Hari Ke 6 Perkauman As Rumah Putih Diserang Trump Menyorok X T Jawab



Kubu bawah tanah itu dipercayai direka khas bagi kegunaan untuk kejadian kecemasan seperti serangan pengganas. - Foto Reuters
Ketika Rumah Putih diserang! Trump pula menyorok dalam 'kubu bawah tanah'

WASHINGTON: Memasuki hari keenam demonstrasi akibat perbezaan politik dan sentimen warna kulit di Amerika Syarikat (AS), Rumah Putih pula turut diserang.

Ketika berlaku pergelutan antara rakyat dan polis yang mula membaling batu ke arah bangunan pentadbiran eksekutif itu, Presidennya, Donald Trump pula dilaporkan 'menyorok' di dalam sebuah ‘kubu bawah tanah’ di bangunan itu.

Trump pada malam Jumaat lalu dikatakan berlindung di bawah tanah hampir satu jam selepas ejen Perkhidmatan Rahsia (Secret Service) menggesa untuk beliau berbuat demikian. 

Ia ekoran pelaksanaan perintah berkurung gagal meredakan kemarahan sebahagian rakyat negara itu termasuk kumpulan minoriti.

Kubu bawah tanah itu dipercayai direka khas bagi kegunaan untuk kejadian kecemasan seperti serangan pengganas, menurut jurucakap Republikan.

Jelasnya lagi, Trump dan keluarganya berasa cemas dengan kehadiran penunjuk perasaan yang datang menyerang Rumah Putih dalam jumlah yang ramai.

Bagaimanapun, tiada maklumat jelas mengatakan sekiranya wanita pertama AS, Melania Trump dan anak lelaki pasangan itu, Barron, 14 tahun, turut sama berlindung di kubu berkenaan.

Keganasan ratusan penunjuk perasaan itu mula tercetus apabila rakyat marah dengan kekerasan dilakukan polis sehingga didakwa membawa kepada kematian seorang lelaki berkulit hitam, George Floyd.

“Rumah Putih tidak memberi sebarang komen tentang protokol dan keputusan keselamatan,” kata jurucakap Rumah Putih, Judd Deere ketika diminta pengesahan.

Pihak Perkhidmatan Rahsia, dalam nada sama, juga mengakui bahawa tiada perbincangan dibuat mengenai sebarang cara dan kaedah berhubung operasi perlindungan itu.



Menurut laporan AP, berita pergerakan Trump untuk berlindung di kubu bawah tanah berkenaan mula didedahkan oleh The New York Times.

Trump telah memberitahu para penasihat bahawa dia bimbang akan keselamatannya sementara memuji tindakan ejen rahsia itu secara terbuka.

Pada Sabtu lalu, Trump melakukan perjalanan ke Florida untuk melihat pelancaran Space X.

Dia dilaporkan kembali ke Rumah Putih secara ‘senyap’ ketika para penunjuk perasaan sedang berkumpul tidak jauh beberapa ratus meter dari kawasan bangunan itu.

Trump sebelum ini menggesa pihak berkuasa untuk lebih tegas melawan penunjuk perasaan yang membantah kematian George Flyod.

Situasi yang semakin buruk itu, bagaimanapun, turut menerima respon kritikan dari Datuk Bandar Washington DC Muriel Bowser yang menegaskan bahawa presiden seharusnya bertanggungjawab mengekalkan keamanan di negara itu. (AA)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2020/06/hari-ke-6-perkauman-as-rumah-putih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Para Ayah Lakukan Solat Sunat Hari Raya Aidul Fitri Di Rumah Bersama Keluarga

Panduan Para Ayah Lakukan Solat Sunat Hari Raya Aidul Fitri Di Rumah Bersama Keluarga

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 512 hits
Tahun ini tahun sejarah buat semua orang Islam di Malaysia Malah mungkin berlaku diseluruh dunia Tahun yang sangat istimewa sebab sebulan berpuasa satu malampun tak berbuka dan tak tunaikan solat sunat taraweh di Masjid atau surau Semua ora...
Elizad Dah Bersedia Nak Jawab Persoalan Tentang Anak Di Hari Raya Mohon Doa Yang Baik Baik Sahaja

Elizad Dah Bersedia Nak Jawab Persoalan Tentang Anak Di Hari Raya Mohon Doa Yang Baik Baik Sahaja

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 424 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pastinya mengimpikan untuk mempunyai zuriat sendiri Namun itu semua ketentuan dari Ilahi sama ada rezeki anak itu datang dengan cepat atau lambat Pelakon dan pengacara Siti Elizad akui sudah bersedia berdepan ...
Panduan Solat Hari Raya Aidilfitri Di Rumah Kerana Pkpb Covid 19

Panduan Solat Hari Raya Aidilfitri Di Rumah Kerana Pkpb Covid 19

papar berkaitan - pada 24/5/2020 - jumlah : 598 hits
Panduan Solat Sunat Hari Raya di Rumah Amalan menunaikan sholat sunat Hari Raya adalah sunat Muakad mengikut mazhab Imam Syafie yang menjadi teras agama Islam di Nusantara ini Pun begitu Nabi Muhammad S A W tidak pernah meninggalkan sholat ...
Tuan Rumah Dikompaun Kerana Benarkan Tetamu Ziarah Pada Hari Raya Kedua

Tuan Rumah Dikompaun Kerana Benarkan Tetamu Ziarah Pada Hari Raya Kedua

papar berkaitan - pada 26/5/2020 - jumlah : 437 hits
GOMBAK Kesian tetamu dah sampai di depan rumah takkanlah tak bagi mereka masuk Itu antara alasan diberikan seorang tuan rumah ketika polis membuat pemeriksaan mengejut ke kediamannya di Taman Selayang Mutiara Batu Caves di sini petang tadi ...
Muhyiddin Jalani Kuarantin Di Rumah 14 Hari

Muhyiddin Jalani Kuarantin Di Rumah 14 Hari

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 244 hits
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menjalani kuarantin di rumah 14 hari mulai hari ini Ini susulan kehadirannya dalam mesyuarat pascakabinet di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya pada Rabu lalu yang dihadiri seorang pegawai yang positif Cov...
Polis Akan Datang Beraya Ke Rumah Kalau Rumah Anda Kelihatan Meriah Di Hari Raya 2020 Ni

Polis Akan Datang Beraya Ke Rumah Kalau Rumah Anda Kelihatan Meriah Di Hari Raya 2020 Ni

papar berkaitan - pada 20/5/2020 - jumlah : 625 hits
Biar gambar berbicara Dalam media tv radio media sosial dah beritahu tahun ni tak boleh balik raya untuk kita putuskan rantaian jangkitan korbankan raya untuk tahun nii je Tapi ramai yang masih degil nak balik raya Tadi baca di berita onlin...
Degil Rentas Negeri Pdrm Amp Atm Akan Periksa Rumah Ke Rumah Hari Raya Nanti

Degil Rentas Negeri Pdrm Amp Atm Akan Periksa Rumah Ke Rumah Hari Raya Nanti

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 381 hits
Seperti biasa Sidang Media harian Perkembangan Perintah Kawalan Pergerakkan oleh Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebentar tadi telah memaklumkan beberapa laporan baharu Salah satunya adalah berkaitan dengan perja
Pemeriksaan Rumah Ke Rumah Semasa Hari Raya Akan Buat Oleh Pdrm Dan Atm

Pemeriksaan Rumah Ke Rumah Semasa Hari Raya Akan Buat Oleh Pdrm Dan Atm

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 331 hits
Menerusi sidang media yang berkaitan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarakt yang disampaikan oleh Menteri Kanan Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri mengenai pihak polis dan angkatan tentera akan menjalankan rondaan setiap kawasan perumahan ...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo