Ibu Hamil Hidap Diabetes Jangan Pandang Remeh Boleh Bahayakan Jantung Bayi Dalam Kandungan


Ibu hamil hidap diabetes jangan pandang remeh, boleh bahayakan jantung bayi dalam kandungan. Diabetes atau lebih dikenali sebagai penyakit kencing manis merupakan penyakit kronik yang banyak diperkatakan terutama komplikasinya kepada penghidap.
Ibu Hamil Hidap Diabetes Jangan Pandang Remeh, Boleh Bahayakan Jantung Bayi Dalam Kandungan Laporan National Health and Morbidity Survey (NHMS) 2019 menganggarkan seramai 3.9 juta (18.3 peratus) penduduk Malaysia berumur 18 tahun dan ke atas menghidapi diabetes, peningkatan yang ketara berbanding 13.4 peratus pada 2015.
Angka ini merupakan tertinggi di Asia. Ia sangat membimbangkan kerana angka ini dijangka meningkat kepada 7 juta orang pada 2025. Dianggarkan 50 peratus daripada mereka tidak mengetahuinya sehinggalah ujian gula dalam darah dilakukan.

Laporan National Diabetes Registry 2013 – 2019 pula menganggarkan hanya 32.4 peratus pesakit diabetes yang mendapatkan rawatan di klinik kesihatan kerajaan mencapai tahap kawalan diabetes yang optimum.
Kawal gaya hidup
Sehubungan itu, kesedaran masyarakat sangat penting mengenai penyakit diabetes, rawatan, komplikasi dan kepentingan mengambil langkah-langkah pencegahan dari peringkat awal melalui gaya hidup serta pemakanan yang sihat.
Bagi ibu-ibu hamil, mereka mungkin telah mempunyai penyakit diabetes sebelum mengandung dikenali sebagai pra-gestasi diabetes (pre-Gestational diabetes). Mereka juga boleh mendapat diabetes semasa mengandung atau lebih dikenali sebagai diabetes gestasi (Gestational diabetes).
Kajian di Malaysia menunjukkan prevalen diabetes gestasi di Malaysia adalah setinggi 27.9 peratus. Oleh itu, pengesanan awal diabetes dalam kalangan wanita yang berisiko tinggi adalah penting untuk mencegah komplikasi bukan sahaja kepada ibu tetapi juga pada bayi dalam kandungan.
Komplikasi dan risiko akibat diabetes
Masalah diabetes yang tidak terkawal pada awal kehamilan memberi kesan kepada pembentukan jantung bayi yang boleh menyebabkan masalah jantung kongenital.
Ia juga boleh dikaitkan dengan kecacatan seperti sacral agenesis di mana tulang punggung bayi tidak terbentuk dengan normal, kecacatan sistem saraf otak (anencephaly) dan paling serius boleh membawa kepada kematian janin (stillbirth).

Komplikasi lain yang tidak kurang pentingnya termasuklah saiz bayi terlalu besar yang menyukarkan proses kelahiran, masalah kurang gula pada bayi (hipoglisemia) dan masalah kuning (jaundis).
Ibu-ibu hamil yang menghidap diabetes tidak terkawal didapati mempuyai risiko lima kali ganda bayi mereka menghidap penyakit jantung kongenital berbanding ibu-ibu hamil yang sihat.
Fakta ini menunjukkan bahawa pengawalan diabetes sangat penting sebelum merancang untuk hamil, begitu juga ketika hamil untuk mengelakkan komplikasi tersebut.
Bahaya diabetes kepada jantung bayi
Sebagai doktor pakar jantung kanak-kanak yang mempunyai minat dalam pengesanan awal masalah jantung bayi semasa dalam kandungan, saya terpanggil untuk membincangkan isu ini.
Sejak kepulangan saya dari melanjutkan kepakaran dalam bidang pediatrik kardiologi di Children Hospital of Philadelphia, Amerika pada awal tahun 2016, hampir separuh rujukan yang diterima daripada pegawai perubatan atau pakar obstetrik dan ginekologi untuk pemeriksaan lanjut jantung bayi adalah daripada kalangan ibu-ibu hamil yang menghidap diabetes.
Masalah jantung kongenital yang dikaitkan pada bayi yang dilahirkan oleh ibu yang menghidap diabetes adalah jenis jantung berlubang (ventricular septal defect), masalah saluran darah terbalik (transposition of great arteries), masalah injap saluran darah ke paru-paru dikenali (pulmonary atresia) dan masalah jantung kompleks yang lain.
Terdapat juga bayi yang mempunyai anatomi jantung yang normal tetapi mempunyai otot jantung yang tebal dikenali sebagai hypertrophic cardiomyopathy.
Pemeriksaan imbasan (ultrasound scan) jantung bayi dalam kandungan atau lebih dikenali sebagai fetal echocardiography boleh dilakukan pada usia kandungan seawal 18-22 minggu.
Kaunseling sebagai persediaan
Pengesanan awal ini membolehkan kaunseling diberikan pada ibu bapa mengenai jenis masalah jantung yang dialami, perancangan kelahiran dan rawatan yang diperlukan selepas bayi dilahirkan. Kaunseling banyak membantu ibu bapa untuk lebih bersedia daripada segi mental.

Perancangan kelahiran yang dilakukan dapat memastikan rawatan sebaiknya diberikan di hospital yang menyediakan kepakaran dalam merawat jantung bayi.
Pengesanan awal ini memberi impak yang besar terutamanya pada masalah jantung kongenital yang kritikal kerana bayi boleh mengalami biru yang teruk (severe cyanosis) akibat tahap oksigen yang terlalu rendah atau kegagalan jantung jika mendapat rawatan yang lambat.
Cabaran melakukan fetal echocardiography pada bayi dalam kalangan ibu yang menghidap diabetes ialah kebanyakan mereka juga mengalami masalah obes dan masa rujukan pada usia kehamilan agak lewat yang menyukarkan penghasilan imej jantung bayi yang jelas.
Oleh itu, kerjasama doktor di Obstetrik dan Ginekologi, dan mereka yang terlibat dalam rawatan ibu hamil di klinik kesihatan kerajaan atau swasta adalah penting untuk memastikan kejayaan pengesanan awal masalah jantung kongenital.
Justeru, memastikan kawalan diabetes yang baik sebelum merancang kehamilan dan semasa tempoh kehamilan adalah penting untuk mengelakkan komplikasi diabetes pada bayi.
Diabetes yang tidak terkawal membawa kesan yang serius pada jatung bayi dalam kandungan. Pengesanan awal masalah jantung pada bayi boleh dilakukan melalui fetal echocardiography. Ia membolehkan perancangan pengurusan yang sebaiknya kepada bayi dan memberi kaunseling kepada ibu-bapa yang terlibat.
Sumber: BERNAMA
Artikel ditulis oleh Dr Putri Yubbu merupakan Pensyarah Kanan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, UPM, Pakar Kardiologi (Pediatrik), Hospital Serdang.
Baca artikel lain juga: Bayi Pun Boleh Kena Diabetes, Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia
Diabetes Ketika Hamil, Dr Hamid Arshat Kongsi Cara Kawal & Cegah
Pemakanan Ibu Hamil Diabetes Bantu Kehamilan Selamat
 
 
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) sekarang!
Dapatkan lebih ilmu keibubapaan di Tik Tok Pa&Ma @pama.my
 
 
 
 
The post Ibu Hamil Hidap Diabetes Jangan Pandang Remeh, Boleh Bahayakan Jantung Bayi Dalam Kandungan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-hamil-hidap-diabetes-jangan-pandang-remeh-boleh-bahayakan-jantung-bayi-dalam-kandungan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bayi Meninggal Dunia Dalam Kandungan Noh Salleh Kongsi Momen Sedih Kehilangan

Bayi Meninggal Dunia Dalam Kandungan Noh Salleh Kongsi Momen Sedih Kehilangan

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 31 hits
Takziah diucapkan buat penyanyi Noh Salleh dan isteri Fatin Athirah Mustapa yang kehilangan bayi pertama mereka tujuh bulan yang lalu Menerusi Instagramnya Noh mengakui sedih kehilangan malah perit melalui detik itu bersama isteri Kongsi No...
Noh Salleh Amp Isteri Akui Perit Genap 7 Bulan Bayi Meninggal Dunia Dalam Kandungan

Noh Salleh Amp Isteri Akui Perit Genap 7 Bulan Bayi Meninggal Dunia Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 71 hits
Penyanyi Noh Salleh dan isteri Fatin Athirah Mustapa akui perit ketika berkongsi berita bayi meninggal dunia dalam kandungan menerusi sebuah hantaran di Instagram hari ini Kongsi pemilik nama Mohammad Noh Salleh tanggal 22 September merupak...
Ibu Tak Pandang Anak Lelaki Sebagai Suami Anggap Konten Mesra Cuma Seni Lakonan

Ibu Tak Pandang Anak Lelaki Sebagai Suami Anggap Konten Mesra Cuma Seni Lakonan

papar berkaitan - pada 15/9/2024 - jumlah : 113 hits
Seorang ibu tak pandang anak lelaki sebagai suami selepas konten konten Point Of View antara dia dan anak sulungnya menjadi perdebatan ramai Memetik laporan dari Mstar wanita yang dikenali sebagai Nurhidayah 35 atau Dya memaklumkan yang dir...
Stres Boleh Jejas Keputusan Rawatan Ivf Ibu Tenang Tenang Saja

Stres Boleh Jejas Keputusan Rawatan Ivf Ibu Tenang Tenang Saja

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 63 hits
Ramai yang memilih melakukan rawatan In Vitro Fertilization sebagai jalan akhir untuk mendapatkan zuriat tanpa mengetahui pelbagai ilmu mengenai rawatan itu Menurut perkongsian Dr Maiza Tusimin Pakar Perbidanan Sakit Puan dari Prince Court ...
Sudah Dua Tahun Kematian Bayi Haura Di Taska Disenyapkan Ibu

Sudah Dua Tahun Kematian Bayi Haura Di Taska Disenyapkan Ibu

papar berkaitan - pada 11/9/2024 - jumlah : 72 hits
MELAKA Ibu dan bapa kepada bayi enam bulan yang meninggal dunia selepas dihantar ke sebuah taman asuhan kanak kanak di pada 27 Oktober 2022 merayu agar kematian anak mereka mendapat pembelaan sewajarnya
5 Risiko Ibu Bapa Jangan Abaikan Jika Pilih Anak Masuk Asrama Usia 13 Tahun

5 Risiko Ibu Bapa Jangan Abaikan Jika Pilih Anak Masuk Asrama Usia 13 Tahun

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 95 hits
Seorang penceramah seksualiti terkenal Akhi Fairuz jelaskan bahawa anak anak berusia 13 tahun yang memasuki asrama berisiko jika ibu bapa tidak mengambil langkah yang sewajarnya Akhi Fairuz menerusi facebook miliknya memberitahu bahawa keny...
Ibu Ada Gbs Bayi Meninggal Dunia Pada Hari Kedua Dilahirkan

Ibu Ada Gbs Bayi Meninggal Dunia Pada Hari Kedua Dilahirkan

papar berkaitan - pada 18/9/2024 - jumlah : 75 hits
Seorang individu tampil meluahkan rasa tidak puas hati akan tindakan pihak hospital terhadap adiknya ketika melahirkan bayi sulung Menurut individu tersebut adiknya menghidap penyakit GBS dan meminta untuk diberikan antibiotik terlebih dahu...
Ezzaty Abdullah Sarat Hamil Anak Ketiga Tak Buat Ujian Jantina Bayi Nak Buat Kejutan

Ezzaty Abdullah Sarat Hamil Anak Ketiga Tak Buat Ujian Jantina Bayi Nak Buat Kejutan

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 33 hits
sarat anak ketiga tak buat ujian jantina bayi nak buat kejutan Pelakon Ezzaty Abdullah kini sedang sarat Mengambil pendekatan untuk tidak banyak berkongsi kehamilan ketiga suri hati Azwan Kombos ini lebih selesa untuk berkongsi kepada umum ...
Apa Yang Ibu Perlu Makan Semasa Menyusukan Bayi

Apa Yang Ibu Perlu Makan Semasa Menyusukan Bayi

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 73 hits
Breastfeeding bermaksud penyusuan susu ibu Ia merujuk kepada proses memberi bayi minum susu secara terus daripada payudara ibu Jadi pemakanan yang seimbang dan sihat sangat penting semasa menyusukan bayi sebab apa yang ibu makan akan member...
Aku Hantar Surat Resign Dekat Bos Sekali Kena Marah Teruk Rupanya Ini Yang Terjadi Sebelum Ni

Lirik Lagu Menjaga Jodoh Orang Lain Nyanyian Oleh Ara Johari

Sundrop Teh Tarik Kopi Susu

Women Empowerment Not Only Matter Of Fairness But Key Driver Of Economic And Social Development

Pgslot 16 2567 Pgslot Pgslot Top 37 By Alejandro Pgslot Golf

Maksud 05 Luhh

Pnb Sime Darby Hentikan Pro Zionis Laknatullah

Peran Reza Arap Di Balik Kehadiran Youtuber Ishowspeed Di Indonesia


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Ternyata Sebuah Bahagia Slot Tiara Astro Ria

Kenapa Huruf S Mewakili Skor Terbaik Antara Yang Terbaik

10 Fakta Biodata Ustaz Wadi Annuar Wadi Anuar Termasuk Kisah Kahwin Bercerai Dan Bekas Isteri

Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb


Celebrating Diverse Beauty Aeon Malaysia And Izzati Suza S Collection

Hasil Berkebun Mak

Lirik Lagu Taufan Al Aqsa Fetya

Pavlova Buat Delfina

Pencalonan Hamzah Tercemar Jika Bersatu Tewas Dun Mahkota

Republik Aku Tetap Cinta Chord