Harga Barang Naik Setiap Kali Perayaan Utusan Malaysia 29 01 2022


 

PETALING JAYA: Harga barang naik setiap kali musim perayaan. Itulah senario yang berlaku da­lam negara di mana peniaga di­dakwa mahu me­ngaut keuntungan semaksimum mungkin ketika permintaan barangan me­ningkat.
Ini membawa kepada persoalan siapa menjadi ‘tangan ghaib’ mengawal bekalan barangan mentah seperti telur, sayur, ayam dan minyak. Ia sekali gus mencerminkan kegagalan pihak berkuasa mencantas monopoli bekalan barang yang mendapat permintaan tinggi pada setiap kali musim perayaan.
Bercakap kepada Utusan Malaysia, Ketua Aktivis Persa­tuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan berkata, dasar kerajaan yang tidak mampu berbuat apa-apa dengan kenaikan harga barang seolah-olah berat sebelah se­hingga ‘menganiaya’ rakyat yang terpaksa menerima kenaikan harga menjelang setiap kali raya.
Menurut beliau, isu barang mahal bukan tahun ini sahaja berlaku tetapi setiap tahun le­bih-lebih lagi melibatkan sambutan Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.
NADZIM JOHANKata Nadzim, tidak pernah berlaku harga barang menjadi murah apabila menjelang musim perayaan.
“Harga barang naik dengan alasan tiada stok dan perkara tersebut terbukti secara bermusim. Catuan bekalan adalah satu cara untuk menaikkan harga. Musim perayaan, harga mesti naik. Pengguna akan terus mengalami nasib ini kerana tiada dasar baharu yang lebih adil diwujudkan oleh kerajaan.
“Polisi kerajaan tidak bijak malah penguatkuasaannya juga lemah. Sementara itu, kita ada pula kartel yang mengambil kesempatan atas loophole yang berlaku,” kata beliau ketika dihubungi.
Nadzim berkata, sehingga hari ini tiada pihak penguat kuasa yang bersungguh untuk menghapuskan ‘tangan ghaib’ yang menjadi punca bekalan barangan mentah terhad dan mahal.
“Kesan terbaru kini menjelang Tahun Baharu Cina 1 Februari ini, macam-macam harga barang naik. Yang terkesan semua bukan sahaja untuk kaum Tionghua,” kata beliau.
Hal itu, menurut beliau, diburukkan lagi apabila pihak berkaitan pula seperti tidak pernah bergerak untuk memastikan sekuriti makanan kepada rakyat mencukupi berbanding memilih untuk terus mengimport barangan mentah.
Tinjauan Utusan Malaysia di media sosial mendapati sejak seminggu lalu, rakyat kembali mengeluh dan mengadu apabila sukar membeli minyak paket bersubsidi dan telur.
Bukan itu sahaja, harga sayur-sayuran termasuk cili besar dan cili kecil terus melonjak.
Harga kentang jika sebelum ini boleh dibeli dengan RM2 sekilogram kini terpaksa dibayar de­ngan RM4.50 untuk sekilogram.
Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Subang dan Shah Alam (CASSA), Datuk Dr. Jacob George juga bersetuju dengan masalah peniaga yang dilihat sengaja mencekik darah menjelang musim perayaan.
Menurutnya, peniaga seolah-olah mengamalkan dasar seperti perlu membuat untung sebanyak yang boleh apabila tiba musim raya kerana selepas itu keuntungan yang diperoleh hasil perniagaan tidak seba­nyak pada musim raya.
“Isu harga mahal musim raya perkara biasa. Bukan sahaja barang mentah tetapi kini sudah ditiru oleh peniaga-peniaga kedai makanan di restoran mahupun peniaga tepi jalan,” kata beliau.
Kata Jacob, pada musim raya individu yang membeli makanan di restoran atau kedai makan biasa perlu bersedia membayar harga berganda bagi setiap makanan yang dibeli.
“Peniaga restoran beli alasan mereka beli barang mentah mahal sedangkan pihak kerajaan telah memantau. Selain itu, mereka juga memberitahu perniagaan mereka dibuka pada hari raya yang ketika semua orang bercuti tetapi mereka terus memilih untuk memenuhi permintaan pelanggan,” katanya.


Artikel oleh: Utusan Malaysia
HARGA BARANG NAIK SETIAP KALI PERAYAAN

https://www.utusan.com.my/terkini/2022/01/harga-barang-naik-setiap-kali-perayaan/


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2022/01/harga-barang-naik-setiap-kali-perayaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Senarai Menu Harga Pizza Hut Malaysia 2022

Senarai Menu Harga Pizza Hut Malaysia 2022

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 487 hits
Senarai menu harga Pizza Hut Malaysia terkini 2022 dan juga promosi terkini sebagai rujukan kita semua Mempunyai pelbagai jenis menu Pizza Hut setakat ini merupakan salah satu cawangan piza paling popular di Malaysia Pada masa kini rangkaia...
Lanjut Moratorium Elak Risiko Muflis Utusan Malaysia 05 02 2022

Lanjut Moratorium Elak Risiko Muflis Utusan Malaysia 05 02 2022

papar berkaitan - pada 5/2/2022 - jumlah : 168 hits
PETALING JAYA Selepas moratorium kali kedua tamat hujung bulan lepas kerajaan diminta melanjutkan lagi tempoh moratorium enam bulan kepada semua peminjam individu terutamanya golongan B40 bagi mengelak risiko terjerumus muflis Pensyarah Kan...
Amalkan 6 Langkah Berkesan Ini Setiap Kali Anda Mahu Selesaikan Masalah

Amalkan 6 Langkah Berkesan Ini Setiap Kali Anda Mahu Selesaikan Masalah

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 325 hits
Selagi hidup atas muka bumi ini tak akan pernah selesai berhadapan dengan seribu satu macam masalah Jadi perlu ada cara yang terbaik untuk selesaikan masalah Tak boleh sekadar mencongak dalam kepala sambil duduk atas kerusi malas dan cuba s...
Setiap Kali Menyentuh Bayi Pasti Air Matanya Mengalir Kasih Ibu Buat Nufail

Setiap Kali Menyentuh Bayi Pasti Air Matanya Mengalir Kasih Ibu Buat Nufail

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 215 hits
Walaupun tangannya mengeras kami cuba bawa tangannya menyentuh bayi itu dan setiap kali melakukannya pasti air matanya akan mengalir kata adik kepada Jahidah Nordin wanita yang koma selepas dipukul suaminya dalam kejadian pada Mei tahun lal...
Air Mata Mengalir Setiap Kali Sentuh Anak Bayi Meragam Terus Senyap Lepas Letak Sebelah Ibu Yg Masih K0ma

Air Mata Mengalir Setiap Kali Sentuh Anak Bayi Meragam Terus Senyap Lepas Letak Sebelah Ibu Yg Masih K0ma

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 206 hits
Bagi mereka yang mengikuti kisah m4ngsa keganas4n rumah tangga Jahidah Nordin pasti mengetahui bahawa wanita itu sudah melahirkan bayi sulungnya secara pembedahan bulan lalu
Klinik Caj Rm180 Setiap Kali Suntik Vaksin Palsu

Klinik Caj Rm180 Setiap Kali Suntik Vaksin Palsu

papar berkaitan - pada 19/1/2022 - jumlah : 214 hits
Oleh ZAAIN ZIN SHAFIEN MAMATKOTA BHARU Polis Kelantan menahan empat individu termasuk seorang pemilik sebuah klinik kesihatan swasta di sini kerana disyaki terlibat dengan kegiatan pengeluaran sijil vaksinasi Covid 19 palsu Ahad lalu Kesemu...
Pencarum Kwsp Tuntut Hak Pengeluaran One Off Kali Terakhir Sumberkini 03 02 2022

Pencarum Kwsp Tuntut Hak Pengeluaran One Off Kali Terakhir Sumberkini 03 02 2022

papar berkaitan - pada 5/2/2022 - jumlah : 185 hits
Presiden Pertubuhan Aktivis Rakyat Malaysia Khairul Anuar Othman bersama sama wakil PPIM Gulabjan Fazal Eladi pada Khamis menyerahkan memorandum dan petisyen tuntutan pencarum KWSP kepada pegawai Pentadbir Urusan Diraja Muhammad Iqbal Zahan...
T22a26 Pertama Kali Gunakan E Dompet Malaysia Mae Untuk Bayar Makan

T22a26 Pertama Kali Gunakan E Dompet Malaysia Mae Untuk Bayar Makan

papar berkaitan - pada 27/1/2022 - jumlah : 185 hits
Pertama Kali Guna MAE untuk PembayaranMalam ini setelah selesai urusan pengeringan baju budak budak di Clean Pro Taman Seroja Master berasa sangat lapar Oleh itu beliau mencari tempat makan dan kedai makan yang bertuah pada malam ini ialah ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats