Harta Pusaka Perlu Diagih Ketika Hidup Elak Perebutan Gagal Dituntut Getaran 07 09 2022


 

KUALA LUMPUR - Ahli keluarga seharusnya memaklum dan mengagihkan harta pusaka ketika masih hidup bagi mengelakkan tercetus konflik antara waris mereka, termasuk perebutan hak milik.
Menurut pendakwah terkenal, Datuk Daud Che Ngah, tindakan itu juga dapat memastikan kelancaran pengagihan harta, selain tidak menimbulkan keadaan ia sukar atau gagal dituntut.
“Gunakanlah syarikat yang boleh mengatur pemberian harta pusaka sewaktu hidup. Syarikat ini boleh uruskan wasiat, (buat) hebahan masa hidup dan sebagainya.
“Tetapi paling utama adalah urusan menghebahkannya ketika hidup. Apabila hebah ketika hidup, jadi anak-anak tidak boleh berebut kerana mak atau ayah sudah beri awal-awal,” katanya ketika dihubungi.
Terdahulu Getaran melaporkan, hampir RM70 bilion nilai harta pusaka dengan majoritinya membabitkan umat Islam, tidak dituntut sejak 65 tahun lalu hingga hari ini.
Setiausaha Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Dr Ahmad Shahir Makhtar berkata, justeru semua umat Islam diseru lebih celik dan memahami sepenuhnya ilmu faraid, memandangkan ia sangat penting bagi menguruskan pentadbiran harta pusaka.
Daud berkata, kesukaran atau kegagalan menuntut harta pusaka yang disebabkan masyarakat tidak memahami ilmu faraid itu, menimbulkan pelbagai kesan negatif.
Jelasnya, kesan itu termasuk pertelingkahan antara waris dan pembekuan harta pusaka.
Ditanya punca harta pusaka tidak dituntut, beliau berpendapat, ia disebabkan kecuaian anak-anak yang enggan menyelesaikan pengurusan harta dengan segera, selain kekangan status anak angkat dan anak tidak sah taraf.
“Apabila meninggal dunia, hendak menyelesaikan (pengurusan harta) mengambil masa lama dan belanja sangat tinggi jadi sebab itu saya kata, elok mencari syarikat yang boleh kita letakkan pembahagian harta pusaka itu mengikut kehendak kita ketika hidup.
“Yang paling senang kalau ada anak itu, agih masa hidup siap-siap, sama ada hendak tukar nama atau pemegang amanah. Itu caranya. Maka tidak terjadilah isu tidak dituntut sehingga RM70 bilion terkumpul,” katanya.
Dalam pada itu, Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr Ma’amor Osman mencadangkan agar satu sistem merangkumi khidmat kaunseling dan guaman diwujudkan, bagi mengingatkan masyarakat mengenai harta tidak dituntut tersebut.
Tegasnya, kerajaan juga boleh mengeluarkan prosedur operasi standard (SOP) berhubung kaedah menguruskan harta pusaka tidak dituntut secara sempurna, dari aspek keabsahan perundangan untuk dimasukkan ke dalam Baitulmal serta digunakan bagi tujuan kebajikan.
Ma’amor berkata, perkhidmatan kaunseling diperlukan bagi mendidik individu mengenai pengurusan harta pusaka memandangkan kadang-kadang, segelintir orang tidak tahu menguruskan peninggalan aset itu.
“Saya rasa kalau untuk tiada pembaziran sumber, kerajaan juga perlu melihat kewajaran adanya fatwa untuk membolehkan harta tidak dituntut ini digunakan untuk kemaslahan umum atau ummah.
“Ini semua mesti diuruskan bahagian perundangan,” katanya. - 7 September 2022


Artikel oleh: Getaran
HARTA PUSAKA PERLU DIAGIH KETIKA HIDUP ELAK PEREBUTAN, GAGAL DITUNTUT
https://www.getaran.my/artikel/semasa/30400/harta-pusaka-perlu-diagih-ketika-hidup-elak-perebutan-gagal-dituntut


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2022/09/harta-pusaka-perlu-diagih-ketika-hidup.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kekurangan Hasil Sayur Pelaburan Syarikat Tempatan Rumah Hijau Mampu Elak Krisis Getaran 10 09 2022

Kekurangan Hasil Sayur Pelaburan Syarikat Tempatan Rumah Hijau Mampu Elak Krisis Getaran 10 09 2022

papar berkaitan - pada 10/9/2022 - jumlah : 308 hits
KUALA LUMPUR Laporan Channel News Asia yang mendakwa bekalan hasil tanaman kini berkurangan akibat hujan berterusan dan dijangka menyebabkan harga produk itu termasuk sayuran meningkat mencetuskan kebimbangan dalam kalangan pengeluar pembek...
Usung Ibu Naik Ambulans Pergi Perbaharui Kad Atm Mana Hati Perut Getaran 03 09 2022

Usung Ibu Naik Ambulans Pergi Perbaharui Kad Atm Mana Hati Perut Getaran 03 09 2022

papar berkaitan - pada 5/9/2022 - jumlah : 149 hits
KUALA LUMPUR Seorang wanita lumpuh dan uzur terpaksa diusung menaiki ambulans menuju ke sebuah bank di Gurun Kedah bagi memperbaharui kad mesin juruwang automatik miliknya yang hampir luput Langkah itu diambil ahli keluarga wanita terbabit ...
Laal Singh Chaddha Gagal Aamir Khan Tidak Ambil Gaji Elak Rm56 Juta Kerugian Filem

Laal Singh Chaddha Gagal Aamir Khan Tidak Ambil Gaji Elak Rm56 Juta Kerugian Filem

papar berkaitan - pada 9/9/2022 - jumlah : 198 hits
Nampaknya filem adaptasi rasmi Forrest Gump Laal Singh Chaddha gagal menarik penonton ke pawagam dan sekaligus menjadi antara filem lakonan Aamir Khan yang merugikan Ini semua terjadi disebabkan oleh gerakan boikot filem tersebut di India P...
Juruterbang Helikopter Masih Hidup Ketika Ditemui Ka Siong

Juruterbang Helikopter Masih Hidup Ketika Ditemui Ka Siong

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 189 hits
SEPANG Menteri Pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong memaklumkan beliau tidak melakukan apa apa kesilapan apabila memaklumkan bahawa juruterbang helikopter yang terbabit nahas dua hari lalu masih hidup ketika ditemui pagi semalam
1 September 2022 Menganjak Ke Suku Akhir Tahun 2022

1 September 2022 Menganjak Ke Suku Akhir Tahun 2022

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 160 hits
1 September 2022 MENGANJAK KE SUKU AKHIR TAHUN 2022 Assalamualaikum Apa khabar semuanya Alhamdulillah hari ini 1 September 2022 Semoga kita semua dikurniakan kesihatan yang baik dan diluaskan rezeki Sekejap je rasanya dah bertemu bulan Sept...
Analisis Gelombang Elliott Gbp Jpy Untuk 2 September 2022

Analisis Gelombang Elliott Gbp Jpy Untuk 2 September 2022

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 133 hits
Pasangan mata wang GBP JPY dikunci dalam segi tiga menurun yang terus meminta lebih banyak kemajuan menurun ke arah sasaran pembetulan 38 2 pada 154 41 dan mungkin lebih dekat dengan sasaran pembetulan 50 pada 150 09 tetapi hanya masa yang ...
Kejohanan Olahraga Mssd Tanah Merah 2022

Kejohanan Olahraga Mssd Tanah Merah 2022

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 361 hits
Assalamualaikum Buat kesekian kalinya sekolah Abam Kie menyertai Kejohanan Olahraga MSSD Tanah Merah Abam Kie telah terlibat sebagai guru penasihat olahraga sekolah sejak 2006 Masa tu muda sihat dan bertenaga lagi Masa tu boleh je berlari b...
Karnival Kemerdekaan Masjid Kota Damansara 2022

Karnival Kemerdekaan Masjid Kota Damansara 2022

papar berkaitan - pada 2/9/2022 - jumlah : 182 hits
Lokasi Masjid Kota Damansara Alamat Jalan Sepah Puteri 5 21 Kota Damansara 47810 Petaling Jaya Selangor Waktu Operasi 7 30 pagi 5 00 petang Tarikh 31 Ogos 2022 Karnival Kemerdekaan Masjid Kota Damansara 2022 menjadi lokasi persinggahan sete...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang