Harta Sepencarian Isteri Pertama Jadi Hak Milik 100 Dan Isteri Kedua Berputih Mata


Sedang hangat diperkatakan di media sosial berkenaan harta sepencarian isteri pertama yang melibatkan seorang influencer, Aisyah Hijanah yang disahkan mendapat hak milikan 100 peratus syarikat yang sebelum ini dikongsikan bersama suami, Alif Teega.
Mungkin ramai yang tertanya-tanya bagaimana ianya dikira sebagai harta sepencarian walhal pasangan tersebut belum bercerai atau salah satu meninggal dunia. Rupa-rupanya harta sepencarian isteri pertama boleh dibahagikan dan dibicara di mahkamah atas asbab suami berpoligami.
Ikuti ulasan seterusnya berkenaan harta sepencarian yang boleh dituntut oleh isteri pertama dalam urusan rumahtangga.
Hak Isteri Pertama Dalam Rumahtangga Sekiranya seseorang itu masih menjadi isteri orang yang sah, maka seseorang itu mempunyai hak dalam rumahtangga walau menjadi isteri pertama yang hidup dalam berpoligami.
Harta Sepencarian Isteri Pertama Jadi Hak Milik 100% dan Isteri Kedua Berputih Mata 13 Apa itu Harta Sepencarian? Harta sepencarian adalah harta yang diperolehi dalam tempoh perkahwinan secara usaha bersama oleh suami dan isteri yang melibatkan harta alih seperti wang, kenderaan dan lain-lain serta harta tak alih seperti rumah, tanah, saham dan lain-lain.
Kes harta sepencarian kebiasaannya terlibat ketika proses penceraian dalam rumah tangga. Proses ini boleh dirunding dibawah Mahkamah Tinggi Syariah yang akan menentukan pembahagian harta secara adil.
Berikut adalah contoh usaha bersama suami isteri:
Sumbangan secara lansung dan tak lansung. Kewujudan anak dibawah umur dan keperluan anak. Apa-apa hutang yang terhutang oleh salah satu pihak untuk manfaat bersama. Keadaan yang Layak Membuat Tuntutan Harta Sepencarian Dalam Rumah Tangga Harta Sepencarian Isteri Pertama Jadi Hak Milik 100% dan Isteri Kedua Berputih Mata 14 Seseorang itu layak untuk membuat tuntutan harta sepencarian dalam 3 keadaan. Berikut adalah 3 keadaan yang boleh membuat tuntutan harta sepencarian:
Apabila berlaku perceraian antara suami dan isteri. Apabila berlaku kematian kepada salah seorang pasangan suami dan isteri. Apabila seorang suami berkahwin lagi iaitu poligami. Keadaan diatas sahaja yang dibenarkan oleh mahkamah syariah bagi membuat tuntuan harta sepencarian.
Bagaimana Isteri Pertama Boleh Menuntut Harta Sepencarian? Situasi seorang isteri pertama mengetahui suaminya telah berpoligami namun tidak mendaftarkan perkahwinan keduanya yang dibuat diluar negara. Dengan keadaan ini, seorang isteri pertama boleh membuat tuntutan harta sepencarian.
Berikut adalah prosedur untuk tuntutan harta sepencarian isteri pertama:
Rujuk seorang peguam syarie terlebih dahulu. Apabila mendapatkan nasihat dari seorang peguam, anda boleh teruskan urusan melalui peguam tersebut atau anda boleh lakukannya sendiri. Sekiranya anda ingin melakukannya sendiri, anda boleh merujuk kepada mahkamah yang bermastautin dan mahkamah yang membenarklan lafaz cerai dilafaz sahaja. Anda boleh failkan melalui saman berserta dengan penyata tuntutan. Pastikan anda mempunyai lampiran dokumen harta/ aset. Jika tiada anda boleh masukkan permohonan interlokutori memohon penzahiran dokumen mengikut seksyen 85 UUTCM dan hendaklah dimohon dibawah seksyen 187. Langkah seterusnya, anda akan berurusan dengan pihak mahkamah dan boleh rujuk mereka yang lebih arif sebagai panduan mahkamah. Pembahagian Harta Sepencarian Isteri Pertama dan Hak Jagaan Anak Kadar Pembahagian Harta Sepencarian Isteri Pertama Harta Sepencarian Isteri Pertama Jadi Hak Milik 100% dan Isteri Kedua Berputih Mata 15 Kadar untuk pembahagian harta sepencarian isteri pertama dapat dibahagikan melalui 4 situasi. Berikut adalah situasi dan kadar pembahagian harta sepencarian:
Situasi 1 Jika seorang isteri tidak bekerja dan taat serta memelihara rumah tangga dengan baik dan menjaga segala kelengkapan yang diperlukan oleh suami. Namun tidak pergi menemani suami dalam urusan mencari rezeki boleh membuat hak harta sebercarian sebanyak 25% atau 1/4.
Situasi 2 Sekiranya isteri seperti contoh keadaan satu namun sentiasa menemani suami ke mana sahaja juga dalam usaha memperolehi harta dan juga memberi dorongan serta semangat boleh membuat tuntutan hak harta secara sebanyak 33.33% atau 1/3.
Situasi 3 Jika isteri tidak bekerja namun banyak memberikan sumbangan langsung seperti menggunakan pengaruh bapanya yang ternama atau mengisi borang berhormat, menyerahkan kepada pemaju membuat tindakan susulan dan juga berusaha untuk mendapatkan peguamcara untuk suami memperolehi harta sepencarian tersebut.
Maka sumbangannya yang tidak langsung seperti isteri yang taat juga sentiasa menjaga keluarga dicampur sekali dengan sumbangan langsung tersebut boleh membuat tuntutan harta sepencarian sebanyak 40% hingga 45%. 
Situasi 4 Seandainya isteri tersebut bekerja dan mempunyai banyak sumbangan langsung seperti membayar separuh dari ansuran bulanan serta membayar deposit dan namanya juga termasuklah dalam perjanjian jual beli untuk memperolehi harta sepencarian.
Oleh itu, sumbangannya yang tidak langsung sebagai isteri yang taat dan sentiasa menjaga keluarga dicampur dengan sumbangan langsung tersebut maka layak untuk membuat tuntutan sebanyak 50% atau pula lebih sekiranya sumbangan langsung lebih banyak berbanding suami. 
Itulah kadar yang bakal isteri pertama dapat perolehi sekiranya melakukan tuntutan harta sepencarian. Penting bagi isteri pertama mengambil langkah awal dan membuat tuntutan segera sekiranya suami berpoligami untuk mengelakkan harta miliknya dibahagi sama dengan madu.
Soalan FAQs Berkenaan Harta Sepencarian Isteri Pertama Apakah Hak Jagaan Anak Sekiranya Isteri Pertama Bercerai? Bekas suami dan isteri boleh membuat tuntuan hak hadhanah di mahkmah. Mahkamah akan tentukan.
Apa Nafkah Isteri Pertama dan Anak-Anak Dapat? Seorang isteri pertama masih layak mendapat nafkah dan hak anak-anak secara samarata dengan isteri dan anak yang lain.
Bagaimanakah proses tuntutan harta sepencarian? Proses pembahagian harta akan dinilai dan dibicarakan dimahkamah. Boleh mengupah peguam syarie bagi tindakan lanjut.
Apakah mahkamah mempunyai kuasa dalam harta sepencarian isteri pertama? Ya, bidang kuasa hakim akan menentukan pembahagian yang adil dan samarata mengikut fakta yang dikemukakan.
Bilakah harta sepencarian isteri pertama dibahagikan sekiranya berjaya? Berdasarkan keputusan mahkamah dan bila tarikh berkuat kuasa untuk menyerahkan harta alih dan harta tidak alih.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/12/harta-sepencarian-isteri-pertama.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pindahkan 100 Peratus Harta Sepencarian Jadi Hak Isteri Perlu Izin Reda Suami

Pindahkan 100 Peratus Harta Sepencarian Jadi Hak Isteri Perlu Izin Reda Suami

papar berkaitan - pada 28/12/2023 - jumlah : 140 hits
Kes yang tular semacam mengenai pasangan infleuncer yang memindahkan harta sepencariannya menjadi hak milik kekal isterinya menjadi perbualan dan sorotan ramai Soalnya bolehkan harta yang dicari bersama sama itu menjadi hak milik mutlak ist...
Aisyah Hijanah Dipuji Bijak Harta Sepencarian Dipindah 100 Ketahui Hak Bukan Tamak

Aisyah Hijanah Dipuji Bijak Harta Sepencarian Dipindah 100 Ketahui Hak Bukan Tamak

papar berkaitan - pada 26/12/2023 - jumlah : 111 hits
Usahawan dan pempengaruh media sosial Aisyah Hijanah mendedahkan suaminya Alif Teega bersetuju untuk memindahkan semua hasil titik peluh termasuk aset harta sepencarian 100 peratus kepadanya Menerusi satu perkongsian di Instagram Aisyah mem...
Bukan Bermakna Kita Tamak Aisyah Hijanah Dedah Aset Amp Harta Sepencarian Jadi Miliknya 100

Bukan Bermakna Kita Tamak Aisyah Hijanah Dedah Aset Amp Harta Sepencarian Jadi Miliknya 100

papar berkaitan - pada 26/12/2023 - jumlah : 82 hits
Pensohor media sosial dan usahawan Aisyah Hijanah baru baru ini berkongsi berita gembira apabila dia mengumumkan bahawa hasil titik peluh serta harta sepencarian yang diusahakan bersama suami Alif Teega telah dipindah milik sepenuhnya kepad...
Haritu Kata Nak Berpisah Netizen Syak Isteri Kedua Pu Abu Hamil

Haritu Kata Nak Berpisah Netizen Syak Isteri Kedua Pu Abu Hamil

papar berkaitan - pada 26/12/2023 - jumlah : 123 hits
Sebelum ini pendakwah selebriti PU Abu Sufyan ada memaklumkan bahawa hubungannya bersama kedua isteri Ain Afini dan Hana Azraa sedang retak menanti belah Malah media hiburan turut melaporkan Abu ada mengaku yang dia dan kedua dua isterinya ...
Acl Lion City Sailors Berputih Mata Tumbang Di Tangan Kitchee

Acl Lion City Sailors Berputih Mata Tumbang Di Tangan Kitchee

papar berkaitan - pada 14/12/2023 - jumlah : 73 hits
lion City Sailors menamatkan aksi terakhir kumpulan F dengan kekalahan kepada wakil Hong Kong Kitchee SC dalam saingan Liga Juara Juara Asia 2023 Pada perlawanan yang berlangsung di Stadium Jalan Besar itu Kitchee yang berada di tangga k
Isteri Hamil Anak Kedua Usop Seronok Layan Isteri Mengidam Aiskrim Goreng

Isteri Hamil Anak Kedua Usop Seronok Layan Isteri Mengidam Aiskrim Goreng

papar berkaitan - pada 15/12/2023 - jumlah : 102 hits
Tahniah diucapkan buat penyanyi Usop yang kini mendedahkan isterinya Nur Fatihah Md Hashim kini hamil anak kedua mereka Perkhabaran gembira itu dikongsikan Usop kepada semua malah kini usia kandungan isterinya sudah pun mencecah tiga bulan ...
Maaf Untuk Apa Yang Telah Berlaku Abang Tesla Sambut Anniversary Ke 5 Dengan Isteri Pertama

Maaf Untuk Apa Yang Telah Berlaku Abang Tesla Sambut Anniversary Ke 5 Dengan Isteri Pertama

papar berkaitan - pada 29/12/2023 - jumlah : 126 hits
Baru baru ini pempengaruh sensasi yang dikenali sebagai Abang Tesla telah menyambut ulang tahun perkahwinan dirinya dan isteri pertamanya Nurmajdina yang kali ke 5 Sempena hari istimewa tersebut Abang Tesla telah menitipkan ucapan khas buat...
Isu Sambal Ciplak Perkataan Sambal Nyet Hak Milik Semua Orang

Isu Sambal Ciplak Perkataan Sambal Nyet Hak Milik Semua Orang

papar berkaitan - pada 29/12/2023 - jumlah : 108 hits
Terdapat beberapa sebab mengapa peniaga tidak boleh menciplak logo dan produk peniaga lain Berikut adalah 6 sebab yang mungkin dapat membantu Anda memahami mengapa menciplak logo dan produk peniaga lain tidak diperbolehkan 1 Hak Cipta Produ...
Hiburan Bila Nak Post Bini Kedua Alif Teega Tak Berani Kongsi Tentang Isteri Kedua Netizen Masih Tertunggu

Hiburan Bila Nak Post Bini Kedua Alif Teega Tak Berani Kongsi Tentang Isteri Kedua Netizen Masih Tertunggu

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 135 hits
Personaliti media sosial yang namanya sedang sensasi sekarang Alif Teega telah memuat naik sebuah video pendek yang memamparkan dirinya sedang beriadah bersama isteri pertamanya Aisyah Hijianah serta anak anaknya Dalam video berkenaan terli...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000