sekali Berapa yang diberikan suami setiap bulan semua...
Bomba Padam Rumah Terbakar Temui Mayat Pasangan Suami Isteri Dengan Kesan Tikaman

Bomba Padam Rumah Terbakar Temui Mayat Pasangan Suami Isteri Dengan Kesan Tikaman

papar berkaitan - pada 25/7/2019 - jumlah : 63 hits
Mayat pasangan suami isteri ditemui mati sebelum rumah mereka di Taman Desa Melati Nilai dibakar pada jam 9 30 malam Rabu Mayat lelaki dan wanita berusia 60 an itu ditemui di bahagian dapur dan bilik belakang oleh bomba yang menjalankan ope...
Jangan Gelakkan Orang Tengah Kerja Cuba Respect Sikit

Jangan Gelakkan Orang Tengah Kerja Cuba Respect Sikit

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 84 hits
The ReporterViral di media sosial semalam video seorang pengawal keselamatan warga asing bersungguh sungguh dalam menjalankan tugasnya namun ditertawakan dua individu yang merasakan tindakannya itu kelakar Terdahulu pengawal berkenaan memul...
Ibu Hamil Jangan Buat 7 Kerja Rumah Ini Boleh Beri Kesan Negatif Pada Kehamilan Dan Bayi Anda

Ibu Hamil Jangan Buat 7 Kerja Rumah Ini Boleh Beri Kesan Negatif Pada Kehamilan Dan Bayi Anda

papar berkaitan - pada 4/8/2019 - jumlah : 102 hits
Ramai yang tahu menjaga kehamilan mungkin satu perkara yang agak rumit tambah tambah lagi awal kehamilan anak pertama Tidak dinafikan mengandung adalah perkara yang paling menggembirakan bagi pasangan yang berkahwin Lebih lebih lagi kandung...
Tolong Delete Jangan Malukan Suami Sendiri Please Isteri Kongsi Kisah Cinta

Tolong Delete Jangan Malukan Suami Sendiri Please Isteri Kongsi Kisah Cinta

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 147 hits
Isteri usahawan kosmetik senasi Datuk Aliff Syukri iaitu Datin Seri Nur Shahida ada mendedahkan kisah percintaannya bersama suaminya itu menerusi Instagram semalam Tolong Delete Jangan Malukan Suami Sendiri Please Isteri Kongsi Kisah Cinta
Isteri Siram Suami Dengan Air Panas Sehingga Mati Kerana Berang Dimadukan Senyap Senyap

Isteri Siram Suami Dengan Air Panas Sehingga Mati Kerana Berang Dimadukan Senyap Senyap

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 110 hits
The ReporterBerang dimadukan seorang wanita bertindak menyiram suaminya dengan air panas sehingga maut Dalam kejadian yang berlaku di Makassar Indonesia suspek Aminah kecewa dan marah selepas mengetahui suaminya Bachtiar 28 bernikah dengan ...
Lepas Ayah Setuju Tukar Nama Tanah Kat Kami Adik Beradik Baru Nak Tinggalkan Ayah Di Rumah Orang Tua Anak Perempuan

Mic Bela Ltte Kenapa Pas Umno Diam Soal Firdaus Wong

Terkini Fenomena Belalai Air Di Jitra Penduduk Laung Azan Minta Perlindungan

Meow Meow Cat With Quotes

Entry Level Street Fighter Modenas Pulsar Ns160 Vs Benelli 150s

Nak Tau Apa Beza Antara Halal No Pork Dan Free Pork Meh Baca Perkongsian Ni Kalau Nak Tau

Xiaomi Airdots Di Lazada Cuma Rm69

Keputusan Separuh Akhir Piala Malaysia Kedah Lawan Pahang



5 Nama Kumpulan Rock Yang Berunsurkan Elemen Agama

Kisah Kampung yang Dipenuhi Patung 10 Kali Ganda Melebihi Penduduk

Keputusan Markah Peserta Konsert Gegar Vaganza 6 2019 Minggu Kedua

Senarai Lagu Tugasan Konsert Gegar Vaganza 6 2019 Minggu Ketiga

Merungkai Mitos Kelenjar Pineal Yang Digelar Sebagai Mata Ketiga


Satu Satunya Peluang Untuk Ds Anwar Jadi Pm

Lelaki Didakwa Pukul Pak Guard Guna Kayu Golf Tak Puas Hati Kereta Kena Clamp Parkir Di Tempat Oku

6 Tanda Girlfriend Anda Tidak Akan Menjadi Isteri Anda Suatu Hari Nanti

Duit Simpanan Rm40 Ribu Ringgit Lesap Dan Ini Cara Anda Membuat Laporan Bank

Datuk Bandar Di Mexico Berkahwin Dengan Buaya

12 Lelaki Ditangkap Dan Disunat Secara Paksa Kerana Kejantanannya Dikeluhkan Isteri