Hari Hari Dia Peluk Cium Adik Rupanya Ini Cara Dr Izzar Ummi Nazeera Perkenalkan Adik Baru Pada Anak Sulung


Mendidik anak sulung untuk menerima kehadiran adik baru dalam hidup mereka sememangnya tidak mudah. Walaupun sudah diberitahu sejak awal lagi, namun untuk menerima kehadiran adik yang disayangi dalam keluarga sememangnya tidak mudah bagi seorang anak kecil.
Mulalah merajuk, berjauh hati kerana kurang perhatian dari mak ayah. Suami kepada pelakon, Ummi Nazeera, Dr Izzar Anwari turut berdepan hal yang sama bila mana anak kedua mereka selamat dilahirkan beberapa hari yang lalu.

Pun begitu, bagi Dr Izzar, dia dan Ummi sudah mempersiapkan lebih awal untuk menerima tempias emosi anak sulungnya, Ayra Aneesah. Namun kata Dr Izzar lagi, dia amat bersyukur kerana Ayra cukup menerima kehadiran Ayra dan dari hari pertama lagi, Ayra sudah pun membahasakan dirinya kakak. Mudah!
Ini tip yang dikongsikan oleh beliau.

ADIK BARU DALAM KELUARGA. MACAM MANA NAK BERSEDIA?
Adik baru akan memberi impak yang besar kepada keluarga. Kita kena tahu bagaimana cara untuk membuat kakak/abang bersedia dan menerima adik baru dan juga menggalakkan hubungan adik-beradik yang sihat. 👭
Untuk Ayra yang umur nak dekat 3 tahun, kami dari awal lagi ajar dia yang dia akan jadi seorang kakak. Beli mainan baby dengan stroller sekali. Lepas tu mula panggil Ayra sebagai ‘kakak’. Biar dia faham yang dia akan dipanggil kakak. Ayra akan bermain dengan baby mainan tu, beri susu, jalan-jalan dalam stroller, dan macam-macam lagi. Memang dah mula panggil Ayra ‘kakak’ masa mummy dia tengah mengandung lagi. Terangkan kat dia yang kakak kena jaga dan sayang adik.

Semasa baby makin besar dalam kandungan, tunjuklah kat Ayra dan biar dia usap-usap perut mummy. Cakap adik baby ada kat dalam tu. Hari-hari tunjuk dan cakap kat dia. Biar dia tahu dan faham.
Awal-awal dulu pun bawa Ayra sekali ikut ke temujanji doktor O&G. Check dan scan perut mummy tengok adik. Barulah Ayra nampak dan tahu yang adik baby dia akan datang tak lama lagi.

Masa bawa balik baby dari hospital lepas bersalin, kita bawakan hadiah untuk Ayra sekali. Cakap adik baby kasi hadiah untuk Kakak Ayra. Barulah Ayra bertambah gembira dengan kedatangan adik baby dia tu.
Alhamdulillah, Ayra dapat menerima adik baby Aysha dengan baik. Sayang betul Ayra dekat Aysha. Hari-hari dia peluk dan cium Aysha. Kali pertama jumpa adik dia pun, Ayra dah panggil diri dia ‘kakak’ sebab dah faham dan diajar.

Jadi, parents kenalah ajar dan fahamkan anak mengenai kedatangan adik baru mereka. Jangan biar mereka terkejut. Kalau tak, mereka akan merajuk dengan adik baru mereka. Mulalah buat perangai dan macam-macam lagi.
Ada juga yang ‘regress’ atau berperangai lebih kecil dari yang sepatutnya. Contoh, anak tu tiba-tiba minta minum susu botol walaupun dah lama berhenti. Atau dia tak reti dan guna toilet sendiri walaupun dah ‘toilet-trained’ dan macam-macam lagi. Ibu bapa kena peka ye. InsyaAllah #drizzarshares,”kongsi Dr Izzar panjang lebar.
 
View this post on Instagram  
A post shared by Dr. Izzar Anwari (@izzar)

Dalam pada itu, menerusi Instagramnya, Ummi turut berkongsi video momen pertemuan Ayra dan adiknya yang begitu senang menerima kehadiran adiknya. Syabas Ayra!
 
View this post on Instagram  
A post shared by Ummi Nazeera (@umminazeera)

Ummi selamat melahirkan bayi keduanya pada 2 Jun lalu dengan berat 3.32kg di sebuah pusat perubatan di Selangor.
Menarik: Pilih Nama Sempena Nama Isteri Rasullullah, Sedapnya Nama Anak Ummi Nazeera

Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.
Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.

Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.
So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu?
Just daftar je kat SINI. FREE je tau Webinar ni!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
Kredit: @izzar
 
The post “Hari-Hari Dia Peluk Cium Adik” Rupanya Ini Cara Dr Izzar & Ummi Nazeera Perkenalkan Adik Baru Pada Anak Sulung! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/hari-hari-dia-peluk-cium-adik-rupanya-ini-cara-dr-izzar-ummi-nazeera-perkenalkan-adik-baru-pada-anak-sulung/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Pilih Nama Aysha Arsylia Ummi Nazeera Namakan Anak Sempena Isteri Rasullulah

Hiburan Pilih Nama Aysha Arsylia Ummi Nazeera Namakan Anak Sempena Isteri Rasullulah

papar berkaitan - pada 10/6/2021 - jumlah : 284 hits
Genap seminggu kelahiran anak kedua pelakon Ummi Nazeera telah mengumumkan nama puterinya itu sebagai Aysha Arsylia Menamakan cahaya matanya itu sempena nama isteri Rasullulah Ummi Nazeera atau nama sebenarnya Ummi Nazeera Nur Hidayah Zaina...
Hiburan Kemain Seronok Nak Dapat Adik Siti Sarah Ajak Anak Teka Jantina Bayi Baru

Hiburan Kemain Seronok Nak Dapat Adik Siti Sarah Ajak Anak Teka Jantina Bayi Baru

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 311 hits
Hanya tinggal menunggu masa untuk melahirkan cahaya mata keempat tidak lama lagi penyanyi Siti Sarah memanjatkan rasa syukur kerana diberikan rezeki ini bersama suaminya AdvertisementMenerusi video hantaran terbaru di akaun Instagramnya Sar...
Pilih Nama Sempena Nama Isteri Rasulullah Sedapnya Nama Anak Ummi Nazeera

Pilih Nama Sempena Nama Isteri Rasulullah Sedapnya Nama Anak Ummi Nazeera

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 299 hits
Setelah selamat melahirkan bayi keduanya pada seminggu yang lalu hari ini iaitu pada hari ketujuh kelahirannya Ummi tampil mendedahkan nama pilihan buat anak keduanya itu Sepakat menamakan bayi mereka dengan nama berpangkal huruf AA sama se...
Baru 7 Bulan Dah Pandai Main Sendiri Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Cara Jadikan Anak Berdikari Tak Melekap

Baru 7 Bulan Dah Pandai Main Sendiri Dr Sheikh Muszaphar Kongsi Cara Jadikan Anak Berdikari Tak Melekap

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 310 hits
Baru memasuki usia 7 bulan Emelia sudah pun pandai bermain sendiri walaupun tidak ditemani sesiapa Video tersebut di kongsi di laman Instagram Dr Sheikh Muszaphar dan mendapat tontonan sebanyak 200 ribu dari warga maya Dr Sheikh Muszaphar t...
Hiburan Ummi Nazeera Selamat Timang Anak Kedua Alami Demam Panas

Hiburan Ummi Nazeera Selamat Timang Anak Kedua Alami Demam Panas

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 355 hits
Pelakon jelita Ummi Nazeera dilaporkan telah selamat melahirkan cahaya mata kedua pada 2 Jun lalu bertempat di sebuah pusat rawatan swasta di Selangor Dia mengumumkan berita gembira tersebut menerusi sebuah hantaran di Instagram untuk penge...
Dirakam Berkali2 Cium Anak Lelaki Buat Ramai Mahu Zuriat Bestnya Bau Baby

Dirakam Berkali2 Cium Anak Lelaki Buat Ramai Mahu Zuriat Bestnya Bau Baby

papar berkaitan - pada 8/6/2021 - jumlah : 135 hits
Apabila dikurniakan cahaya mata pertama perasaan teruja pasti dirasai sekali gus tidak sabar untuk memberikan kasih sayang sepenuhnya kepada anak tercinta Mungkin itu perasaan dialami seorang bapa ini yang geram dengan berkali kali mencium ...
Kehilangan 3 Anak Syurga Rindu Nak Peluk Anak

Kehilangan 3 Anak Syurga Rindu Nak Peluk Anak

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 224 hits
Perkongsian seorang wanita yang pernah tiga kali kehilangan bayi kerana lahir dalam tempoh pra matang di aplikasi TikTok baru baru ini tular di pelbagai medium laman sosial dan mengundang sebak serta rasa simpati dalam kalangan netizen Vide...
9 020 Kes Baru Hari Ini

9 020 Kes Baru Hari Ini

papar berkaitan - pada 29/5/2021 - jumlah : 203 hits
malaysiakini comDiterbitkan 29 May 2021 3 13 pmDikemaskini 3 21 pmKementerian Kesihatan memaklumkan terdapat 9 020 kes baru Covid 19 yang dilaporkan hari ini menjadikan jumlah keseluruhan jangkitan wabak itu kini sebanyak 558 534 kes Ia mer...
Covid 19 9 020 Kes Baru Hari Ini

Covid 19 9 020 Kes Baru Hari Ini

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 272 hits
Malaysiakini Kementerian Kesihatan memaklumkan terdapat 9 020 kes baru Covid 19 yang dilaporkan hari ini menjadikan jumlah keseluruhan jangkitan wabak itu kini sebanyak 558 534 kes Berikut jumlah kes baru mengikut negeri Selangor 2 836Kelan...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau