Hormon Lari Waktu Mengandung Penuh Jerawat Satu Badan Malu Rasanya


Hormon ibu hamil atau yang menyusukan anak ada masanya tidak stabil. Kesannya bukan sahaja boleh dilihat pada kulit wajah yang kusam tetapi juga masalah jerawat pada badan. Jerawat terjadi apabila kelenjar sebum di kulit tersumbat dengan sebum yang berlebihan, sel kulit yang mati atau bertindak balas kepada inflamasi. Jangkitan bakteria seperti P. Acne, Staphylococcus Aureus, Streptococcus atau fungus juga boleh mengakibatkan jerawat. Biasanya jerawat akan nampak timbul, kemerahan, bernanah dan sakit apabila disentuh.
Sebum ialah bahan berwarna kuning yang dihasilkan oleh kelenjar sebum (di lapisan dermis kulit) yang berfungsi untuk melembapkan kulit dan rambut. Sebum terdiri dari trigliglyceride, cholestrols,esters, free fatty acids. Minyak di permukaan kulit bukan hanya datang dari sebum, tetapi dari kombinasi lipid oleh sel kulit, peluh dan oksidan dari persekitaran.
Artikel Menarik: [Susah ‘Membuang’ Sampai Luka. Wanita Ini Kongsikan Petua Guna Pegaga Atasi Sembelit]
Apakah rawatan untuk merawat masalah ini?
Setelah kita mengetahui faktor terjadinya jerawat, baharulah kita boleh merawatnya. Pertama sekali, elakkan atau kawal kelenjar sebum kita menghasilkan terlalu banyak sebum. Kurangkan inflamasi atau radang bengkak jerawat di kulit, hapuskan kuman bakteria yang terlibat di kawasan jerawat serta kurangkan minyak yang berlebihan pada permukaan kulit.

Rawatan terbaik yang melibatkan semua faktor ini dipanggil holistik (menyeluruh) iaitu dengan kombinasi rawatan perubatan moden dan bahan organik seperti witch hazel, ascorbik asid  atau teh hijau untuk membunuh kuman dan mengawal inflamasi dan penghasilan sebum. Pengawalan keseimbangan hormon estrogen, progesterone atau testosterone selalunya melibatkan rundingann pakar menggunakan kombinasi ubat moden, regim pemakanan yang sihat serta pengawalan berat badan. Pesakit juga perlu merawat stres yang mengakibatkan rembesan hormon adrenalin yang berlebihan yang menyebabkan sebum dan rembesan hormon lain yang tidak harmoni.
Artikel Menarik: [Tengah Mandi & Baring, Belek Payudara. Kalau Ada Ketulan ‘Lain Macam’ Cepat Jumpa Doktor]
Rawatan holistik seperti seperti hydrafacial bertindak untuk memulih kelembapan kulit, rawatan muka cahaya LED biru dan merah, rawatan menggunakan mesotherapy seperti ascorbic acid, dan pengelupasan kimia yang mengandungi beta hydroxy acid seperti salicylic acid. Rawatan holistik untuk jerawat memakan masa dan pemilihan produk penjagaan kulit wajah yang betul perlu dilakukan. Jika kulit terlalu kering atau terlalu lembap ,atau faktor sebenar jerawat terjadi tidak dirawat sepenuhnya, masalah jerawat akan timbul semula.

Rawatan holistik mengambil tempoh selama tiga ke sembilan kerana ia bergantung kepada faktor lain seperti pengawalan pemakanan, pemilihan produk penjagaan kulit wajah atau tubuh, keseimbangan hormon dan berat badan. Proses menggunakan ubat moden perlu diikut d engan betul dan ikut jangka masa yang diberikan.
Rawatan menggunakan kombinasi pemulihan epidermis dan dermis kulit seperti hydradermabrasi, LED omega light therapy, pengelupasan kimia pula sebaik-baiknya dilakukan mengikut kala jadual yang ditentukan oleh pakar perunding yang bertauliah.
Hydradermabrasi menggunakan cairan kombinasi berlandaskan air berfungsi untuk membuka pori yang tersumbat dan melembapkan kulit sambil merangsang penghasilan sel kulit yang sihat dan membuang sel kulit mati.

Rawatan LED biru dan kombinasi dengan cahaya merah yang mempunyai gelombang nano yang mampu menyahaktifkan kuman pada kulit. Rawatan menggunakan betahydroxyacid berfungsi untuk mematikan kuman dan mengeksfoliasikan kulit mati.

Rawatan menggunakan ubatan moden seperti antibiotik, antiinflamasi, retinoic acid, benzoic acid, salicylic acid bergantung kepada individu. Jangkaan antara tiga ke tujuh bulan adalah purata tempoh rawatan. Kombinasi facial dan rawatan kulit ini selalunya dibuat setiap dua ke tiga minggu dalam tempoh tiga ke enam bulan, bergantung kepada puncanya.
Artikel Menarik: [Bila ‘Bersama’, Kentut Keluar Ikut ‘Depan’. Ia Mungkin Tanda Rahim Ibu Lemah]
Adakah Ibu Hamil Dan Menyusu Sesuai Dengan Rawatan Jerawat Ini?
Sesetengah rawatan menggunakan perubatan moden seperti ubatan tidak sesuai diberi ketika kehamilan, seperti penggunaan kimia yang terlalu tinggi. Kebanyakkan ubat  yang dibenarkan ketika kehamilan akan diberi ketika trimester kedua dan ketiga. Rawatan facial seperti hydradermabrasion, hydraoxyglow C, LED pulse light tiada masalah dilakukan bermula dari trimester kedua dan keatas. Sesetengah pengelupasan kimia seperti salicylic acid dalam peratusan rendah dibolehkan ketika trimester kedua dan ketiga  Ibu hamil dan menyusukan perlu mendapatkan nasihat dari pakar sebelum memulakan rawatan.


Perlu diingatkan, untuk merawat jerawat bergantung kepada punca sebenar jerawat, pemilihan produk kulit yang baik, rawatan facial yang baik. Anda juga perlu sabar, konsisten dan faham tentang masa diperlukan untuk merawat jerawat sepenuhnya. Pengawalan stres melalui senaman fizikal dan rohani amatlah penting. Tiada jalan pintas untuk masalah kulit jerawat.
The post Hormon ‘Lari’ Waktu Mengandung, Penuh Jerawat Satu Badan. Malu Rasanya! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hormon-lari-waktu-mengandung-penuh-jerawat-satu-badan-malu-rasanya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tekak Loya Badan Lenguh Sepanjang Mengandung Ibu Sanggup Hadap Demi Anak

Tekak Loya Badan Lenguh Sepanjang Mengandung Ibu Sanggup Hadap Demi Anak

papar berkaitan - pada 15/1/2020 - jumlah : 253 hits
Selain rasa mual atau mabuk ibu mengandung biasanya akan mengalami masalah pencernaan Ia adalah perkara biasa yang berlaku dalam kalangan wanita yang sedang hamil Gangguan pencernaan ketika hamil atau disebut atau dispepsia ialah seperti mu...
Pengalaman Berpuasa Penuh Ketika Mengandung

Pengalaman Berpuasa Penuh Ketika Mengandung

papar berkaitan - pada 30/1/2020 - jumlah : 356 hits
Assalammualaikum 8 November 2018Khamis hari ke 56 kelahiran Rayyan Mikhael Seperti mengandungkan Alya alhamdulilah kandungan ke 2 ni juga tiada alahan langsung Tiada morning sickness atau apa apa sickness segala puji bagi ALLAH yang memperm...
Badan Kerap Berpeluh Yang Banyak Ketika Mengandung Adakah Ia Selamat

Badan Kerap Berpeluh Yang Banyak Ketika Mengandung Adakah Ia Selamat

papar berkaitan - pada 31/1/2020 - jumlah : 258 hits
Kebiasaannya ibu mengandung akan mengalami masalah peluh berlebihan yang disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon dalam badan Mungkin berpeluh lebih banyak daripada biasa semasa hamil kerana berlakunya turun naik dalam tahap hormon Walaupun...
Dimakamkan Hari Ini Ade Irawan Satu Liang Lahad Dengan Ayah Ria Irawan

Dimakamkan Hari Ini Ade Irawan Satu Liang Lahad Dengan Ayah Ria Irawan

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 250 hits
Jenazah aktris senior Ade Irawan akan dimakamkan hari ini Ade Irawan rencananya akan dimakamkan di TPU Tanah Kusir Jakarta Selatan
Makan Satu Butir Telur Seminggu Bisa Jadi Cara Lezat Untuk Cegah Resistensi Insulin

Makan Satu Butir Telur Seminggu Bisa Jadi Cara Lezat Untuk Cegah Resistensi Insulin

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 240 hits
Makan minimal satu butir telur seminggu dapat terhindar dari risiko resistensi insulin Temuan itu berdasarkan penelitian berjudul Pengembangan Skor Risiko Resistensi Insulin Menggunakan Indikator Diet dan Non Diet Sebuah Pendekatan Prevensi...
Semasa Hidup Ade Irawan Minta Dimakamkan Satu Liang Lahat Dengan Sang Suami

Semasa Hidup Ade Irawan Minta Dimakamkan Satu Liang Lahat Dengan Sang Suami

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 231 hits
Aktris senior Ade Irawan meninggal dunia Keluarga berencana memakamkan jenazahnya di liang yang sama dengan almarhum sang suami Kemungkinan beliau akan dimakamkan sama dengan bapak saya atau satu liang lahat kata Adi Bambang Irawan anak alm...
Prk Kimanis Kami Sudah Bersedia Calon Nombor Satu Pilihan Kami Pengundi

Prk Kimanis Kami Sudah Bersedia Calon Nombor Satu Pilihan Kami Pengundi

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 259 hits
Esok adalah hari pengundian di Pilihan Raya Kecil Kimanis dengan pengundi akan memilih siapa yang mereka mahu sebagai Ahli Parlimen mereka PRK Kimanis yang menyaksikan pertembungan dua penjuru antara Barisan Nasional dan Warisan ternyata be...
Menhan Prabowo Dorong Pengamanan Wilayah Natuna Satu Komando

Menhan Prabowo Dorong Pengamanan Wilayah Natuna Satu Komando

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 174 hits
Menteri Pertahanan Prabowo Subianto siap memutuskan anggaran belanja Badan Keamanan Laut untuk menyokong operasi pengamanan teritorial Indonesia di Kepulauan Natuna Prabowo mendorong pengamanan wilayah Indonesia di Kepulauan Natuna dilakuka...
Satu Pesanan Buat Mereka

Satu Pesanan Buat Mereka

papar berkaitan - pada 17/1/2020 - jumlah : 222 hits
Dak Kakak dak Adik dan dak Nuha makin membesar seiring dengan usia mereka Aku pula semakin RemajaPurba Untuk tahun tahun mendatang aku berdoa moga aku terus diberikan kesihatan dan semangat yang kuat untuk membesarkan mereka Merekalah punca...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik