Hukum Memukul Wajah Dalam Islam


Pertanyaan:
Saya lihat beberapa kejadian seorang motivator malah menampar muka sang murid, yang jadi pertanyaan: jika murid itu nakal bolehkah menghukum dengan memukul mukanya ?
Jawaban:
Saudara/saudari yang kami muliakan, pada dasarnya dalam dunia pendidikan harus ditanamkan sikap kelemah-lembutan, seorang pendidik haruslah menyikapi peserta didiknya dengan bijak dan penuh kelembutan, karena kelemah-lembutan memiliki keutamaan yang besar, hal ini sebagaimana sabda Rasulullah:
إن الرفق لا يكون في شيئ إلا زانه وما ينزع من شيئ إلا شانه “Tidaklah kelemah-lembutan ada pada sesuatu kecuali akan menghiasinya dan tidaklah dicabut darinya melainkan akan memperburuknya.” (HR. Muslim 2594).
Imam An-Nawawi Rahimahullah menjelaskan bahwa hadits ini berkenaan tentang:
فَضْلُ الرِّفْقِ وَالْحَثُّ عَلَى التَّخَلُّقِ وَذَمُّ الْعُنْفِ وَالرِّفْقُ سَبَبُ كُلِّ خَيْرٍ “Keutamaan lemah lembut, himbauan agar berakhlak mulia dan tercelanya tindakan kekerasan, karena kelemah-lembutan merupakan sebab datangnya seluruh kebaikan” (Syarah an-Nawawi ala Muslim: 16/145).
Sehingga nasehat yang baik dari hati ke hati dengan penuh kelembutan lebih membuat peserta didik tergerak hatinya untuk menerima apa yang disampaikan gurunya, sehingga ia bisa berkembang menjadi pribadi yang mulia secara dorongan fitrahnya.
Namun, jika seorang pendidik telah mengedepankan sikap lemah lembut, akan tetapi masih ada di antara peserta didik yang masih membutuhkan untuk disikapi dengan tegas.
Sehingga memerlukan adanya tindakan pemukulan, sebagaimana Rasulullah memerintahkan orang tua sebagai pendidik untuk memukul anaknya yang telah berusia 10 tahun jika enggan mendirikan sholat, sebagimana sabda beliau:
مروا أولادكم بالصلاة وهم أبناء سبع سنين واضربوهم عليها وهم أبناء عشر “Perintahkanlah anak-anak kalian untuk melaksanakan sholat apabila sudah mencapai umur tujuh tahun, dan apabila sudah mencapai umur sepuluh tahun maka pukullah ia jika tidak melaksanakannya” (HR. Abu Daud : 418).
Berkenaan dengan pukulan pada hadits ini, maka tentunya bukan sembarang pukulan melainkan pukulan dengan tujuan pendidikan semata, sebagimana penjelasan para ulama, diantaranya Syaikh Ubaidullah bin Muhammad Abdussalam al-Mubarokfuri:
ضرباً غير مبرح متقين عن الوجه “Yaitu pukulan yang tidak keras/kejam dengan menjauhkan bagian wajah” (Muroatul Mafatih Syarhu Misykatil Mashobih: 2/277).
Begitu juga syaikh Abdul Muhsin al-Abbad hafizhahullah berkata:
ضرباً غير مبرح ينفعه ولا يضره، ينفعه في الزجر والتخويف والردع، ولا يضره بأن يلحق به ضرراً في جسمه أو في أعضائه “Yaitu pukulan yang tidak keras/kejam, pukulan yang bermanfaat baginya namun tidak membahayakannya, bermanfaat dalam rangka memberi peringatan, membuatnya takut jika tidak menunaikan sholat dan sebagai pengendalian bagi dirinya, Dan bukanlah pukulan yang membahayakan fisiknya atau anggota tubuhnya” (Syarhu Sunani Abi Dawud: 69/6).
Sehingga batasan pukulan yang dibolehkan yaitu pukulan yang sifatnya ringan dan penuh kasih sayang dengan tujuan berupa teguran dalam ruang lingkup pendidikan, serta dengan menghindari pukulan pada bagian wajah atau muka.
Berkenaan dengan memukul area wajah, secara tegas Rasulullah telah melarangnya, berdasarkan sabda beliau:
إذَا قاتَلَ أحَدُكُمْ فلْيَجْتَنِبِ الوَجْهَ
“Jika salah seorang dari kalian berperang (memukul), maka hendaklah ia menghindari bagian wajah” (HR. Bukhari : 2372).
Sehingga dijelaskan oleh Imam Badruddin al-‘Aini rahimahullah dalam kitab beliau Umdatul Qori:
إِنَّه إِذا وَجب اجتناب الْوَجْه عِنْد الْقِتَال مَعَ الْكَافِر، فاجتناب وَجه العَبْد الْمُؤمن أوجب
“Jika berperang dengan orang kafir saja wajib menghindari memukul bagian wajah, tentunya menghindari memukul bagian wajah seorang hamba yang beriman lebih wajib lagi” (Umdatul Qori: 13/115).
Imam as-Suyuthi rahimahullah juga menjelaskan:
وَذَلِكَ إِكْرَاما لَهُ وَلِأَنَّهُ فِيهِ محَاسِن الْإِنْسَان وأعضاءه اللطيفة وَإِذا حصل فِيهِ شين أَو أثر كَانَ أقبح “dan hal tersebut merupakan bentuk memuliakan wajah, karena pada wajah seseorang terdapat pesonanya sebagai manusia, dan terdapat juga anggota tubuhnya yang lunak, dan apabila terdapat cacat atau bekas pukulan maka akan menjadikannya buruk rupa”. (Syarhu Suyuthi ala Muslim: 4/255)
Pertanyaan serupa juga pernah diajukan kepada syaikh Muhammad bin Sholeh al-Utsaimin rahimahullah, kemudian beliau menjawabnya:
والمدار كله على هل هذا الضرب يتأدب به الطفل أو لا يتأدب, وإذا كان يتأدب به فلا يضرب ضربا مبرحا, لا يضرب على الوجه, ولا على محل القاتل, وإنما يضرب على الظهر أو الكتف أو ما أشبه ذلك مما لا يكون سببا في هلاكه, والضرب على الوجه له خطأه لأن الوجه أعلى ما يكون للإنسان, وأكرم ما يكون على الإنسان, وإذا ضرب عليه أصابه من الذل والهوان أكثر مما لو ضرب على ظهره, ولهذا نهي عن الضرب على الوجه “Persoalan ini seluruhnya terletak pada “Apakah dengan pukulan seorang anak bisa menjadi disiplin atau tidak ?“, jika benar dapat mendisiplinkan seorang anak, maka ia tidak boleh dipukul secara keras, tidak boleh juga pada wajahnya, dan tidak boleh juga pada area (anggota tubuh) yang dapat membunuhnya, akan tetapi ia hanya boleh dipukul pada bagian punggung, atau bahu, atau yang serupa dengannya yang tidak membuatnya celaka, Sedangkan pukulan pada bagian wajah/muka merupakan kesalahan, karena wajah adalah bagian tertinggi dan paling mulia yang dimiliki oleh manusia, jika wajah tersebut dipukul maka ia akan jauh merasa terhina dan malu daripada dipukul pada bagian punggung, sehingga dengan inilah terlarangnya memukul pada bagian wajah”.
Sumber: konsultasisyariah.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/hukum-memukul-wajah-dalam-islam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amnesty Kritik Kelantan Paksa Orang Asli Peluk Islam

Amnesty Kritik Kelantan Paksa Orang Asli Peluk Islam

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 297 hits
Provided by FMT MEDIA SDN BHD Maik berkata kira kira 5 000 daripada 16 000 Orang Asli di negeri itu sudah pun menganut agama Islam PETALING JAYA Hasrat kerajaan Kelantan untuk mengislamkan semua Orang Asli di negeri itu dalam tempoh 30 tahu...
Jawatan Kosong Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Perak

Jawatan Kosong Majlis Agama Islam Dan Adat Melayu Perak

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 469 hits
Jawatan Kosong Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak Portal jawatan kosong kerajaan ingin berkongsi maklumat peluang pekerjaan di Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak yang kini dibuka untuk Warganegara Malaysia dan kepada yang bermin...
Tata Cara Mandi Besar Usai Haid Sesuai Syariat Islam

Tata Cara Mandi Besar Usai Haid Sesuai Syariat Islam

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 241 hits
Seorang wanita muslimah yang telah selesai atau bersih dari haid harus segera melakukan mandi besar Hal ini merupakan suatu kewajiban karena apabila wanita tersebut belum melakukan mandi besar ia belum bisa melakukan ibadah seperti shalat m...
I Love Islam 9694

I Love Islam 9694

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 346 hits
Allah dan Rasulullah Allah dan Rasulullah Allah dan Rasulullah Firman Allah Subhanahuwatalla yang bermaksud Katakanlah Hai orang kafir Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah apa yang aku sembah Dan aku t...
Bawa Pasangan Awak Masuk Islam Bibik Balik Filipina Rebecca Titip Pesan

Bawa Pasangan Awak Masuk Islam Bibik Balik Filipina Rebecca Titip Pesan

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 254 hits
Nama Datin Rebecca Nur Al Islam bukan asing lagi dalam kancah dunia hiburan apabila sudah lama bergelar pelakon Walaupun kini dirinya sudah jarang dilihat di kaca televisyen namun dia tetap releven di media sosial kerana kerap memuat naik k...
Jom Beli Kissmee Mee Bersalut Kismis Keluaran Kilang Bumiputera Islam

Jom Beli Kissmee Mee Bersalut Kismis Keluaran Kilang Bumiputera Islam

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 493 hits
KISMEE KIS KISMISMEE MEE1 Kilang Bumiputera Islam peratus halal 2 Mee bersaluti Kismis tekstur yang lembut dan boleh direndam dgn air panas sahaja Sesuai untuk pelajar asrama dan kolej serta mereka yang bekerja Cepat dan Mudah 3 Boleh juga ...
Budaya Takfiri Pembangkang Cemari Islam

Budaya Takfiri Pembangkang Cemari Islam

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 158 hits
Parti Amanah Negara menyuarakan rasa bimbang amalan takfiri Presidennya Mohamad Sabu berkata sikap itu yang dilihat semakin menular dalam masyarakat Melayu Islam di negara ini bukan saja merosakkan Muslim malah mencemar agama serta memusnah...
Critics Of G25 Missing The Historical Contexts Of Islam Says Grandson Of Late Kelantan Mufti

Critics Of G25 Missing The Historical Contexts Of Islam Says Grandson Of Late Kelantan Mufti

papar berkaitan - pada 1/2/2020 - jumlah : 315 hits
Nik Abdul Aziz Nik Hassan says critics of G25 often ignore the historical contexts when debating on Islamic matters SHAH ALAM A former academic who has written extensively on contemporary Muslim issues in Malaysia has defended a recent repo...
Kenyataan Media Akademi Sains Islam Malaysia 31 Januari 2020

Kenyataan Media Akademi Sains Islam Malaysia 31 Januari 2020

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 293 hits
PPSMI TIDAK KELIRUKAN RAKYAT TAPI KELIRUKAN MURID Akademi Sains Islam Malaysia ingin melahirkan rasa terkejut dan kecewa yang amat sangat terhadap kenyataan YAB Tun Dr Mahathir Mohamad Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Pendidikan M...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Program Permuafakatan Ibu Bapa Penjaga Sra Di Sini

Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort