Hebat Ph Berjaya Selamatkan Hampir Setengah Bilion Ringgit Kata Menteri Wilayah Viralhancing


Kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah dapat menyelamatkan hampir setengah bilion ringgit wang Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), kata Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abdul Samad hari ini.


Beliau berkata ini dilakukan melalui rundingan semula 97 transaksi tanah di ibu negara, sekali gus menambah pendapatan DBKL dengan tepat sebanyak RM481 juta.

Beliau berkata ia merupakan antara kejayaan utama kementeriannya dalam tempoh setahun sejak PH mengambil alih tampuk pemerintahan negara daripada Barisan Nasional.

Menurut laporan media sebelum ini, rundingan semula itu diadakan susulan ada kes transaksi tanah yang dibuat tanpa melalui tender terbuka dan ada kes tanah dijual di bawah harga pasaran semasa pentadbiran BN.

Tambahan pendapatan itu diperoleh dalam bentuk tunai dan nilai tanah, antaranya termasuk lima transaksi tanah yang dirunding di luar mahkamah dan mendapat bayaran balik dalam bentuk infrasturktur, kata menteri itu dalam sidang media di kementeriannya di sini hari ini sempena setahun PH mentadbir negara.

Selain itu, kata Khalid, pewartaan Pelan Pembangunan Kuala Lumpur 2020 pada Oktober lepas juga merupakan langkah terbaik yang dilakukan kementerian bertujuan mengawal pembangunan bandar raya Kuala Lumpur.

Menyentuh perancangan masa depan, beliau berkata pihaknya sedang merangka Pelan Pembangunan Kuala Lumpur 2020-2040 dan akan dipamerkan kepada orang ramai pada penghujung tahun ini.

Khalid berkata apabila menerajui kementeriannya, beliau mendapati pada asalnya pembangunan yang dirancang di ibu negara mempunyai kepadatan penduduk dan pembangunan yang tinggi dengan densiti 2,000 orang bagi satu 0.4 hektar.

“Jadi bagi Pelan Pembangunan Kuala Lumpur 2020-2040 ini apa yang kita akan tetapkan dalam pewartaan ialah maksimum densiti tidak boleh melebihi 1,000 orang bagi satu ekar tanah,” katanya sambil menambah kata kepadatan pembangunan juga dikurangkan bagi mengawal pembangunan.

Bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas dan membantu golongan B40, Khalid berkata DBKL telah mengambil alih perkhidmatan Bas Go KL dan ditempatkan di kawasan kediaman Program Perumahan Rakyat (PPR).

Khalid berkata perkhidmatan itu memberikan servis percuma bagi perjalanan untuk ke kawasan mudah akses seperti stesen kereta api dan pengangkutan awam lain, selain memanfaatkan lebih 1,000 penumpang setiap hari.

Mengenai projek Taman Rimba Kiara, beliau berkata pihaknya telah berjaya membuat rundingan dengan pemaju untuk menurunkan keluasan pembangunan daripada 4.9ha (12 ekar) kepada 3.2ha (8 ekar) sahaja susulan terdapat bantahan daripada penduduk Taman Tun Dr Ismail (TTDI) yang tidak bersetuju dengan pembangunan projek tersebut.

“Saya telah berunding dengan pemaju untuk 'scale down' (mengecilkan) projek daripada lapan blok kepada empat blok pangsapuri sahaja dan satu blok pangsapuri akan tetap dibekalkan kepada 100 keluarga rumah panjang sepertimana yang dipersetujui sebelum ini," katanya.

Beliau juga berkata penubuhan Mesyuarat Majlis Menteri di bawah DBKL membuktikan ketelusan kerajaan PH dalam usaha membangunkan bandar raya Kuala Lumpur.

Perkara itu dapat dilihat dengan penglibatan 11 Anggota Parlimen yang turut menganggotai mesyuarat tersebut, selain Datuk Bandar Kuala Lumpur serta pegawai DBKL dan Kementerian Wilayah Persekutuan.

“Mesyuarat yang diadakan setiap dua bulan sekali ini merupakan satu inovasi apabila kita memanggil 11 Anggota Parlimen duduk bersama dengan DBKL dan kementerian di mana mereka turut sama memikirkan seolah-olah sebagai kerajaan yang memerintah KL dan merancang bersama untuk menentukan dasar dan polisi bagi pembangunan Kuala Lumpur.

“Sebelum ini anggota Parlimen tidak ada fungsi sangat dalam keputusan DBKL, jadi apabila kita ambil alih kita mahu mengimbangi kuasa wakil rakyat dan membuka jalan bagi mereka bersama-sama melontarkan idea,” katanya..

Khalid berkata usaha itu juga sekali gus dapat membawa suara rakyat di bawah kawasan Parlimen masing-masing termasuk isu seperti kesesakan lalu lintas, rumah mampu milik, kebersihan dan laluan pejalan kaki di kawasan Kuala Lumpur.

-- BERNAMA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.headbomb.net/2019/04/hebat-ph-berjaya-selamatkan-hampir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setengah Bilion Wang Dbkl Berjaya Ph Selamatkan Khalid Samad

Setengah Bilion Wang Dbkl Berjaya Ph Selamatkan Khalid Samad

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 226 hits
Kerajaan Pakatan Harapan telah dapat menyelamatkan hampir setengah bilion ringgit wang Dewan Bandaraya Kuala Lumpur kata Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Abdul Samad hari ini Beliau berkata ini dilakukan melalui rundingan semula 97 transa...
Ph Kalah Teruk Di Rantau Bukan Bermakna Rakyat Akan Tolak Ph Pada Pru Akan Datang Kata Menteri Viralhancing

Ph Kalah Teruk Di Rantau Bukan Bermakna Rakyat Akan Tolak Ph Pada Pru Akan Datang Kata Menteri Viralhancing

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 373 hits
PULAU PINANG 14 April Kekalahan calon Pakatan Harapan pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Rantau semalam tidak bermakna majoriti rakyat menolak kepemimpinan PH Sambil menerima keputusan itu dengan hati terbuka Setiausaha Agung Par...
Kerajaan Ph Yang Berhak Tentukan Siapa Mb Baru Bukan Sultan Johor Kata Perdana Menteri Viralhancing

Kerajaan Ph Yang Berhak Tentukan Siapa Mb Baru Bukan Sultan Johor Kata Perdana Menteri Viralhancing

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 346 hits
Dr Mahathir Mohamad bertegas parti pemerintah yang berhak melantik menteri besar Johor baru dan bukannya sultan susulan kritikan Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim terhadap Pakatan Harapan dalam isu itu semalam Ini adalah hal p...
Belum Ada Keputusan Penghapusan Had Paras Harga Ron95 Kata Menteri Viralhancing

Belum Ada Keputusan Penghapusan Had Paras Harga Ron95 Kata Menteri Viralhancing

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 294 hits
Kabinet masih belum membuat sebarang keputusan akhir berkenaan penghapusan had paras harga petrol RON95 yang kini ditetapkan pada paras RM2 08 seliter kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Saifuddin Nasution Ismail Me...
Walaupun Alami Penurunan Ringgit Dinobatkan Kedua Terbaik Di Asean Kata Penganalisis Viralhancing

Walaupun Alami Penurunan Ringgit Dinobatkan Kedua Terbaik Di Asean Kata Penganalisis Viralhancing

papar berkaitan - pada 25/4/2019 - jumlah : 322 hits
KUALA LUMPUR Ringgit muncul mata wang kedua terbaik di ASEAN dan ketiga terbaik di rantau Asia pada suku pertama tahun ini selepas mengukuh 1 26 peratus berbanding dolar Amerika Syarikat Gambar BHonlinePenganalisis pasaran FXTM Han Tan berk...
Selepas Saya Jadi Perdana Menteri Tahun Depan Saya Tidak Akan Lupa Rantau Kata Anwar Viralhancing

Selepas Saya Jadi Perdana Menteri Tahun Depan Saya Tidak Akan Lupa Rantau Kata Anwar Viralhancing

papar berkaitan - pada 11/4/2019 - jumlah : 347 hits
REMBAU 11 April Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim memberikan jaminan tidak akan melupakan Rantau setelah beliau menjadi Perdana Menteri kelak Gambar Astro AwaniJelasnya sebagai Ahli Parlimen Port Dickson yang terletak bersebelahan Ranta...
Kejatuhan Ringgit Boleh Sebabkan Pelabur Lari Kata Najib

Kejatuhan Ringgit Boleh Sebabkan Pelabur Lari Kata Najib

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 235 hits
Kejatuhan ringgit boleh sebabkan pelabur lari kata Najib Dikemas kini 27 minit yang lalu Diterbitkan pada 16 Apr 2019 9 35PM
Mahathir Tetap Ahli Syurga Walau Dia Tidak Solat Kata Ustaz Pan Viralhancing

Mahathir Tetap Ahli Syurga Walau Dia Tidak Solat Kata Ustaz Pan Viralhancing

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 798 hits
Menjelekkan bila seorang ustaz Pakatan Harapan hari ini telah membuat satu kenyataan yang mengejutkan apabila mengesahkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad adalah ahli Syurga Ustaz yang menggunakan nama Halim Hasan itu mengatakan Maha...
Tempoh Skim Kawalan Harga Akan Dilanjutkan Kata Menteri

Tempoh Skim Kawalan Harga Akan Dilanjutkan Kata Menteri

papar berkaitan - pada 20/4/2019 - jumlah : 271 hits
Tempoh skim kawalan harga akan dilanjutkan kata menteri Dikemas kini 26 minit yang lalu Diterbitkan pada 20 Apr 2019 8 36PM
Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nostalgia Bedak Sejuk

Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Hiburan Saya Rasa Mereka Ada Masa Depan Yang Baik Abby Abadi Dedah Aslam Kini Bawa Grab Dan Berniaga



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Ara Johari Delulu Chord

Apakah Pekerjaan Yang Paling Baik

Orang Yang Solatnya Tidak Diterima Allah Baca Supaya Ibadah Solat Kita Tidak Sia Sia

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale

Tiba Tiba Datang Rasa Nak Bersalin Doktor Kongsi Apa Patut Ibu Ayah Buat Jangan Panik

Ini Kata Kata Terakhir Korban Penganiayaan Senior Stip Sebelum Dipukuli Hingga Tewas