Anak Jadi Tuan Akibat Salah Asuhan Ini Yang Perlu Ibu Ayah Buat Elak Kesilapan


Anak menjadi tuan, adakah ia kesan daripada kesilapan ibu bapa dalam mendidik? Ikuti penerangan pakar pendidikan awal kanak-kanak ini.
Mungkin ramai yang berpendapat ibu bapa yang memberikan kebebasan kepada anak-anak akhirnya akan menjadi mangsa keadaan, di mana si kecil setelah meningkat usia menjadi seorang yang agresif dan terlalu bebas bersuara hingga boleh mengganggu emosi orang lain. Adakah ia benar?

SUKA MEMANIPULASI
Menurut Prof Dr Bustam Kamri, Dekan Sekolah Sains Sosial, Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka, kanak-kanak pada usia lima hingga enam tahun sudah pandai memanipulasi untuk mendapatkan apa yang dihajatinya. Kajian menunjukkan kanak-kanak mula tidak bercakap benar apabila antara usia dua hingga empat tahun. Ini menandakan pemikirannya sudah terpisah daripada ibu bapa. Ini juga menandakan kefahamannya kepada perkataan ‘tidak’ atau ‘tak boleh’ membantunya menggambarkan sempadan antara keinginan, kehendak dan perasaan.
Manipulasi atau lebih mudah disebut berbohong ini disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya ialah untuk mengelakkan daripada didenda, mendapatkan kelebihan, mengawal, sebab sesuatu akibat yang tidak diingini atau merangsang kendiri. Dia seperti orang dewasa, berbohong untuk mendapatkan kuasa, mengekalkan privasi atau melindungi rakan.

Anda perlu faham kanak-kanak pada usia ini sudah tahu perbezaan bercakap benar dan berbohong dan tahu ia adalah satu kesalahan. Senang sahaja kalau anda ingin mengetahui sama ada dia berbohong atau tidak. Selalunya dia akan berkata, “Saya tidak boleh beritahu” atau “Saya tidak tahu.”
BUKAN KRISIS MORAL, FAHAMI DULU PUNCA DIA BERBOHONG…
Walau bagaimanapun, jika anak anda mula berbohong pada usia ini, ia tidak boleh dianggap sebagai krisis moral. Dia hanya berbohong untuk mendapatkan apa yang diingini dan ia dianggap normal dan sihat. Anda tidak perlu menjadi detektif menyiasat kerana ia akan membuatkan dia berasa dirinya tidak dipercayai.
Membantu si manja membina moral dan bertanggungujawab kepada perlakuannya adalah satu matlamat jangka panjang. Antaranya ialah anda sebagai model tingkah laku dengan mempercayainya, mengawal diri dan menghormati orang dewasa. Berikan dorongan dan rangsangan untuknya bertanggungjawab kepada diri. Sentiasa tenang kerana semakin tenang maka semakin baik cara anda berkomunikasi dengan anak.

MENGELAK DARIPADA DIMARAHI ATAU DIHUKUM SELALU JADI PUNCA DIA BERBOHONG
Peribahasa siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama mencuri tidak boleh digunapakai bagi kanak-kanak sebaliknya anda perlu melihat kembali sebab pembohongan itu terjadi. Ia adalah untuk mengelak daripada dimarahi atau dihukum.
Walau apa pun, anda boleh boleh menasihatkannya dengan kaedah bercerita seperti cerita “Budak Gembala Kambing” yang mempermainkan kepercayaan orang dengan meminta tolong kononnya serigala datang untuk makan kambing gembalaannya. Dengan ini, si anak akan menilai cerita dan memahami kesan berbohong.
Selain itu, anda perlu meneliti juga sebab dia berbohong, mungkin mahukan lebih perhatian dan aktiviti yang melebihi jangka waktu yang diberi. Berikan anak bimbingan bagi memperbetulkan perlakuan negatif kepada positif di samping memberi keyakinan diri.
MEMBUAT PILIHAN
Ibu bapa menggalakkan anak kecil daripada awal membuat keputusan sendiri (seperti membuat pilihan pakaian sendiri dan memilih makanan sendiri) adalah baik. Memang ada kesan positif di mana anak berdikari, petah dan sebagainya. Tetapi ramai yang gusar andai cara ini punca kepada anak membesar menjadi anak bos, agresif dan sukar menerima teguran.
Menurut Prof Dr Bustam, perkara ini baik kerana ia membantu perkembangan personaliti dengan membina deria automoni. Apabila kita diberikan, selalunya kita akan merasakan ada kawalan.  Anak membina keyakinan dalam membuat pilihan dan mengawal apa yang berlaku kehidupannya. Rasa ingin mengawal dengan mencuba secara negatif dalam diri si anak juga dapat dikurangkan.

Daripada ini juga, si kecil belajar bahawa apa yang berlaku dalam kehidupan adalah bergantung kepada apa yang dipilih. Cara terbaik belajar membuat pilihan terbaik  adalah dengan membuat banyak pilihan. Biar anak belajar membuat keputusan sejak kecil supaya dia boleh membuat keputusan yang rasional dan waras apabila dewasa nanti. Tetapi bagi mengawalnya, anda boleh mengehadkan pilihan kepada anak seperti memilih satu antara dua pilihan yang ada.
ANAK JADI TUAN AKIBAT SILAP ASUHAN
Anak menjadi tuan ialah kesan gaya didikan ibu bapa permissive iaitu tidak mengawal tingkah laku anak. Akibatnya anak tidak tahu batas sempadan dan ikut gerak hati sendiri serta tidak matang. Ia juga boleh terjadi dengan gaya didikan yang terlalu mengongkong iaitu autoritarian. Dalam didikan cara ini, anak dipaksa patuh arahan tanpa sebarang alasan. Buat sahaja apa yang disuruh kerana menjadi takut kerana hubungan dan dendaan.

Gaya mendidik autoritatif pula lebih kepada kompromi iaitu memberi masa menerangkan peraturan tetapi masih menekankan peraturan. Ibu bapa ada masa mendengar pandangan anak. Anak memahami batas sempadan, bertanggungjawab dan cepat matang.  Manakala gaya demokratik pula lebih berdiplomasi. Peraturan dipersetujui bersama bebas memberi pandangan dan berbincang bersama keluarga. Mengelakkan hukuman fizikal. Komunikasi mesra dan terbuka anak dan ibu bapa. Kesannya mesra penyayang dan emosi stabil.
Anda boleh memilih sendiri cara didikan autoritatif atau demokratik bersesuaian dengan personaliti anak. Dengan cara ini, anda boleh mengelakkan terjadinya fenomena ‘anak menjadi tuan’ pada masa akan datang.

Jangan lupa saksikan Pa&Ma Journey Bersama SchAwaLara, setiap Rabu jam 9 malam di Astro Ria saluran 104/124 dan ulangannya setiap Ahad jam 9.30 pagi.
https://cdn.majalahpama.my/2020/07/whatsapp-video-2020-07-27-at-7.47.45-pm-28_21_853573.mp4 The post Anak Jadi Tuan Akibat Salah Asuhan? Ini Yang Perlu Ibu Ayah Buat Elak Kesilapan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-jadi-tuan-akibat-salah-asuhan-ini-yang-perlu-ibu-ayah-buat-elak-kesilapan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Awas Cacing Boleh Buat Anak Susah Belajar Tolong Peka Tanda Tanda Jangkitan Cacing Yang Ibu Ayah Selalu Tak Perasan

Awas Cacing Boleh Buat Anak Susah Belajar Tolong Peka Tanda Tanda Jangkitan Cacing Yang Ibu Ayah Selalu Tak Perasan

papar berkaitan - pada 26/7/2020 - jumlah : 304 hits
Ibu ayah semestinya risau dengan keadaan anak yang tidak selera makan suka mengamuk dan perutnya agak buncit Sejauh kebenarannya Apakah simptom yang sebenar Paling menakutkan apabila ia boleh menyebabkan kesukaran pembelajaran Menurut Dr Ro...
Sebenarnya Anak Lelaki Lebih Perlu Sokongan Emosi Dari Ibu Ayah Berbanding Anak Perempuan

Sebenarnya Anak Lelaki Lebih Perlu Sokongan Emosi Dari Ibu Ayah Berbanding Anak Perempuan

papar berkaitan - pada 20/7/2020 - jumlah : 336 hits
Secara luaran kita nampak anak lelaki lebih lasak aktif dan berani berbanding anak perempuan Oleh itu kebanyakan ibu bapa yang mempunyai anak jantina lelaki dan perempuan akan lebih memberikan tumpuan kepada anak perempuan yang dianggap leb...
Anak Masih Kecil Dah Ada Ekzema Ini Perkara Yang Ibu Ayah Boleh Buat Kurangkan Rasa Tak Selesa Anak

Anak Masih Kecil Dah Ada Ekzema Ini Perkara Yang Ibu Ayah Boleh Buat Kurangkan Rasa Tak Selesa Anak

papar berkaitan - pada 4/8/2020 - jumlah : 413 hits
Anak ada ekzema ibu ayah boleh bantu dengan membuat 16 perkara ini supaya kurang gatal dan rasa tidak selesa Ekzema ialah masalah kulit yang biasa dihidapi oleh si manja Ia biasanya terjadi kepada si manja sejak lahir dan akan hilang dengan...
Ibu 74 Tahun Digugat 3 Anak Kandungnya Gara Gara Jual Harta Warisan Ayah

Ibu 74 Tahun Digugat 3 Anak Kandungnya Gara Gara Jual Harta Warisan Ayah

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 255 hits
Seorang ibu 74 tahun didugat tiga anak kandungnya gara gara menjual harta warisan Mariamsyah Boru menjual beberapa peninggalan suaminya Termasuk rumahh dan sebua sekolah Sidang perdana perkara anak gugat ibu kandung berlangsung di Pengadila...
Ibu Ayah Stop Terlalu Melindungi Anak Mereka Perlu Berdikari Amp Belajar Buat Sendiri

Ibu Ayah Stop Terlalu Melindungi Anak Mereka Perlu Berdikari Amp Belajar Buat Sendiri

papar berkaitan - pada 25/7/2020 - jumlah : 361 hits
Menjadi lumrah bagi setiap ibu ayah pasti akan melakukan apa sahaja yang terbaik buat keluarga tercinta Meskipun usia semakin bertambah sikap ingin melindungi akan sentiasa menebal sehingga secara tanpa sedar anda membentuk mereka menjadi a...
Suka Memanjat Buka Peti Ais Itu Memang Hobi Anak Anak Rupanya Ada Kebaikan Ibu Ayah Kena Tahu

Suka Memanjat Buka Peti Ais Itu Memang Hobi Anak Anak Rupanya Ada Kebaikan Ibu Ayah Kena Tahu

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 326 hits
Ada beberapa perkara rawak yang suka dilakukan oleh anak membuat anda kurang senang seperti memanjat dan membuka dan tutup pintu peti sejuk Tapi tahukah anda ia memberikan faedah kepada perkembangan mereka Menurut Aisyah Rozalli Juruterapi ...
Ada Anak Bersepah Normal Ibu Cuba Pejamkan Mata Bagi Ayah Urus Baru Tak Stres

Ada Anak Bersepah Normal Ibu Cuba Pejamkan Mata Bagi Ayah Urus Baru Tak Stres

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 329 hits
Dalam sehari kalau suara ibu tak tinggi ibaratnya tak sah Mesti juga sekurang kurangnya sekali Memang cuba nak kawal tetapi ia berlaku tanpa disengajakan Suami pun kena faham dan ambil peranan dalam hal ini Bukan sepenuhnya serahkan pada is...
Hati Hati Ibu Ayah Anak Yang Hari Hari Kena Marah Bila Besar Boleh Jadi Degil

Hati Hati Ibu Ayah Anak Yang Hari Hari Kena Marah Bila Besar Boleh Jadi Degil

papar berkaitan - pada 19/7/2020 - jumlah : 402 hits
Anak yang hari hari kena marah boleh jadi degil bila dah besar Macam tak percayakan Tapi salah ke marah anak Tak Tak salah Bahkan kemarahan adalah satu keperluan dalam keadaan keadaan TERTENTU Kemarahan juga adalah penyelamat Cuma marah jan...
Setelah Puluhan Tahun Perbuatan Terlarang Ibu Anak Dan Menantu Terbongkar

Setelah Puluhan Tahun Perbuatan Terlarang Ibu Anak Dan Menantu Terbongkar

papar berkaitan - pada 23/7/2020 - jumlah : 205 hits
Jajaran Polres Indragiri Hulu Riau membongkar perbuatan terlarang yang melibatkan satu keluarga besar Kapolres Indragiri Hulu AKBP Efrizal mengatakan total tujuh tersangka yang dibekuk dari satu keluarga tersebut Total barang bukti narkoba ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan