Harta Menjadi Beban Kepada Pemiliknya


 Kekayaan yang tidak dibelanjakan ke jalan kebaikan adalah beban yang menyusahkan pemiliknya di dunia dan akhirat. Orang kaya yang bakhil menyangka kekayaan yang dimiliki mendatangkan kesenangan hidup kepadanya. 
Sebaliknya, kekayaan itu menjadikan hidup golongan kaya sentiasa tidak tenteram disebabkan perasaan takut kehilangan atau kekurangan harta. 
Orang kaya yang keberatan bersedekah bersifat bakhil kepada kebajikan. Sebaliknya, mereka sanggup berbelanja kepada perbuatan maksiat. Syaitan menyuruh membazir dalam perbelajaan tetapi kedekut jika apa dapat memberi kebaikan kepada orang lain.  
Kaitan sifat membazir dengan syaitan amat rapat kerana perbuatan itu membawa banyak keburukan. Syaitan sentiasa memperdayakan manusia melakukan perbuatan ingkar yang menimbulkan keburukan. Ini menyemai seperti sifatnya sebagai makhluk paling ingkar terhadap perintah Allah.
Syaitan menjadi kawan rapat si bakhil untuk melahirkan rasa takut membelanjakan kekayaan ke jalan Allah. Firman-Nya bermaksud: “Syaitan menakut-nakutkan kamu, kalau-kalau kamu akan menjadi miskin dan menyuruh kamu melakukan kejahatan.” (Surah al-Baqarah, ayat 219). 
Kisah Qarun yang menjadi kufur akibat terlalu sayangkan harta patut dijadikan iktibar. Sebenarnya, Qarun pada mulanya adalah pengikut setia Nabi Musa yang sentiasa melakukan tugas membantu menegapkan agama tauhid. Namun, selepas mendapat kekayaan, Qarun menjadi kufur, yang berpunca sikap tidak ingin mengeluarkan zakat dan sedekah.
Qarun merasakan apa yang dimiliki hasil usahanya sendiri. Dia lupa hakikat bahawa harta yang dimiliki itu hasil limpah kurnia Allah kepadanya, hasil kebijaksanaan dan ketekunannya berusaha.
Kekayaan hanya mendatangkan manfaat ketika hayat masih ada. Tidak ada orang membawa kekayaan sehingga ke alam akhirat. Kekayaan itu perlu digunakan dengan cara bersedekah atau digunakan ke jalan Allah sebagai bekalan di akhirat.
Rasulullah sentiasa menitikberatkan agar umatnya yang berkemampuan mengutamakan amalan sedekah. Al-Quran dan hadis banyak menjelaskan kelebihan amalan bersedekah. Justeru itu, para sahabat berebut-rebut melakukannya. Orang miskin juga ingin melakukannya.   
Oleh itu, Rasulullah terpaksa menjelaskan dan melarang orang miskin daripada bersedekah. Sedekah hanya dibenarkan apabila segala perbelanjaan diri sendiri dan keluarga dipenuhi. Tidak harus bersedekah sekiranya keperluan diri sendiri tidak mampu dipenuhi. 
Antara tujuan Allah mewujudkan golongan kaya dan fakir miskin supaya antara keduanya dapat hidup saling membantu, saling menggunakan kepentingan dan saling menghormati. Untuk mengekalkan hubungan baik, golongan berkemampuan perlulah membantu golongan fakir dan miskin.
Golongan fakir dan miskin yang mendapat bantuan akan sentiasa menyanjung golongan berada. Malah, mereka sentiasa bersedia untuk berkhidmat melakukan apa yang dikehendaki golongan kaya. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sambungtitik.blogspot.com/2022/06/swd.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas The Flash Ezra Miller Dilaporkan Tidak Lagi Menjadi Sebahagian Daripada Perancangan Filem Dc Di Masa Hadapan

Selepas The Flash Ezra Miller Dilaporkan Tidak Lagi Menjadi Sebahagian Daripada Perancangan Filem Dc Di Masa Hadapan

papar berkaitan - pada 19/6/2022 - jumlah : 151 hits
Selepas bertahun cabaran untuk menghasilkannya The Flash akhirnya berada di landasan yang tepat untuk dilancarkan pada tahun 2023 Namun filem solo watak DC Barry Allen itu diselubungi dengan kontroversi yang melibatkan bintang utamanya Ezra...
Daftar Nama Tokoh Betawi Yang Menjadi Nama Jalan Di Dki Jakarta

Daftar Nama Tokoh Betawi Yang Menjadi Nama Jalan Di Dki Jakarta

papar berkaitan - pada 21/6/2022 - jumlah : 183 hits
Menurut Anies tokoh Betawi memiliki peran besar terhadap persatuan kebangsaan Indonesia
4 Cara Memisahkan File Pdf Menjadi Beberapa Bagian

4 Cara Memisahkan File Pdf Menjadi Beberapa Bagian

papar berkaitan - pada 22/6/2022 - jumlah : 263 hits
PDF adalah dokumen yang dianggap standar oleh perusahaan di banyak industri Orang yang membuat materi pemasaran dokumentasi iklan dan banyak materi tertulis dan visual lainnya mungkin perlu membagi dokumen mereka karena berbagai alasan sepe...
Stranger Things 4 Menjadi Siri Bahasa Inggeris Netflix Paling Ramai Penonton

Stranger Things 4 Menjadi Siri Bahasa Inggeris Netflix Paling Ramai Penonton

papar berkaitan - pada 17/6/2022 - jumlah : 253 hits
Siri yang dinanti Stranger Things 4 kini boleh distrim di Netflix dan Jilid pertama Musim 4 nampaknya berjaya memecahkan rekod perkhidmatan penstriman dengan Netflix mengumumkan bahawa ia menjadi siri bahasa Inggeris yang paling banyak tont...
Resipi Talam Nyonya Cukup Lemak Manis Rasanya Pasti Menjadi

Resipi Talam Nyonya Cukup Lemak Manis Rasanya Pasti Menjadi

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 215 hits
Talam Nyonya ni mudah je nak buat yang penting cukup bahan wajib pembuatan talam nyonya ni pasti menjadi kuih ni Warnanya sama macam kuih tepung pelita tapi lain sikit cara pembuatannya dan cara hidangannya Korang wajib cuba resipi kuih ni ...
Ressa Beban Cinta 2 Chord

Ressa Beban Cinta 2 Chord

papar berkaitan - pada 2/7/2022 - jumlah : 130 hits
Am Dm G F CDm F E E Am Am Dm ingin ku menjerit pada matahari G C melengking sampai membisingkan dunia F Em Dm perbedaan kita semakin masalah F Einilah beban cinta Am Dm ingin ku berlari ke ujung lautan G C tak tau pasti terdamparnya dimana ...
Swan Technolite Trolley Bag Sangat Membantu Meringankan Beban Bag Berat

Swan Technolite Trolley Bag Sangat Membantu Meringankan Beban Bag Berat

papar berkaitan - pada 24/6/2022 - jumlah : 211 hits
Setiap hari murid murid sekolah terutamanya yang bersekolah rendah terpaksa memikul bag sekolah yang berat disebabkan terpaksa membawa buku buku yang banyak seperti buku buku teks buku latihan buku tulis dan lain lain buku lagi Bayangkan ji...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Senarai Cerita Filem Terbaru 2024 Di Pawagam

Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024