Ibu Ada Anak Lelaki Menyusu Badan Dinasihatkan Wean Off Secepatnya Risau Sebab Ini


Khasiat susu ibu memang sudah terbukti sangat bagus. Ia juga antara antibodi yang terbaik untuk badan anak. Namun perjuangan untuk penyusuan ini akan mula diperlahankan setelah umur anak dah mula capai 2 tahun.
Bagaimanapun, bagi ibu yang rezeki susunya tak putus, pasti akan rasa tak sampai hati untuk memberhentikan penyusuan pada anak kerana rasa serba salah. Lagi-lagi anak dah biasa mengempeng.
Tapi anda kena tahu, jika dibiarkan dan tak dicuba dari awal, keadaan ini makin sukar. Berikut antara tips yang dikongsikan oleh Kaunselor Laktasi, Puan Nad Masrom.
Menurut Puan Nad, ibu mesti berjiwa kental. Bagi ibu yang ada anak lelaki dinasihatkan wean off (putus susu) secepatnya kerana diperingkat umur tertentu anak lelaki kecenderungan sifatnya dah semakin berubah. Risau akan beri kesan lain selepas itu.

TIPS WEAN OFF (PUTUS SUSU)
Ramai yang tanya saya tips ni. Kalau saya tak berjaya buat dengan Fatimah 6 bulan lepas, mungkin saya sendiri tak yakin nak kongsi. Saya mulakan awal dan berjaya lewat.
Selepas Fatimah berusia 2 tahun 3 bulan, saya cuba lakukan proses putus susu ini perlahan-pahan. Saya ambil masa berbulan-bulan juga untuk berjaya putus susu sepenuhnya.

Ada ibu yang cuma ambil masa beberapa hari sahaja. Tapi saya akui yang saya sendiri tak kuat. Jadi, setiap kali saya gagal dalam proses ini, saya akan mulakan proses ini semula.
Proses putus susu ni saya kira agak mencabar sebab melibatkan emosi ibu dan anak. Perlu dilakukan dengan berhemah agar emosi anak tak tercalar dan tangki emosinya dipenuhi dengan kasih sayang.
Antara 5 tips yang saya lakukan:
1. Beritahu anak dengan lembut dan jelaskan mengapa perlu putus susu.
Saya akan beritahu Fatimah yang Fatimah dah besar, dan tak perlu menyusu dengan saya lagi. Saya cuba beritahu setiap kali Fatimah buat permintaan nak menyusu.

2. Isikan tangki emosi anak
Nampak Fatimah kecewa bila diberitahu yang dia tak boleh menyusu dengan ibunya. Seolah dia akan hilang kasih sayang ibunya. Maka, saya gantikan dengan memeluk dan mendodoi dia setiap kali mahu tidur. Kami berpelukan erat sehinggalah Fatimah lena sendiri tanpa menyusu.
3. Alihkan perhatian anak
Beri dia aktiviti baca buku sebelum tidur atau bermain alat permainan yang menyeronokkan atau sesi bercerita setiap kali dia ingin menyusu. Dengan alihkan perhatian buatkan anak lupa permintaan nak menyusu tadi.

4. Ibu kena kuat mental dan emosi
Saya akui part ini saya sendiri tak kuat. Kali pertama saya nak putus susu dengan Fatimah, saya guna peppermint dan sapu di puting.
Fatimah terus ‘reject’ dan saya terkejut sebab tak sangka secepat itu. Saya rasa agak drastik dan memujuk semula Fatimah menyusu dengan saya. Memang payah bila cakap tentang emosi nak putus susu ni.
Selepas beberapa bulan, bila saya sudah bersedia, saya mulakan balik proses ini. Alhamdulillah saya dan Fatimah lebih bersedia walaupun kami ambil masa beberapa bulan juga untuk menjayakannya.
5. Kurangkan masa dan rutin memerah
Ini juga penting supaya ibu tak mengalami masalah bengkak susu yang teruk. Proses ini perlu dilakukan secara berkala beberapa bulan sebelum ibu nak berhentikan proses penyusuan.
Jika sebelum ni ibu biasa memerah 30 minit satu sesi, boleh dikurangkan kepada 15 minit untuk setiap sesi.

Selepas itu, ibu boleh kurangkan sesi memerah pula. Jika sebelum ini 5 kali sehari, boleh dikurangkan kepada 4 kali seterusnya 3 kali sehinggalah ibu yakin penghasilan susu sudah berkurang dan ibu tidak perlu memerah.
Tapi, perlu periksa selalu payudara sekiranya ada ketulan susu yang tidak disedari. Jika ada boleh buat hot compression dan urutan untuk mengatasi saluran susu tersumbat sebelum melarat.
Kredit: Nad Masrom
Kaunselor Laktasi

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Ibu Ada Anak Lelaki, Menyusu Badan Dinasihatkan Wean Off Secepatnya. Risau Sebab Ini! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ibu-ada-anak-lelaki-menyusu-badan-dinasihatkan-wean-off-secepatnya-risau-sebab-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masa Menyusu Digigit Ibu Jangan Menjerit Terus Lepaskan Risau Bayi Merajuk

Masa Menyusu Digigit Ibu Jangan Menjerit Terus Lepaskan Risau Bayi Merajuk

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 251 hits
Pastinya mama yang menyusu badan ada pengalaman digigit puting oleh bayi Lagi lagi bayi yang baru tumbuh gigi Ini antara yang paling dirisaukan ibu Insiden ini akan berlaku secara mengejut dan tak dijangka Memang kebanyakan masanya kita tak...
Ibu Menyusu Berjaga Malam Sakit Belakang Itu Cinta Tanpa Syarat Untuk Anak

Ibu Menyusu Berjaga Malam Sakit Belakang Itu Cinta Tanpa Syarat Untuk Anak

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 220 hits
Penyusuan susu ibu adalah makanan TERBAIK untuk bayi kita dan ramai ibu telah mengetahuinya Ia adalah fitrah seorang ibu buat anaknya Namun belum tentu ia boleh berlangsung baik sekiranya tiada atau kurang ilmu Walaupun orang kata penyusuan...
Ibu Ayam Jaga 3 Ekor Anak Kucing Yang Kematian Ibunya

Ibu Ayam Jaga 3 Ekor Anak Kucing Yang Kematian Ibunya

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 257 hits
The ReporterIni adalah saat yang menggembirakan bagi seorang petani ini apabila dia mendapati seekor ayam betina yang diternaknya telah menggambil beberapa ekor anak kucing dan dilindungi di bawah badannya Goran A Surchi sebelum itu tercari...
Anak Akan Mengarah Ibu Kalau Nampak Ayahnya Suka Mengarah Nak Anak Baik Kita Kena Jadi Baik

Anak Akan Mengarah Ibu Kalau Nampak Ayahnya Suka Mengarah Nak Anak Baik Kita Kena Jadi Baik

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 236 hits
Hancurnya hati bila anak tunjuk kelakuan tak baik dan biadap Mungkin ibu ayah sendiri tanpa sedar membiarkan anak terdedah kepada punca puncanya Menggunakan perkataan kasar dan negatif berkelakuan ganas tidak hormat peraturan tidak menghorm...
Kami Tiada Wang Hanya Makan Nasi Goreng Kosong Ibu 10 Anak Menangis Terpaksa Pindah Atas Arahan Owner Rumah

Kami Tiada Wang Hanya Makan Nasi Goreng Kosong Ibu 10 Anak Menangis Terpaksa Pindah Atas Arahan Owner Rumah

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 403 hits
The ReporterBaru baru ini viral gambar seorang ibu 10 anak yang kelihatan binggung dengan longgokan barangan di luar rumah seperti peti ais tilam dan perabot setelah gambarnya dirakam serta dikongsikan di media sosial oleh jurugambar bebas ...
Gen Bapa Penentu Anak Lelaki Perempuan Berderet Atau Selang Bunga Bukan Ibu

Gen Bapa Penentu Anak Lelaki Perempuan Berderet Atau Selang Bunga Bukan Ibu

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 320 hits
Bagi pasangan suami isteri pasti teringin untuk dapatkan anak lelaki dan perempuan Biasanya jika anak sulung adalah lelaki mungkin untuk anak kedua nak perempuan pula Bagaimanapun dalam soal ini ramai yang akan pandang pada isteri saja jika...
Hiburan Shaheizy Sam Sembur Racun Serangga Pada Lipas Netizen Risau Terkena Anak

Hiburan Shaheizy Sam Sembur Racun Serangga Pada Lipas Netizen Risau Terkena Anak

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 241 hits
Pelakon popular Shaheizy Sam menarik perhatian orang ramai apabila dia memuatnaik video pendek diriya cuba membunuh seekor lipas terbang di laman Instagram Di dalam video tersebut kelihatan anak lelakinya Syeriv Samheizy menemani Sam untuk ...
Video Netizen Tersentuh Hati Lihat Gelagat Ibu Kucing Gonggong Anak Sakit Ke Hospital

Video Netizen Tersentuh Hati Lihat Gelagat Ibu Kucing Gonggong Anak Sakit Ke Hospital

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 227 hits
IZMIR Baru baru ini tular sebuah video yang memaparkan seekor ibu kucing membawa dua anaknya yang sakit ke pusat kesihatan Video yang menjadi viral itu menunjukkan ibu kucing berkenaan datang setiap hari ke pusat kesihatan di wilayah Izmir ...
Video Ibu Reb4h Anak Buat Kejutan Belikan Rumah

Video Ibu Reb4h Anak Buat Kejutan Belikan Rumah

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 191 hits
Di Twitter seorang lelaki yang dikenali sebagai Iskandar Arifin berkongsi sebuah video mengenai kegigihan seorang anak untuk membahagiakan ibunya Menurut Iskandar wanita yang dikenali sebagai Puan Juzailah itu berjaya memb4kar semangatnya u...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan