Harapan Kita Dr Mahathir Dan Anwar Pilih Yang Terbaik



A Kadir Jasin
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 
MUKHADIMAH: Pandangan yang terkandung dalam tulisan ini adalah pandangan peribadi saya. Saya menulis dalam kapasiti saya sebagai seorang blogger.
  Memperkenalkan Anwar pada tahun 1982: Cabaran mutakhir 38 tahun bersama.PADA 2 Disember tahun lalu, saya menulis dan menyiarkan dalam Blog ini sebuah rencana dalam bahasa Inggeris bertajuk “Succession Issue: Best Left to PM and Anwar”.

Dalam bahasa Melayu berbunyi lebih kurang “Isu Peralihan Kuasa: Elok Diserahkan kepada PM dan Anwar”.

Malangnya tidak sampai tiga bulan selepas itu, kerajaan Pakatan Harapan (PH) dijatuhkan dalam rampasan kuasa oleh feksyen Muhyiddin Mohd Yassin dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dan feksyen Mohamed Azmin Ali dari Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Antara sebab saya menulis rencana itu adalah kerana timbulnya gesaan oleh sekumpulan penyokong Anwar yang menggelar diri mereka “Otai Reformasi” yang mahu Dr Mahathir Mohamad segera menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Anwar Ibrahim.

Sama ada secara kebetulan atau dirancang, salah satu alasan yang digunakan oleh Muhyiddin dan penyokongnya dalam Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu untuk keluar PH adalah tekanan oleh penyokong Anwar supaya Dr Mahathir bersara.

Dua alasan lain adalah mereka tidak mahu Anwar naik menjadi Perdana Menteri dan kerjasama dengan DAP menyebabkan Melayu tidak sokong Bersatu.

Rampasan kuasa Muhyiddin-Azmin dengan sokongan opotunistik dan predatori Muafakat Nasional (Umno dan Pas) itu bukan sahaja mengkhianati mandat rakyat jelata malah mula mengembalikan negara ke zaman gelap kleptokrasi, rasuah dan penyalahgunaan kuasa.

Dalam situasi itu, keperluan untuk PH berkumpul semula dan bangkit sekali lagi menyelamatkan negara menjadi amat mendesak.

Dan sekali lagi isu kepimpinan menjadi faktor penentu sama ada PH berpeluang mengambil kembali hak rakyat jelata yang dilarikan atau kerosakan negara akan menjadi semakin teruk.

Saya difahamkan yang Majlis Presiden PH bersama Bersatu Dr Mahathir dan Warisan (Sabah) telah mencadangkan jalan penyelesaian kepada isu kepimpinan dan “timeline” di antara Dr Mahathir dengan Anwar.

Kenyataan PH selepas pertemuan dengan Dr Mahathir dan Ketua Menteri Sabah, Shafie Apdal pada 9 Jun mengatakan hasil pertemuan itu akan dimuktamadkan minggu ini.
Manakala menghormati dan menyanjung usaha gigih ahli Majlis Presiden PH dan wakil-wakil Bersatu serta Warisan, saya tetap dengan pendirian bahawa yang akhirnya akan menentukan usaha ini berjaya atau gagal adalah Dr Mahathir dan Anwar.

Untuk memahami keunikan perhubungan Mahathir-Anwar ini, izinkan saya menterjemah dan menyiarkan semula rencana 2 Disember itu. Ia mungkin panjang tetapi tidak ada cara singkat untuk memahami perhubungan yang terjalin begitu lama - 38 tahun.
Berikut terjemahannya:
“BAGI seorang berusia 72 tahun yang mempunyai jadual yang sibuk dan, mungkin juga mencabar sepanjang hari, Datuk Seri Anwar Ibrahim penuh bertenaga apabila muncul sebentar di majlis ulang tahun ke-20 Malaysiakini di Bangsar pada 23 November (2019).

"Ini tidak menghairankan kerana dia adalah maestro dalam hal perhubungan awam dan dikenali oleh kawan dan lawan dengan nama-nama seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim, AI, Brother Anwar, Saudara Anwar dan Pak Sheikh.
"Apabila saya mengucapkan selamat petang kepadanya, reaksi spontan beliau adalah mengulas tentang betapa serupanya baju yang kami pakai.

"Anwar adalah seorang yang sangat mengutamakan apa yang beliau pakai serta pakar dalam hal melega dan mententeramkan penentang tetapi tidak sehebat Dr Mahathir dalam menangani musuh.

"Saya rasa itulah juga sebab mengapa dua insan itu secara suka atau tidak mengakui kekuatan dan kelemahan masing-masing.

"Saya sekali gus bernasib baik dan tidak bernasib baik mengenali mereka secara agak rapat untuk satu jangka masa yang agak lama - Dr Mahathir sejak 1964 dan Anwar sejak 1982 – dan ada harga yang terpaksa saya bayar.

"Seperti telah saya sebutkan beberapa kali, kali pertama saya menemui Dr Mahathir adalah apabila beliau datang ke kampung saya di Kedah pada tahun 1964 untuk bertanding dalam pilihan raya umum tahun itu. Almarhum ayah saya adalah pemimpin Umno bahagian.

"Saya bersemuka dengan Anwar pada awal tahun 1982 apabila Dr Mahathir memperkenalkan beliau sebagai ahli terbaru Umno di Pejabat Perdana Menteri lama di Jalan Datuk Onn, Kuala Lumpur.

"Pada masa itu, Dr Mahathir baru memasuki tahun pertama sebagai Perdana Menteri dan akan mengadakan pilihan raya umum yang pertama sebagai Perdana Menteri. Anwar pula baru saja meletakkan jawatan Presiden Pergerakan Belia Islam Malaysia (ABIM). Waktu itu saya Pengarang Bersekutu akhbar Business Times.

"Sebagai wartawan di Bernama dan kemudian di New Straits Times Press (NSTP), saya tidak mempunyai pandangan yang positif terhadap Anwar. Apabila saya menyertai Bernama pada tahun 1969 sebagai pemberita kadet, Anwar sedang memberontak dan menghasut di Universiti Malaya.

"Adalah biasa bagi kami di media arus perdana menggambarkan beliau sebagai “musuh negara” kerana kegiatan politiknya. Pada tahun 1974, kerajaan Almarhum Tun Abdul Razak Hussein menahannya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) atas penglibatannya dalam tunjuk perasaan pekebun kecil getah di Baling. Beliau ditahan selama 22 bulan.

"Di sidang akhbar berikutnya, saya meminta beliau membuktikan keahliannya dalam Umno dengan menyatakan nombor keahlian. Setiap ahli Umno ada nombor keahlian.

"Sebelum dia sempat menjawab, Dr Mahathir mencelah dengan berkata lebih kurang “seperti anda (merujuk kepada saya), dalam Umno jika ibu bapa ahli (Umno), anak-anak pun dianggap ahli juga.”

"Almarhum bapa Anwar, Datuk Ibrahim Abdul Rahman adalah pemimpin kanan Umno Pulau Pinang yang pernah memegang jawatan Setiausaha Parlimen Kementerian Kesihatan.

Cabaran 16 Tahun

"Di bawah didikan dan perlindungan Dr Mahathir, Anwar naik dengan pantas untuk menjadi Timbalan Presiden Umno dan Timbalan Perdana Menteri pada tahun 1993 dan bakal pengganti Dr Mahathir. Saya sering menyebut beliau sebagai Putera Mahkota Umno.

"Secara peribadi, ia adalah tempoh 16 tahun yang mencabar (1982-1998) kerana tidak sepanjang masa saya setuju dengan tindak-tanduk Anwar, khususnya bersabit dengan cara beliau membina empayar politik dan korporat.

"Namun, apabila beliau dipecat daripada kerajaan dan Umno pada tahun 1998, saya berpendapat harus ada had dan batasan memburuk-burukkan beliau, khususnya dalam media massa bersabit kes salah guna kuasa dan liwat. Kesalahan liwat beliau dibatalkan pada tahun 2004.

"Saya berpendapat beliau sudah cukup menderita. Lagipun Anwar pandai memperalatkan publisiti. Pendapat saya masa itu adalah lagi beliau dikutuk, lagi banyak beliau mendapat simpati dan sokongan.

"Rasanya ada lah sikit kebenaran dalam analisis saya itu. Walaupun Barisan Nasional (BN) berjaya mengekalkan kelebihan dua pertiga dalam PRU 1999 namun pembangkang menang lebih banyak kerusi dan Reformasi bertapak.

"Sebenarnya itulah antara punca utama saya meletak jawatan Ketua Pengarang Kumpulan NSTP pada tahun berikutnya (2000). Saya tidak bersedia mengambil sebarang tindakan ke atas mereka yang dituduh penyokong Anwar di NSTP/TV3.

Kelahiran PH

"Dipantaskan ke hadapan ke zaman kleptokrasi Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak, hampir 20 tahun selepas pemecatan Anwar daripada kerajaan dan Umno, saya menyebut kepada Dr Mahathir bahawa konsensus pembangkang mengenai PRU ke-14 tidak akan muktamad selagi beliau dan Anwar tidak bersemuka.

"Saya kata, dalam tempoh 16 tahun beliau dan Anwar berpasukan, boleh dikatakan semua perkara utama diputuskan dan dilakukan secara langsung oleh mereka berdua. Setidak-tidaknya pun itulah persepsi saya dalam berurusan dengan mereka dalam tempoh 16 tahun itu.

"Maka atas dasar yang sama, saya berpendapat adalah lebih baik isu pemindahan kuasa diserahkan kepada mereka berdua. Campur tangan luar akan hanya mengganggu gugat proses yang telah dipersetujui.

"Dan sekiranya Anwar telah mempelajari sesuatu daripada masa lampau, saya percaya beliau akan mengawal penyokong-penyokongnya yang tidak sabar.

"Setelah mengatasi keraguan dan kesukaran logistik, Dr Mahathir dan Anwar berjumpa dalam bilik Kompleks Mahkamah Tinggi Kuala Lumpu pada 10 Februari 2017 di mana Anwar sedang menghadiri perbicaraan kes saman malu beliau terhadap Utusan Malaysia dan TV3.

"Sebenarnya sebelum itu mereka telah berjumpa apabila Dr Mahathir hadir di Mahkamah Tinggi yang sama bagi memberi sokongan moral kepada Anwar dalam cabarannya terhadap Akta Majlis Keselamatan Negara.

"Pertemuan 10 Februari 2017 itu berkesudahan dengan persetujuan bahawa Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) akan menyertai Pakatan Harapan (PH). Ini diikuti oleh pertemuan-pertemuan lain yang berkesudahan dengan Dr Mahathir dilantik Pengerusi PH.

"Di Konvensyen PH pada 7 Januari 2018 di Shah Alam, Dr Mahathir diumumkan sebagai calon Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai Timbalan Perdana Menteri dan permohonan pengampunan diraja untuk Anwar sebaik saja PH membentuk kerajaan.

"Semua yang disebutkan itu telah dipenuhi kecuali pemindahan kuasa kepada Anwar yang tarikhnya tidak dinyatakan dalam Deklarasi 7 Januari itu.

"Hal ini disahkan (sekali lagi) pada 13 Julai 2019 oleh Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Saifuddin Nasution Ismail yang berupa penyokong kuat Anwar tetapi bekerja rapat dengan Dr Mahathir ketika saat genting pembentukan konsensus PH.

"Dengan Dr Mahathir memutuskan untuk merombak Kabinet berikutan kekalahan yang mengejutkan dalam PRK Tanjong Piai pada November 16 (2019) adalah sesuai difikirkan (semula) peranan Anwar.

"Rombakan Kabinet amat diperlukan bukan sahaja kerana penarafan (rating) PH telah merosot dengan teruk tetapi juga kerana beberapa orang menteri jelas tidak berprestasi.

"Perdana Menteri boleh membawa Anwar masuk sebagai Menteri Tugas-tugas Khas walaupun Anwar, secara berjenaka, berkata beliau tidak memohon jawatan dengan Kabinet.

"Ini adalah respons Anwar kepada kenyataan Dr Mahathir bahawa beliau tidak pasti sama ada Anwar akan menyertai Kabinet atau tidak.

"Adalah lebih bermanfaat kita kurangkan berpolitik dan menumpukan perhatian kepada menguruskan negara.”

Versi asal bahasa Inggeris boleh dibaca DI SINI.

Nota Kaki: Saya rasa analisis di atas masih terpakai malah ia menjadi lebih kritikal selepas PH kehilangan kuasa kepada Perikatan Nasional (PN) pada 23 Februari lalu.

Kalau PH hendak mengambil kembali mandat yang dicuri oleh PN itu, kesepakatan Dr Mahathir dan Anwar adalah kunci azimatnya.

Hanya mereka yang boleh melakukannya kerana jalan dan pilihan sudah pun dibentangkan kepada mereka oleh Majlis Presiden PH dan mesyuarat PH Plus.

Kalau mereka gagal, harapan PH mengembalikan mandat rakyat jelata adalah tipis dan PN kekal menjadi kerajaan bukan kerana ia sah atau kuat tetapi kerana tidak ada cabaran terhadap hegemoninya.
Moga-moga yang terbaik untuk negara dan rakyat jelata akan menjelma.
Wallahuaklam. Terima kasih.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kadirjasin.blogspot.com/2020/06/a-kadir-jasin-mukhadimah-pandanganyang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Can Mahathir Or Anwar Rally The Harapan Base

Can Mahathir Or Anwar Rally The Harapan Base

papar berkaitan - pada 15/6/2020 - jumlah : 293 hits
No man will ever bring out of that office the reputation which carries him into it The honeymoon would be as short in that case as in any other and its moments of ecstasy would be ransomed by years of torment and hatred Thomas JeffersonOne ...
Yoursay Harapan S Dilemma Mahathir Again Or Anwar

Yoursay Harapan S Dilemma Mahathir Again Or Anwar

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 244 hits
YOURSAY If they cannot decide then wait for GE15 What s the hurry Kim Quek Former prime minister Dr Mahathir Mohamad was such a total disaster as leader of the Pakatan Harapan coalition government that it would be insane to choose him to le...
Mahathir Brought Down Pakatan Harapan To Block Anwar From Taking Over

Mahathir Brought Down Pakatan Harapan To Block Anwar From Taking Over

papar berkaitan - pada 12/6/2020 - jumlah : 440 hits
This time a voice resembling that of Bersatu president Muhyiddin Yassin is heard telling a group of people that the Yang di Pertuan Agong was in favour of retaining Mahathir as prime minister even in the event of a change of government The ...
Dr Mahathir Dan Pakatan Harapan Akan Singkirkan Anwar Sekali Lagi

Dr Mahathir Dan Pakatan Harapan Akan Singkirkan Anwar Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 520 hits
MPT PPBM selesai menggadakan mesyuarat dengan Presiden PPBM yang juga merangkap Pemangku Pengerusi PPBM Muhyiddin Yassin pada 4 Disember 2020 jam 11 50 malam Dalam mesyuarat tersebut MPE PPBM telah mengesahkan keahlian 5 orang ahli PPBM man...
Anwar S Aide Denies Mahathir Is Harapan Plus Pm Candidate

Anwar S Aide Denies Mahathir Is Harapan Plus Pm Candidate

papar berkaitan - pada 17/6/2020 - jumlah : 255 hits
Claims that Pakatan Harapan has decided on Dr Mahathir Mohamad and Anwar Ibrahim as its prime minister and deputy prime minister candidates are untrue says an aide to the latter Contacted today Farhash Wafa Salvador Rizal Mubarak denied a F...
Anwar Mahathir Both To Blame For Harapan Collapse

Anwar Mahathir Both To Blame For Harapan Collapse

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 272 hits
I read from Malaysiakini that the restoration of the duly elected Pakatan Harapan government is presently stymied by the ever oscillating of who should be the prime minister candidate This episode is yet a replay of the impasse as to who sh...
Anwar Mahathir Perlu Bertolak Ansur

Anwar Mahathir Perlu Bertolak Ansur

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 240 hits
Untuk mengambilalih semula pemerintahan Malaysia tokoh besar politik negara Tun Mahathir dan Anwar Ibrahim perlu bertolak ansur Hal ini dibangkitkan oleh AMANAH Perak yang mahu pengalaman serta kematangan dua tonggak negara itu meletakkan k...
Berita 2 Anwar Pm Mahathir Mm

Berita 2 Anwar Pm Mahathir Mm

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 322 hits
By 16 June 2020Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tun Dr Mahathir Mohamad PETALING JAYA Pakatan Harapan dijangka mengumumkan calon Perdana Menteri mereka dalam masa terdekat Sinchew Daily melaporkan PH setakat ini menyokong Datuk Seri Anwar Ibrah...
After Counter Offers And Insulting Proposal Ph To Return To Mahathir Anwar Combo

After Counter Offers And Insulting Proposal Ph To Return To Mahathir Anwar Combo

papar berkaitan - pada 16/6/2020 - jumlah : 307 hits
Free Malaysia Today Pakatan Harapan is set to bring back Dr Mahathir Mohamad as its prime ministerial candidate this time with PKR leader Anwar Ibrahim as his deputy despite them struggling to show that they enjoy the numbers among MPs in t...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global

Resepi Char Kuew Teow Udang

Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi