Hari Kaamatan 2024 Tarikh Rasmi Sambutan Dan Bahan Pendidikan


Anda sudah bersedia hari Kaamatan 2024? Pesta Kaamatan adalah salah satu acara budaya yang penuh makna dan keindahan yang dirayakan oleh masyarakat Kadazan-Dusun di Sabah, Malaysia. Pesta ini bukan hanya sekadar pesta penuaian padi, tetapi juga merupakan perayaan penting yang menghormati semangat padi, yang dikenali sebagai “Bambazon,” serta meraikan kebaikan dan keberkatan yang diberikan oleh Tuhan.
Untuk Kaamatan 2024, ramai yang akan terlibat dan membuat persiapan rapi kerana sambutannya adalah sangat meriah dan mendapat sokongan kerajaan Malaysia yang meraikan kepebagaian bangsa dan agama sebagai perpaduan semua.
Telegram Informasi Rakyat Malaysia Berkenaan Sambutan Pesta Kaamatan 2024 Pengenalan Pesta Kaamatan Pesta Kaamatan, yang juga dikenali sebagai Tadau Kaamatan atau “Magavau” dalam bahasa Kadazan, adalah perayaan yang berakar dalam budaya Kadazan-Dusun di Sabah, Malaysia. Acara ini bukan sekadar pesta penuaian padi, tetapi juga merupakan ungkapan penghormatan kepada “Bambazon,” semangat padi yang dianggap sebagai sumber kelimpahan dan berkat.
Pesta Kaamatan adalah warisan budaya yang telah dijunjung tinggi oleh masyarakat Kadazan-Dusun selama berabad-abad.
Tarikh Rasmi Sambutan Pesta Kaamatan 2024 Pesta Kaamatan biasanya diadakan selepas selesai menuai padi, menjadikannya sebuah perayaan yang sangat ditunggu-tunggu oleh masyarakat Kadazan-Dusun. Perayaan ini mempunyai sejarah yang cukup lama, tetapi baru mendapat pengiktirafan rasmi sebagai cuti umum di Sabah sejak tahun 1960, berkat usaha daripada Tun Haji Mohamad Fuad Stephens, Ketua Menteri Sabah yang pertama.
Untuk sambutan Kaamatan 2024 pula, tarikh rasminya adalah pada 30 Mei sehingga 31 Mei tahun 2024. Ianya juga adalah cuti umum untuk negeri sabah dan labuan selama 2 hari.
TarikhHariPerayaan30 – 31 Mei 2024Khamis-JumaatPesta Kaamatan 2024 Perancangan Program Sambutan Kaamatan 2024 Persembahan Tradisional Antara sambutan utama dalam Pesta Kaamatan ialah persembahan dan pertandingan tarian Sumazau. Tarian ini adalah simbolik budaya masyarakat Kadazan-Dusun dan dimainkan oleh lelaki dan perempuan yang memakai pakaian tradisional mereka. Ia diiringi dengan paluan gong dan dijiwai oleh alunan rentak yang khas. Tarian Sumazau ini dianggap sebagai suatu ungkapan rasa syukur kepada Tuhan dan semangat padi.
Sambutan di sekolah, guru-guru di sekolah Sabah boleh membuat persiapan dan perancangan program yang sesuai di peringkat sekolah sahaja.
Lirik Lagu Pesta Kaamatan 2024 Terdapat lagu khas yang boleh dinyanyikan semasa hari Kaamatan 2024 berlansung. Lagu ini adalah simbolik kepada suasana pesta tersebut. Lagu “Tadau Tagazo Do Kaamatan” oleh Dtk James Ongkili akan dimainkan distesen-stesen radio.
Berikut adalah lirik lagu Tadau Tagazo Do Kaamatan:
Tadau tagazo do Kadazan Kopivosian do tombpinai ngaavi Tadau tagazo do Kaamatan Kounsikaan do tokou savi-avi Kopivosian do tombpinai ngaavi Kounsikaan do tokou savi-avi Mohoing tanak kusai tondu ngaavi Kadazan tokou do savi-avi Chorus: Tompinai doid nombo nopo Kanou lumamai tokou Doid nombo tokou nopo Ontok tadau tagazo tokou Tadau tagazo do Kaamatan Tadau tokou do kounsikaan Koimazaan sompomogunan Koubasanan tokou tikid toun Tadau tokou do kopivosian Koubasanan tokou tikid toun Kanou tompinai kopivosian Tadau tagazo do Kaamatan Download Lirik Lagu Tadau Tagazo Do Kaamatan Hidangan Tradisional dan Minuman di Pesta Kaamatan Pada hari Pesta Kaamatan, hidangan tradisional dan minuman khas turut disediakan. Salah satu hidangan yang popular adalah “tapai” atau “Kinomol,” ia merupakan sejenis arak tradisional. Tapai dibuat daripada beras (nasi) atau ubi kayu yang diperam selama beberapa minggu dalam sebuah tempayan besar atau dikenali sebagai “tajau.”
Biasanya, ragi ditambahkan untuk mempercepatkan proses fermentasi dan memberikan rasa khas kepada tapai. Minuman ini menjadi salah satu lambang Pesta Kaamatan dan menjadi penambah semangat dalam merayakan pesta ini.
Bahan Untuk Kegunaan Sambutan Kaamatan 2024 di Sekolah Kertas Kerja Program Pesta Kaamatan Untuk pengacaraan program pesta Kaamatan oleh guru boleh melalui dengan persiapan rapi dan kemas. Anda boleh merujuk pada contoh kertas kerja Program pesta Kaamatan sebagai rujukan. Berikut adalah beberapa aspek utama yang mungkin boleh dijadikan contoh untuk anda:
PerkaraPeneranganObjektifTujuan utama program ini adalah untuk memupuk kerjasama dan menerapkan semangat perpaduan di kalangan warga sekolah, khususnya pelajar yang berbangsa dari Kadazan, Dusun, atau Murut, dengan harapan agar mereka lebih menghargai keunikan pelbagai identiti kaum di negara kita.Tarikh & tempatBoleh pertimbangkan tarikh dan tempat yang bersesuaian dengan keadaan. Untuk tarikh seeloknya rancang seminggu sebelum tarikh hari kaamatan.Penyertaan (Kumpulan sasaran)Guru boleh tetapkan kumpulan sasaran penyertaan. Contoh, semua pelajar sekolah terutama bangsa kadazan dan lain-lain.AktivitiGuru boleh pertimbangkan untuk mengadakan persembahan seperti tarian dan nyanyian tradisional, pertandingan permainan tradisional dan pertandingan mewarna. Untuk mendapatkan perancangan lengkap kertas kerja pesta kaamatan di sekolah anda boleh mendapatkan contoh kertas kerja pesta kaamatan yang lengkap segera disini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/11/kaamatan-2024.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Father S Day 2024 Tarikh Rasmi Ucapan Dan Promo Sempena Hari Bapa

Father S Day 2024 Tarikh Rasmi Ucapan Dan Promo Sempena Hari Bapa

papar berkaitan - pada 31/10/2023 - jumlah : 154 hits
Sambutan father s day 2024 pula akan tiba tidak lama lagi Seluruh dunia akan mempunyai hari sambutan father s day atau hari bapa sambutannya adalah kerana ia dijadikan sebagai simbol kesedaran untuk menghargai sumbangan seorang lelaki berna...
Aidiladha 2024 Tarikh Rasmi Penerangan Dan Sambutan

Aidiladha 2024 Tarikh Rasmi Penerangan Dan Sambutan

papar berkaitan - pada 29/10/2023 - jumlah : 206 hits
Memasuki Aidiladha 2024 Sambutan hari raya Aidiladha atau disebut juga sebagai hari raya korban dan hari raya Haji adalah sebuah perayaan agama yang disambut oleh seluruh muslim di dunia Ia menandakan telah berakhirnya tempoh mengerjakan ib...
Biasiswa Great Scholarships 2024 Tarikh Syarat Permohonan

Biasiswa Great Scholarships 2024 Tarikh Syarat Permohonan

papar berkaitan - pada 31/10/2023 - jumlah : 153 hits
Permohonan bagi biasiswa GREAT Scholarships kini telah dibuka untuk permohonan bagi penngajian tahun 2024 Program Biasiswa GREAT Scholarships 2024 yang dilancarkan oleh British Council bersama 72 universiti UK memberi peluang kepada pelajar...
Hari Santri Bupati Ipuk Ajak Santri Jihad Lawan Perundungan Di Lingkungan Pendidikan

Hari Santri Bupati Ipuk Ajak Santri Jihad Lawan Perundungan Di Lingkungan Pendidikan

papar berkaitan - pada 23/10/2023 - jumlah : 121 hits
Perundungan imbuh Ipuk adalah bagian dari tiga dosa besar pendidikan yang harus dienyahkan
Chinese New Year 2024 Tarikh Cuti Tahun Baru Cina 2024 Malaysia

Chinese New Year 2024 Tarikh Cuti Tahun Baru Cina 2024 Malaysia

papar berkaitan - pada 29/10/2023 - jumlah : 161 hits
Untuk persedian awal Chinese new year 2024 telah pun dikeluarkan tarikh secara rasmi Seperti yang kita maklum negara Malaysia adalah mempunyai perayaan pelbagai kaum dan bangsa Dengan adat dan budaya yang berbeza kerajaan Malaysia sentiasa ...
Sambutan Hari Guru Raya 2023

Sambutan Hari Guru Raya 2023

papar berkaitan - pada 7/11/2023 - jumlah : 228 hits
Sambutan Hari Guru Raya 2023Selfie atas pentas uolssGuru guru sesi pagi SMKTPGGuru guru sesi pagi SMKTPGBacaan ikrar guru MalaysiaRatu selfie kan heheSelagi boleh bergambar kita akan terus bergambarGeng cikgu gegurlSelalunya CN la yang akan...
Bulan Menabung Sspn Dimeriahkan Lagi Dengan Sambutan Hari Tabungan Sedunia

Bulan Menabung Sspn Dimeriahkan Lagi Dengan Sambutan Hari Tabungan Sedunia

papar berkaitan - pada 30/10/2023 - jumlah : 121 hits
Bulan Menabung Simpan SSPN 2023 merupakan program signature Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional yang dilaksanakan bermula tahun 2018 Ini adalah salah satu usaha untuk menyebarluas manfaat Simpan SSPN kepada masyarakat Malaysia bers
Jadual Tarikh Gaji Penjawat Awam 2024

Jadual Tarikh Gaji Penjawat Awam 2024

papar berkaitan - pada 5/11/2023 - jumlah : 531 hits
Sukacita diumumkan bahawa pihak Jabatan Akauntan Negara Malaysia telah mengeluarkan jadual rasmi tarikh gaji penjawat awam 2024 Ini adalah merupakan dokumen penting yang akan menjadi rujukan oleh semua penjawat awam dibawah kerajaan Malaysi...
Kalendar Cuti Sekolah 2024 Tarikh Cuti Panjang Dari Bulan 11 2023 Hingga Bulan 3 2024

Kalendar Cuti Sekolah 2024 Tarikh Cuti Panjang Dari Bulan 11 2023 Hingga Bulan 3 2024

papar berkaitan - pada 7/11/2023 - jumlah : 316 hits
Mesti ramai ingin tahu tarikh cuti sekolah 2024 dan tarikh cuti penggal sekolah kami kongsikan kalendar cuti sekolah 2024 ini supaya boleh dijadikan bahan rujukan untuk anda membuat perancangan atau sebarang program di peringkat sekolah kel...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Pet Expo Midvalley 2024

Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation

Aneh Lelaki Kahwini Ibu Mentua Selepas Kematian Isteri Dengan Restu Bapa Mentuanya