Hikmah Bulan Ramadhan




"Wahai orang-orang yang beriman ! Diwajibkan kepada kamu puasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang yang sebelum kamu,supaya kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa." (S.al-Baqarah:183)

PUASA menurut syariat ialah menahan diri dari segala sesuatu yang membatalkan puasa (seperti makan, minum, hubungan kelamin, dan sebagainya) semenjak terbit fajar sampai terbenamnya matahari,dengan disertai niat ibadah kepada Allah,karena mengharapkan redho-Nya dan menyiapkan diri guna meningkatkan Taqwa kepada-Nya.

RAMAHDAH bulan yang banyak mengandung Hikmah didalamnya.Alangkah gembiranya hati mereka yang beriman dengan kedatangan bulan Ramadhan. Bukan sahaja telah diarahkan menunaikan Ibadah selama sebulan penuh dengan balasan pahala yang berlipat ganda,malah dibulan Ramadhan Allah telah menurunkan kitab suci al-Quranulkarim,yang menjadi petunjuk bagi seluruh manusia dan untuk membedakan yang benar dengan yang salah.

Puasa Ramadhan akan membersihkan rohani kita dengan menanamkan perasaan kesabaran, kasih sayang, pemurah, berkata benar, ikhlas, disiplin, terthindar dari sifat tamak dan rakus, percaya pada diri sendiri, dsb.

Meskipun makanan dan minuman itu halal, kita mengawal diri kita untuk tidak makan dan minum dari semenjak fajar hingga terbenamnya matahari,karena mematuhi perintah Allah.Walaupun isteri kita sendiri, kita tidak mencampurinya diketika masa berpuasa demi mematuhi perintah Allah s.w.t.

Ayat puasa itu dimulai dengan firman Allah:"Wahai orang-orang yang beriman" dan disudahi dengan:" Mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertaqwa."Jadi jelaslah bagi kita puasa Ramadhan berdasarkan keimanan dan ketaqwaan.Untuk menjadi orang yang beriman dan bertaqwa kepada Allah kita diberi kesempatan selama sebulan Ramadhan,melatih diri kita,menahan hawa nafsu kita dari makan dan minum,mencampuri isteri,menahan diri dari perkataan dan perbuatan yang sia-sia,seperti berkata bohong, membuat fitnah dan tipu daya, merasa dengki dan khianat, memecah belah persatuan ummat, dan berbagai perbuatan jahat lainnya.Rasullah s.a.w.bersabda:

"Bukanlah puasa itu hanya sekedar menghentikan makan dan minum tetapi puasa itu ialah menghentikan omong-omong kosong dan kata-kata kotor."
(H.R.Ibnu Khuzaimah)

Beruntunglah mereka yang dapat berpuasa selama bulan Ramadhan, karena puasa itu bukan sahaja dapat membersihkan Rohani manusia juga akan membersihkan Jasmani manusia itu sendiri, puasa sebagai alat penyembuh yang baik. Semua alat pada tubuh kita senantiasa digunakan, boleh dikatakan alat-alat itu tidak berehat selama 24 jam. Alhamdulillah dengan berpuasa kita dapat merehatkan alat pencernaan kita lebih kurang selama 12 jam setiap harinya. Oleh karena itu dengan berpuasa, organ dalam tubuh kita dapat bekerja dengan lebih teratur dan berkesan.

Perlu diingat ibadah puasa Ramadhan akan membawa faaedah bagi kesehatan
rohani dan jasmani kita bila ditunaikan mengikut panduan yang telah ditetapkan, jika tidak maka hasilnya tidaklah seberapa malah mungkin ibadah puasa kita sia-sia sahaja.

Allah berfirman yang maksudnya:

"Makan dan minumlah kamu dan janganlah berlebih-lebihan sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan." (s.al-A'raf:31)

Nabi s.a.w.juga bersabda:

"Kita ini adalah kaum yang makan bila lapar, dan makan tidak kenyang."

Tubuh kita memerlukan makanan yang bergizi mengikut keperluan tubuh kita. Jika kita makan berlebih-lebihan sudah tentu ia akan membawa muzarat kepada kesehatan kita. Boleh menyebabkan badan menjadi gemuk, dengan mengakibatkan kepada sakit jantung, darah tinggi, penyakit kencing manis, dan berbagai penyakit lainnya. Oleh itu makanlah secara sederhana, terutama sekali ketika berbuka, mudah-mudahan Puasa dibulan Ramadhan akan membawa kesehatan bagi rohani dan jasmani kita. Insy Allah kita akan bertemu kembali.

Allah berfirman yang maksudnya: "Pada bulan Ramadhan diturunkan al-Quran
pimpinan untuk manusia dan penjelasan keterangan dari pimpinan kebenaran
itu, dan yang memisahkan antara kebenaran dan kebathilan. Barangsiapa menyaksikan (bulan) Ramadhan, hendaklah ia mengerjakan puasa.

(s.al-Baqarah:185)



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rashidyshidy.blogspot.com/2013/07/hikmah-bulan-ramadhan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menjelang Bulan Ramadhan Amalan Amalan Yang Boleh Dilakukan

Menjelang Bulan Ramadhan Amalan Amalan Yang Boleh Dilakukan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 109 hits
Amalan di Bulan Ramadan JADUAL HARIAN SEORANG MUSLIM DI BULAN RAMADHAN4 00 pagi BangunBerdoa kepada ALLAH dengan doa Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan aku dan kepadaNYAlah aku akan dikembalikan Berniat...
Tips Bagaimana Mengelakkan Rasa Lapar Dan Dahaga Pada Bulan Ramadhan

Tips Bagaimana Mengelakkan Rasa Lapar Dan Dahaga Pada Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 182 hits
Tips sahur sihat elak lapar dahaga dan lemah di Bulan Puasa Ramadhan Sahur adalah sangat penting bagi umat islam untuk meneruskan rutin harian dengan menahan lapar dan dahaga disepanjang bulan Ramadhan pada siang hari Tanpa sahur yang betul...
Ramadhan Bulan Tarbiyyah

Ramadhan Bulan Tarbiyyah

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 103 hits
Sudah 10 hari umat Islam menjalani ibadah di bulan Ramadhan pada tahun ini Masa berlalu sangat cepat Masa yang lepas tidak dapat diundurkan lagi Apa khabar ibadah kita 10 hari yang pertama Ramadhan ini Bagaimana jamaah surau dan masjid di k...
Harapan Bulan Ramadhan

Harapan Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 97 hits
Ramadhan kurniaan yang Maha Esa Malam al Qadr anugerah istimewa Peluang memohon ampunan kepadanya Semoga kita dikurniakan Redha dan Rahmatnya Bukankah kita ingin menjalani ibadah di bulan Ramadhan dengan tenang tanpa terpengaruh dengan sega...
10 Design Inspirasi Sempena Bulan Ramadhan

10 Design Inspirasi Sempena Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 163 hits
Assalammualaikum bulan ramadhan merupakan bulan untuk kita menjalankan ibadah puasa Alhamdulillah kita masa diberi kesempatan untuk menunaikannya Untuk itu kepada para designer di luar sana akan ada banyak tempahan untuk kerja kerja merekab...
Tipikal Bila Bulan Ramadhan Hampir Tiba

Tipikal Bila Bulan Ramadhan Hampir Tiba

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 122 hits
Hai hai apa khabar gadis gadis comel dan jejaka accent korea sekalian What s up How about your day Harap semuanya menuju ke jalan yang benar Jangan ada yang bengkok mahu pon memilih jalan hitam Memandangkan bulan Ramadhan bakal menjelma kem...
Jadilah Peniaga Yang Jujur Di Bulan Ramadhan

Jadilah Peniaga Yang Jujur Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 123 hits
Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat pengunjung blog Buka Minda ini Lama juga aku tak menulis Aku cuma berehat sekejap dari sebarang aktiviti Oklah dah baca tajuk kan Penting jadi peniaga yang jujur Nak untung memang la kena untung se...
Khatam Al Quran Vs Tadabbur Al Quran Di Bulan Ramadhan

Khatam Al Quran Vs Tadabbur Al Quran Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 351 hits
Assalamu alaikum Salam Ramadhan Kareem Sudah lama blog ini tidak to wan update kemaskini Dek pagi ini ada sedikit masa terluang maka to wan terasa nak nukilkan sesuatu Bila Ramadhan Ramai manusia berlumba lumba untuk jadi baik Aurat yang di...
Tips Menjaga Amalan Di Bulan Ramadhan

Tips Menjaga Amalan Di Bulan Ramadhan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 151 hits
Assalamualaikum Alhamdulillah selesai sudah puasa hari pertama Ada yang mula countdown 29hari lagi nak beraya haishh padahal aku leteewww Banyak jugak gelagat gelagat orang yang aku nengok time beli makanan berbuka puasa di bazar ramadhan t...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin