Himpunan Resepi Siakap Goreng Berlada Menu Juadah Berbuka Puasa


Mencari menu berbuka yang mencuit selera selepas sehari berpuasa? Resepi Siakap Goreng Berlada pedas ini pasti akan memuaskan kehausan anda kepada hidangan berpedaskan masakan kampung! Gabungan ikan siakap yang digoreng rangup dengan kuah berlada yang dipenuhi cili kering, cili hijau, dan lada merah, akan memberikan hidangan yang berpedaskan masakan asli Melayu.
Sudahkah anda terliur dengan bayangannya? Bayangkan menitiskan peluh ketika menyuapkan sepotong siakap berlada yang berlembut ke dalam mulut, kemudiannya dipadukan dengan hirisan cili hijau segar yang menyengat. Selera bersahur selepas berpuasa memang tiada tolok bandingnya! Dengan penyediaan yang mudah, anda boleh memuaskan selera pedas anda dan keluarga tercinta pada waktu berbuka nanti. Apa tunggu lagi, ikuti resepi ini untuk menikmati kepedasan Siakap Goreng Berlada pada majlis berbuka puasa!
Panduan Lengkap Resepi Siakap Goreng Berlada yang Anda Boleh Buat Sendiri Dirumah! Apa lagi yang anda tunggu? Dengan panduan resepi Siakap Goreng Berlada ini, anda boleh menyajikan hidangan istimewa ini untuk diri sendiri dan keluarga tercinta di rumah. Bersiaplah untuk menyajikan Siakap Goreng Berlada yang lazat seperti di restoran kegemaran anda!
1. Resepi Siakap Goreng Berlada Ala Thai Khairul Aming Bahan-bahan: 1 ekor ikan siakap bersaiz sederhana Garam secukup rasa 2 sudu besar tepung jagung 1 sudu besar tepung beras 1/2 sudu teh serbuk kunyit 1 biji bawang besar, dihiris halus 4 ulas bawang putih, dihiris halus 2 batang serai, dihiris halus 1 inci halia, diketuk 1 inci lengkuas (halia), dihiris halus 3 sudu besar sos cili Thai 2 sudu besar sos tiram 1 sudu besar sos ikan 1 sudu teh gula 2 sudu besar air tepung jagung (untuk mempekat kuah) 5-6 biji cili padi, ditumbuk kasar 3-4 helai daun kesum, dihiris halus 1 biji lemon (diperah) Cara-cara: Sapu ikan siakap dengan garam, tepung jagung, tepung beras dan serbuk kunyit sehingga rata. Ketepikan. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bawang besar, bawang putih, serai, halia dan lengkuas sehingga naik bau. Masukkan sos cili Thai, sos tiram, sos ikan, gula dan air tepung jagung. Gaul rata dan biarkan mendidih. Apabila kuah mendidih, masukkan cili padi tumbuk dan daun kesum. Gaul rata. Peraskan lemon untuk menambah sedikit rasa masam pada kuah. Goreng ikan siakap dalam minyak panas sehingga garing dan masak. Hidangkan siakap goreng berlada bersama kuah panas di atasnya. Tambah hirisan cili padi hijau segar jika sukakan lebih pedas. Selamat mencuba dan menjamu selera dengan Siakap Goreng Berlada ala Khairul Aming!
2. Resepi Siakap Goreng Berlado Himpunan Resepi Siakap Goreng Berlada, Menu Juadah Berbuka Puasa 30 Kredit Resepi : Ibu Rezeki
Bahan-bahan: Ikan Siakap:
1 ekor ikan siakap 2 sudu besar tepung jagung Garam secukup rasa Serbuk kunyit secukup rasa Minyak untuk menggoreng Bahan A: 1 ulas bawang besar 3 ulas bawang merah 2 ulas bawang putih Halia secukup rasa Serai (diketuk) Bahan B: Lada besar secukup rasa Cili api (ikut selera, samada mahu pedas atau tidak) Bahan C: Sos cili secukup rasa Sos tomato secukup rasa Sos tiram secukup rasa 1/2 sudu besar kicap pekat Garam (jika perlu sahaja) Ajinamoto (abaikan jika tidak perlu) Minyak untuk menumis Sedikit air Cara-cara: Cuci siakap dengan air asam jawa, kemudian bilas bersih dan toskan air. Lumurkan ikan dengan garam, serbuk kunyit dan tepung jagung sehingga rata. Panaskan minyak dan goreng siakap sehingga masak. Ketepikan dahulu. Blend bahan A kecuali serai. Ketepikan dahulu. Tumbuk kasar bahan B dan ketepikan. Panaskan sedikit minyak, masukkan serai dan bahan A. Tumis sehingga naik bau. Masukkan bahan B dan tumis sebentar. Masukkan sedikit air dan bahan C. Kacau rata dan tunggu sehingga mendidih. Tuangkan kuah berlada ke atas ikan siakap goreng tadi. 3. Resepi Siakap Goreng Berlada Simple Himpunan Resepi Siakap Goreng Berlada, Menu Juadah Berbuka Puasa 31 Bahan-bahan: 1 ekor ikan siakap perlu lumur garam dan kunyit 1 biji bawang besar potong dadu 4 ulas bawang putih cincang 2 inci halia hiris halus 3 helai daun limau purut 3 batang serai hiris halus 2 sudu besar sos thai 1 sudu besar oyster sauce 1 sudu besar cili sos 1 sudu teh fish sauce 1 sudu besar kicap manis 4 ulas cili padi potong kecil 3 sudu besar cili kering kisar 1 sudu teh perasa maggi secukup rasa larutkan dalam 100ml air panas 1 sudu besar tepung jagung larutkan dalam 2 sudu besar air Sedikit garam Cara Memasak: Goreng ikan siakap hingga garing pastikan jangan hangus pula. Panaskan minyak masak secukupnya kemudian tumis bawang besar, bawang putih, serai dan halia. Tumis sampai wangi. Kemudian masukkan daun limau purut dan cili padi. Tumis seketika dan masukkan cili kisar. Bila cili dah cantik pecah minyak, masukkan sos thai, cili soso, oyster, fish sauce dan kicap manis yang telah disatukan. Langkah seterusnya masukkan air stock ayam dan letak garam. Rasa sos dan sesuaikan ikut citarasa anda. Untuk pekatkan kuah masukan air tepung jagung. Siap untuk dihidangkan Dengan panduan lengkap resepi Siakap Goreng Berlada ini, anda boleh menyediakan sendiri hidangan lazat ini di rumah dengan mudah.Tidak perlu kemahiran tinggi atau bahan rahsia, resepi ini menggunakan bahan asas yang mudah didapati di pasaraya berdekatan.
Ikuti langkah demi langkah, anda akan dapat menikmati ikan siakap yang digoreng garing dilumuri dengan kuah berlada pekat yang menggodakan selera. Gabungan rasa pedas, masam dan manis dalam kuah berlada yang kaya dengan rempah ini dijamin akan membuatkan anda tidak dapat berhenti menghirup kuahnya!
Soalan FAQs Berkenaan Siakap Goreng Berlada Apakah jenis ikan yang sesuai untuk hidangan Siakap Goreng Berlada? Ikan siakap adalah pilihan paling sesuai untuk hidangan ini kerana ikannya lembut, tidak berduri dan mudah digoreng tanpa hancur.
Adakah perlu menggunakan tepung beras dan tepung jagung semasa menggoreng ikan? Penggunaan kedua-dua tepung jagung dan tepung beras membantu menghasilkan kulit ikan yang rangup dan garing. Anda boleh hanya menggunakan salah satu jenis tepung sahaja jika mahu.
Adakah perlu menambah air dalam membuat kuah berlada? Penambahan sedikit air membantu menjadikan kuah berlada lebih cair dan memudahkan proses memasak. Namun, kuantiti air hendaklah sedikit agar kuah tidak terlalu cair.
Mengapakah perlu menambah lemon peras dalam hidangan ini? Lemon peras memberikan sedikit rasa masam yang menyegarkan pada kuah berlada agar tidak terlalu pedas dan pekat.
Bolehkah saya gantikan sos cili Thai dengan sos lain? Ya, anda boleh menggantikan sos cili Thai dengan sos sambal atau sos cili lain mengikut citarasa anda. Bagaimanapun, sos cili Thai memberikan keunikan rasa pada hidangan ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/03/resepi-siakap-goreng-berlada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Himpunan Resepi Ayam Kicap Pedas Guna 3 Bahan Mudah Untuk Menu Berbuka Puasa

Himpunan Resepi Ayam Kicap Pedas Guna 3 Bahan Mudah Untuk Menu Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 22/3/2024 - jumlah : 108 hits
Tertanya tanya menu berbuka yang mudah tapi sedap dan mengenyangkan Jangan risau dengan Himpunan Resepi ini anda boleh menyediakan hidangan lazat hanya dengan 3 bahan mudah Ayam kicap sememangnya menu kegemaran ramai untuk waktu berbuka Ia ...
Himpunan Resepi Gulai Ikan Tongkol Kelantan Idea Menu Berbuka Puasa Khairul Aming

Himpunan Resepi Gulai Ikan Tongkol Kelantan Idea Menu Berbuka Puasa Khairul Aming

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 122 hits
Pecinta masakan tradisional Kelantan jangan lepaskan peluang untuk mendapatkan Himpunan Kelantan Idea Menu Berbuka Puasa terbaru oleh Chef Khairul Aming Dalam artikel ini mengumpulkan pelbagai resepi gulai ikan tongkol turun temurun yang me...
4 Resepi Daging Masakan Untuk Juadah Berbuka Puasa

4 Resepi Daging Masakan Untuk Juadah Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 135 hits
4 Resepi Daging Masakan Untuk Juadah Berbuka Puasa 6 hitam adalah salah satu lauk kegemaran rakyat Malaysia Di bulan Ramadhan yang berkat ini pasti ramai yang terfikir apakah masakan yang mudah dan cepat disediakan serta mengenyangkan untuk...
Menu Berbuka Puasa Hari Kedua Resepi Kari Daging

Menu Berbuka Puasa Hari Kedua Resepi Kari Daging

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 142 hits
Menu berbuka puasa untuk hari kedua nasi putih kari daging ayam goreng roti jala air sirap air anggurTapi gambar gambar semua ke laut Masa buat roti jala Handphone tengah caj Lupa terus nak ambil gambar roti jala Masa masak kari ambil video...
Himpunan Resepi Ayam Goreng Berempah Juadah Sahur Mudah Dan 5 Tips Ayam Goreng Crispy

Himpunan Resepi Ayam Goreng Berempah Juadah Sahur Mudah Dan 5 Tips Ayam Goreng Crispy

papar berkaitan - pada 20/3/2024 - jumlah : 90 hits
Resepi ayam goreng berempah Dalam dunia masakan yang kaya dengan pelbagai tradisi dan budaya terdapat sebuah hidangan yang telah memikat selera dan hati ramai orang iaitu Sebuah hidangan sederhana yang awalnya dimulakan oleh generasi terdah...
Resepi Ikan Masak Asam Yang Simple Dan Sedap Menu Berbuka Puasa 6 Ramadan

Resepi Ikan Masak Asam Yang Simple Dan Sedap Menu Berbuka Puasa 6 Ramadan

papar berkaitan - pada 24/3/2024 - jumlah : 123 hits
RESEPI IKAN MASAK ASAM YANG SIMPLE DAN SEDAP MENU BERBUKA PUASA 6 RAMADAN Assalamualaikum Cik Rose rasa Ramadan kali ni Cik Rose lebih produktif di dapur Penant macam mana pun tetaplah ke dapur memasak juada berbuka untuk diri sendiri Beber...
Menu Berbuka Bulan Puasa 3 Jenis Resepi Ikan Masak Asam Pedas

Menu Berbuka Bulan Puasa 3 Jenis Resepi Ikan Masak Asam Pedas

papar berkaitan - pada 10/3/2024 - jumlah : 132 hits
Menu Berbuka Bulan Puasa 3 Jenis Resepi Ikan Masak Asam Pedas 5 Ikan masak asam pedas adalah menjadi kegemaran rakyat Malaysia Ikan adalah sumber protein terbaik dan kaya dengan omega 3 berbanding ayam dan daging merah Menjelang bulan puasa...
10 Resepi Air Viral Di Bulan Puasa Untuk Berbuka Puasa

10 Resepi Air Viral Di Bulan Puasa Untuk Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 206 hits
10 Resepi Air Viral Di Bulan Puasa Untuk Berbuka Puasa 12 Hai korang Bila tiba bulan puasa sudah tentu minuman sejuk menjadi pilihan ramai dirumah tambahan pula seharian cuaca panas terik Anda mesti nak minum air yang menyegarkan tekak kan ...
Himpunan Resepi Daging Black Pepper Menu Sahur Mudah

Himpunan Resepi Daging Black Pepper Menu Sahur Mudah

papar berkaitan - pada 25/3/2024 - jumlah : 132 hits
Mahukah menikmati daging yang sedap dan mengenyangkan ketika sahur Cuba Himpunan ini Ia merupakan pilihan menu sahur yang mudah tetapi menjanjikan kelazatan untuk anda dan keluarga Dalam artikel ini anda akan mendapat pelbagai resepi daging...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


777 3 67 Slot777 Pg Slot777 Top 10 By Debora Punpro777 Us

Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business

Vaksin Astrazaneca Ditarik Balik Bukti Kukuh Perlu Tolak Ihr 2005 Malaysia Tribune 08 05 2024

Faja Skali Angga Dermawan Chord

Biodata Akhyar Rashid Penyerang Kebangsaan Malaysia