Hukum Jual Beli Tak Boleh Makan Dulu Sebelum Tuan Kedai Lihat Kira



Ramai antara kita pasti pernah makan dulu, kemudian kira dan baru bayar pada tuan kedai. Terutamanya jika kedai makan yang jenis ramai dan penuh sesak dengan pelanggan

Makanan yang diambil pula biasanya tak sempat dilihat peniaga ramai pelanggan akan makan dulu, dah habis makan dalam pinggan dan hanya dikira berdasarkan anggaran sahaja. Sebenarnya, berdasarkan hukum jual beli, tak boleh makan dulu sebelum tuan kedai melihat dan mengira makanan yang kita ambil

Semoga perkongsian daripada Muharrik Daie ini dapat dijadikan panduan dan pesanan buat kita

Malam semalam aku teringin sangat makan nasi lemak di kampung baru. Terbayang dah dalam kepala, lauk sotong dan paru serta telur mata kerbau yang meleleh tu. Tambah lagi sambal yang pedas manis dan nasi yang panas berbau pandan dan lemak

Kampung baru KL ni memang pusat makanan kalau malam. Mahal? Itu biasa. Golden Triangle. Memang mahal. Dari sewa hinggalah kepada harga makanan. Tapi bab makan ni aku tak berapa kisah sangat. Asal sedap. Datang pun bukan selalu, tapi sesekali bila rasa mengidam

Setelah park kereta, aku masuk lah dalam satu warung tu untuk makan. Ambil nasi, paru, ambil sotong, telur mata dan sambal kerang. Aku lihat semua orang ambil makanan terus berlalu dan duduk ditempat yang disediakan

Aku pula, tak biasa begitu. Bukan tak biasa macam mana tapi sebab ia terkait hukum


Hukum Jual Beli Tak Boleh Makan Dulu.

Memang dari segi hukum jual beli pun, tak boleh makan sebelum tuan kedai melihat akan makanan yang kita ambil

Kalau harga tetap macam KFC atau Mc Donald tak apa lah! Atau makanan lain yang berbentuk seketul seketul dan sepinggan sepinggan seperti laksa, mee rebus dan sebagainya. Harga memang dah tetap. Boleh duduk terus dan kira kemudian

Tetapi kalau makanan seperti nasi campur, wajib kita tunjukan makanan campur yang kita ambil itu kepada penjual dan kita wajib pastikan kuantiti makanan dan harga dulu supaya kita tidak menzalimi penjual dan penjual juga tidak menzalimi kita dari sudut kuantiti yang kita ambil waktu pengiraan dan pembayaran nanti

Bayangkan, macammana kita nak istihar makanan yang telah kita makan itu banyak atau sikit kepada si penjual kalau kita tidak tunjukan dulu. Si penjual pasti tidak mahu rugi dan kita juga sudah pasti tidak mahu dizalimi

Maknanya tuan kedai tu kena kira betul betul mengikut kadar kuantiti makanan yang kita ambik dan dengan harga yang patut dia kenakan

Begitulah adilnya hukum islam, supaya sesama kita tidak zalim menzalimi

Berbalik kepada cerita aku, aku terus ke kaunter untuk dinilai dan dikira makanan yang aku ambil

“Berapa kak.” Tanya aku

Dia merenung aku sambil senyum. Makanan aku, hanya di lirik nya saja sambil lalu

“Tak apa. Encik makan dulu nanti kita kira kemudian.” Kata kakak kaunter itu yang aku agak tokey kedai nasi lemak tu

“Tak boleh gitu kak, saya ambil banyak ni. Nanti rugilah kalau tak nilai dan kira dengan betul. Macam ambik kerang dan sotong serta paru yang diricik halus ni. Macam mana nak kira kalau saya dah makan. Mestilah tengok dulukan?” Ujar ku pada kakak itu seolah ingin mengajar dia

“Tak apa, tak apa, nanti adalah orang datang kira kat table encik. Encik duduk makan dulu ya.” Ujarnya lagi menyuruh aku duduk

Aku pun teruslah ke meja makan dan menunggu seseorang datang untuk mengira juadah yang aku ambil. Hampir lima minit menunggu. Tak ada kelibat orang pun yang datang

Aku kembali balik kepada kaunter untuk bertanya. “Saya lama dah tunggu ni kak, tak ada pun orang datang kira.” Ujar ku pada tokey kedai tersebut

“Tukang kira tu sibuklah encik. Encik makan dulu jerklah.” Jawab nya

“Tak bolehlah begitu kak, haram hukumnya saya makan dulu kalau tak dikira dulu sebab orang yang kira tu tak tengok apa yang saya ambik. Takut dia silap kira nanti. Berdosa pulak saya. Akak tak boleh kira ke?” Ujar ku lagi

“Tak bolehlah encik. Saya hanya terima duit mengikut bil saja.”
“Ok tak apa, nanti saya pergi jumpa tukang kira tu.”
Kira Harga Makanan
Aku pun terus menuju orang yang mengira makanan dipenjuru warung. Aku lihat ia sibuk semacam. Maklum lah ramai pelanggan nak dilayan

“Dik, kira makanan abang ni?” Ujar aku pada tukang kira sambil menunjukkan pinggan makanan yang aku ambil

Tanpa merenung aku dia berkata, “Abang duduk makan dulu, nanti saya datang kira.”
“Tak apa, adik kira dulu, senang. Sebab abang nak cepat ni.” Aku buat buat kalut

Tanpa banyak cakap dia melihat dan meneliti makanan aku dan menulis. Kemudian terus memberi kertas kecil dengan harganya sekali tanpa memandang aku. Haa kau, Rm 14.20. Tak apa. Janji sedap dan kena dengan selera aku

Tanpa bicara, aku pula terus menuju meja untuk menikmati makan malam aku sambil meminta air suam. Lazat. Puji aku dalam hati

Selang beberapa ketika, datang kembali si tukang kira ke table aku. Waktu itu makanan aku hampir separuh aku makan

Mungkin dia tak perasan aku tadi dan terus mengira. Aku biarkan saja sebab aku nak tengok cara dia mengira dan menganggar makanan aku

“ABANG AMBIK APA TADI.” DIA BERTANYA

“OWHH, SAYA AMBIK PARU SIKIT, KERANG SIKIT, SOTONG DAN TELUR MATA.” JAWAB KU

“NASI ADA TAMBAH BANG?” TANYA NYA LAGI

“TAK ADA.” JAWAB KU RENGKAS

“MINUM?”
“AIR SUAM JER.”
Dia terus menulis dan memberi aku kertas kecik dan berlalu pergi tanpa sempat aku tanya

Aku lihat di kertas tu harga yang ia tulis rm17.80
Elak Zalim Menzalimi
Aku senyum sendirian. Senyum kerana betapa ulamak feqah terdahulu telah tahu dan mengkaji sifat manusia berjual beli dan bagaimana mereka nak istinbat sesuatu hukum dalam jual beli ni untuk memudahkan hidup manusia agar tidak zalim menzalimi

Seperti yang aku jangka, tidak semua peniaga peniaga islam ni belajar hukum muamalat sewaktu ingin membuka perniagaan

Justeru, jika kita tidak belajar hukum dalam apa pun bidang hidup kita, pasti nya kita akan silap dan menzalimi orang lain. Serta berdosa dengan Allah

Usai makan, aku ke kaunter. Aku tunjukan slip harga yang telah di beri pada aku tadi

“Kak, mula mula tadi, orang akak nampak makanan saya dan dia kira makanan saya harganya rm14.20. Ni slip kedua, dia kira waktu saya hampir selesai makan dengan harga rm17.80. Jadi mana satu yang saya patut bayar?” Tanyaku sambil senyum

Aku lihat muka wanita itu tiba tiba berubah kemerahan. Senyumnya tenggelam. Dia diam. Mungkin malu

“Mana satu ya kak.” Tanya aku lagi. Ikhlas

“Tak apalah, encik bayar ikut yang mula mula tadi.” Ujar nya sambil menunduk dan tidak memandang wajah aku

“Akak tuan kedai kan?” Tanya ku

“Betul. Saya dan suami. Saya tak pandai letak harga, suami yang letak, sebab tu saya suruh encik kira dengan petugas yang ditugaskan kira tu.”
Berniaga Ikut Syariat Yang Betul
Aku lihat, dia macam takut takut. Mungkin takut aku viral kot. Tapi pastinya aku tak kan buat begitu. Aku pun tahu dosa menyebarkan aib orang kalau ia bukan maslahah yang besar yang boleh kita betulkan. Aku cuma nak ajar dia saja, supaya berniaga mengikut syariat yang betul dan mengubah sistem pembayaran cara syariat

“Tak apa kak. Nasi dan lauk pauk akak memang sedap. Saya puji. Tapi akak kena ubah cara mengira makanan tu mengikut cara syariat. Tak boleh agak agak begitu saja. Berdosa kak, menzalimi orang.”
Tanpa menunggu jawabannya aku pun mengambil wang rm20 dan menghulurkan pada nya sambil berkata, “Akak, simpan bakinya sebab nasi akak sedap.” Sambil aku berlalu pergi

Aku lihat dia kaku. Mungkin tersedar kesilapannya

Benar, terkadang dalam dakwah ini kita harus ajar dia cara begitu supaya dia faham dan berubah

Muga Allah majukan perniagaan nya dan memberi ia ilmu berniaga mengikut apa yang dikehendaki syariat

Sekadar renungan buat kita hari ini

Jika menfaat pengalaman aku ni, harap dapat tuan puan tekan butang SHARE lah ya supaya kita dapat pahala dalam menyebarkan dakwah dan kebaikan

Penulis #muharrikdaie
Semoga perkongsian ini bermanfaat

Ada benarnya.Pesanan buat peniaga berniagalah mengikut syariat yang betul, ubahlah sistem pembayaran cara syariat. Buat para pelanggan, setiap makanan yang diambil menjadi darah daging, pastikan tahu harga dahulu sebelum makan. Jika tuan kedai sangat sibuk atau ramai orang, pastikan ambil gambar dulu siap-siap sebelum kita makan, kemudian tunjukkan pada tukang kira nanti

Sumber: Muharrik Daie

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sehinggit.blogspot.com/2019/12/hukum-jual-beli-tak-boleh-makan-dulu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Puasa 6 Jam Sebelum Czer Jangan Curi Makan Boleh Bahayakan Nyawa Ibu Waktu Dibius

Puasa 6 Jam Sebelum Czer Jangan Curi Makan Boleh Bahayakan Nyawa Ibu Waktu Dibius

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 88 hits
Mungkin ada sesetengah wanita yang akan menjalani pembedahan untuk melahirkan merasa pelik kerana doktor menyuruh mereka untuk berpuasa sekurang kurangnya enam jam sebelum ke OT Saranan ini bukan diberikan untuk suka suka ada sebabnya dari ...
Sebelum Beli Beg Sekolah Anak Pastikan Ikut Ciri Yang Disarankan Oleh Doktor Ini

Sebelum Beli Beg Sekolah Anak Pastikan Ikut Ciri Yang Disarankan Oleh Doktor Ini

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 77 hits
Sekarang musim ibu bapa beli peralatan sekolah dan salah satu kelengkapan penting adalah beg sekolah Ibu bapa perlu membeli beg sekolah yang betul untuk elak kemudaratan pada anak anak Pemilihan beg yang salah boleh menyebabkan sakit tengku...
Sehari Sebelum Komunis Berhimpun Di New Era College Mereka Dah Berhimpun Dulu Di Banting

Sehari Sebelum Komunis Berhimpun Di New Era College Mereka Dah Berhimpun Dulu Di Banting

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 302 hits
Sebenarnya sehari sebelum re union bekas komunis di New Era College milik Dong Zhong di Kajang perhimpunan yang sama telah pun diadakan di Dewan Persatuan Bola Keranjang Kuala Langit Banting Lebih tepat lagi pada 30 November dari jam 10 00 ...
Speed Gadget Usb Adapter Cable Boleh Di Beli Di 99 Speedmart

Speed Gadget Usb Adapter Cable Boleh Di Beli Di 99 Speedmart

papar berkaitan - pada 2/12/2019 - jumlah : 155 hits
Pernah tak mengalami situasi di mana tiba tiba charger handphone kita rosak tak boleh nak di gunakan sedangkan waktu itu sangat perlu untuk mengecas handphone di mana bateri dah tinggal 3 sahaja Nak ke kedai aksesori jauh pula tu Tapi kalau...
Dipercayai Ibu Habiskan Duit Beli Arak Anak Sendiri Kelaparan Terpaksa Makan Polysterine Untuk Ikat Perut

Dipercayai Ibu Habiskan Duit Beli Arak Anak Sendiri Kelaparan Terpaksa Makan Polysterine Untuk Ikat Perut

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 346 hits
Dua kanak kanak malang masing masing berumur lima tahun dan setahun diabaikan oleh ibunya dalam keadaan lapar di sebuah rumah sehingga terpaksa makan polysterine dan kertas di Ukraine Diana dan Anya berusia lima tahun dan setahun hidup dala...
5583 Beli Secara Pukal Boleh Turunkan Harga Sinar Harian 14 12 2019

5583 Beli Secara Pukal Boleh Turunkan Harga Sinar Harian 14 12 2019

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 113 hits
WACANA SINAR SHORT 12 DISEMBER 2019Penolong Setiausaha Agung PPIM Zulkefli Mohamad mecadangkan supaya kerajaan membeli ubat secara pukal agar harganya dapat diturunkan demi rakyat Berikut adalah petikan dari Wacana Sinar Live Isu Harga Ubat...
Saya Mengidam Nak Makan Jagung Tapi Dia Suruh Berjimat Isteri Hamil Kecewa Suami Habiskan Duit Untuk Beli Barang Moto

Saya Mengidam Nak Makan Jagung Tapi Dia Suruh Berjimat Isteri Hamil Kecewa Suami Habiskan Duit Untuk Beli Barang Moto

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 119 hits
Assalamualaikum warga KRT Saya isteri berumur 18 tahun saya berkahwin dengan suami saya hampir lima bulan Sekarang saya disahkan hamil empat bulan Saya berjumpa dengan suami secara kebetulan dan berkawan dalam tempoh sebulan Saya berkahwin ...
Dah Jumpa Kedai Jual Baju Sekolah Murah

Dah Jumpa Kedai Jual Baju Sekolah Murah

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 195 hits
Baju sekolah antara kelengkapan yang perlu dibeli setiap tahun Kalau ada anak seorang yang bersekolah mungkin lah ia bukan sesuatu benda yang membebankan Tapi bagi orang yang ada ramai anak Peh boleh sakit kepala beb bila fikir macam mana n...
Buaya Sebesar Bas Di Sungai Selangor Adakah Sesuatu Yang Mustahil

Allah Datangkan Alif Syukri Bantu Balu Abam Bocey Kereta Ditarik Harta Peninggalan Tidak Dapat

Macam Isteri Arwah Tak Dianggap Sebagai Keluarga Arwah Netizen Bengang Bila Baca Komen Ali Puteh

Serangan Jantung Golongan Muda Perlu Segera Ubah Gaya Hidup Pakar

Nazir 40 Sen

Five Jenama Stesen Petrol Terbaru Bakal Beroperasi Di Malaysia China Press

Tiga Cara Allah Kabulkan Doa

Semerbak Haruman Sabun Akef



8 Undang Undang Bola Sepak Yang Ramai Tak Pernah Tahu

Sejarah Roti Gardenia Siapa Sebenarnya Uncle Slocum Pencipta Resipi Rahsia Ini

Tarik Kemenangan Naim Daniel Di AJL34 Isu Hakcipta Lagu Ketua Juri Bersuara

Bagaimana Bola Sepak Moden Musnah Tanpa Boleh Dibaiki Lagi

Penjelasan Dan Maksud Sebenar Solat Daim Daimun


Kisah Seram Pukul Dua Pagi

Cara Melupakan Seseorang Yang Pernah Kita Sayang

Assemoga Mak

Menjual Ibarat Memancing

Lulus Jadi Polisi Kisah Anak Tukang Sate Sujud Dan Cium Kaki Bapak Depan Komandannya

Pengemis Cilik Todongkan Pistol Ke Pengendara Mobil Di Lampu Merah Polisi Turun Tangan