How Tough Childhoods Affect Teen Mental Health A New Study




Satu kajian selama 15 tahun mendapati bahawa remaja yang mengalami pelbagai cabaran emosi dan kesukaran dalam tahun-tahun awal mereka berisiko tinggi menghadapi masalah mental. Hasil penyelidikan oleh Universiti Michigan ini diterbitkan dalam JAMA Network Open.
Kajian ini mengikuti lebih 4,000 anak dari lahir hingga umur 15 tahun, melihat bagaimana pelbagai bentuk kesukaran kanak-kanak—seperti penganiayaan, keganasan dalam keluarga, dan kemurungan ibu—mempengaruhi kesihatan mental dan fungsi otak mereka pada masa depan.
Bukan itu sahaja, tetapi remaja yang terdedah kepada tahap kesukaran yang tinggi dalam pelbagai konteks—seperti di rumah, dalam keluarga, dan kejiranan—menunjukkan kesan negatif yang lebih teruk terhadap kesihatan mental dan fungsi otak. Menariknya, kemurungan seorang ibu dapat memberi kesan yang sama, walaupun cabaran lain hanya sederhana.
Melalui kaedah pengelompokan, penyelidik mengenal pasti empat profil cabaran kanak-kanak:
Kesukaran rendah: Paparan minimum terhadap pengalaman negatif Kesukaran sederhana: Tahap sederhana dalam pelbagai aspek Kesukaran disebabkan kemurungan ibu: Cabaran sederhana dengan tahap kemurungan ibu yang tinggi Kesukaran tinggi: Kesukaran yang ketara di semua aspek yang diukur “Pengalaman buruk semasa kanak-kanak, baik di rumah mahupun di luar, dianggap sebagai faktor risiko yang meluas untuk kesihatan yang buruk.”
– Christopher Monk, profesor psikologi dan psikiatri di U-M
Monk menambah, “Walaupun banyak kajian sudah melihat kesan pengalaman negatif, masih sedikit yang mengenal pasti bagaimana kombinasi yang berbeza antara cabaran ini dapat membentuk kesihatan mental dan fungsi otak individu.”
Penyelidik menggunakan kombinasi dua teknik statistik—Latent Profile Analysis dan Group Iterative Multiple Model Estimation—untuk memahami bagaimana pelbagai risiko, seperti kemurungan ibu, menyumbang kepada kesan mental dan perubahan fungsi otak semasa remaja.
Felicia Hardi, seorang alumni U-M yang kini menjadi penolong penyelidik di Universiti Yale, menyatakan, “Kesannya boleh dibawa hingga bertahun-tahun akan datang. Mereka yang paling berisiko adalah mereka yang membesar dalam persekitaran dengan pelbagai faktor risiko dan mempunyai ibu bapa dengan masalah mental.”
Kajian mendapati bahawa walaupun usaha untuk mencipta suasana positif dalam kehidupan mereka, remaja yang membesar dengan ibu yang mengalami kemurungan mempunyai simptom kesihatan mental yang serupa dengan mereka yang terdedah kepada risiko tertinggi. Ini menunjukkan betapa pentingnya kesihatan mental ibu dalam perkembangan emosi anak-anak.
Hardi juga mencadangkan, “Dasar dan intervensi yang berkesan harus menangani pelbagai risiko serta memberi sokongan kepada ibu-ibu untuk mempromosikan kesihatan mental jangka panjang remaja.”
Para penyelidik akan terus mengikuti perkembangan anak-anak ini hingga dewasa, yang membolehkan kajian masa depan melihat kesan jangka panjang dari cabaran awal terhadap kesihatan sepanjang hayat.
Sumber:
Rujukan jurnal:
Hardi, F. A., et al. (2024). Profil Tersembunyi Kesukaran Kanak-kanak, Kesihatan Mental Remaja, dan Konektiviti Rangkaian Neural. JAMA Network Open. doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2024.30711.


Source link
The post How Tough Childhoods Affect Teen Mental Health: A New Study appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/how-tough-childhoods-affect-teen-mental-health-a-new-study/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
All New Satria F150 Performa Dan Teknologi Unggul Dari Suzuki Motor

All New Satria F150 Performa Dan Teknologi Unggul Dari Suzuki Motor

papar berkaitan - pada 26/9/2024 - jumlah : 122 hits
BloggerBorneo com Suzuki All New Satria F150 merupakan salah satu motor bebek sport yang dikenal dengan performa tinggi dan desain agresif Motor ini telah lama menjadi pilihan bagi pecinta kecepatan yang juga menginginkan kenyamanan dalam b...
Navigating Family Court Cases In Kings County New York A Record Search Guide

Navigating Family Court Cases In Kings County New York A Record Search Guide

papar berkaitan - pada 25/9/2024 - jumlah : 101 hits
Kings County is the most populous New York County and has one of the most complicated judicial systems With multiple court divisions tackling many different instances Kings County is an integral part of New York s legal landscape From civil...
New Found Hope Icon S Nostalgic Honda Vf1000f Interceptor Restomod

New Found Hope Icon S Nostalgic Honda Vf1000f Interceptor Restomod

papar berkaitan - pada 28/9/2024 - jumlah : 110 hits
As far as 80s sportbikes go the Honda VF1000F Interceptor often gets overshadowed Riding on the success of the VF750F Honda introduced the VF1000F to expand their V four lineup and offer a sport touring option for riders craving more power ...
India Ringkasan 5h 4m Di Jaipur Agra New Delhi

India Ringkasan 5h 4m Di Jaipur Agra New Delhi

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 76 hits
India 5h 4m di Jaipur Agra New Delhi Alhamdulillah impian telah menjadi kenyataan I m in India Assalamualaikum semua Minggu lepas telah berjaya ticking one of my wishlist Setelah sekian lama teringin ke India baru kini dimakbulkan Allah Mas...
More Private Wings Not A Panacea For Ills Of Health System

More Private Wings Not A Panacea For Ills Of Health System

papar berkaitan - pada 30/9/2024 - jumlah : 69 hits
A cancer patient at a public hospital recently had to wait for more than four hours to be seen by a specialist His appointment made a month ago was supposed to be at 11 30am but he was seen only at 4pm When he spoke to others waiting there ...
Health Minister Defends Private Wings At Public Hospitals Plan

Health Minister Defends Private Wings At Public Hospitals Plan

papar berkaitan - pada 25/9/2024 - jumlah : 88 hits
Health Minister Dzulkefly Ahmad is standing by the government s proposal to expand private wings at public hospitals as part of a hybrid model termed Rakan KKM This came amid criticism from netizens who were against the which was meant to a...
New Updates To Help You Do More With Google Tv

New Updates To Help You Do More With Google Tv

papar berkaitan - pada 24/9/2024 - jumlah : 88 hits
New home controls AI generated screensavers and easier ways to find and watch content are coming to all Google TV devices
New Order Product Needed

New Order Product Needed

papar berkaitan - pada 23/9/2024 - jumlah : 87 hits
Hello alcatraz77 apitlanggaq blogger comWe are Interested in buying your product Kindly send your company s latest catalog and your best price list Thanks Best Regards Kim Jes JES Group Ltd 229 Mountbatten Road 01 01 02Mountbatten SquareSin...
Berlaku K Jaan Campuran Di Johor Inilah Hadiah Ke Dap

Real Estate Investing Top Strategies For Maximizing Roi

The Secret Viu

Majlis Ilmu Madani

Kongsi Kegembiraan Bekerja Di Media Sosial

Daniel Caesar Japanese Denim Chord

Akmal Defends Nyonya Tua Outburst Against Teresa To Cops

Khabib Pelawa Jojo Berlatih Bersama Beliau


echo '';
5 Isu Utama Pelajar Genius Usia Muda Masuk Universiti Awal

Resepi Sup Ayam Thai Paling Menarik dan Senang Dibuat Rasa Sekali Pasti Terpikat

Cara Undi Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Mingguan Akhir 30 Keputusan Markah Musim 4 Di Tangan Penonton

Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton


Resepi Ikan Kembong Masak 3 Rasa

3 Jenis Sunscreen Nak Pilih Yang Mana

Lexin S35 A Close Look At The 200w Peak Power Output And Its Impact On Performance

Bakar Sekolah Perempuan Di Afghanistan 2 Ditahan

Bekal Nugget Ayam Sos

Tahniah Jaclyn Chia Dinobatkan Sebagai Juara Bintang Ai 2024 Budiey Channel