Hukum Berkenaan Membatalkan Puasa Ganti




Apa hukum batalkan puasa ganti? haa.. kalau cakap soal hukum hakam Allah ni, macam-macam lah jawapan dia.. kenapa banyak jawapan? kenapa banyak persoalan? sebab ramai yang confius dan tak tahu. So, kalau kita semua keliru, apa kata kita ambil tahu?


Hukum Berkenaan Membatalkan Puasa Ganti
Credit Pic : SUMBER

Macam macam jenis masalah perempuan ni kalau melibatkan nak ganti puasa. Ye lahh.. bulan Ramadhan kan Allah dah bagi MC. so kena bayar balik lah. Susah sangat ke nak puasa? Susah sangat ke nak puasa?! Ha, mantapkan iman kuatkan hati. Jom kita berpuasa ganti.


Hukum Berkenaan Membatalkan Puasa Ganti

Ini soalan-soalan yang biasanya orang tanya mengenai hukum batalkan puasa ganti.


1) Pada tahun lepas saya tidak sempat habis mengganti puasa, adakah saya perlu mengganti 2x (double) puasa itu pada tahun ini? Apa yang saya tahu, perlu membayar fidyah.

Jika kamu tidak sempat ganti pada tahun lepas bermakna kamu wajib ganti puasa tersebut pada tahun ini dengan jumlah hari yang sama iaitu tidak bertambah tetapi kamu wajib membayar fidyah disamping qadha tersebut sebanyak secupak beras untuk sehari yg ditinggalkan. Yang bertambahnya ialah bilangan fidyah beras bukannya bilangan yang harus diqadha .




2) Berdosa tak kalau saya buka puasa ganti Ramadan kerana malas?


Tidak boleh berbuka puasa ganti Ramadan, nazar atau apa sahaja amalan wajib yang lain dengan sengaja setelah memulakannya. Sama seperti solat fardu; di mana tidak dibenarkan berhenti selepas memulakannya melainkan jika keadaan darurat.


Tetapi, boleh membatalkan puasa sunat bila-bila masa mengikut kehendak orang yang berpuasa itu. Begitu juga dengan amalan sunat yang lain. Sesiapa yang pernah membatalkan puasa wajib hendaklah bertaubat kepada ALLAH dan jangan ulangi perbuatan itu. Walau bagaimanapun, dia tidak perlu membayar apa-apa kifarat. (Rujuk: Al-Mughni, jil:4, ms 412 dan al-Majmu', jil: 6, ms: 383)


3) Saya ada kemusykilan mengenai puasa ganti. Ada pendapat mengatakan apabila menggantikan puasa di bulan Syawal, secara automatik kita dapat pahala puasa sunat Syawal.

Ada juga pendapat menyatakan jika hendak puasa sunat Syawal, kita hendaklah habiskan dulu ganti puasa yang wajib.


Sunat dan wajib adalah dua perkara berbeza. Sunat ialah amalan yang sangat digalakkan kita melakukannya.Mereka yang membuat amalan sunat mendapat pahala dan tiada dosa jika tidak melaksanakannya. Berbeza pula dengan wajib yang mana seseorang itu berdosa jika meninggalkannya. Puasa ganti atau qada adalah wajib.


Puasa enam Syawal pula sunat. Sebaik-baiknya puasa ganti dilakukan segera kerana ia bererti menyegerakan bayar hutang kepada Allah. Ini sikap seorang hamba yang taat pada Tuhannya. Jika dibiarkan lama, bimbang terlewat sehingga Ramadan akan datang.


Bagaimanapun ada yang berpendapat jika puasa qada dalam syawal, keberkatan Syawal dan pahalanya akan berterusan. Wallahuaklam.



4) Adakah dibolehkan puasa ganti yang dilakukan pada hari Jumaat perlu dikembarkan dengan hari Khamis atau Sabtu?

Haram berpuasa pada hari jumaat bagi puasa sunat. Walau bagaimanapun ia boleh dilakukan dengan menggandingkan sehari sebelum atau sehari selepas. Tapi bagi puasa ganti, ianya dibenarkan.




SUMBER


Baca Juga : Hukum Berkenaan Menghidu Bau Makanan Dari Restoran Bukan Muslim



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dakcaii.blogspot.com/2020/05/hukum-berkenaan-membatalkan-puasa-ganti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Ganti Puasa Bagi Orang Yang Masih Hidup

Hukum Ganti Puasa Bagi Orang Yang Masih Hidup

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 293 hits
Apakah hukum ganti puasa bagi orang yang masih hidup Adakah ia sah Dalam artikel ini saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau Semoga bermanfaat Adakah dibolehkan kalau seorang itu tidak b...
Hukum Jual Makanan Kepada Orang Tidak Puasa

Hukum Jual Makanan Kepada Orang Tidak Puasa

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 261 hits
Apakah hukum jual makanan kepada orang tidak puasa Adakah si penjual turut berdosa Dalam artikel ini saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau Semoga bermanfaat Adakah harus penjual menjua...
Hukum Buka Puasa Sebelum Azan Berkumandang

Hukum Buka Puasa Sebelum Azan Berkumandang

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 257 hits
Apakah hukum buka puasa sebelum azan berkumandang Dalam artikel ini saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau Semoga bermanfaat Adakah harus berbuka puasa apabila melihat jam menunjukkan w...
Hukum Puasa Tapi Tidak Solat

Hukum Puasa Tapi Tidak Solat

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 349 hits
Apakah hukum puasa tapi tidak solat Dalam artikel ini saya melampirkan soalan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau Semoga bermanfaat Saya ingin bertanyakan satu soalan berkenaan orang yang puasa tapi tidak me...
Hukum Makan Banyak Ketika Berbuka Puasa

Hukum Makan Banyak Ketika Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 327 hits
Apakah hukum makan banyak ketika berbuka puasa Dalam artikel ini saya melampirkan jawapan yang pernah dijawab oleh Ustaz Azhar Idrus dihalaman facebook beliau Semoga bermanfaat Biasa masyarakat kita apabila berbuka puasa makan minum dengan ...
Benarkah Ghibah Membatalkan Puasa

Benarkah Ghibah Membatalkan Puasa

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 280 hits
Ghibah Membatalkan Puasa Assalamualaikum izin bertanya ustadz Tadi dijelaskan bahwasanya dalam berpuasa kita harus meninggalkan hal hal yang diharamkan seperti ghibah namimah dsb Nah disitu dikatakan diharamkan tetapi apabila dilanggar meng...
10 Resepi Masakan Western Untuk Berbuka Puasa

10 Resepi Masakan Western Untuk Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 890 hits
Assalamualaikum Hi Semua Salam ramadhan semua Alhamdulillah bersyukur rasanya sebagai rakyat Malaysia kita hidup aman damai tanpa adanya isu kekurangan makanan Bantuan sentiasa diberikan kepada golongan yang memerlukan baik daripada kerajaa...
Mark Adam Akui Pernah Tinggal Puasa

Mark Adam Akui Pernah Tinggal Puasa

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 251 hits
Penyanyi dan pelawak popular Mark Adam atau nama sebenarnya Fikri Mark Adam Abdullah akui yang dirinya pernah meninggalkan puasa Ramadan selama beberapa tahun selepas memeluk agama Islam pada tahun 2002 kerana tidak mampu menahan dahaga Mar...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened