Ibu Ayah Cepat Marah Boleh Berjangkit Pada Anak Sebab Itulah Si Kecil Kuat Mengamuk


Geram sampai tahap kesabaran tak boleh nak dikawal boleh berlaku bila anak buat perangai. Tambahan pula dengan kepenatan selepas seharian bekerja antara salah satu punca ibu bapa tak boleh nak kawal kemarahan sehinga terpaksa naik tangan.
Sampai bila nak berterusan? Di sini pentingnya ibu bapa mencari penyelesaian di sebalik masalah ini. Berdasarkan perkongsian Dr Rozanizam Zakaria persoalan kenapa anak kecil buat perangai bukan disebabkan sikap anak itu sahaja tetapi melibatkan ibu bapa dan persekitaran.
Berikut antara persoalan dan penyelesaian yang boleh dijadikan panduan
Salam doktor, anak saya umur 2 tahun selalu buat perangai, mengamuk, tak nak dengar kata, kacau adik. Kalau saya marah dia menjerit. Kadang-kadang tak dapat control sampai terpaksa naik tangan. Macam mana nak handle? – Puan M –

Sebelum kita pecah kepala fikir ‘magic solution’ kepada ‘masalah dunia’ ini, let’s consider this. Kerana dalam banyak keadaan, bagi saya persoalan yang lebih tepat bukan bagaimana, tetapi mengapa.
INGINKAN PERHATIAN – kanak-kanak perlu bersaing untuk mendapat perhatian dari ibu bapa dengan anak-anak lain, kerjaya, urusan rumahtangga, gajet dan internet dan pelbagai lagi distraction yang menyebabkan kanak-kanak rasa tidak mendapat perhatian yang diingini. Adakalanya tingkah laku yang tidak disenangi itulah satu-satunya cara untuk mereka mendapat perhatian yang diinginkan.
CEMBURU DAN PERSAINGAN – Kanak-kanak pada usia 2-4 tahun mula belajar tentang konsep ‘my way, my things, myself’ dan kehadiran orang lain seperti adik beradik dan kawan-kawan adakalanya menguji ‘territory’ ini.
PERASAAN KECEWA – ‘frustration’ adalah emosi yang tercipta bila mereka tidak dapat memenuhi keinginan mereka sendiri disebabkan ketidakmampuan mereka. Contohnya tak dapat ambil barang yang diingini, tak berjumpa dengan mainan yang dicari, tak dapat menonton cerita yang diingini.
PERASAAN TAKUT/GELISAH BIMBANG DITINGGALKAN ATAU BERJAUHAN DARI TEMPAT BERGANTUNG – Reaksi ini adalah tindak balas normal terhadap ketidak pastian mereka atau apa yang mereka pelajari dari pengalaman sebelumnya. Mereka tidak memiliki kematangan komunikasi untuk meluahkan perasaan mereka melainkan dengan tingkahlaku.
REAKSI NORMAL TERHADAP KESAKITAN, KELETIHAN DAN GANGGUAN EMOSI – Seperti mana orang dewasa, mereka juga mengalami situasi sebegini. Cumanya, mereka lebih kerap meluahkannya dengan tingkah laku (Orang dewasa pun ada juga berperangai sebegini)
KEHENDAK IBUBAPA YANG SUKAR DIPENUHI – Jangan expect kanak-kanak untuk berperilaku sempurna seperti dewasa pada setiap ketika (dewasa pun tak mampu penuhi expectation ini). Adakalanya ibubapa perlu terima hakikat sesetengah tingkahlaku adalah simply kerana mereka masih kanak-kanak.
DRAMA IBU BAPA – Stress boleh berjangkit! Bila ibubapa tidak mengurus emosi dengan baik, tekanan dan bebanan yang mereka hadapi singgah pada anak-anak. Drama mereka disambung oleh anak-anak dengan watak dan jalan cerita yang berbeza.
Banyak tenaga, suara, masa dan emosi dapat dijimatkan bila kita dapat kenal pasti punca dan selesaikannya dari puncanya dengan lebih rasional. Dalam hiruk pikuk cabaran mendidik anak-anak, ada ketika kita perlu mengambil beberapa langkah kebelakang dan berfikir…”kenapa agaknya anak bertuah ini jadi sebegini?” Mungkin jawapannya ada pada kita..
Sumber: Dr Rozanizam Zakaria
**Jangan lupa saksikan Pa&Ma Journey Bersama SchAwaLara, setiap Rabu jam 9 malam di Astro Ria saluran 104/124 dan ulangannya setiap Ahad jam 9.30 pagi.

The post Ibu Ayah Cepat Marah Boleh ‘Berjangkit’ Pada Anak. Sebab Itulah Si Kecil Kuat Mengamuk appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-ayah-cepat-marah-boleh-berjangkit-pada-anak-itu-sebabnya-si-kecil-kuat-mengamuk/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Masih Kecil Dah Ada Ekzema Ini Perkara Yang Ibu Ayah Boleh Buat Kurangkan Rasa Tak Selesa Anak

Anak Masih Kecil Dah Ada Ekzema Ini Perkara Yang Ibu Ayah Boleh Buat Kurangkan Rasa Tak Selesa Anak

papar berkaitan - pada 4/8/2020 - jumlah : 418 hits
Anak ada ekzema ibu ayah boleh bantu dengan membuat 16 perkara ini supaya kurang gatal dan rasa tidak selesa Ekzema ialah masalah kulit yang biasa dihidapi oleh si manja Ia biasanya terjadi kepada si manja sejak lahir dan akan hilang dengan...
Risau Anak Tak Nak Makan Bila Tumbuh Gigi Ini Yang Ibu Ayah Kena Buat Kurangkan Rasa Sakit Si Kecil Masa Teething

Risau Anak Tak Nak Makan Bila Tumbuh Gigi Ini Yang Ibu Ayah Kena Buat Kurangkan Rasa Sakit Si Kecil Masa Teething

papar berkaitan - pada 13/8/2020 - jumlah : 365 hits
Mama papa mesti seronok bila nampak ada gigi yang mula tumbuh pada si kecil Tapi bila anak mula nak tumbuh gigi mereka biasanya jadi tak selesa dan menolak untuk makan Bila wujud keadaan ini pastinya mama papa risau apa yang perlu dilakukan...
Kusut Bila Anak Tantrum Rupanya Ada Kaitan Dengan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Boleh Cuba Kawal Dengan 7 Cara Ini

Kusut Bila Anak Tantrum Rupanya Ada Kaitan Dengan Perkembangan Otak Anak Ibu Ayah Boleh Cuba Kawal Dengan 7 Cara Ini

papar berkaitan - pada 7/8/2020 - jumlah : 334 hits
Tantrum adalah salah satu perkara yang biasa bagi kanak kanak dua tahun ke atas Pada fasa ini ibu ayah perlu lah banyakkan bersabar kerana ia ada kaitan dengan perkembangan otak si manja Ibu ini telah berkongsi mengenai tantrum yang dihadap...
Bukan Saja Saja Anak Buat Sepah Meragam Buat Mak Ayah Marah Ini Rupanya Punca Dan Apa Yang Boleh Dilakukan

Bukan Saja Saja Anak Buat Sepah Meragam Buat Mak Ayah Marah Ini Rupanya Punca Dan Apa Yang Boleh Dilakukan

papar berkaitan - pada 8/8/2020 - jumlah : 310 hits
Anak mula buat bising sepah mengada ngada dan berusaha keras untuk membuat adiknya menangis ibu ayah kena semak balik cara berikan perhatian kepada anak cukupkah sebenarnya Perkongsian daripada kaunselor ini diharapkan boleh membuka mata ki...
Tiap Tiap Hari Susu Ibu Berubah Rasa Sebab Itulah Bila Anak Menyusu Nak Lepas Susah

Tiap Tiap Hari Susu Ibu Berubah Rasa Sebab Itulah Bila Anak Menyusu Nak Lepas Susah

papar berkaitan - pada 1/8/2020 - jumlah : 323 hits
Percaya tak susu ibu ni rasanya berlainan setiap hari mengikut jenis makanan yang ibu makan Sebab itulah bila kita menyusu bayi sebolehnya bayi tak mahu lepas Perasan tak Beruntung sangat bayi kita kerana apa yang kita makan itulah yang dia...
Ibu Ayah Berlumba Nak Anak Pandai Tapi Sayangnya Tak Bagi Main Kotor Memang Rugi

Ibu Ayah Berlumba Nak Anak Pandai Tapi Sayangnya Tak Bagi Main Kotor Memang Rugi

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 342 hits
Zaman sekarang zaman semua hendak cepat Kita ada perkhidmatan fast food drive thru service yang mana boleh jimat masa makan dalam kereta sahaja Bahkan perkhidmatan grab car grab food juga semakin banyak sekarang ni Dari segi pengangkutan se...
Anak Anak Tak Boleh Pilih Mak Ayah Kita Yang Kena Pilih Nak Jadi Mak Ayah Yang Macam Mana

Anak Anak Tak Boleh Pilih Mak Ayah Kita Yang Kena Pilih Nak Jadi Mak Ayah Yang Macam Mana

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 276 hits
Ada banyak cara dan teknik mengajar anak anak kita nak tiru cara atok nenek kita pun boleh tak salah tapi pertimbangkan juga adakah betul jika kita tiru buta buta bulat bulat tanpa ambil kira perbezaan zaman dan intelektual anak masa kini 4...
Suka Memanjat Buka Peti Ais Itu Memang Hobi Anak Anak Rupanya Ada Kebaikan Ibu Ayah Kena Tahu

Suka Memanjat Buka Peti Ais Itu Memang Hobi Anak Anak Rupanya Ada Kebaikan Ibu Ayah Kena Tahu

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 329 hits
Ada beberapa perkara rawak yang suka dilakukan oleh anak membuat anda kurang senang seperti memanjat dan membuka dan tutup pintu peti sejuk Tapi tahukah anda ia memberikan faedah kepada perkembangan mereka Menurut Aisyah Rozalli Juruterapi ...
Anak Jadi Tuan Akibat Salah Asuhan Ini Yang Perlu Ibu Ayah Buat Elak Kesilapan

Anak Jadi Tuan Akibat Salah Asuhan Ini Yang Perlu Ibu Ayah Buat Elak Kesilapan

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 381 hits
Anak menjadi tuan adakah ia kesan daripada kesilapan ibu bapa dalam mendidik Ikuti penerangan pakar pendidikan awal kanak kanak ini Mungkin ramai yang berpendapat ibu bapa yang memberikan kebebasan kepada anak anak akhirnya akan menjadi man...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


United States President Joe Biden Signs A Rule To Ban Tiktok In The United States Here S The Reason

Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat