Henti Segera Sandiwara Sop Di Masjid Ppim


 Athirah Huda Zalhe
Masih jarak saf umpama virus tak merebak di tempat awam lain BANGI – Biarpun kadar kes jangkitan harian COVID-19 masih belum turun daripada empat angka, Malaysia bagaimanapun sedang melalui fasa pemulihan atau endemik ke arah kembali kepada kehidupan normal dengan pelbagai kelonggaran dibenarkan.
Sejak Oktober lalu, pelbagai sektor khususnya ekonomi, pelancongan termasuk sukan dan hiburan sudah kembali rancak beroperasi seperti biasa dengan kelonggaran prosedur operasi standard (SOP).
Walaupun kelonggaran itu ‘melegakan’ rakyat, namun masih timbul tanda tanya terhadap pelaksanaan SOP ke atas aktiviti masjid khususnya solat berjemaah yang dilihat seperti tidak adil.
Lebih menghairankan apabila perbezaan kelonggaran SOP itu dilihat ketara ketika perlawanan bola sepak antara pasukan Johor Darul Takzim (JDT) dan KL City baru-baru ini, sedangkan masjid masih ‘diikat’ dengan pematuhan saf berjarak 1.0 hingga 1.5 meter antara jemaah.
Atas sebab itu, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) menggesa Kementerian Kesihatan (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) mengkaji semula penguatkuasaan SOP di semua premis supaya tidak dilihat sebagai satu ‘jenaka’.
“Jelas kini pihak KKM seolah-olah sedang mempersendakan SOP yang telah ditetapkan dalam menentukan jarak ‘saf bola dan saf untuk solat’.
“Ia umpama virus ini hanya akan berkunjung ke masjid-masjid dan surau-surau dan tidak berminat untuk menghadirkan diri di tempat-tempat awam lain,” katanya dalam kenyataan, hari ini.
Bukan hanya di stadium, PPIM berkata, perbezaan pelaksanaan SOP itu juga dilihat turut berlaku di dalam pesawat penerbangan, pasaraya dan pusat membeli-belah.
“Namun, keadaan tidak pula di masjid-masjid kerana pihak jawatankuasa bertegas menguatkuasakan SOP dan masih selesa dengan saf-saf yang berjarak 1.0 hingga 1.5 meter antara jemaah.
“Rakyat kini bosan dengan keadaan ini dan pihak kerajaan seolah-olah tidak begitu teliti dan peka terhadap perbezaan dari sudut layanan terhadap beberapa keadaan, terutama yang melibatkan aktiviti boleh merangsang ekonomi,” katanya.
PPIM berkata, masjid dan tempat ibadat mungkin disifatkan sebagai tempat yang tidak memberikan apa-apa manfaat ekonomi, maka disebabkan itu SOP berkenaan perlu ketat kerana ia tidak memberi kesan ketara.
“Jikalau inilah sikap kerajaan maka ia adalah amat menyedihkan dan boleh dianggap bahawa pihak berkuasa terus memperkecilkan institusi kerohanian sebagai satu sumber penyelesaian yang paling ampuh untuk wabak ini dan lakonan sandiwara COVID-19 ini perlu dihentikan segera,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/12/henti-segera-sandiwara-sop-di-masjid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6085 Kkm Seolah Persenda Sop Tentukan Jarak Saf Bola Dan Solat Ppim Sumberkini 09 12 2021

6085 Kkm Seolah Persenda Sop Tentukan Jarak Saf Bola Dan Solat Ppim Sumberkini 09 12 2021

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 196 hits
PETALING JAYA Persatuan Pengguna Islam Malaysia mempersoalkan kelonggaran Prosedur Operasi Standard yang dilihat berlaku semasa Piala Malaysia 2021 Menurut PPIM perlawanan bola sepak antara pasukan JDT dengan pasukan KL City membuatkan peng...
6079 Berita 757 Ppim Desak Kerajaan Kaji Semula Sop Berita 757 08 12 2021

6079 Berita 757 Ppim Desak Kerajaan Kaji Semula Sop Berita 757 08 12 2021

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 258 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia menggesa pihak kerajaan agar mengkaji semula penguatkuasaan prosedur operasi standard berhubung aktiviti keagamaan di masjid dan tempat solat seperti saf solat Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan PPIM h...
6077 Saf Solat Dan Saf Bola Tolong Hentikan Sandiwara Ini Kenyataan Akhbar Ppim 08 12 2021

6077 Saf Solat Dan Saf Bola Tolong Hentikan Sandiwara Ini Kenyataan Akhbar Ppim 08 12 2021

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 201 hits
Perlawanan bola sepak antara pasukan JDT dengan pasukan KL City telah membuatkan pengguna dan rakyat tertanya tanya apakah sudah ada kelonggaran Prosedur Operasi Standard ketika kita masih bergelut dengan wabak COVID 19 Sering kita menyaksi...
Pergi Pusat Konservasi Dan Penetasan Penyu Masjid Tanah Melaka

Pergi Pusat Konservasi Dan Penetasan Penyu Masjid Tanah Melaka

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 366 hits
Setelah puas berjalan ke selatan tanahair maka ini adalah lokasi 2nd last yang kami singgah Pergi Pusat Konservasi Dan Penetasan Penyu Masjid Tanah Melaka Pusat Konservasi Dan Penetasan Penyu Masjid Tanah Melaka ni terletak di Pantai Pengka...
Doa Masuk Masjid Dan Artinya Serta Keutamaannya

Doa Masuk Masjid Dan Artinya Serta Keutamaannya

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 611 hits
Dalam sehari semalam muslim laki laki seharusnya masuk masjid lima kali Sebab ia shalat berjamaah di masjid lima waktu Di antara sunnah yang berpahala dan memiliki keutamaan adalah doa masuk masjid Bagaimana doa masuk masjid dan artinya Ber...
Hannah Yeoh Bertudung Ketika Melawat Masjid Ada Pemimpin Dap Melompat

Hannah Yeoh Bertudung Ketika Melawat Masjid Ada Pemimpin Dap Melompat

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 163 hits
Hannah Yeoh memang sudah menjangkakan kecaman daripada orang Islam dan bukan Islam apabila dia memilih untuk bertudung semasa melawat sebuah masjid di kawasannya Namun rupa rupanya ia tidak sekadar itu Tindakan ahli parlimen DAP terbabit tu...
Berselendang Di Masjid Azalina Pertahan Tindakan Hannah Yeoh

Berselendang Di Masjid Azalina Pertahan Tindakan Hannah Yeoh

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 416 hits
MALAYSIA POST DATUK Seri Azalina Othman Said menyeru politik kebencian menggunakan kaum dan agama dihentikan Ahli Parlimen Pengerang itu berkata selepas 64 tahun negara mencapai kemerdekaan politik kebencian menggunakan kaum dan agama adala...
6081 Kenapa Saf Masjid Masih 1 Meter Virus Tak Minat Dekat Premis Lain Ke Majoriti 08 12 2021

6081 Kenapa Saf Masjid Masih 1 Meter Virus Tak Minat Dekat Premis Lain Ke Majoriti 08 12 2021

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 275 hits
KEMENTERIAN Kesihatan Malaysia dan Majlis Keselamatan Negara digesa supaya mengkaji semula penguatkuasaan standard operasi prosedur di semua premis dalam apa jua keadaan supaya ia tidak kelihatan seperti sebuah jenaka Persatuan Pengguna Isl...
Masjid Mukim Chenulang Ditenggelami Air Setiap Musim Tengkujuh

Masjid Mukim Chenulang Ditenggelami Air Setiap Musim Tengkujuh

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 187 hits
Oleh Mohd Adnan membersihkan lumpur di kawasan Masjid Mukim Chenulang selepas banjir surut NSTP Hazira Ahmad Zaidi KUALA KRAI Kedudukannya yang terletak hanya kira kira 100 meter dari Sungai Kuala Pertang menyebabkan Masjid Mukim Chenulang ...
Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally

Temui Onew Di Malaysia Dalam Guess Onew Fanmeeting 2024 Pada 27 Julai 2024

168slot 168slot Biz 13 Jun 2024 168slot 168 Top 35 By Christa

Puaka Cuti Semester