Hukum Mengucapkan Tahniah Atas Sambutan Krismas


Hi semua..


HUKUM MENGUCAPKAN TAHNIAH ATAS SAMBUTAN KRISMAS
Bila dah dekat2 Krismas ni teringat kes masa zaman muda-mudi dengan blog ni. Ada sorang blogger adik2 yang punya beribu follower dia letak gambar kat post dia untuk meraikan rakan-rakan kristian dia. Salah satu gambar yang dia post ada satu ucapan yang seolah-olah berdoa kepada santa.. Saya pun tak berapa ingat cemana ucapan nya.. tapi masa tu ramai la pengikut blogger tu yang hentam saya sebab saya pertikaikan benda tu.



Tak salah pun kalau kita nak beri ucapan untuk mengembirakan rakan kita demi menjaga keamanan dunia. Tapi berhati-hati dengan tindakan kita,  apa yang kita tulis dan apa yang kita perkatakan.

Ini sedikit petikan yang saya copy dari laman web rasmi  Mufti Wilayah Persekuatuan , Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri .

Hukum Mengucapkan Tahniah Atas Sambutan Krismas

Para ulama’ berbeza pandangan dalam menyatakan hukum mengucapkan tahniah bagi perayaan bukan Muslim atau dalam konteks soalan, Hari Krismas. Ini kerana, sebahagian ulama’ yang mengharamkannya melihat ucapan “tahniah” ini membawa konotasi mengiktiraf agama lain, dan menyebarkan syiar mereka. Manakala, bagi ulama’ yang membenarkannya pula melihat ia adalah harapan bagi keselamatan dan keamanan, atau simbol hubungan sosial dengan bukan Islam untuk tujuan perpaduan, tanpa berniat untuk mengiktiraf kebenaran agama lain. Kami nyatakan di bawah, pandangan kedua-dua golongan tersebut.



Pertama: Diharamkan Mengucap Tahniah

Secara umumnya, jumhur ulama’ keempat-empat mazhab mengharamkan ucapan tahniah kepada orang bukan Islam sempena perayaan mereka.

Mazhab Syafie: Menurut Imam al-Damiri ketika mensyarahkan perkataan Imam al-Nawawi dalam al-Minhaj, dihukum ta'zir bagi sesiapa yang mengikuti orang-orang kafir dalam perayaan-perayaan mereka, siapa yang memegang ular, sesiapa yang memasuki api, sesiapa yang berkata keada seorang kafir zimmi: “Wahai Haji", sesiapa yang mengucap tahniah kepadanya dalam satu perayaan, dan sesiapa yang menamakan penziarah kubur orang-orang soleh (atas tujuan yang syirik) sebagai " Haji ". " (Lihat al-Najm al-Wahhaj, 9/244)

Hujah yang sama juga dibawakan oleh Imam al-Ramli dalam Hasyiah al-Ramli ‘ala Asna al-Matalib, al-Khatib al-Syarbini dalam Mughni al-Muhtaj, 4/255 dan al-Iqna’ fi Halli Alfazh Abi Syuja’, 2/526. Maksud muwafaqah orang-orang kafir adalah “melakukan apa yang mereka lakukan di hari perayaan mereka, dan ini haram.” (Lihat al-Bujairimi ‘ala al-Khatib, 5/21). Begitu juga penegasan Ibn Hajar al-Haitami dalam Tuhfah al-Muhtaj, 9/181; Syeikh Zakaria al-Ansari (Asna al-Mathalib, 4/162), Ibn Hajar al-Haitami (Tuhfah al-Muhtaj, 9/181) dan Hasyiah Qalyubi wa ‘Umairah, 4/206.

Mazhab Hanafi: Menurut Abu Hafs al-Kabir dari mazhab Hanafi, jika seorang lelaki beribadah kepada Allah 50 tahun lamanya, kemudian datangnya Hari Nairuz dan dia menghadiahkan telur kepada sebahagian musyrikin dengan tujuan mengagungkan hari tersebut, maka telah jatuh kafir dan terhapus amalannya. (Lihat Al-Bahr al-Ra’iq Syarh Kanz al-Daqa’iq, 8/555).

Mazhab Maliki: Ibn al-Haj al-Maliki secara ringkasnya melarang orang Islam melakukan apa yang orang bukan Islam lakukan di hari perayaan mereka. (Lihat al-Madkhal, 2/46-48).

Mazhab Hanbali: Imam al-Buhuti menjelaskan bahawa hukum mengucapkan tahniah kepada bukan Islam sewaktu perayaan mereka adalah diharamkan kerana ia merupakan satu bentuk pengagungan kepada mereka. (Lihat Kasyf al-Qina’, 3/131)

Ibn Taimiyyah menegaskan bahawa tidak halal bagi umat Islam untuk menyerupai mereka (orang-orang bukan Islam) pada sesuatu pun dari perkara-perkara yang terkait secara khusus dengan perayaan mereka. Tidak menyerupai dari sudut makanan, pakaian, mandian, menyalakan api, serta tidak pula menyerupai mereka pada perkara yang membatalkan adat dari sudut kehidupan atau ibadah, atau selainnya. Demikian juga tidak halal melakukan perkahwinan, pemberian hadiah, dan menjual perkara-perkara yang digunakan untuk membantu hal tersebut. Begitu juga tidak membiasakan kanak-kanak dan seumpamanya untuk bermain permainan yang terdapat di dalam perayaan tersebut, serta tidak menzahirkan perhiasan.

HUKUM MENGUCAPKAN TAHNIAH ATAS SAMBUTAN KRISMAS



Secara keseluruhan, tidak boleh bagi mereka (umat Islam) untuk mengkhususkan perayaan-perayaan orang bukan Islam dengan perbuatan yang merupakan syiar agama mereka. Bahkan hari perayaan mereka di sisi umat Islam adalah sama seperti hari-hari lain yang tidak dikhususkan oleh orang-orang Islam.

Adapun sekiranya umat Islam melakukannya kerana ditimpa satu keperluan, maka sebahagian ulama salaf dan khalaf telah memakruhkan hal tersebut. Adapun mengkhususkannya dengan perkara yang telah disebutkan sebelum ini maka tidak ada sebarang perbezaan pandangan di sisi para ulama. Bahkan ada sekumpulan ulama yang berpendapat kepada kekufuran mereka yang melakukan perbuatan-perbuatan seperti ini. Ini kerana terdapat pada perbuatan tersebut mengagungkan syiar-syiar yang kufur. Berkata sebahagian ulama: Sesiapa yang menyembelih nathihah (haiwan) pada hari perayaan mereka seakan-akan dia menyembelih seekor khinzir.

Abdullah bin ‘Amru bin Al-‘Ash telah berkata: Sesiapa yang mencontohi negara-negara ‘ajam dan melakukan Nairuz dan mahrajan (perayaan) mereka serta menyerupai perbuatan mereka sehinggalah dia meninggal dunia dalam keadaan tersebut, maka dia akan dibangkitkan bersama-sama mereka pada Hari Kiamat.

Amirul Mu’minin Umar bin al-Khattab, para sahabat, dan keseluruhan para pemimpin umat Islam telah mensyaratkan supaya mereka tidak menzahirkan perayaan-perayaan mereka di negara umat Islam. Bahkan merek (orang bukan Islam) hanyalah melakukannya (perayaan tersebut) di rumah-rumah mereka secara sembunyi.

Baca teks penuh di sini. http://muftiwp.gov.my/en/artikel/tahqiq-al-masail/2919-tahqiq-masail-7-hukum-mengucapkan-merry-christmas-kepada-mereka-yang-beragama-kristian










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2018/12/hukum-mengucapkan-tahniah-atas-sambutan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Mengucapkan Merry Christmas Kepada Penganut Kristian

Hukum Mengucapkan Merry Christmas Kepada Penganut Kristian

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 383 hits
Hari ini 25hb Disember merupakan sambutan perayaan Hari Natal atau Krismas di kalangan penganut agama Kristian Dalam dunia tanpa sempadan hari ini berlegar legar di media sosial dan pesanan whatsapp yang mengharamkan pengucapan Merry Christ...
Viral Video Kereta Polis Kena Serang Pada Malam Sambutan Hari Krismas Ini Komen Ketua Polis Kuala Lumpur

Viral Video Kereta Polis Kena Serang Pada Malam Sambutan Hari Krismas Ini Komen Ketua Polis Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 27/12/2018 - jumlah : 582 hits
Viral Video Kereta Polis Kena Serang Pada Malam Sambutan Hari Krismas Ini Komen Ketua Polis Kuala LumpurViral Video Kereta Polis Kena Serang Pada Malam Sambutan Hari Krismas Ini Komen Ketua Polis Kuala Lumpur
Tahniah Hanis Binti Hanif Atas Kejayaan Pt3 2018

Tahniah Hanis Binti Hanif Atas Kejayaan Pt3 2018

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 581 hits
Tahniah buat anak abah Hanis Binti Hanif yang mendapat 6A dalam PT3 Malah dianugerah sebagai salah seorang pelajar yang terbaik di sekolahnya Sebagai seorang ayah sudah tentu aku amat berbangga sekali Tapi sebagai seorang ayah juga disiplin...
Brunei Larang Sambutan Krismas Penjara 5 Tahun Denda Rm60 000

Brunei Larang Sambutan Krismas Penjara 5 Tahun Denda Rm60 000

papar berkaitan - pada 26/12/2018 - jumlah : 326 hits
Negara yang kaya akan minyak Brunei Darussalam secara rasmi melarang perayaan Krismas secara terbuka di negaranya Hal ini dikuatkuasakan kerana khuatir akan kerosakan akidah rakyatnya Larangan juga termasuk bagi semua perkara yang berkaitan...
Ketua Pengarah Yapeim Adakan Kunjung Hormat Ke Atas Ketua Pengarah Kor Agama Angkatan Tentera

Ketua Pengarah Yapeim Adakan Kunjung Hormat Ke Atas Ketua Pengarah Kor Agama Angkatan Tentera

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 466 hits
Kedua dua pihak juga bertukar pandangan mengenai halatuju masing masing serta membincangkan bentuk pengukuhan kerjasama yang bakal dilaksanakan demi manfaat dan kebaikan bersama
Harapan Liga Juara Juara Seimbang Setelah Liverpool Kalah 2 1 Ke Atas Paris Saint Germain

Harapan Liga Juara Juara Seimbang Setelah Liverpool Kalah 2 1 Ke Atas Paris Saint Germain

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 204 hits
Harapan Liga Juara juara untuk Group C dibawa ke perlawanan akhir selepas Liverpool kalah 2 1 ke atas PSG di Parc Des Princes malam tadi Jurgen Klopp bermain 4 3 3 dengan Henderson Milner Wijnaldum di bahagian tengah dan memainkan serangan ...
Video Penampakkan Sesuatu Di Atas Stadium Bukit Jalil Ini Kisah Yang Tidak Pernah Diceritakan

Video Penampakkan Sesuatu Di Atas Stadium Bukit Jalil Ini Kisah Yang Tidak Pernah Diceritakan

papar berkaitan - pada 12/12/2018 - jumlah : 396 hits
Video Penampakkan Sesuatu Di Atas Stadium Bukit Jalil Ini Kisah Yang Tidak Pernah DiceritakanVideo Penampakkan Sesuatu Di Atas Stadium Bukit Jalil Ini Kisah Yang Tidak Pernah Diceritakan
Psi Nilai Putusan Mk Atas Uu Perkawinan Kemenangan Kecil Perempuan

Psi Nilai Putusan Mk Atas Uu Perkawinan Kemenangan Kecil Perempuan

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 208 hits
Grace mengatakan keputusan MK merupakan bentuk kecil kemenangan perempuan perempuan di Indonesia Dia menyebut berdasarkan putusan MK juga menyatakan adanya ketidaksinkronan antara UU Perkawinan dengan UU Perlindungan Anak Sebab seseorang da...
Ungkapan Menyentuh Emil Dardak Atas Meninggalnya Sang Adik

Ungkapan Menyentuh Emil Dardak Atas Meninggalnya Sang Adik

papar berkaitan - pada 13/12/2018 - jumlah : 160 hits
Adik Emil Dardak Eril Ario Listianto Dardak meninggal dengan kepala terbungkus plastik Rabu Jenazah Eril ditemukan di kamar kos nya tepatnya di Kosan Kartifah Jalan Dago Asri I No 24 Kelurahan Dago Kecamatan Coblong Kota Bandung oleh seoran...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe