Hukum Disebalik Pembelian Emas Secara Trade In Ada Riba Disitu Hati Hati






Ramai antara kita yang tidak tahu hukum dalam urusan menjual emas lama dan membeli emas baru. Mesti antara kita juga tidak perasan terhadap konsep ‘trade-in’ jual emas lama dan tukar emas baru dengan bersyarat dimana perlu ada penambahan duit. Lebihan duit yang ditambah itu sudah dianggap sebagai riba dan haram disisi undang-undang Islam?
Menerusi posting di Facebook, Puan Tengku Mila menjelaskan hukum hakam ‘trade-in’ emas adalah sebahagian dari syubhah. 





Kena Jual Dulu
Sedikit ilmu tentang emas. Sebenarnya ramai lagi yang masih cetek tentang hukum hakam dalam jual beli emas. Tau tak apa hukum Trade in Emas dengan Emas?? Perasan tak bila kita nak trade in kat kedai, kita akan bagi emas kita, staff timbang dan bagi harga sekian sekian.
Then staff minta kita pilih emas baru yang kita nak. Then kena tambah duit. Tahu tak, lebihan duit yang kita tambah tu adalah riba? Ya RIBA kawan-kawan. Cara trade in yang tidak mengikut syariat adalah haram di sisi Islam ye. Macam mana cara trade in yang sah di sisi Islam? Caranya, kita kena jual dulu barang kemas kita, then lepas dapat duit, lepas akad bagai, baru kita beli baru.
Transaksi tersebut mestilah taqabud fil hal yakni berlaku dalam satu masa. SYARATNYA MESTI KITA PEGANG DULU DUIT HASIL KITA JUAL/TOLAK BARANG KEMAS TERSEBUT. TIDAK BOLEH TIDAK, MESTI PEGANG DULU DUIT TU. Melainkan kalau berat dan nilai harga emas dengan emas tadi adalah sama. Tanpa perlu berlaku penambahan duit dan sebagainya. Maka hukumnya adalah sah.
Tapi mana mungkin kan?? harga emas pun berbeza hari ke hari.  So cara paling selamat nak elakkan riba adalah dengan menjual terlebih dahulu, pegang duit dan kemudian beli emas yang baru. Dalam seronok kita menjual dan membeli emas, ada syariat yang perlu dijaga.
Kena berhati hati dalam jual beli emas. Agar syariat terjaga, simpanan terpelihara. Sama situasi kita trade in emas online pun kena transfer byr dulu. Kemudian bru deal balik utk beli emas lain.


Jawapan Kepada TradeIn Emas Lama
Lagi Jawapan Bagi ‘Trade in’ Emas Lama Dengan Emas Baru.
Jelas menurut perbahasan hukum bahawa ‘trade in’ emas lama dengan yang baru atau barang kemas emas lama dengan yang baru mestilah mengikut hukum yang dibincangkan di atas, iaitu menurut majoriti ulama setiap barang kemas tetap dianggap emas dan bukan sil’ah, maka bila seseorang ingin menukarnya dengan barang kemas baru emas yang lain. Ia mesti punyai dua syarat tanpa khilaf (Boleh rujuk pelbagai kitab antaranya al-muamalat al-Maliah al-Mu’asiroh oleh Prof Dr Ali Salus, hlm 180 ; Al-Buyu’ al-Sya’iah oleh Dr Tawfiq al-Buti dan lain-lain), iaitu:
i) Mutamathilan – mesti sama berat timbangannya. Manakala standard emas tersebut (‘Iyar) 20 atau 21 atau 24 tidak memberikan sebarang kesan. Ia adalah berdasarkan hadith yang menyebut tentang tamar khaibar (yang kurang elok atau buruk) yang ditukar dengan tamar Janib (yang elok) yang mana ianya mesti menuruti syarat sama berat walaupun berbeza kualiti. Hadith ini riawayat al-Bukhari dalam kitab al-Buyu’, no 4553. Jika tidak Riba Al-Fadl akan berlaku.
ii) Mesti ‘Taqabud fil hal aw fil majlis’ ( diserah dan terima dalam satu masa) – kerana ia adalah tertakluk kepada hukum sarf (tukaran matawang dengan matawang), maka tidak dibenarkan untuk menangguh masa serahan. Justeru, mestilah kita menyerahkan emas lama, dan kemudian penjual menyerahkan emas baru yang sama berat pada ketika itu juga. Jika tidak, Riba Nasiah akan berlaku.
Mungkin ada yang akan bertanya, jadi kalau kita ingin melakukan ‘trade in’ dengan emas baru yang lebih mahal harganya?? Bagaimana kita nak bayar tambahan harga itu?


Ini Cara Selamat Dari Riba
Jawabnya : Ia sama dengan kes dalam hadith Tamar Khaibar dan Janib tadi. Jawapan yang diberi oleh Rasulullah SAW adalah: “Juallah dengan sempurna, ambillah harganya dan kemudian belilah semula dengan duit kamu tadi”
JELAS, CARANYA: MESTILAH SESEORANG YANG INGIN MELAKUKAN ‘TRADE IN’. MENJUAL TERLEBIH DULU KEPADA PEKEDAI EMAS ITU, LALU IA MESTILAH MENGAMBIL DUIT HARGA RANTAI LAMA ITU, CTH HARGA SEUTAS RANTAI EMAS LAMA KITA RM 2000 DAN BERATNYA 200 GRAM, APABILA KITA INGIN TRADE IN DENGAN RANTAI BERHARGA RM2500, MAKA KITA MESTI JUAL DULU, LEPAS KITA PEGANG DUIT RM2000, BARULAH KITA PILIH RANTAI BARU DAN KEMUDIAN TAMBAH DGN RM 500, KEMUDIAN PEMBELI MEMBAYAR KEPADA PEKEDAI LALU MENGAMBIL RANTAI BARU ITU.
Kemungkinan jika transaksi seumpama ini di buat di Malaysia, ia akan kelihatan pelik. Bagaimanapun itulah cara yang selamat dari Riba.




Lagi Artikel Mengenai Pembelian Emas
Hukum Membeli Emas Secara Ansuran
Hukum Jual Beli Emas Secara Online Dan Penyerahan Ke dalam Akaun Pembeli




Kredit : Puan Tengku Mila
Kredit : Ohbulan
Kredit : PejabatMuftiKL
Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.lamanqaseh.com/2022/03/hukum-disebalik-pembelian-emas-secara.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Puas Hati Kena Hon Warga Emas Naik Angin Maki P Kimak

Tak Puas Hati Kena Hon Warga Emas Naik Angin Maki P Kimak

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 135 hits
Sejak semalam tular di media sosial Twitter seorang individu yang berkongsikan pengalamannya berhadapan seorang pemandu warga emas yang bersikap kurang ajar hanya kerana dihon disebabkan pemanduan sambil lewa dan lembab Menerusi video yang ...
Orang Bujang Jangan Susah Hati Ustaz Azhar Idrus

Orang Bujang Jangan Susah Hati Ustaz Azhar Idrus

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 191 hits
Jadi bagi yang belum berkahwin toksah susah hati Mu nak orang puan lagu mana perempuan hok gitu ustaz aa gi khabar ke dia jangan tunggu tunggu Nabi suruh usaha Perkahwinan cukup budak mu cari nak hok lagu mana nak orang mari masjid sokmo Mi...
Hiburan Cara Macam Nak Gaduh Pengantin Wanita Jalan Ala Gangster Buat Netizen Geli Hati

Hiburan Cara Macam Nak Gaduh Pengantin Wanita Jalan Ala Gangster Buat Netizen Geli Hati

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 139 hits
Ketika tibanya hari persandingan sudah pasti pengantin ingin memakai busana cantik terutamanya buat pengantin perempuan dimana mereka mahu kecantikan mereka lebih terserlah pada hari bersejarah itu Sudah menjadi kebiasaan pengantin perempua...
Apa Kita Cakap Itulah Anak Akan Cakap Adab Kita Anak Cepat Tiru Hati Hati

Apa Kita Cakap Itulah Anak Akan Cakap Adab Kita Anak Cepat Tiru Hati Hati

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 111 hits
Benarlah apa orang cakap apa sahaja perkataan yang dikeluarkan oleh mak ayah akan menjadi ikutan anak anak kerana kitalah cerminan mereka Maka berhati hatilah dalam menuturkan perkataan Ada waktunya kita terlepas dari melakukan perkara keci...
Lirik Dua Raja Satu Hati Justy Aldrin Rina Sainyakit

Lirik Dua Raja Satu Hati Justy Aldrin Rina Sainyakit

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 136 hits
dolo se jaga hati cuma par betaseng pernah kurang se pung cinta par betaskarang mau kasih kabar jua seng bisamangkali disana su sanang ka apabataong taong beta kasih hati ni par nonasampe su seng ada sisa par beta bawacuma tinggal luka deng...
Mimpi Ameena Masuk Hospital Gerak Hati Shakilla Khoriri Rupanya Anak Positif Covid 19

Mimpi Ameena Masuk Hospital Gerak Hati Shakilla Khoriri Rupanya Anak Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 158 hits
Ibu mana yang mampu tenang bila mana anak disahkan positif Covid 19 Kebimbangan yang dirasakan oleh pelakon Shakilla Khoriri mengenai anaknya rupanya membawa khabar duka bila mana anaknya Ameena Sofia disahkan positif Covid 19 Menerusi Inst...
Kerana Tidak Mampu Menawan Hati Penduduk Pas Dakwa Johor Kurang Kesedaran Politik Islam

Kerana Tidak Mampu Menawan Hati Penduduk Pas Dakwa Johor Kurang Kesedaran Politik Islam

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 153 hits
MALAYSIA DATELINEDek tidak mampu menawan hati penduduk Johor hari ini Pas mendakwa rakyat negeri itu kurang kesedaran politik Islam Presiden PAS Abdul Hadi Awang dipetik berkata kesedaran politik Islam di negeri itu kurang berbanding di Kel...
Anggota Komisi Ix Dpr Minta Pemerintah Hati Hati Longgarkan Aturan Di Tengah Pandemi

Anggota Komisi Ix Dpr Minta Pemerintah Hati Hati Longgarkan Aturan Di Tengah Pandemi

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 108 hits
Menurut Nabil pemerintah seharusnya menyelesaikan proses transisi dari pandemi menjadi endemi secara tuntas Baru mengeluarkan kebijakan protokol kesehatan
Tidak Semua Rasa Dan Rahsia Hati Mampu Diungkapkan

Tidak Semua Rasa Dan Rahsia Hati Mampu Diungkapkan

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 138 hits
TIDAK SEMUA RASA DAN RAHSIA HATI MAMPU DIUNGKAPKAN Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt KALAU ADA yang beranggapan atau berfikir sesutu keputusan atau tindakan itu terburu buru daripada orang lain Bole...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


888 888 Pg 27 July 24 Slot888 Top 73 By Laurence 888 Gaojing888 Vip

4 Jul 2024 100 Top 20 By Adam Funny18 Win

Minat Sejak Sekolah Namun Tak Berpeluang Ke Konsert Memori Berkasih Siti Nordiana

Aktiviti Majlis Sambutan Hari Raya Pptmn Ppim 11 05 2024

Hari Ibu 2024 Contoh Ucapan Hari Ibu Hadis Berkenaan Ibu

Teks Bacaan Surah Al Mulk Pdf Dan Kelebihan Baca Surah Al Mulk