Himpunan Doa Amalan Dalam Kehidupan Seharian


Doa Memohon Ilmu Bermanfaatاللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلًا مُتَقَبَّلًا
Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu ilmu yang berguna, rezeki yang baik dan amal yang baik diterima. (H.R. Ibnu Majah)”
Doa Sampai ke Tempat Tujuanاَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِى سَلَمَنِى وَالَّذِى اَوَنِى وَالَّذِى جَمَعَ الشَّمْلَ بِ
Segala puji bagi Allah, yang telah menyelamatkan aku dan yang telah melindungiku dan yang mengumpulkanku dengan keluargaku.”
Doa Agar Memiliki Hati Yang Sejuk dan Menyejukkanاللَّهُمَّ بَرِّدْ قَلْبِي بِالثَّلْجِ وَالْبَرَدِ وَالْمَاءِ الْبَارِدِ ، اللَّهُمَّ نَقِّ قَلْبِي مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتَ الثَّوْبَ الأَبْيَضَ مِنَدَّنَسِ
"Ya Allah, sejukkanlah hatiku dengan salju, embun, dan air sejuk. Ya Allah, sucikanlah hatiku dari segala kesalahan sebagiman Engkau menyucikan pakaian putih dari kotoran."
Doa Menghilang Kesusahanلا إلهَ إلا أنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظّالِمِيْنَ
Tiada Tuhan melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku adalah dari pada orang-orang yang menganiaya diri sendiri.
Doa Memudah Urusanرَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي
Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku dadaku, dan mudahkanlah bagiku urusanku, dan lancarkanlah lidahku supaya mereka faham ucapanku.
Doa Minta Ketenanganرَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ
Ya Allah, keluarkanlah kami dari tempat ini yang zholim penduduknya ini, dan berilah kami peluang dari sisi-Mu serta berilah kami penolong dari Mu” (QS. An-Nisa: 75)
Doa Keselamatan Dunia Akhiratاَللهُمَّ اِنَّا نَسْئَلُكَ سَلاَمَةً فِى الدِّيْنِ وَعَافِيَةً فِى الْجَسَدِ وَزِيَادَةً فِى الْعِلْمِ وَبَرَكَةً فِى الرِّزْقِ وَتَوْبَةً قَبْلَ الْمَوْتِ وَرَحْمَةً عِنْدَ الْمَوْتِ وَمَغْفِرَةً بَعْدَ الْمَوْتِ. اَللهُمَّ هَوِّنْ عَلَيْنَا فِىْ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ وَالنَّجَاةَ مِنَ النَّارِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسَابِ
"Ya Allah, mudahkanlah kami dalam menghadapi sakaratul maut, berikanlah kami keselamatan dari api neraka, dan ampunan pada saat hisab"
Doa Memohon Kekuatan Untuk Beribadahاَللّٰهُمَّ اَعِنِّيْ عَلٰى ذِ كْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ
Ya Allah, bantulah aku agar selalu mengingat-Mu, bersyukur kepada-Mu dan beribadah kepada-Mu dengan baik.”
Doa Supaya Mendapat Rahmatرَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya" (A-li 'Imran : 8)
Doa Dimudahkan Urusanرَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلاَنَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir"
Doa Diberi Kesabaranرَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
"Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir"
Doa Buat Orang Yang Disayangi yang akan Bermusafir agar selamat daripada Ujian
فِيْ حِفْظِ اللهِ ، وَفِيْ كَنَفِهِ ، وَزَوَّدَكَ اللهُ التَّقْوَى ، وَغَفَرَ ذَنْبَكَ ، وَوَجَّهَكَ فِيْ الْخَيْرِ حَيْثُ تَوَجَّهْتَفِيْ حِفْظِ اللهِ ، وَفِيْ كَنَفِهِ ، وَزَوَّدَكَ اللهُ التَّقْوَى ، وَغَفَرَ ذَنْبَكَ ، وَوَجَّهَكَ فِيْ الْخَيْرِ حَيْثُ تَوَجَّهْتَ
"Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa"
(Al-Furqaan : 74)
Doa Sebelum Membaca Quranاَللّٰهُمَّ افْتَحْ عَلَىَّ حِكْمَتَكَ وَانْشُرْ عَلَىَّ رَحْمَتَكَ وَذَكِّرْنِىْ مَانَسِيْتُ يَاذَاالْجَلاَلِ وَاْلاِكْرَامِ
Ya Allah bukakanlah hikmahMu padaku, bentangkanlah rahmatMu padaku dan ingatkanlah aku terhadap apa yang aku lupa, wahai Dzat yang memiliki keagungan dan kemuliaan.”
Doa Setelah Solat Hajatلَا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ الْحَلِيْمُ الْكَرِيْمُ سُبْحَانَ اللهِ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمِ .اَلْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ. اَسْأَلُكَ مُوْجِبَاتِ رَحْمَتِكَ وَعَزَائِمَ مَغْفِرَتِكَ وَالْعِصْمَةَ مِنْ كُلِّ ذَنْبٍ وَّالْغَنِيْمَةَ مِنْ كُلِّ بِرٍّ وَّالسَّلاَمَةَ مِنْ كُلِّ إِثْمٍ لَاتَدَعْ لِيْ ذَنْبًا إِلاَّ غَفَرْتَهُ وَلاَ هَمًّا إِلاَّ فَرَّجْتَهُ وَلاَ حَاجَةً هِيَ لَكَ رِضًا إِلاَّ قَضَيْتَهَا يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ
“Tiada Tuhan yang berhak disembah selain Allah Yang Maha Penyantun lagi Mahamulia, Mahasuci Allah Tuhan yang memiliki Arsy yang besar. Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam. Aku memohon kepada-Mu hal-hal yang mendatangkan rahmat-Mu dan hal-hal yang memastikan ampunan-Mu, dan terpelihara dari semua dosa yang menjarah setiap kebaikan dan selamat dari semua dosa. Janganlah Engkau tinggalkan suatu dosa pun bagiku, melainkan Engkau mengampuninya, dan tidak pula kesusahan melainkan Engkau berikan penawar kepadanya dan tidak pula suatu keperluan yang diridhai oleh-Mu melainkan Engkau memastikan buatku, wahai Yang Maha Penyayang diantara para penyayang.”
Doa Membasuh Anggota Ketika Wudhuاَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِي جَعَلَ اْلمَاءَ طَهُوْرًا
Segala puji hanyalah bagi Allah yang telah menjadikan Air suci lagi mensucikan”
Doa Di Terangkan Fikiranاَللّٰهُمَّ اجْعَلْ لِيْ نُوْرًافِيْ قَلْبِيْ وَنُوْرًافِيْ قَبْرِيْ وَنُوْرًافِيْ سَمْعِيْ وَنُوْرًافِيْ بَصَرِيْ وَنُوْرًافِيْ شَعْرِيْ وَنُوْرًافِيْ بَشَرِيْ وَنُوْرًافِيْ لَحْمِيْ وَنُوْرًافِيْ دَمِيْ وَنُوْرًافِيْ عِظَامِيْ. وَنُوْرًامِنْ بَيْنِ يَدَيَّ وَنُوْرًامِنْ خَلْفِيْ وَنُوْرًاعَنْ يَمِيْنِيْ وَنُوْرًاعَنْ شِمَالِيْ وَنُوْرًامِنْ فَوْقِيْ وَنُوْرًامِنْ تَحْتِيْ. اَللّٰهُمَّ زِدْنِيْ نُوْرًاوَاَعْطِنِيْ نُوْرًاوَاجْعَلْ لِيْ نُوْرًاوَاجْعَلْنِيْ نُوْرً
Ya Allah jadikanlah cahaya dalam hatiku, cahaya dalam kuburku, cahaya dalam pendengaranku, cahaya dalam penglihatanku, cahaya dalam rambutku, cahaya dalam kulitku, cahaya dalam dagingku, cahaya dalam darahku dan cahaya dalam tulang-tulangku. Dan cahaya di hadapanku, cahaya di belakangku, cahaya di sebelah kananku, cahaya di sebelah kiriku, cahaya di atasku dan cahaya di bawahku. Ya Allah tambahkanlah cahaya kepadaku, berikanlah cahaya kepadaku dan jadikanlah cahaya bagiku dan jadikanlah diriku cahaya.”
Doa Minta Ketenanganرَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ
Ya Allah, keluarkanlah kami dari tempat ini yang zholim penduduknya ini, dan berilah kami pelindung dari sisi‐Mu serta berilah kami penolong dari Mu” (QS. An-Nisa: 75)
Doa Memohon Kekuatan Untuk Beribadahاَللّٰهُمَّ اَعِنِّيْ عَلٰى ذِ كْرِكَ وَشُكْرِكَ وَحُسْنِ عِبَادَتِكَ
Ya Allah, bantulah aku agar selalu mengingat-Mu, bersyukur kepada-Mu dan beribadah kepada-Mu dengan baik.”
Doa Menumbuhkan Rasa Optimistik Dalam Hidupاَللَّهُمَّ ياَحَيُّ يَاقَيُوْمُ يَافَرْدُ يَاوِتْرُ ياَصَمَدُ ياَسَنَدَ مَنْ اِلَيْهِ اسْتَنَدَيَا مَنْ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُوْلَدْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا اَحَدٌ  
"Wahai Tuhanku, wahai Zat Yang Hidup kekal, wahai Zat Yang Maha Tunggal, wahai Zat Yang Maha Ganjil, wahai Zat Tempat Bersandar orang-orang yang bersandar, wahai Zat Yang Tiada Beranak dan Tidak Diperanakkan dan tidak ada seorang pun yang setaraf dengan-Nya"
Doa Agar Menjadi Orang Yang Arif Dan Bijaksanaاَللَّهُمَّ افْتَحْ لَنَا فُتُوح الْعاَرِفِينَ وَافْتَحْ لَنَا فُتُوحَ اللأَنْبِيَائِكَ الْمُرْسَلِيْنَ وَانْصُر عَلَيْنَا وَذَكِّرنَا فِى مَا نَسِيْنَا إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرٍ
"Ya Allah, bukakan pintu kearifan penaakulan. Bukakan pintu kearifan sebagaimana para rasul-Mu yang Engkau utus. Tolonglah kami dengan rahmat-Mu. Ingatkanlah pada apa-apa yang kami lupa. Sesungguhnya Engkau berkuasa atas segala sesuatu."
Doa Berlindung Dari Berbagai-Bagai Kekhuatiran Dalam Hidupاَللَّهُمَّ إِنِّيْ اَعُوْذُبِكَ مِنَ اْلبِلاَءِ فِى النَّفْسِ وَاللأهْلِ وَالْمَالِ وَاْلوَلَدِ اللَّه اَكْبَرُ اللَّه اَكْبَرُ الَّله اَكْبَرُ مِمَّا يُخَافُ وَنَحْذَرُ. اللَّه اَكْبَرُ اللَّه اَكْبَرُ الَّله اَكْبَرُ عَدَدَ ذُنُوْبِنَا حَتَّى تَغْفَرُ.
"Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari bencana,baik dalam jiwa, keluarga, harta kekayaan, ataupun anak cucuku. Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar. Aku berlindung kepada-Mu daripada apa saja yang aku takuti dan aku khuatirkan. Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar. Sejumlah dosa-dosa kami hingga diampunkan."
Doa Agar Boleh Melakukan Kebaikan Setiap Masaرَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِى فِى ذُرِّيَّتِى. إِنِّى تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّى مِنَ الْمُسْلِمِينَ
"Ya Tuhanku, berilah aku petunjuk agar aku dapat mensyukuri nikmatMu yang telah Kamu limpahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku dan agar dapat berbuat kebajikan yang Engkau redhai, dan berilah aku kebajikan yang akan mengali sampai kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau, dan sesungguhnya aku termasuk orang muslim."
Doa Agar Menjadi Orang Yang Selalu Disayangiاللَّهُمَّ زِدْنَا وَلَا تَنْقُصْنَا، وَأَكْرِمْنَا وَلَا تُهِنَّا، وَأَعْطِنَا وَلَا تَحْرِمْنَا، وَآثِرْنَا وَلَا تُؤْثِرْ عَلَيْنَا، وَأرْضِنَا وَارْضَ عَنَّا
"Ya Allah, tambahkan rezeki kepada kami, jangan Engkau kurangi kami, muliakanlah kami, janganlah Engkau hinakan kami dan berilah kami. Janganlah Engkau halangi kami dan pilihlah kami. Jangan Engkau tinggalkan kami dan janganlah Engkau cegah kami."
Doa Agar Menjadi Orang Yang Berakhlak Muliaاللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ صَلاَةً تُوَسِّعُ بِهَا عَلَيْنَا الأَرْزَقَ وَتُحَسِّنُ بِهَا لَنَا اْلأَخْلاَقَ وَعَلَى الَهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِّم
"Ya Allah, limpahkanlah selawat atas junjungan kami Nabi Muhammad dengan selawat yang dengannya Engkau limpahkanlah atasku rezeki dan Engkau hias untukku akhlak dan limpahkanlah pula selawat dan salam atas keluarga dan sahabatnya."
ILuvIslam

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://belogsjm.blogspot.com/2024/08/25-himpunan-doa-amalan-dalam-kehidupan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Untuk Guru Tersayang Sebagai Tanda Ingatan

Doa Untuk Guru Tersayang Sebagai Tanda Ingatan

papar berkaitan - pada 12/8/2024 - jumlah : 66 hits
20 Doa Untuk Para Guru Tersayang Sebagai Tanda Ingatan dan Penghargaan Buat Mereka Dalam setiap agama kedudukan seorang guru ini sentiasa diletakkan di tahap paling atas Hal ini menunjukkan betapa pentingnya seorang guru kepada bangsa dan n...
Amalan Mudah Yang Setimpal Dengan Pahala Membebaskan 10 Hamba

Amalan Mudah Yang Setimpal Dengan Pahala Membebaskan 10 Hamba

papar berkaitan - pada 19/8/2024 - jumlah : 113 hits
Mahukah anda mengambil peluang mendapat ganjaran seumpama membebaskan 10 orang hamba juga merupakan suatu amalan yang sangat besar dalam Islam Al Quran menyifatkan amalan membebaskan hamba sebagai salah satu amalan aqabah iaitu yang menjanj...
Video Doa Wapres Ma Ruf Minta Keselamatan Pemerintah Saat Pertama Kali Injakkan Kaki Di Ikn

Video Doa Wapres Ma Ruf Minta Keselamatan Pemerintah Saat Pertama Kali Injakkan Kaki Di Ikn

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 90 hits
Wakil Presiden Ma ruf Amin tiba di Swissotel Nusantata Ibu Kota Nusantara Provinsi Kalimantan Timur Minggu sore sekitar pukul 18 00 WIT
Irine Nadia Selamat Bersalin Anak Kelima Syukur Doa Bersalin Tanpa Koyak Jahit Termakbul

Irine Nadia Selamat Bersalin Anak Kelima Syukur Doa Bersalin Tanpa Koyak Jahit Termakbul

papar berkaitan - pada 14/8/2024 - jumlah : 59 hits
Tahniah diucapkan buat pempengaruh dan usahawan Irine Nadia yang telah selamat melahirkan anak kelimanya semalam Perkhabaran gembira itu dikongsikan Irine menerusi Instagramnya dengan memuat naik beberapa keeping momen berharga ketika kelah...
Kumpulan Doa Lengkap Dengan Artinya

Kumpulan Doa Lengkap Dengan Artinya

papar berkaitan - pada 16/8/2024 - jumlah : 104 hits
Islam adalah agama yang syamil mutakamil Di antara buktinya Islam mengajarkan doa untuk segala sesuatu Mulai bangun tidur hingga tidur lagi Nah ini kumpulan doa dalam tulisan Arab tulisan Latin dan artinya dalam bahasa Indonesia Islam menga...
Sedikit Amalan Agama Hindu

Sedikit Amalan Agama Hindu

papar berkaitan - pada 14/8/2024 - jumlah : 59 hits
The following are a few Hindu rituals and beliefs from the Internet 1 pradakshina or circumambulation or walking around the temple deity 3 5 or 7 times in a clockwise direction Pradak i of the Sanctum Sanctorum 3 5 or 7 times to get the ble...
Tak Pernah Cium Dia Lee Sangyeob Ceritakan Kehidupan Selepas 5 Bulan Berkahwin

Tak Pernah Cium Dia Lee Sangyeob Ceritakan Kehidupan Selepas 5 Bulan Berkahwin

papar berkaitan - pada 1/9/2024 - jumlah : 75 hits
Pejam celik pejam celik siapa sangka dah 5 bulan sejak Lee Sang yeob berkahwin Artikel Berkaitan Terbaru dalam program Point of Omniscient Interfere Lee Sang yeob yang hadir sebagai tetamu telah bercakap tentang kehidupan pengantin barunya ...
Seberapa Penting Nutrisi Pada 1 000 Awal Kehidupan Anak Ini Penjelasan Dokter

Seberapa Penting Nutrisi Pada 1 000 Awal Kehidupan Anak Ini Penjelasan Dokter

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 79 hits
Pada 1 000 hari awal kehidupan anak tak dihitung dari anak lahir melainkan sejak terjadi pembuahan
Sehari Dalam Kehidupan Airlangga Hartarto

Sehari Dalam Kehidupan Airlangga Hartarto

papar berkaitan - pada 12/8/2024 - jumlah : 64 hits
Dunia politik Indonesia dikagetkan dengan Airlangga Hartarto yang menyatakan mundur dari kursi Ketum Partai Golongan Karya secara mendadak
Filem Reeza Gtr

Ringgit Opens Slightly Lower Against Us Rises Vs Other Major Currencies

Kl Bird Park

Expert Malaysians Deeply Involved In Online Scams Human Trafficking

Zus Coffee With Ceo Latte

4 Resipi Sarapan Mudah Boleh Masak Guna Air Fryer Je

Generate Unique Brand Names

Makanan Yang Meredakan Emosi


echo '';
Biodata 30 Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral


Bufet Hari Ahad Dengan Harga Bawah Rm100 Di Hotel Lima Bintang Parkroyal Collection Kuala Lumpur

Optimizing Gold Trading With The Moving Average Convergence Divergence Indicator

Cengkih Rempah Berharga Dengan Manfaat Kesihatan

Novendy Chen Sosok Anak Siantan Pontianak Yang Menjadi Co Founder Olsera

How Precision Mold Components Improve Manufacturing Accuracy In The Electronics Industry

Dua Anggota Polis Digantung Kerja Berkaitan Kes Ketum Dadah