Kisah Jatuh Bangun Lelaki Luar Biasa Bernama Jack Ma Beri Inspirasi



   Pasti ramai yang biasa mendengar nama Jack Ma. Seorang jutawan dan usahawan teknologi paling berjaya di dunia dan merupakan pengasas syarikat e-dagang terbesar, Alibaba Group Holding Ltd (Alibaba).

    Namun di sebalik nama itudan kisah-kisah kejayaannya yang dipaparkan di media, ramai yang tidak tahu kecemerlangan yang diraihnya kini adalah hasil tuaian atas kepayahan dan cabaran yang perlu ditempuh sebelum ini

  Usahanya yang sinonim dengan pepatrah Melayu "Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit -sakit dahulu, bersenang-senang kemudian", ternyata menjadi inspirasi kepada ramai orang dari seluruh dunia yang bercita-cita bangkit meraih kejayaan

  Perjalanan Jack Ma dalam membina empayar perniagaannya kini bermula daripada tiada apa-apa. Namun berkat usaha, ilmu dan percaya diri yang dimilikinyamenjadikan lelaki biasa pada asalnya berubah menggoncang dunia menerusi perniagaan yang dibina. Dia memang luar biasa

  Jack Ma atau nama sebenarnya Ma Yun lahir pada 10 September 1964 di Hangzhou, Zheijiang, China. Kedua ibu bapanya adalah seniiman muzikal traditional China. Nama 'Jack' diberi sewaktu dia menjadi pemandu pelancong apabila salah seorang pelancong sukar untuk menyebut nama cinanya. Pada ketika itulah, Jack Ma belajar bahasa Inggeris untuk memperbaiki pertuturannya.

KEGAGALAN CETUS SEMANGAT

  Seperti ramai insan yang berjaya, Jack Ma juga pernah berhadapan pelbagai liku kehidupan selain masalah penolakan sejak di bangku sekolah hinggalah di alam pekerjaan.

Tetapi itu bukan alasan untuknya berputus asa, sebaliknya kegagalan itulah pencetus semangat untuknya bangkit.Ketika waktu mudanya, Jack Ma pernah memohon pekerjaan daripada 30 majikan berbeza, namun kesemuanya ditolak. Dia juga pernah memohon pekerjaan di KFC, namun daripada 24 orang yang memohon, hanya 23 yang diterima dimana dia satu-satumya yang tidak diterima.

  Jack Ma juga pernah gagal tiga kali dalam peperiksaan kemasukan ke universiti. Namun, itu tidak menghalangnya menggenggam segulung Ijazah Sarjana Muda dalam Bahasa Inggeris beberapa tahun berikutnya dan menjadi seorang guru.

  Jack Ma juga pernah memohon menjadi anggota polis bersama lima yang lain. Dia adalah satu-satunya individu dari kumpulannya yang ditolak. Pada masa yang lain pula, dia dan sepupunya memohon pekerjaan sebagai pelayan di sebuah hotel bertaraf empat bintang. Tetapi hanya sepupunya yang diterima bekerja.

PERMULAAN PERNIAGAAN INTERNET

  Jack Ma tidak mempunyai pengalaman dengan komputer atau pengekodan tetapi dia tertarik dengan internet ketika menggunakannya pertama kali semasa kunjungan pertamanya ke Amerika Syarikat pada tahun 1995.

  Ia menjadi titik tolaknya mengenali apa itu internet. Carian dalam talian pertamanya  adalah 'bir' tetapi apa yang mengejutkannya, tiada sebarang informasi mengenai perkataan itu dari China. Bukan sahaja tidak menjumpai informasi mengenai bir, malah tiada sebarang maklumat yang dijumpai mengenai negaranya. Bermula dari situideanya datang untuk membangunkan laman web berkaitan China dan berjaya membangunkan laman web berkaitan indeks perniagaan, China Pages sebelum meninggalkan lama tersebut pada tahun 1997.

YAKINKAN KAWAN BANGUNKAN ALIBABA

Walaupun pada awalnya, bisnes jack Ma dua kali gagal, dia tidak berputus asa. Pada tahun 1999, dia berjaya mengumpulkan 17 rakannya di pangsapuri miliknya di Hangzhou dan meyakinkan mereka untuk mendirikan dan melabur dalam pasaran atas talian yang kemudian diberi nama 'Alibaba'.

  Mereka mengumpul wang sebanyak AS$60,000 sebagai modal dan memulakan perniagaan atas talian 'Business to Business' (B2B) yang menghubungkan perusahaan-perusahaan kecil dan menengah di seluruh China dengan pelanggan di seluruh dunia.

  Mereka memulakan perusahaan e-dagang itu secara sederhana dan ambil masa empat tahun sebelum menjana keuntungan. Sejak itu, Alibaba memperkembangkan perniagaan yang bermula kecil kepada sebuah organisasi, kini ia memiliki lebih 25,000 kakitangan.

  Kejayaan ini diikuti pencapaian terbesar apabila mencatat sejarah penjualan saham perdana sehingga AS$25 juta. Alibaba mula menarik ahli dari seluruh dunia. pada Oktober 1999, perusahaan tersebut berjaya mengumpulAS$5 juta dari Goldman Sachs dan AS$20 juta dari SoftBank, sebuah syarikat telekomunikasi Jepun yang juga membuat membuat pelaburan di syarikat -syarikat teknologi.

RAHSIA KEJAYAAN JACK MA

Sejak muda, kehidupan telah mengajarnya tentang pelbagai cabaran. Jack Ma berkata, dia pernah gagal sebanyak 30 kali ketika mencari kerja, gagal ujian di universiti, ditolak memasuki Universiti Harvard dan gagal mendapat pekerjaan di KFC.

Dalam ucapannya di Universiti Stanford, Jack Ma berkata: "Tidak seorang pun yang percaya saya mampu melakukan sesuatu yang bermakna di masa depan. Saya tidak pernah terfikir untuk memiliki masa depan seperti hari ini."

Jesteru baginya, pengalaman dalam kegagalan bukan sekadar menjadi pembakar semangat juangnya, malah membuatkannya setia pada visi untuk mencipta tempat di mana rakan sekerja dan kakitangannya dapat berasakan bahawa diri mereka adalah sebahagian penting dalam kewujudan Alibaba.

Kesetiaan dan pembangunan semangat berpasukan yang erat menjadi falsafah uatama perniagaannya.  AYUH PROMOSIKAN PRODUK BUMIPUTERA ANDA SECARA PERCUMA DI SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.pensilmerah.com/2019/01/kisah-jatuh-bangun-lelaki-luar-biasa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketam Kelapa Spesies Ketam Luar Biasa Yang Mungkin Anda Tidak Ketahui Tentang Kewujudannya

Ketam Kelapa Spesies Ketam Luar Biasa Yang Mungkin Anda Tidak Ketahui Tentang Kewujudannya

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 2197 hits
Ketam kelapa atau Birgus latro merupakan ketam terbesar yang lazimnya ditemui di Lautan Hindi dan Lautan Pasifik Makanan utama mereka ialah buah buahan dan kekacang Apa yang menarik tentang ketam ini ialah mereka boleh memanjat pokok S
Bulu Mata Yang Luar Biasa

Bulu Mata Yang Luar Biasa

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 534 hits
Seorang lelaki berasal dari Ukraine bernama Valery Smagily mendakwa mempunyai bulu mata yang paling lentik di dunia Bahkan Valery banyak mendapat soalan dari para wanita rahsiabulu matanya yang unik tersebut Valery mengaku perkara tersebut ...
Cerita Raya Luar Biasa

Cerita Raya Luar Biasa

papar berkaitan - pada 1/6/2019 - jumlah : 957 hits
Telefilem Cerita Raya Luar Biasa akan disiarkan pada hari raya yang ke 4 pukul 10 pagi di saluran Astro Ria JUDUL CERITA RAYA LUAR BIASAWAKTU SIARAN Sabtu 8 Jun 2019 10 00 pagiSIARAN TV Astro Ria Ria HDPENGARAH Irwan RaufPRODUKSI Silent Kai...
Dianugerahkan Dengan Bakat Yang Luar Biasa Persembahan Pemuda Autistik Dan Kehilangan Penglihatan Ini Mengharukan Ramai

Dianugerahkan Dengan Bakat Yang Luar Biasa Persembahan Pemuda Autistik Dan Kehilangan Penglihatan Ini Mengharukan Ramai

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 267 hits
Anda tidak perlu menjadi benar benar sempurna untuk mempunyai bakat Bakat manusia adalah suatu keupayaan dan anugerah yang ditakdirkan Baru baru ini tular di media sosial apabila rakaman video seorang peserta America s Got Talent yang merup...
Ssd Generasi 4 Catat Kepantasan Luar Biasa

Ssd Generasi 4 Catat Kepantasan Luar Biasa

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 340 hits
AMD yang baru melancarkan CPU Ryzen Zen 2 turut sama memperkenalkan sokongan generasi baru PCIe 4 0 pada motherboard cipset X570 yang menawarkan 2 kali ganda kelajuan untuk kegunaan kad grafik ssd wifi dan kad ethernet Pengeluar seperti Gig...
Kisah Inspirasi Adidas Dari Bisnes Kecil Kecilan Hingga Terkenal 1 Dunia

Kisah Inspirasi Adidas Dari Bisnes Kecil Kecilan Hingga Terkenal 1 Dunia

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 545 hits
Populariti jenama Adidas sudah tidak perlu diperkenalkan lagi Satu dunia mengetahuinya dan ramai yang menyanjungi jenama dunia itu Selain daripada keselesaan si pemakai pereka jenama itu turut mempunyai usaha dan yang tinggi bagi memastikan...
Budak Alami Sesak Nafas Sakit Kepala Luar Biasa Selepas Berputar Di Buaian

Budak Alami Sesak Nafas Sakit Kepala Luar Biasa Selepas Berputar Di Buaian

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 245 hits
Kebanyakan kanak kanak sangat gemar bermain buaian Selain bermain dengan cara menghayun buaian ada yang lebih suka memutar buaian tersebut sehingga tali rantai buaian berbelit sebelum dilepaskan membuatkan buaian itu berputar dengan sangat ...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Onsen Tamago

Panas Tikam Belakang Cubaan Bekas Pemimpin Ph Hati Hitam

Rebus Ubi Kayu Kena Air Bersih

Cadangan Tambah Baik Gaji Penjawat Awam Diumum 1 Mei Pm

Bupati Sidoarjo Muhdlor Mangkir Dari Pemeriksaan Kpk Ini Alasannya

Opm Berkali Kali Serang Pos Tni Di Kampung Paro Akhirnya Berhasil Dilumpuhkan