Hello Brother Lelaki Pertama Terkorban Sapaannya Kepada Pengganas Membuatkan Masjid An Nur Bercahaya Seluruh Dunia




Insiden serangan hitam yang menyelubungi New Zealand benar-benar memberikan tamparan hebat buat seluruh umat Islam di seluruh dunia.

Serangan tembakan rambang itu didakwa dilakukan oleh seorang lelaki yang memasuki ke dalam masjid bersama selaras senapang dan melepaskan tembakan ketika jemaah sedang mendirikan solat jumaat.

Dalam masa yang sama, nama seorang mangsa Daoud Nabi, 71 menjadi bualan di media sosial apabila tindakannya menyapa pengganas menjemputnya masuk ke dalam rumah Allah Jumaat lalu.

“Hello Brother”

Sapaan itu walau bagaimanapun disambut dengan tembakan mengenai mangsa yang merupakan antara orang pertama terkorban dalam serangan itu.

Kisah tragis ini dikongsi beberapa individu.

Loading...



“Diantara kejahatan dan kekacauan yang telah berlaku hari ini, ada satu kebaikan yang ditonjolkan.  Lelaki Islam pertama yang meninggal dunia sempat menyapa dengan ucapan paling lembut dan ikhlas, ‘Hello Brother’.

“Mungkin Allah SWT menjadikan lelaki ini sebagai perantara untuk menunjukkan kepada dunia kebaikan yang dibawa Islam.  Ia sebagai tanda memberitahu dunia bahawa untuk menghentikan keganasan bukan dengan menyerang tetapi dengan kebaikan.”

“Semoga Allah SWT mengurniakan pahala buatnya dan seluruh mangsa terkorban dengan syurga yang tertinggi.  Selama seminggu saya akan menyapa setiap lelaki mahupun wanita dengan ‘Hello Brother’ tanpa mengira kaum atau agama.  Sila lakukan perkara yang sama.”


Seorang individu daripada Indonesia turut berkongsi kisah sedih mengenai Daoud sehingga menyentuh hati setiap pembaca.



HELLO BROTHER

Lelaki surga itu bernama Daoud Nabi. Usianya 71 tahun. Seorang imigran Afghanistan yang melarikan diri dari hari-hari mengerikan di negara asalnya untuk menemukan kedamaian di tanah indah itu, New Zealand.

Tak terbayangkan oleh Daoud, hari-harinya selama ini yang damai untuk menjalankan imannya sebagai seorang muslim di bumi pertiwi suku Maori itu berakhir menjadi sebuah tragedi. Ketika sorang teroris membunuhnya bersama 48 muslim lain, dengan senapan mesin, ketika shalat Jumat!

Saat pengganas mendekati pintu masjid an-Nur di Christchurch, Daoud menyapa pria itu dengan sebuah sapaan penuh cinta dan kedamaian, “Hello brother,” ucapnya seperti terekam dalam video yang direkam secara live oleh sang teroris.

Daoud tentu melihatnya menodongkan senjata. Tetapi cinta yang telah penuh dalam jiwanya tetap membuatnya menyapa dengan penuh kasih, “Halo saudaraku”. Juga dengan sebuah sambutan, “Welcome brother”, selamat datang (di masjid ini) saudaraku.

Tentu saja, sapaan Daoud bukan sebuah tindakan seorang pengecut. Itu adalah aksi seorang pemberani yang penuh cinta. Meski barangkali Daoud mengerti ia sedang menghadapi seorang penjahat, Daoud ingin mencoba mengubah situasi itu dengan cintanya.

Sapaan cinta itu tak berfungsi dalam hatinya. Ia memberondong Daoud dengan tiga tembakan yang membuatnya tewas seketika. Dan terus masuk ke dalam masjid untuk membantai jamaah Jumat yang lain.

Hari itu, di Selandia Baru, dari masjid cahaya (an-Nur), pengganas itu berusaha membuat seluruh dunia redup. Tetapi sesungguhnya ia gagal. Cinta Daoud Nabi, ketulusan harinya, kasihnya yang tak pandang siapa, justru membuat an-Nur bercahaya menerangi seluruh dunia. Ia memberi tahu dunia siapa dan bagaimana seorang muslim sesungguhnya.

Teroris itu mengira bahwa dengan menembaki muslim yang tengah sembahyang ia akan membuat mereka menderita. Tidak, sama sekali tidak, sebab sesungguhnya mereka langsung diganjar surga. Barangkali memang akan ada keluarga yang bersedih, tetapi mereka akan ikhlas, sebab yang pergi telah menjadi para syuhada.

Teroris itu mengira bahwa dengan membunuh saudara-saudara muslim kami maka kami akan takut. Demi Allah tidak. Sedikitpun kami tak gentar karena tak perlu ada yang ditakutkan bila cinta dan kedamaian adalah hal yang memenuhi hati kami. Kebencianmu tak akan mengubah cinta kami pada sesama.

“Hello brother.” Terima kasih Daoud, kini kau sudah tersenyum di surga. 
“Welcome brother.” Cintamu, wahai Daoud sang martir, telah meledakkan cahaya dari masjid an-Nur ke seluruh dunia. Membuat dunia tahu siapa muslim sebenarnya.

Teroris itu telah kalah, Saudaraku. Kalah secara telak dan memalukan!
Istirahatlah dengan tenang, wahai para syuhada.

Sumber: Siakap Keli

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysianupdate.com/2019/03/hello-brother-lelaki-pertama-terkorban.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tanda Indahnya Islam Lelaki Sapa Hello Brother Kepada Pengganas Sebelum Ditembak

Tanda Indahnya Islam Lelaki Sapa Hello Brother Kepada Pengganas Sebelum Ditembak

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 329 hits
Tragedi hitam yang menimpa umat Islam ketika solat Jumaat di Masjid Christchurch semalam telah memberi tamparan hebat buat New Zealand yang selama ini dikenali sebagai antara negara paling selamat di dunia Namun di sebalik tragedi berdarah ...
Serangan Pengganas Di Masjid New Zealand 40 Orang Sah Terkorban

Serangan Pengganas Di Masjid New Zealand 40 Orang Sah Terkorban

papar berkaitan - pada 15/3/2019 - jumlah : 302 hits
KUALA LUMPUR Sekurang kurang 40 orang terkorban dalam tembakan rambang yang berlaku di dua buah masjid di Christchurch sewaktu solat Jumaat hari ini Daripada jumlah tersebut dianggarkan 30 kematian direkodkan daripada salah satu masjid ters...
Penjaga Masjid Rampas Senjata Pengganas Meninggal Dunia

Penjaga Masjid Rampas Senjata Pengganas Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 306 hits
Seorang lelaki yang telah dibunuh secara tragis selepas cuba merampas pistol daripada penembak Christchurch telah dikenal pasti sebagai Naeem Rashid Loading Mangsa dikatakan cedera parah kerana bergelut dalam usaha menyelamatkan nyawa orang...
Bapa Ditembak Bertubi Tubi Pada Tubuh Untuk Lindungi Anak Kecil Ketika Serangan Pengganas Di Masjid

Bapa Ditembak Bertubi Tubi Pada Tubuh Untuk Lindungi Anak Kecil Ketika Serangan Pengganas Di Masjid

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 243 hits
Seluruh dunia digemparkan dengan kejadian tembakan rambang oleh pengganas yang dilakukan di dua buah masjid di New Zealand ketika umat islam ingin menunaikan solat jumaat Wajah Pengganas Pengganas tersebut menyasarkan umat islam sebagai sas...
Gmail Menghadapi Masalah Untuk Diakses Oleh Ramai Pengguna Di Seluruh Dunia

Gmail Menghadapi Masalah Untuk Diakses Oleh Ramai Pengguna Di Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 13/3/2019 - jumlah : 222 hits
Adakah anda sedang menghadapi masalah untuk mengakses inbox anda melalui GMail Perkhidmatan email tersebut nampaknya kini sedang menghadapi masalah untuk diakses di seluruh dunia Outage Report kini sedang menunjukkan peta haba untuk kawasan...
Egg Boy Derma Dana Kepada Mangsa Serangan Pengganas Di Masjid Nz

Egg Boy Derma Dana Kepada Mangsa Serangan Pengganas Di Masjid Nz

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 492 hits
Siapa tidak kenal dengan Egg Boy atau nama sebenarnya Will Connolly remaja yang satu satunya berani memecahkan telur mentah ke atas kepala ahli politik Australia Fraser Anning selepas Anning membuat kenyataan yang menyalahkan mangsa selepas...
Mengenal Isi Konvensi Jenewa Hukum Perang Di Seluruh Dunia

Mengenal Isi Konvensi Jenewa Hukum Perang Di Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 7/3/2019 - jumlah : 241 hits
Konvensi Jenewa dan Protokol Tambahan mengatur soal bagaimana tentara dan warga sipil boleh diperlakukan dalam perang
Lebuh Raya Hampir Siap Tapi Lantik Sub Kontraktor Lain Dengan Bayaran Tinggi

Ibu Penat Melampau Tidur Cukup Tapi Tetap Rasa Lesu Mungkin Petanda Sindrom Kelesuan Kronik

Why Consult Hamas On Business And Investments

Cara Buat Serawa Kuinin Makan Sejuk Sejuk Sedap Sungguh

Volodymyr Zelensky A Leadership Unveiled Amidst Crisis In Ukraine

Sijil Pengembaraan Pelancongan Kolej Komuniti Sandakan Sabah

Sun Sand And Style Discover Your Dream Home In Naples

The Untold Story Tangkapan Aktivis Reformasi April 2001



Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli


Orang Cina Kembalilah Kepada Islam

Is It Time To Boycott University Ratings

Naik Keretapi Laju Whoosh Boleh Tebus Tiket Masuk Percuma Diskaun Ke 10 Tempat Ini Di Bandung

Filem Siapa Buka Lampu

Stand Here Alone Hilang Harapan Chord

More Root Beer Please Dubstyle S Yamaha Rd400 Street Tracker