Hargai Adik Beradik Sendiri Dengan Mendoakan Mereka


Adik beradik jangan dibuat musuh! Bila adik beradik susah kita kena tolong sebab adik beradik adalah teman kita yang bersama susah dan senang dari kecil sampai kita mampu berdikari, baik atau jahat dia tetap adik beradik kita. lngat pesan mak ayah, gaduh macam mana sekali pun jangan sampai putus persaudaraan.
Kredit Foto : Facebook
Bersyukurlah, kehadiran adik beradik kita memberi warna yang sangat indah pada takdir yang kita lalui. setinggi mana pun kita berada. tanpa nikmat kasih sayang adik beradik. ianya jadi tawar dan terlalu sepi. menjaga hubungan adik beradik adalah sunnah anak-anak yang soleh.

"Ramai yang lebih suka tolong orang luar berbanding adik beradik sendiri. Sebab orang luar kita dapat nama dan pujian. Tapi kita lupa Nabi Muhammad SAW dah pesan ; Sedekah kepada adik beradik yang miskin akan dapat 2 fadhilat berbanding sedekah kepada orang lain, iaitu dapat PAHALA dan SILATURAHIM".


Mendoakan Adik Beradik Sendiri

1. Salah satu perkara yang boleh kita pelajari dari kisah-kisah al-Quran adalah mendoakan adik beradik sendiri. Perkara ini dapat dilihat apabila Nabi Musa mendoakan abangnya Nabi Harun.

2. Hubungan antara abang dan adik ini adalah antara perkara yang menarik untuk diterokai. Mereka digambarkan di dalam Al-Quran sebagai adik-beradik yang saling membantu antara satu sama lain dalam usaha dakwah.

3. Nabi Musa dan Nabi Harun memiliki dua karakter berbeza yang ditampilkan di dalam Al-Quran. Nabi Musa orangnya keras, sedang Nabi Harun itu sikapnya lembut. Ini dapat dilihat daripada peristiwa yang berlaku setelah kaum mereka menyeleweng dari ajaran Islam, Nabi Musa memarahi abangnya Harun dengan menggenggam janggutnya dan menarik rambutnya. Sedang Harun membalas dengan baik dengan katanya:

قَالَ يَبْنَؤُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي إِنِّي خَشِيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِي

“Nabi Harun menjawab: "Wahai anak ibuku (Nabi Musa)! Janganlah engkau meragut janggutku dan janganlah menarik (rambut) kepalaku. Sesungguhnya aku takut bahawa engkau akan berkata kepadaku: "Engkau telah memecah-belahkan kaum Bani lsrail sesama sendiri, dan engkau tidak berhati-hati mengambil berat pesananku!" Surah Taha: 94.

4. Nabi Harun orangnya fasih sedang Nabi Musa barangkali tuturnya tidak berapa lancar. Perkara ini diakui sendiri oleh Nabi Musa ketika meminta bantuan daripada Allah supaya Allah mengutuskan Harun sebagai pembantunya kerana beliau lebih fasih dalam bertutur. Kata Nabi Musa:



وَأَخِي هَارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّي لِسَانًا “Dan saudaraku Harun, dia lebih fasih dari diriku” (Surah al-Qasas: 34).

Menurut al-Imam Ibn Kathir, Musa mempunya sejarah yg menyebabkan beliau menjadi sedemikian. Ketika kecil, beliau diberikan pilihan antara tamar dan bara api oleh Firaun untuk menguji anak kecil ini. Nabi Musa telah memilih bara lalu diletakkan pada lidahnya yang menyebabkan terdapat gangguan kepada lisan beliau. (Ibn Kathir, Tafsir, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 1419H, 6/212)

5. Walaupun memiliki karakter yg berbeza, dua beradik ini adalah pasangan yg ideal dalam dakwah. Ketika Allah memerintahkan Nabi Musa untuk berdakwah kepada Firaun, beliau memohon supaya Allah melantik Harun, abangnya sebagai pembantu. Perlantikan Nabi Harun sebagai pembantu Nabi Musa ini disebut berulang-ulang kali di dalam al-Quran. Ia menggambarkan betapa besar peranan Harun sebagai pembantu misi dakwah tersebut. Allah menceritakan dialog Musa ini di dalam al-Quran. Firman Allah:

وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي (29) هَارُونَ أَخِي (30) اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي (31) وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي (32) كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيرًا

"Dan jadikanlah bagiku, seorang pembantu dari keluargaku. [30] Iaitu Harun saudaraku [31] Kuatkanlah pendirianku dengan sokongannya [32] Dan jadikanlah dia turut campur bertanggungjawab dalam urusanku [33] Supaya kami sentiasa beribadat dan memujiMu [34] – Surah Taha: 30-34.

6. Bukan sahaja sahaja saling membantu, Nabi Musa juga direkodkan sebagai mendoakan keampunan buat abangnya. Berapa ramai dikalangan kita yang mendoakan sesama adik beradik sendiri?

رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلأَخِي وَأَدْخِلْنَا فِي رَحْمَتِك

“Wahai Tuhanku, ampunilah dosaku dan dosa saudaraku dan masukkanlah kami ke dalam syurga.” (Surah al-A’raf:151)

7. Melihatkan kepada doa ini, alangkah baiknya andai sesama adik-beradik itu saling mendoakan kebaikan dan keampunan sesama mereka agar mereka semua sentiasa berada di dalam rahmat Allah.

Semoga Allah membimbing kita.

Kredit : Dr. Ahmad Sanusi Azmi



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sekejung.com/2021/12/doa-doa-untuk-adik-beradik-sendiri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kasih Dua Beradik Abang Sakit Bersunat Adik Pun Sama Sama Menangis

Kasih Dua Beradik Abang Sakit Bersunat Adik Pun Sama Sama Menangis

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 248 hits
Pada musim cuti sekolah inilah masa yang sesuai bagi melakukan pelbagai aktiviti kerana anak yang bersekolah bercuti panjang Biasanya kebanyakan ibu bapa mengambil kesempatan untuk sunatkan anak lelaki Sebelum pandemik Covid 19 ramai ibu ba...
Melayu Kecam Melayu Yang Korup Tetapi Tiada Kaum Cina Kecam Kaum Mereka Sendiri

Melayu Kecam Melayu Yang Korup Tetapi Tiada Kaum Cina Kecam Kaum Mereka Sendiri

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 199 hits
Setakat mana mereka kecam Jho Low Nenek segala penyamun Setakat mana mereka kecam golongan pemberi rasuah kepada pemimpin melayu umno khususnya Setakat mana mereka kecam dan gesa lim guan eng undur selepas terbabit dengan tuduhan rasuah Set...
Saling Bersinar Ini Antara Selebriti Korea Yang Merupakan Adik Beradik

Saling Bersinar Ini Antara Selebriti Korea Yang Merupakan Adik Beradik

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 360 hits
Gen selebriti dalam pasangan adik beradik ini berjalan dengan baik dalam darah mereka Dalam industri beberapa selebriti Korea sering dianggap berkaitan atas sebab persamaan yang dimiliki mereka tetapi selebriti berikut merupakan adik beradi...
Zaskia Sungkar Ditipu Adik Ipar Sendiri Datang Ke Kepolisian Guna Beri Kesaksian

Zaskia Sungkar Ditipu Adik Ipar Sendiri Datang Ke Kepolisian Guna Beri Kesaksian

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 163 hits
Tak hanya Zaskia yang jadi korban adik iparnya itu pun diketahui juga terseret kasus penipuan lain dengan nominal miliaran rupiah
Adik Beradik Ipar Pakai Barang Mewah Kita Sibuk Nak Berlumba Bila Buang Sikap Membanding Hidup Bahagia

Adik Beradik Ipar Pakai Barang Mewah Kita Sibuk Nak Berlumba Bila Buang Sikap Membanding Hidup Bahagia

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 179 hits
Bila berkumpul beramai ramai ketika itulah kita akan nampak pelbagai warna dalam kehidupan Namun semuanya bergantung atas penilaian kita tentang hidup Sifir mudah dalam hidup hiduplah ikut kemampuan diri dan bukanya mengukur kita dengan ora...
Saya Terlalu Sayangkan Ibu Sedih Semua Adik Beradik Pergi Serentak

Saya Terlalu Sayangkan Ibu Sedih Semua Adik Beradik Pergi Serentak

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 243 hits
Hanya ungkapan saya terlalu sayangkan ibu mampu diluahkan anak ketiga mangsa kemalangan maut membabitkan 10 kematian di kawasan Rehat dan Rawat USJ Lebuhraya Utara Selatan Hubungan Tengah menghala ke Shah Alam semalam Faiz 14 yang tiada ket...
Cystone Dari Himalaya Supplemen Membantu Mereka Yang Menghadapi Masalah Asid Urik Tinggi Kencing Kotor Dan Batu Karang

Cystone Dari Himalaya Supplemen Membantu Mereka Yang Menghadapi Masalah Asid Urik Tinggi Kencing Kotor Dan Batu Karang

papar berkaitan - pada 18/12/2021 - jumlah : 332 hits
Hi Korang Tidak kira lelaki mahupun wanita semakin menghampiri usia senja ni semakin macam macam penyakit yang mula timbul kalau kita tak menjaga kesihatan Selain melakukan aktiviti fizikal untuk membakar lemak dan mengeluarkan tenaga tapi ...
Makin Hari Makin Galak Walaun Tinggalkan Tabiat Dan Meninggalkan Parti Mereka

Makin Hari Makin Galak Walaun Tinggalkan Tabiat Dan Meninggalkan Parti Mereka

papar berkaitan - pada 12/12/2021 - jumlah : 179 hits
40 bekas ahli Pas sertai AMANAH di Sungai Limau KedahOleh MALAYSIA DATELINE December 12 2021AMANAH meraikan kemasukan 40 bekas ahli dan penyokong Pas di Kampong Kuala Bangka Sungai Limau yang menyerahkan borang permohonan untuk menyertai pa...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Cara Claim Towing Kereta Dengan Etiqa Auto Assist Care

15 Timeless Rustic Shed Designs With Unmatched Outdoor Versatility



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Buasir Otak Tv Bahasa Malaysia Jadi Ibu English Jadi Daddy Be Like

Cerita Aidilfitri 2024 Teamrayakedah

Resepi Ayam Masak Lemak Tak Pedas

Skeletal Remains Found At Abandoned Teachers Quarters In Membakut

Ex Judge Urges Govt To Apologise For Ops Lalang

Nep Influenced Policies In South Africa Created A Minority Elite Says Envoy