4 Resepi Daging Masakan Untuk Juadah Berbuka Puasa


4 Resepi Daging Masakan Untuk Juadah Berbuka Puasa 6 Daging masak hitam adalah salah satu lauk kegemaran rakyat Malaysia. Di bulan Ramadhan yang berkat ini, pasti ramai yang terfikir apakah masakan yang mudah dan cepat disediakan serta mengenyangkan untuk seisi keluarga di rumah. Masakan daging adalah salah satu lauk yang boleh dimasak untuk seisi keluarga bagi meraikan bulan Ramadhan ini.
Daripada Zaid bin Khalid, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda;

مَن فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثلُ أَجْرِهِ، غَيْرَ أَنَّهُ لَا يَنْقُصُ مِن أَجْرِ الصَّائِمِ شَيئًا
Maksudnya: “Siapa yang memberi makan orang yang berpuasa maka baginya pahala seumpamanya tanpa sedikitpun kurang pahala orang berpuasa.”
Dalam bulan Ramadhan, banyak pahala jika seseorang itu memberi makanan dan memasakkan makanan kepada orang yang berbuka. Malah dengan memberikan makanan orang berbuka, ianya juga berkait rapat dengan amalan bersedekah.
Di antara keutamaan lainnya bagi orang yang memberi makan berbuka adalah doa dari orang yang menyantap makanan berbuka. Jika orang yang menyantap makanan mendoakan orang yang memberikan makanan, maka sesungguhnya doa itu akan dikabulkan. Ini kerana doa orang berbuka puasa adalah doa yang mustajab.
Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallampernah bersabda;
ثَلاَثَةٌ لاَ تُرَدُّ دَعْوَتُهُمُ الإِمَامُ الْعَادِلُ وَالصَّائِمُ حِينَ يُفْطِرُ وَدَعْوَةُ الْمَظْلُومِ
Maksudnya: “Ada tiga orang yang do’anya tidak ditolak : (1) Pemimpin yang adil, (2) Orang yang berpuasa ketika dia berbuka, (3) Do’a orang yang terzalimi.”
Artikel ini bertujuan untuk menyenaraikan 4 resepi daging masak yang mudah dan cepat untuk juadah berbuka atau bersahur di Bulan Ramadhan ini.
4 Resepi Daging Masak Yang Menyelerakan Daging Masak Hitam Bahan-bahan untuk perapan:
1 sudu besar sos tiram 1 sudu besar kicap manis 1 sudu kecil serbuk jintan putih 1 sudu besar serbuk ketumbar 1 sudu kecil serbuk jintan manis Bahan-bahan untuk tumbuk halus:
3 ulas bawang putih 4 biji bawang merah 1 inci halia Bahan-bahan yang diperlukan untuk daging masak hitam:
Daging (500g) 1 batang serai, ketuk 1 helai daun pandan 1 batang kayu manis 5 biji buah pelaga 2 kuntum bunga lawang kuntum bunga cengkih 2 sudu besar cili kisar 1 biji tomato, hiris nipis kicap manis secukupnya 4 Resepi Daging Masakan Untuk Juadah Berbuka Puasa 7 Cara penyediaan dan masakan:
Hiris daging melintang arah urat supaya tidak liat. Perap daging dengan bahan-bahan tumbuk halus dan bahan-bahan untuk perapan selama minimum 1/2 jam. Panaskan minyak di dalam kuali dan masukkan serai, daun pandan, kayu manis,buah pelaga, bunga lawang dan bunga cengkih. Masukkan pula cili kisar dan tumis sehingga garing. Masukkan tomato dan masak sehingga tomato lembut. Masukkan daging yang diperap tadi dan tambah lagi kicap manis secukupnya. Masak sehingga daging empuk dan kuah menjadi pekat. Daging Masak Merah Bahan-bahan yang diperlukan untuk daging masak merah:
Daging secukupnya 1 sudu makan pewarna merah Beberapa hiris halia 4 ulas bawang putih – ketuk 1 biji bawang holland – hiris 6-7 biji cili padi – hiris 1 sudu makan cili kisar – cili yang siap dikisar bersama bawang besar dan bawang putih 1 sudu makan sos tiram 1 sudu makan sos tomato Garam, gula dan perasa secukupnya Minyak masak secukupnya 4 Resepi Daging Masakan Untuk Juadah Berbuka Puasa 8 Cara penyediaan dan masakan:
Masukkan daging ke dalam periuk dan isi air secukupnya. Masukkan juga pewarna merah. Tambahlan hirisan halia. Masak hingga daging empuk. Bila daging sudah empuk, angkat dan toskan. Hiris daging yang direbus tadi. Panaskan sedikit minyak masak di dalam kuali. Goreng daging yang dihiris tadi seketika. Bila nampak daging masak sempurna, angkat dan ketepikan. Dalam kuali yang sama, tumis bahan hiris dan tumbuk tadi hingga naik bau. Masukkan cili kisar. Tumis seketika. Tambahkan sos tiram dan sos tomato, dan sedikit gula Kemudian masukkan daging. Gaul seketika dan perasakan dengan garam serta perasa dengan secukupnya. Sedia untuk dihidangkan. Daging Masak Kunyit Bahan-bahan yang diperlukan untuk daging masak kunyit:
Daging Bawang besar 2 biji Cili padi (ikut kepedasan) Kacang buncis sikit Serbuk kunyit Garam 4 Resepi Daging Masakan Untuk Juadah Berbuka Puasa 9 Cara penyediaan dan masakan:
Pastikan potong nipis dan ikut lawan urat daging. Bila dah siap hiris nipis daging, goreng daging tanpa minyak supaya air daging keluar dan kering Lumurkan daging dengan garam dan kunyit. Kemudian goreng daging macam biasa menggunakan minyak. Masak sekejap sahaja dalam 3 hingga 5 minit. Masak sekejap sahaja supaya daging tak kecut dan berjus macam ni. Angkat daging dan ketepikan. Dengan menggunakan minyak daging tadi, tumis bawang hingga garing dan masukkan cili. Masukkan kacang buncis dan daging yang dah digoreng tadi. Gaul sebati dan siap! Kredit: Nana Ismail
Daging Masak Kicap Bahan-bahan yang diperlukan untuk daging masak kicap:
1kg daging batang pinang 2 biji bawang merah besar 5 ulas bawang putih 2 senduk cili kisar 1 biji bawang holland Daun limau purut Bunga lawang/kayu manis/buah pelaga Kicap manis Sos cili 1 batang serai – diketuk 1 tangkai cili merah – potong serong untuk buat hiasan 4 Resepi Daging Masakan Untuk Juadah Berbuka Puasa 10 Cara penyediaan dan masakan:
Tumis bawang kisar sampai garing dan kekuningan. Masukkan cili kisar,tumis sampai pecah minyak. Masukkan kayu manis, bunga lawang, dan buah pelaga. Masukkan daging batang pinang,serai, daun limau purut . Gaul rata sampai mendidih. Masukkan kicap, sos cili dan biarkan sekejap. Bila dah peka, tambah lagi air sedikit demi sedikit, tambah lagi kicap. Daging batang pinang ini cepat lembut, jadi tak perlu direbus dulu. Bila dah mendidih, masukkan bawang holland, cili merah hiris, cili padi. Gaul rata, masak sampai dia jadi agak pekat. Dah siap masak, boleh tutup api. Sedia untuk dihidang. Kredit: Homemadebyroselyza
Soalan FAQs Berkenaan Resepi Daging Masak Apakah bahan utama dalam resepi masakan daging? Daging
Apakah 4 resepi masakan daging yang digemari orang Malaysia? Daging masak hitam, daging masak kicap, daging masak kunyit, daging masak merah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/03/daging-masakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menu Berbuka Puasa Hari Kedua Resepi Kari Daging

Menu Berbuka Puasa Hari Kedua Resepi Kari Daging

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 142 hits
Menu berbuka puasa untuk hari kedua nasi putih kari daging ayam goreng roti jala air sirap air anggurTapi gambar gambar semua ke laut Masa buat roti jala Handphone tengah caj Lupa terus nak ambil gambar roti jala Masa masak kari ambil video...
Menu Berbuka Bulan Puasa 3 Jenis Resepi Ikan Masak Asam Pedas

Menu Berbuka Bulan Puasa 3 Jenis Resepi Ikan Masak Asam Pedas

papar berkaitan - pada 10/3/2024 - jumlah : 134 hits
Menu Berbuka Bulan Puasa 3 Jenis Resepi Ikan Masak Asam Pedas 5 Ikan masak asam pedas adalah menjadi kegemaran rakyat Malaysia Ikan adalah sumber protein terbaik dan kaya dengan omega 3 berbanding ayam dan daging merah Menjelang bulan puasa...
10 Resepi Air Viral Di Bulan Puasa Untuk Berbuka Puasa

10 Resepi Air Viral Di Bulan Puasa Untuk Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 14/3/2024 - jumlah : 212 hits
10 Resepi Air Viral Di Bulan Puasa Untuk Berbuka Puasa 12 Hai korang Bila tiba bulan puasa sudah tentu minuman sejuk menjadi pilihan ramai dirumah tambahan pula seharian cuaca panas terik Anda mesti nak minum air yang menyegarkan tekak kan ...
Menu Berbuka Puasa 5 Resepi Udang Yang Ringkas Dan Cepat

Menu Berbuka Puasa 5 Resepi Udang Yang Ringkas Dan Cepat

papar berkaitan - pada 6/3/2024 - jumlah : 117 hits
Menu Berbuka Puasa 5 Resepi Udang Yang Ringkas dan Cepat 7 memang menjadi kegemaran dan kesukaan penduduk Malaysia Tambahan lagi pada Bulan Ramadhan yang Berkat ini pasti ramai yang terfikir apakah masakan yang mudah dan cepat disediakan se...
Sup Tulang Sedap Untuk Berbuka Puasa

Sup Tulang Sedap Untuk Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 19/3/2024 - jumlah : 117 hits
Alhamdulillah saya bersiaran lagi Saya ingin meminta kerjasama semua pembaca blog saya untuk subscribe atau follow blog saya dengan klik butang follow di bahagian bawah blog saya Dengan ini anda akan mendapat notifikasi setiap kali saya upd...
Foto Potret Korban Banjir Bandang Sumatera Barat Berbuka Puasa Ramadan Di Dekat Reruntuhan Rumahnya

Foto Potret Korban Banjir Bandang Sumatera Barat Berbuka Puasa Ramadan Di Dekat Reruntuhan Rumahnya

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 115 hits
Terjangan banjir bandang telah meluluhlantakkan rumah rumah warga di Ganting Pesisir Selatan Sumatera Barat
Resepi Juadah Sihat Ramadan

Resepi Juadah Sihat Ramadan

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 131 hits
Tiada idea nak masak apa untuk juadah berbuka sepanjang bulan Ramadan ini Jangan risau Dapur Ramadan NutritionistKKM kembali lagi dengan pelbagai resipi yang menarik beserta pakej fakta nutrisi maklumat kalori dan tip Nutritionist yang anda...
Resepi Daging Masak Hitam

Resepi Daging Masak Hitam

papar berkaitan - pada 12/3/2024 - jumlah : 115 hits
Assalamualaikum Ada pencinta daging macam SA Meh SA nak share resepi dagjng masak hitam ni ye nanti bila2 boleh buat SA jumpa resepi ni kat FBHujung entry SA letak kredit ye SA memang nak cuba masak daging masak hitam ni tapi bukan hari ni ...
Lokasi Harga Bufet Ramadan Bawah Rm100 Sekitar Kuala Lumpur 2024 Menarik Untuk Berbuka Puasa

Lokasi Harga Bufet Ramadan Bawah Rm100 Sekitar Kuala Lumpur 2024 Menarik Untuk Berbuka Puasa

papar berkaitan - pada 16/3/2024 - jumlah : 141 hits
Senarai Lokasi Berbuka Puasa Buffet Ramadhan Di Kuala Lumpur Tahun 2024 Memilih hidangan atau juadah yang hendak dinikmati ketika berbuka puasa adalah menyeronokkan dan adakalanya agak mencabar disebabkan oleh kebanjiran pilihan yang ada Da...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release

Ringgit Has Been Unfortunate Unfairly Assessed Vs Us Dollar Bnm

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


5 Things To Do If You Re At Fault In A Car Accident

Dinner Kami Malam Semalam

Discover Kumano Hongu Taisha Japan S Shrine Of Spiritual Awakening

Hampir Tak Perasan Netizen Terkejut Lihat Wajah Ahn Hyoseop Nampak Berbeza Kini

Video Prabowo Terima Kunjungan Dubes India Deretan Foto Jenderal Ruang Kerja Menhan Bikin Salfok

Foto Wajah Wajah Tegang Penonton Di Gbk Saat Nobar Indonesia Vs Guinea Di Playoff Olimpiade 2024