Hormon Estrogen Berlebihan Dan Makanan Yang Bertindak Sebagai Anti Estrogen


Terbaca pasal ni, ada kenalan k.fiezz kongsikan di facebook. Tertarik nak kongsikan kat sini untuk reminder pada k.fiezz juga sebab k.fiezz antara yang ada masalah pcos atau masalah kesuburan. Berkait rapat juga dengan masalah hormon estrogen berlebihan.

Untuk yang tak tahu, PCOS ni keadaan yang menyebabkan telur-telur tidak membesar mengikut saiz yang sesuai untuk disenyawakan. Ada telur tapi saiz-saiz nya kecil. Kadang walaupun setiap bulan datang haid tapi tak semestinya kita subur dan ada pengeluaran telur. Faktor pemakanan & cara hidup menyebabkan punca kepada masalah ni.
HORMON ESTROGEN & HORMON PROGESTERONE.Seperti yang semua sedia maklum atau bagi yang tak tahu, dalam badan kita ni ada hormon Progesterone..hormon Estrogen..Kedua-dua hormon ni penting untuk sistem reproduksi kita..Tetapi kena seimbang kedua-duanya..Kalau terlebih, akan menyebabkan masalah kesihatan. Macam hormon estrogen berlebihan ni. 


“Hormon estrogen berlebihan adalah keadaan di mana estrogen seseorang melebihi hormon progesteron. Keadaan ini menyebabkan estrogen akan mendominasi jika badan tidak menghasilkan hormon progesteron yang cukup.“Jika keadaan ini berlaku, anda akan mendapat gejala seperti berat badan berlebihan, keguguran rambut, cepat letih, punca sukar hamil, jerawat, sentiasa lapar, sindrom ovari polisistik (PCOS) dan sebagainya,” katanya ketika ditemui di pusat perubatan Prima Nora miliknya baru-baru ini.Menurutnya, hormon estrogen berlebihan tidak disebabkan baka atau keturunan semata-mata tetapi lebih kepada gaya hidup serta amalan pemakanan seseorang.Sumber dari - HarianMetro
Di bawah ni, boleh baca penerangan lebih detail makanan-makanan yang boleh diambil untuk mengawal Hormon Estrogen berlebihan..

Sebelum tu jom kenal sikit hormon Estrogen ni. K.fiezz explain dari pemahaman k.fiezz..Kalau tersalah mana-mana fakta, boleh komen di ruangan bawah ni..
HORMON ESTROGEN Estrogen merupakan hormon utama terutama untuk wanita bagi menonjolkan sifat wanita seperti bentuk badan, payudara serta kitaran haid setiap bulan yang menjadi pengukur kepada kesuburan wanita.
Manakala untuk lelaki, hormon estrogen ada tetapi dalam kuantiti yang sedikit. Dialirkan oleh darah menuju ke pelbagai organ dalam badan untuk menjalankan fungsi masing-masing.BAGAIMANA HORMON ESTROGEN BOLEH JADI BERLEBIHAN?Disebabkan faktor pemakanan & cara hidup kita sekarang yang semua serba nak cepat. Malas masak..Ada fast food, frozen food..Lepas tu makanan / produk yang ada campuran bahan kimia, perasa, pewarna..Penggunaan gadget. Semua yang menyumbang kepada masalah kesihatan bila diambil secara berterusan dan dalam jangka masa panjang.

Setengah makanan saperti dari kacang soya juga jadi sumber phytoestrogen.

Bahan plastic dan sterofoam dan insecticide dan spray pewangi mengeluarkan xenoestrogen.. Penggunaan pil perancang, kosmetik dan produk-produk berbuih juga penyebab hormon estrogen berlebihan.


Xenoestrogen ni adalah ‘hormon xeno’ yang serupa seperti hormon estrogen dan terdiri daripada bahan asli yang diperbuat daripada tauhu,tempe,bahan sintetik seperti bahan kimia bagi menghasilkan plastik dan boleh diperoleh daripada persekitaran seperti makanan, air manakala  kimia daripada industri pertanian dan penternakan.Xenoestrogen?Apa pula ni k.fiezz?Okey, xenoestrogen  ni sebenarnya estrogen palsu dalam badan. Dia merangsang atau mengganggu fungsi estrogen dalam badan. Risiko serius untuk wanita adalah kanser payudara, rahim, endiometrosis dan fibroid. Bagi lelaki pula boleh menyebabkan kanser prostat, serangan sakit jantung, angin ahmar dan nyanyuk.
Serta penyakit lain seperti obesiti, kencing manis dan punca sukar hamil.So macamana cara untuk stabilkan hormon ni?Melalui pemakanan dan lifestyle yang sihat.

Bawah ni, makanan-makanan bagi mengawal gejala berlebihan estrogen.

HORMON BERLEBIHAN ESTROGEN MENYEBABKAN PENYAKIT
Hormon estrogen penting bagi banyak fungsi tubuh badan wanita serta ciri-ciri kewanitaan dan kecantikan. Tapi bila berlebihan dan tak seimbang estrogen boleh menimbulkan bermacam-macam penyakit dan gangguan. Diantaranya ;

1. Tumbuhan fibroid, adenomyosis dan kanser rahim.2. Tumbuhan adenoma dan kanser payudara.3. Kemandulan dan sukar hamil.4. Perdarahan rahim.5. Pada lelaki menyebabkan lemah tenaga batin dan 'pondan'
Sumber asli hormon estrogen bagi wanita ialah kilang ovary, adrenal dan lemak badan.

MAKANAN-MAKANAN YANG BERTINDAK SEBAGAI ANTI ESTROGEN

Makanan-makanan ini mengadungi aromatase inhibitor yang blok pembentukkan estrogen. Juga mengandungi bahan2 lain saperti sterols, quercetin, DIM, chlorophyls, resveraterol, proanthocyanidin, flavanoids.
1. Buah delima/promagenate.2. Sayur2 broccoli, kobis, califlour, bak choy, raddish.3. Minyak zaiton.4. Cendawan.5. Anggor merah dan biji.6. Oats7. Teh hijau.8. Buah2 citrous - lemon, limau nipis, grape fruits9. Kacang2 almond, walnut, peanuts, gajus. Yang tidak diroasted.10. Bawang merah.11. Kunyit.12. Spirulina, chorella13. Sayur2 hijau , sawi, bayam, salad dll.14. Minyak kelapa dara.15. Bawang putih16. Kucai dan celery17. Berries - blue berries, black currant.18. Maca19. Fax seeds20. Makanan2 fermented - yogat, tapai, kimchi. Bekalkan probiotik atau good bakteria.
Google - hamidarshat45

Bila tengok senarai atas ni, ada antaranya k.fiezz tengah cuba amalkan..Sis cuba..sebab sedar diri k.fiezz kategori yang agak susah untuk pregnant .

Ni antara sebab k.fiezz jarang kongsi my struggle dengan orang lain yang tak faham dan tak berada dalam situasi k.fiezz..Yang tak berada situasi macam k.fiezz dan PCOS-er yang lain, memang tak akan faham. Lagipun malas nak cerita lebih-lebih sebab nanti dibandingkan dengan orang lain 'ala...si polan tu period jarang2 keluar, pregnant je.'..'si polan tu gemuk, boleh je pregnant'..so dari kita rasa annoying dibanding-bandingkan gitu, baiklah tak payah cerita..Macam k.fiezz cakap tadi, orang yang tak berada dalam kasut kita..tempat kita, takkan faham. Cerita lah macam mana pun..huhu..Biarlah kita buat senyap-senyap je usaha kita tu..Nanti dah dapat hasil, baru tunjuk..hehe..Insyaallah..Moga dimakbulkan Allah, doa k.fiezz & PCOS-er lain yang sedang menanti zuriat masing-masing..Aamiin..

Kalau  korang nak tahu lebih detail mengenai PCOS, masalah kesuburan boleh google je. K.fiezz nak cerita, k.fiezz bukan pakar atau orang yang sesuai untuk share. Sebab info yang k.fiezz dapat serba sikit ni pun melalui pembacaan sana sini.

Ni pun k.fiezz dapat info dari FB. Tertarik nak kongsi di sini untuk reminder pada k.fiezz juga.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.fiezasani.xyz/2020/03/hormon-estrogen-berlebihan-dan-makanan-yang-bertindak-sebagai-anti-estrogen.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kumpulan Anti Vaksin Tidak Setuju Dr Zulkifli Dilantik Sebagai Menteri Hal Ehwal Agama

Kumpulan Anti Vaksin Tidak Setuju Dr Zulkifli Dilantik Sebagai Menteri Hal Ehwal Agama

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 586 hits
Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam mengumumkan barisan kabinet baharu setelah runtuhnya kerajaan Pakatan Harapan awal bulan ini Apa yang menarik kali ini tiada jawatan Timbalan Perdana Menteri diwujudkan tetapi Muhyid...
Eur Usd Dolar As Bertindak Sebagai Mata Wang Selamat

Eur Usd Dolar As Bertindak Sebagai Mata Wang Selamat

papar berkaitan - pada 12/3/2020 - jumlah : 294 hits
Pasangan mata wang EUR USD telah sedikit menurun dalam jangka pendek selepas ia gagal untuk menstabil di atas rintangan statik 1 1448 Pembetulan sememangnya semula jadi selepas pergerakan menaik yang luar biasa Ia tetap untuk melihat bagaim...
Sah Azam Baki Pengganti Latheefa Koya Sebagai Kp Sprm

Sah Azam Baki Pengganti Latheefa Koya Sebagai Kp Sprm

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 328 hits
PUTRAJAYA Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah telah memperkenankan pelantikan Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Azam Baki sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baharu Pelan...
10 Artis Ini Kerap Mendapat Peran Sebagai Pembantu Di Sinetron Atau Film Ada Yang Masih Ingat

10 Artis Ini Kerap Mendapat Peran Sebagai Pembantu Di Sinetron Atau Film Ada Yang Masih Ingat

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 194 hits
Jangan anggap remeh kemampuan membawakan peran sebagai asisten rumah tangga inilah yang justru bikin mereka sukses
Hanipa Puji Ag Baru Sebagai Adil Bijak

Hanipa Puji Ag Baru Sebagai Adil Bijak

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 206 hits
MALAYSIAKINI Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri Hanipa Maidin mengucapkan tahniah kepada Hakim Idrus Harun susulan pelantikannya sebagai Peguam Negara Pemimpin Amanah itu turut berkata bahawa beliau mempunyai pengalaman bekerja dengan...
Dapat Penghargaan Sebagai Pemimpin Tanggap Trengginas Ini 5 Gaya Blusukan Khofifah

Dapat Penghargaan Sebagai Pemimpin Tanggap Trengginas Ini 5 Gaya Blusukan Khofifah

papar berkaitan - pada 8/3/2020 - jumlah : 105 hits
Gubernur Jawa Timur Khofifah Indar Parawansa dianugerahi penghargaan sebagai Pemimpin Tanggap Trengginas oleh salah satu harian lokal di Jawa Timur Dalam artikel kali ini Merdeka menghimpun 5 gaya blusukan Khofifah di berbagai daerah di Jaw...
Dap Dari Sisi Pandangan Saya Sebagai Pemuda Bersatu

Dap Dari Sisi Pandangan Saya Sebagai Pemuda Bersatu

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 226 hits
Peristiwa Langkah Sheraton minggu lalu menjadi titik hitam sejarah kerajaan Pakatan Harapan Ia menjadi tinta yang kekal dalam lipatan sejarah politik tanah air apabila PH yang telah berjaya menjadi kerajaan dengan menjatuhkan sebuah kerajaa...
Kejam Viral Foto Tupai Digantung Diikat Durian Dipercayai Sebagai Hukuman

Kejam Viral Foto Tupai Digantung Diikat Durian Dipercayai Sebagai Hukuman

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 729 hits
TUPAI adalah salah sejenis mamalia dan berdarah panas Salah satu sumber makanannya adalah buah buahan Namun tidak dinafikan bagi sesetengah pemilik kebun buah tupai dianggap sebagai musuh kerana sering mencuri buah buahan di kebun tersebut ...
Mufti Wilayah Ganti Mujahid Sebagai Menteri Hal Ehwal Agama

Mufti Wilayah Ganti Mujahid Sebagai Menteri Hal Ehwal Agama

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 728 hits
Barisan kabinet baru yang diumumkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin hari ini menampilkan dua individu bukan ahli politik yang akan dilantik sebagai senator bagi memegang jawatan menteri kanan Dua individu itu ialah Ketua pegawai eksekutif ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar