Hari Raya Bawa Anak Vs Tak Bawa Anak



Itu hari aku dapat bersembang dengan kawan aku. Dia punya 6 orang anak. 4 lelaki dan 2 perempuan. Aku duk bergurau yang dia kaya kerana dapat kutip duit raya. Kahkah. Dia ikut ketawa. 

Dia beritahu aku, jujurnya dia tak beraya sangat. Dia hanya biarkan orang datang rumah beraya. Sebab dia dan isteri risau sangat orang kata dia tak reti jaga anak. 

Kalau balik kampung, dia akan pulang ke rumah ibunya sahaja. Isterinya pun sama. Jika nak ziarah rumah sekitar di kampung, dia akan pergi seorang diri. Semuanya atas alasan anak dia masih kecil dan sukar nak kawal. 

Aku fikir perbuatan dia ini bagus. Bagi orang yang begini, dia biarkan orang nak kata dia "simpan" anak bini di rumah, namun dia tahu yang dia akan bawa bala besar jika angkut semua anak-anak ke rumah saudara mara.

Bab tak boleh kawal anak ini perkara sensitif. Di rumah, mainan dan barangan tak banyak mana. Dan disebabkan mereka ini ramai, tahap bergomol itu luar biasa. 

Apabila ke rumah orang, jumpa cawan cantik, ternampak benda pelik, semua nak explore. Biasalah budak-budak. Namun tak semua orang fikir begitu. Ada orang boleh pandang sebelah mata, faham yang anak orang lain lebih kurang sahaja dengan anak dia. 

Ada juga orang, memang tak boleh. Bagi dia, anak tetap kena kawal oleh emak ayah. Betullah itu. Namun, kalau sudah ramai-ramai, jadi payah. Nak makan lagi, nak bergosip lagi, nak cerita tentang tudung, balang kuih, taperware, rendang, gadis shell semuanya nak kena buat serentak. Elok pula ada seorang pergi pecahkan balang kuih yang ditempah dari London. Ok debar. 

Bagi orang yang berduit, jika nak orang datang ziarah, atau kau pegang ibu kau duduk rumah kau dan apabila nak adik beradik, anak saudara serta cucu kepada emak kau itu rancang nak datang jumpa, pastikan benda ini tidak terjadi. 

Caranya mudah sahaja, kau buat open house di dewan atau pasang canopy. Ala kenduri begitu. Tak perlu masuk rumah cantik kau yang meja makannya bertatahkan emas dari Vietnam, kayunya dari hutan Brazil serta paku-paku menggunakan besi uranium ala topeng Iron Man. 

Senang. Bab anak ramai ini rezeki. Bab mereka buas, lincah, berlari dan terbang sana sini itu pun rezeki. Dan nak kawal untuk emak bapa ziarah keluarga, ahah itu juga rezeki. 

Jadi, kita yang anak seorang, atau sudah berumur kaya raya ini saling hormat sahajalah mereka ini. 

Ingat kawan, 

Tegur ini suatu sifat kasih sayang. Jika semua benda yang ditegur itu melahirkan kebencian, maka orang putih kata ada something wrong. 

Kita hidup sekali sahaja. Yang kita nak masa kita di dalam kubur nanti, ada yang doakan kebaikan kita. Bukannya pergi cakap "leganya dia dah tak ada." 

Ya kita berjaya. Namun itu bukan tiket nak tembak sesuka hati. Keluarga kita dahlah tak besar mana, kena pula tepek ditegur di hadapan orang, dan tambah lagi up di media sosial. 

Maka berlakulah buli siber. Hina sana, benci sini. Niat asal nak menegur akhirnya jadi puas hati dapat bantai orang begini. Aha, syaitan pun berjaya. 

Dan adalah ahli keluarga yang terpecah dua. Satu, yang berasa hati. Satu lagi yang padan mukakan mangsa. 

Lalu raya tahun hadapan, perli lagi. Kata tak boleh kena tegur bagai. Padahal kau yang pulaukan, kau juga yang asingkan teguran itu dengan kasih sayang. 

Mulut bising itu bagus. Memang kena ada seorang dua dalam keluarga. Kasi peringat. Namun, tetap ada batas.Walau apa sahaja yang berlaku atas sebab anak kecil yang belum ada dosa, ambillah nafas panjang, dan cakaplah dalam hati: "Inilah keluarga yang aku ada."

Ingat, keluarga = kasih sayang.
Nak tegur, gunalah elemen itu.
Begitulah. 

Khairul Hakimin Muhammad,
Kaki jerit ke anak sendiri dan anak saudara yang nakal-nakal. Kahkah.

Kredit : FB Khairul Hakimin Muhammad

Hantarkan luahan kisah anda di sini ==> lamanqaseh/borang

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.lamanqaseh.com/2017/07/hari-raya-bawa-anak-vs-tak-bawa-anak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bawa Anak Tengok Tuntung Sungai Di Sunway Lagoon Pada Cuti Hari Raya

Bawa Anak Tengok Tuntung Sungai Di Sunway Lagoon Pada Cuti Hari Raya

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 190 hits
Aidilfitri kali ini bukan sahaja menggembirakan semua orang kerana sudah boleh pulang ke kampung halaman masing masing selepas dua tahun tidak meraikannya bersama keluarga Tetapi ia turut meraikan kepulangan populasi haiwan terancam Tuntung...
Jangan Keluar Rumah Kalau Bergejala Jangan Bandingkan Perkembangan Anak Orang Lain Ini Pesanan Dr Izzar Waktu Hari Raya

Jangan Keluar Rumah Kalau Bergejala Jangan Bandingkan Perkembangan Anak Orang Lain Ini Pesanan Dr Izzar Waktu Hari Raya

papar berkaitan - pada 30/4/2022 - jumlah : 374 hits
Aura Aidilfitri semakin dirasai oleh semua umat Islam apabila sejak semalam lagi warga kota sudah pulang ke kampung halaman masing masing Seronok bila dapat berkumpul semula bersama adik beradik dan sanak saudara selepas dua tahun tidak mer...
Nak Balik Raya Bawa Anak Kecil Kena Ikut Tip Ini Baru Mak Ayah Tak Pening Kepala

Nak Balik Raya Bawa Anak Kecil Kena Ikut Tip Ini Baru Mak Ayah Tak Pening Kepala

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 199 hits
Ibu adik pening duduk dalam kereta lama lama rasa macam kepala berpusing Ayat seperti ini mungkin akan keluar dari mulut si manja anda setiap kali bawa anak naik kereta untuk perjalanan yang jauh bukan Ya ia memang kedengaran menyusahkan Te...
Tarikh Bayaran Bantuan Khas Kewangan Hari Raya Penjawat Awam Pesara 2022

Tarikh Bayaran Bantuan Khas Kewangan Hari Raya Penjawat Awam Pesara 2022

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 200 hits
Kepada Penjawat Awam dan juga Pesara Kerajaan kebiasaannya Kerajaan akan memberikan Bantuan khas kewangan sebagai salah satu langkah keprihatinan Kerajaan dalam membantu mereka membuat perancangan awal dan persiapan untuk menyambut Hari Ray...
Cek Fakta Hoaks Judul Artikel Liputan6 Com Hari Raya Idul Fitri 1443 H Resmi Diundur

Cek Fakta Hoaks Judul Artikel Liputan6 Com Hari Raya Idul Fitri 1443 H Resmi Diundur

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 170 hits
Situs Liputan6 com tidak pernah menayangkan artikel berjudul Hari Raya Idul Fitri 1443 H Resmi Diundur Menag Ada Kecurangan Gambar tangkapan layar yang dipakai merupakan hasil editan
Bmkg Waspadai Aktivitas Gunung Anak Krakatau Utamanya Malam Hari

Bmkg Waspadai Aktivitas Gunung Anak Krakatau Utamanya Malam Hari

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 98 hits
Dwi mengungkapkan dengan meningkatnya level aktivitas Gunung Anak Krakatau maka masyarakat diminta untuk tetap waspada terhadap potensi gelombang tinggi
Lirik Menjelang Hari Raya Khalifah

Lirik Menjelang Hari Raya Khalifah

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 142 hits
menjelang hari rayaberakhirnya puasabergema takbir senjamenyambut syawal tibasuasana riang riaterlihat sini sanamenyeri malam rayaterhias indah rupaoh cantik berseri seritua dan muda berpakaian serba baruoh sungguh meriahnyamiskin kaya pun ...
Video Muzik Hari Raya Berunsur Lgbt Cemar Kesucian Ramadan

Video Muzik Hari Raya Berunsur Lgbt Cemar Kesucian Ramadan

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 203 hits
KUALA LUMPUR Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia kesal atas penyebaran video muzik hari raya seorang usahawan kosmetik terkenal baru baru ini yang secara jelas mempromosi budaya songsang lesbian gay biseksual dan transgender Yang
Lirik Selamat Hari Raya Haikal Farid

Lirik Selamat Hari Raya Haikal Farid

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 152 hits
selamat hari rayaaidilfitri muliaampun maaf dipintamensuci hening dosasetahun menghilangsekarang menjelanghari yang bahagiaselamat hari rayaselamat hari rayaaidilfitri muliaampun maaf dimintamensuci hening dosaseruan kitauntuk semuaselamat ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau

Alya Iman Nabil Aqil Bergandingan Dalam Siri Terbaru Adaptasi Novel Anggun Mikayla Di Viu