Hukum Menikahi Janda Dalam Islam Benarkah Datangkan Banyak Rezeki


Menikah merupakan bagian untuk melangkah dan proses mencapai tujuan hidup yang lebih utama. Islam menganjurkan umatnya untuk menikah dan juga berkeluarga.
Hal ini bertujuan agar manusia lebih memiliki ketentraman, kebahagiaan, dan juga memperkuat satu sama lain menuju jalan yang diridhoi oleh Allah SWT. Hal ini sebagaimana disampaikan dalam Al-Quran:
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ “Dan di antara tanda-tanda (kebesaran)-Nya ialah Dia menciptakan pasangan-pasangan untukmu dari jenismu sendiri, agar kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan Dia menjadikan di antaramu rasa kasih dan sayang. Sungguh, pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berpikir.” (QS. ar-Rum: 21)
Pernikahan merupakan sunah nabi yang sangat dianjurkan pelaksanaannya bagi umat Islam.
Semasa hidup Rasullulah telah menikahi 13 wanita dan sebagian besar istri rasul adalah seorang janda, hanya Aisyah RA yang merupakan seorang gadis.
Rasullulah memang memilih menikahi janda untuk tujuan dakwah dan memuliakan mereka. Lalu siapa sajakah istri Rasullulah yang merupakan seorang janda? Berikut nama-namanya:
Khadijah binti Khuwailid radhiyallahu ‘anha Saudah binti Zam’ah bin Qois radhiyallahu ‘anha Hafshah binti Umar bin Khatab radhiyallahu ‘anhuma Zainab binti Khuzaimah radhiyallahu ‘anha Ummu Salamah, Hindun binti Abi Umayyah radhiyallahu ‘anha Zainab binti Jahsy bin Rabab radhiyallahu ‘anha Juwairiyah binti Al-Harits radhiyallahu ‘anha Ummu Habibah binti Abi Sufyan radhiyallahu ‘anhuma Shafiyah binti Huyai bin Akhtab Maimunah binti Al-Harits radhiyallahu ‘anhu “Allah SWT memerintahkan beliau menikahi banyak wanita agar sunnah-sunnah yang tidak tampak kecuali di rumah, bisa diriwayatkan secara utuh. Istri-istri beliau berperan dalam meriwayatkan sunnah-sunnah beliau saat di rumah dan para sahabat meriwayatkan sunnah-sunnah beliau ketika di luar rumah,” kata Ustadz Salim melalui pesan pendek kepada Okezone.
Menurut islam menikah dengan janda juga mempunya keutamaan di antaranya:
1. Menikahi Janda Adalah Anugrah
Memilih menikahi janda bisa dikategorikan tindakan yang akan membawa berkah dan juga anugerah bagi kita. Apalagi kalau niatnya karena Allah untuk melindungi janda tersebut dari fitnah atau hal buruk lainnya yang mungkin bisa terjadi.
Dari Abu Hurairah, berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Orang yang berusaha menghidupi para janda dan orang-orang miskin laksana orang yang berjuang di jalan Allah. Dia juga laksana orang yang berpuasa di siang hari dan menegakkan shalat di malam hari.” (HR. Bukhari no. 5353 dan Muslim no. 2982)
2. Menikahi Janda Bisa Mendatangkan Rejeki
Menikahi seorang janda dengan niat yang baik karena ingin mengangkat derajatnya agar tidak diremehkan orang lain termasuk perilaku yang terpuji.
Insya Allah akan mengganti dengan banyak kebaikan tanpa terkecuali diberikan rejeki yang cukup.
“Nikahilah wanita, karena akan mendatangkan harta bagi kalian”. (HR. Hakim 2679 dan dinilai ad-Dzahabi sesuai syarat Bukhari dan Muslim).

3. Menikahi Janda yang Mempunyai Anak Sama Halnya Dengan Menyantuni Anak Yatim
Kita tahu bersama bahwa anak yatim adalah anak yang ditinggal mati ayahnya. Anak seperti inilah yang dikatakan yatim dan punya keutamaan untuk ditolong karena penanggung nafkahnya sudah tiada.
Jika ada yang menikahi janda karena ingin menolong anaknya, maka ia akan dapat keutamaan besar menyantuni anak yatim.
Dari Sahl ibnu Sa’ad, dari Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, beliau bersabda,
“Kedudukanku dan orang yang menanggung anak yatim di surga bagaikan ini.” [Beliau merapatkan jari telunjuk dan jari tengahnya, namun beliau regangkan antara keduanya]. (HR. Bukhari no. 5304).
Sumber: okezone.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/hukum-menikahi-janda-dalam-islam-benarkah-datangkan-banyak-rezeki/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Benarkah Umat Islam Dibuli Patriot

Benarkah Umat Islam Dibuli Patriot

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 293 hits
Benarkah umat Islam dibuli PatriotPosted By on May 01 2019Patriot bingung dengan tuduhan Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin yang mendakwa orang Islam dibuli di bawah pentadbiran Pakatan Harapan Asri turut meminta perdana menteri mendengar...
Hukum Menghantar Makanan Kepada Orang Islam Yang Tidak Berpuasa

Hukum Menghantar Makanan Kepada Orang Islam Yang Tidak Berpuasa

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 745 hits
Ramadan adalah bulan yang penuh kemeriahan meriah berpuasa meriah beribadah di masjid meriah berniaga di bazar Ramadan termasuklah meriah saat berbuka Tiba sahaja waktu Asar bazar akan mula penuh dengan orang ramai yang mencari juadah untuk...
Hukum Orang Bukan Islam Memasuki Perkuburan Islam

Hukum Orang Bukan Islam Memasuki Perkuburan Islam

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 434 hits
Soalan Apakah hukum orang bukan Islam memasuki tanah perkuburan orang Islam Antaranya untuk hadir ke majlis pengebumian rakan atau untuk bergotong royong membersihkan tanah perkuburan Jawapan Kami tidak menemui sebarang dalil yang melarang ...
In What Way Are The Malays And Islam Insulted

In What Way Are The Malays And Islam Insulted

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 276 hits
TK Chua in a Free Malaysia Today article today asks a number of questions DAP opposes RUU355 and said over my dead body to the Islamic Hudud laws and said that those Malays from Umno and PAS who refuse to fight each other and want to unite ...
Asri Turns To Umno For Support In Tiff With Ph Over Islam

Asri Turns To Umno For Support In Tiff With Ph Over Islam

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 335 hits
Perlis mufti Mohd Asri Zainul Abidin has turned to Umno leaders for support amid his misgivings with the Pakatan Harapan government in the wake of the arrest of a close associate over the weekend Umno Youth chief Asyraf Wajdi Dusuki reveale...
Malaysia Dalam Islam Raja Pun Di Bawah Undang Undang Hadi Awang

Malaysia Dalam Islam Raja Pun Di Bawah Undang Undang Hadi Awang

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 328 hits
Kenyataan Hadi Awang itu muncul semasa berlaku pertelagahan antara Tun Mahathir dan istana Johor Foto Astro AwaniPresiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata Islam meletakkan ketua negaranya sama ada yang bergelar raja khalifah imam ata...
Dia Pekak Dr M Jawab Asri Tuduh Pemimpin Ph Tak Pertahan Islam

Dia Pekak Dr M Jawab Asri Tuduh Pemimpin Ph Tak Pertahan Islam

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 319 hits
KUALA LUMPUR Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad membidas Mohd Asri Zainul Abidin sebagai pekak selepas mufti Perlis itu mendakwa suara mempertahankan Islam sukar kedengaran dalam kalangan pemimpin pentadbiran hari ini Mahathir berkata seki...
Mengindahkan Setiap Hari Jumaat Dalam Kehidupan Seorang Islam 9362

Mengindahkan Setiap Hari Jumaat Dalam Kehidupan Seorang Islam 9362

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 362 hits
KALIMAT SEDERHANA YANG LUAR BIASAKalimat ini adalah kalimat yang ringkas namun syarat makna dan memiliki keutamaan yang luar biasa Kata Nabi shallallahu alaihi wa sallam pada Abdullah bin Qois Wahai Abdullah bin Qois katakanlah laa hawla wa...
Di Mana Islam Dalam Polemik Perlembagaan Presiden Pas

Di Mana Islam Dalam Polemik Perlembagaan Presiden Pas

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 274 hits
SAYA penganut Islam yang beriman oleh yang demikian menafsirkan Islam yang diletakkan dalam Perlembagaan Persekutuan dengan jiwa merdeka Maka tidak dipedulikan daripada kalangan yang masih berkiblat kepada rujukan penjajah walaupun sudah di...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars