Hikmah Tak Sombong Wanita Ini Diselamatkan Pak Guard Saat Dia Dah Putus Asa



Assalamualaikum,


Ini ada satu kisah yang boleh dikongsi kepada orang lain, atau anak-anak kita atau sesiapa sahaja.  Banyak pengajaran yang boleh kita dapat daripada kisah ini.  Walaupun tak dapat dipastikan kebenaran kisah ini, tapi ambillah perkara yang baik dan kita amalkan.


Begini kisahnya …
Suatu hari, semasa Tina hendak menyelesaikan tugasan harian, dia masuk ke bilik daging sejuk beku untuk memeriksa baki stok bekalan daging, akan tetapi nasib nya tidak baik, tiba-tiba pintu bilik sejuk itu tertutup dan dia terkunci dari dalam tanpa apa-apa alat untuk membantunya. Dia berusaha menolak pintu bilik sejuk namun tidak berganjak, pintu setebal 10inci itu terlalu utuh baginya.
Walaupun dia menjerit dan mengetuk pintu sekuat hati, tiada seorang pun yang dapat mendengarnya. Dia mulai panik. Kebanyakan pekerja sudah lama pulang, dan adalah mustahil untuk mendengar apa-apa di dalam bilik sejuk pada kawasan di luar bilik sejuk.
#1 Jam
1 jam berlalu dia mencari apa-apa alat yang dapat membantunya keluar namun sia-sia dalam bilik itu hanya terdapat daging semata-mata, badannya semakin lemah kerana kesejukan.
#3 Jam
3 jam kemudian dia semakin hampa, badannya semakin lemah suhu badannya turun mendadak. Muka semakin pucat, tangan menggeletar nak berdiri pun tak mampu.
#5 Jam
5 jam kemudian, dia mula berfikir akan ma ti kesejukan dalam bilik sejuk itu, air matanya menitis memikirkan nasibnya, adakah begini cara kema tiannya? Nafasnya mula tercungap-cungap…. sedang dia dalam helaan nafas kema tian, tiba-tiba tuppp… terdengar pintu bilik terbuka, seorang security guard di kilang tersebut membuka pintu bilik sejuk itu. Nasib nya baik kerana dia terselamat dari kema tian pada hari itu. Pak guard itu terkejut melihatnya terbaring kaku kesejukan, lantas membawanya keluar dan menyelimutinya.
Beberapa ketika… Setelah itu, perempuan itu bertanya pada pak guard itu bagaimana dia boleh membuka pintu bilik sejuk itu walaupun ia bukan rutin pekerjaan hariannya.
Pakcik itu menjawab : “Saya telah bekerja di kilang ini selama 35 tahun, dan terdapat ratusan pekerja keluar dan masuk setiap hari, tetapi kamu adalah segelintir yang akan menyapa saya pada sebelah pagi dan akan menyapa selamat tinggal kepada saya pada sebelah malam setiap hari kamu mening galkan kerja. Kebanyakan dari mereka melayan saya seperti saya tidak pernah wujud.
Hari ini, sebagaimana kamu bila masuk ke kerja dan juga hari-hari sebelumnya menyapa saya dengan sapaan ringkas “Assalamualaikum”. Tetapi malam ini selepas waktu kerja, saya berasa pelik kerana saya tidak mendengar sapaan “Bye. Jumpa lagi esok”. Jadi, saya merasakan saya perlu check di sekitar kilang.
Setiap hari saya akan mengharap sapaan “salam” dan “bye” dari kamu kerana kamu mengingatkan bahawa saya masih seorang insan dan saya masih rasa dihargai oleh seseorang. Dengan tidak mendengar ucapan selamat tinggal hari ini, saya dapat mengagak mungkin ada sesuatu yang telah terjadi.
Sebab itu, saya mencari kamu di merata tempat. Nasiblah Allah telah menggerakkan hati saya untuk memeriksa bilik sejuk itu, sebab saya pernah melihat kamu disitu, dan saya bertindak dgn naluri yg Allah cetuskan… kalau ikutkn logik memang x masuk akal dah… tambah lagi tengah malam begini…
Perempuan itu sujud syukur kerana Allah masih meminjamkn nyawa padanya.
Sumber :  fatehteam
Ciri – ciri orang yang bersifat angkuh
Tepatnya apa saja hal yang bisa membuat seseorang dicap sebagai orang yang angkuh? Berikut ini adalah ciri – cirinya:
§  Merasa diri lebih tinggi dan hebat dari orang lain
Seseorang yang mempunyai sifat angkuh dan sombong seringkali merasa dirinya memiliki segala kelebihan dibandingkan orang lainnya. Dia akan merasa bahwa hanya dirinya saja yang bisa melakukan segala sesuatu hal dengan baik dan meremehkan kemampuan orang lain.
§  Selalu ingin dipuji
Orang yang angkuh dan sombong biasanya senang sekali mendapat pujian. Dia senang disanjung – sanjung dalam berbagai hal, walaupun pada kenyataannya semua pujian itu tidak sesuai dengan keadaan dirinya, dia tidak peduli. Baginya yang penting pujian itu akan menegaskan segala kehebatan dirinya.
§  Biasanya bersifat egois
Keegoisan adalah sesuatu yang tidak disadari oleh orang yang angkuh, karena pembawaannya sehari – hari memang sudah begitu. Jadi dia  tidak akan merasa bahwa perbuatan atau sikapnya itu adalah suatu sikap egois dan merugikan orang lain. Tidak terbersit dalam pikirannya bahwa ketika sedang bersikap angkuh, dia tidak memperhatikan kepentingan orang lain.
§  Senang memberi celaan pada orang lain
Karena kerap kali merasa dirinya orang yebih tinggi daripada orang lain, orang yang angkuh juga mudah memberi celaan pada orang yang dia anggap tidak sehebat dirinya. Kekurangan orang lain akan terlihat jelas di mata orang yang angkuh dan sombong, padahal belum tentu orang tersebut serendah yang dikiranya. Dia mungkin bahkan mengira kalau mencela akan menjadi cara meningkatkan keyakinan diri dan cara agar percaya diri untuk orang yang dicelanya agar terpacu untuk menjadi sehebat dirinya.
Wallahualam …
Sumber : cintalia
Suka dengan bacaan itu tadi ? Bantu kami untuk share ya ! 
Sumber : beritadinding
Terima kasih dan Jumpa Lagi !
Wassalam 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://informasisantaiku.blogspot.com/2019/01/hikmah-tak-sombong.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Fakta Wanita Dipukul Saat Sholat Di Masjid Pelaku Bergelagat Seperti Orang Ngajak Berantem

5 Fakta Wanita Dipukul Saat Sholat Di Masjid Pelaku Bergelagat Seperti Orang Ngajak Berantem

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 247 hits
Sebuah video seorang wanita dipukul kepalanya saat salat di masjid menjadi viral di media sosial Diketahui korban merupakan seorang mahasiswi di Samarinda bernama Merissa Ayu Ningrum Korban saat itu tengah salat di Masjif Al Istiqomah Jalan...
Pu Syed Tidak Putus Asa Dakwah Artis

Pu Syed Tidak Putus Asa Dakwah Artis

papar berkaitan - pada 14/1/2019 - jumlah : 394 hits
Cara untuk menegur seseorang yang melakukan kesalahan atau maksiat banyak caranya MANGGA tertarik dengan cara pendakwah terkenal Pencetus Ummah Syed 39 menegur artis dengan DM atau mesej terus melalui laman sosial Mesej yang
30 Hari Berpantang Misi Kurus Masih Dijalankan Datin Almy Nadia Tak Putus Asa

30 Hari Berpantang Misi Kurus Masih Dijalankan Datin Almy Nadia Tak Putus Asa

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 375 hits
Datin Almy Nadia pelakon yang juga isteri kepada Dato Fizz Faizrus meneruskan misi kurusnya setelah melahirkan anak ketiga mereka Disember lalu Menerusi posting beliau di instagramnya ternyata misi kurusnya juga disebabkan oleh mulut mulut ...
Wanita Tewas Dimakan Buaya Peliharaan Bosnya Saat Beri Makan Di Kandang Tubuh Korban Tercabik Cabik

Wanita Tewas Dimakan Buaya Peliharaan Bosnya Saat Beri Makan Di Kandang Tubuh Korban Tercabik Cabik

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 371 hits
Seorang wanita dimangsa buaya gegerkan warga Desa Tanawangko Kecamatan Tombariri Minahasa Sulawesi Utara Jumat Korban diketahui bernama Deasy Tuwo karyawan perusahaan Mutiara Deasy tewas dilahap buaya berukuran 5 meter yang merupakan hewan ...
Awas Hati Hati Bila Singgah Di Rnr Nilai Wanita Ini Berkongsi Kisah Cemas Apabila Suaminya Nyaris Dipukau Pak Arab

Awas Hati Hati Bila Singgah Di Rnr Nilai Wanita Ini Berkongsi Kisah Cemas Apabila Suaminya Nyaris Dipukau Pak Arab

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 457 hits
Minggu lalu tular dengan perkongsian sebanyak 4 072 wanita pemilik akaun Facebook Nor Farhana memuatnaik status bercerita mengenai satu insiden dilalui suaminya ketika singgah di RnR Nilai Singgah Makan Ketika dalam perjalanan pulang dari B...
Wanita Diselamatkan Ketika Mahu Terjun Jambatan Pulau Pinang

Wanita Diselamatkan Ketika Mahu Terjun Jambatan Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 350 hits
GEORGETOWN Seorang wanita berjaya diselamatkan selepas dipercayai mahu terjun dari Jambatan Pulau Pinang malam tadi Lebih menyayat hati dia yang memandu sebuah Proton Exora itu meninggalkan empat anaknya di dalam kenderaan itu ketika kejadi...
Wanita Dipukul Balok Saat Salat Di Masjid Alami Gangguan Saraf Mata

Wanita Dipukul Balok Saat Salat Di Masjid Alami Gangguan Saraf Mata

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 140 hits
Diduga pria itu hendak merampok lantaran Merissa datang seorang diri ke masjid Namun demikian tidak ada barang Merrisa maupun motor yang diparkir di halaman masjid raib
Jokowi Sentil Pengemudi Online Yang Gunakan Ponsel Saat Berkendara

Jokowi Sentil Pengemudi Online Yang Gunakan Ponsel Saat Berkendara

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 263 hits
Presiden Joko Widodo menyinggung pengemudi online yang menggunakan ponsel saat tengah berkendara Dia pun meminta para pengemudi online agar tidak mengemudi sambil menggunakan telepon genggam karena tak hanya membahayakan diri sendiri namun ...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live