Hapus Skim Pencen Bakal Mengundang Ancaman Kepada Keselamatan Nasional




Meor Mohd Hilmi Meor Zainun
Pengumuman Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, Datuk Seri Borhan Dolah bahawa skim pencen untuk kakitangan awam akan dihentikan dan penjawatan secara kontrak pada tahun 2020, bakal mengundang ancaman kepada keselamatan nasional. Isu ini bukan sekadar menjadi pengkhianatan kepada penjawat awam malah ianya bakal mengundang ancaman kepada keselamatan nasional.
Kerajaan juga dilihat lemah dalam tadbir urus negara hingga tiada lagi jaminan yang baik bagi bakal penjawat awam yang akan dikerah sepenuhnya menjaga kepentingan negara melebihi kepentingan diri sendiri.
Antara kesan dalam menghapuskan skim pencen penjawat awam dengan mengambil pekerja baharu secara kontrak bakal mengundang kepada masalah pendedahan dokumen dan data kerajaan yang termaktub dibawah akta Rahsia Rasmi kerana akses, kebolehcapaian diantara kakitangan awam tetap dan Kontrak adalah sama.
Secara tidak langsung dokumen dan data kerajaan berdepan dengan risiko seperti ketirisan, rasuah dan penjualan maklumat kepada musuh negara sekaligus bakal mengancam keselamatan dan kedaulatan negara.
Dokumen, data, dan penjawatan awam di dalam badan-badan serta agensi-agensi kerajaan adalah terikat dengan Akta Rahsia Rasmi 1972 (Seksyen 2 Tafsiran Penjawat Awam kurungan B)
Pengawalan pengawasan (Surveillance Control) terhadap dokumen rasmi negara, dokumen rahsia negara, serta dokumen berprofil tinggi menjadi sukar dan mustahil untuk diawasi. Ianya menjadi terlambat untuk dibendung atau dihalang sekiranya dokumen dan data kerajaan tersebut disalahgunakan.
Penamatan pengambilan jawatan tetap dan penghapusan skim pencen ini benar-benar memperlihatkan ketidak adilan kerajaan kepada penjawat awam.
Ini kerana pekerja-pekerja baharu yang bakal dilantik secara kontrak itu pasti majoriti dari kumpulan anak muda dan graduan baharu, mereka akan dipergunakan sepenuhnya bagi mendukung misi visi kerajaan tetapi ibarat menjadi balaci bagi mendokong aspirasi kerajaan tetapi tiada pulangan setimpal bagi segala usaha dan kerja keras mereka. Malah memeperlihatkan kerajaan tidak ambil peduli dan menghargai penjawat awam yang melaksanakan kerja bagi pihak kerajaan.
Selain itu ia juga memperlihatkan kerajaan memerintah sangat lemah dan tidak stabil. Wira Putra mencadangkan dalah lebih baik kepimpinan yang memimpin sama ada diperingkat menteri mahupun ketua-ketua pengarah yang berkenaan melepaskan jawatan secara terhormat atau akan menerima penghinaan dan cemuhan masyarakat hingga akhir hayat.
Alasan ingin mengurangkan kos ditanggung bagi semua penerima pencen kerajaan jelas menunjukkan kerajaan hari ini langsung tidak menghargai penjawat awam dan kelihatan pentingkan diri sendiri. Ia juga dilihat sebagai jalan pintas bagi kerajaan untuk sewenangnya mengurangkan penjawat awam pada masa akan datang dan semestinya kaum majoriti yang menjadi penjawat awam adalah orang Melayu dan bumiputera.
Oleh itu, tiada jaminan bagi seseorang graduan atau anak muda akan datang bagi bekerja dalam sektor kerajaan lagi. Kerajaan hari ini seperti ingin mempamerkan keburukan pemerintahannya dengan cubaan untuk menjadikan orang Melayu dan bumiputera merempat di negara sendiri. Ia adalah sangat tidak bertanggungjawab dan sebaiknya diganti sahaja pada PRU yang ke-15 akan datang.
Pergerakan Wira Putra Malaysia membantah sekeras-kerasnya dalam Penghapusan atau penamatan Skim Pencen dan pengambilan jawatan tetap dalam perkhidmatan awam kerajaan persekutuan.
Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan dalam menjaga kebajikan dan membalas budi rakyat yang telah menabur bakti begitu lama dalam sektor awam sama ada pesara ataupun yang sedang dalam perkhidmatan dan kita sedia maklum mereka terikat dengan pekeliling penjawatan awam yang menyatakan kepentingan negara melebihi kepentingan peribadi.
Utusan




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/09/11/hapus-skim-pencen-bakal-mengundang-ancaman-kepada-keselamatan-nasional/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Skim Pencen Penjawat Awam Bakal Dipotong Untuk Kurangkan Beban Kerajaan

Skim Pencen Penjawat Awam Bakal Dipotong Untuk Kurangkan Beban Kerajaan

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 435 hits
Demi mengurangkan beban kewangan yang ditanggung oleh kerajaan Pakatan Harapan satu mekanisme baharu dijangka dilaksanakan bagi menggantikan Skim Pencen Perkhidmatan Awam pada tahun depan membabitkan lantikan baharu dalam sektor itu Ketua P...
Hapus Skim Pencen Cuepacs Mahu Mekanisme Lantikan Baru Dibincang

Hapus Skim Pencen Cuepacs Mahu Mekanisme Lantikan Baru Dibincang

papar berkaitan - pada 8/9/2019 - jumlah : 198 hits
Presiden Cuepacs Azih Muda berkata skim pencen sedia ada adalah terbaik kepada negara dan bertepatan dengan perlembagaan KUALA LUMPUR Kongres Kesatuan Pekerja Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam berharap perundingan akan terus berlaku antara ke...
Mansuh Skim Pencen Tindakan Zalim

Mansuh Skim Pencen Tindakan Zalim

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 288 hits
Datuk Dr Faiz Najmil Mohamed ArisKUALA LUMPUR Pengumuman Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Seri Borhan Dolah bahawa skim pencen untuk kakitangan awam akan dihentikan adalah satu tindakan yang zalim dan kejam EXCO Pergerakan Pemuda UMNO...
Tiada Skim Pencen Hilanglah Keistimewaan Kakitangan Awam

Tiada Skim Pencen Hilanglah Keistimewaan Kakitangan Awam

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 477 hits
05 September 2019 5 35 PMGARA gara mahu berjimat dalam pengurusan dan pentadbiran kerajaan skim pencen akan dilupuskan dan diganti dengan skim kontrak Skim kontrak ini dipercayai akan menjimatkan lebih kurang RM5 bilion kos setiap tahun Nam...
Henti Skim Pencen Ganti Dengan Lantikan Kontrak Penjawat Awam Tahun Depan Seriuslah

Henti Skim Pencen Ganti Dengan Lantikan Kontrak Penjawat Awam Tahun Depan Seriuslah

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 340 hits
Sumber dari HeadbombSemalam Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam iaitu Datuk Seri Borhan Dolah telah mengeluarkan kenyataan berhubung cara lantikan baru bagi penjawat awam Menurut beliau bermula tahun hadapan skim berpencen akan digantikan deng...
Tamat Skim Pencen Hadiah Istimewa Ph Kepada Penjawat Awam

Tamat Skim Pencen Hadiah Istimewa Ph Kepada Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 295 hits
Mohd Hairi Mad Shah KUALA UMPUR Pergerakan Pemuda UMNO Johor mencabar Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Seri Borhan Dollah meninggalkan apa yang dinikmatinya kini kepada skim kontrak yang akan dipraktikkan Ketuanya Mohd Hairi Mad Shah ...
Ini Mengenai Isu Hentikan Skim Pencen

Ini Mengenai Isu Hentikan Skim Pencen

papar berkaitan - pada 6/9/2019 - jumlah : 231 hits
Cadangan henti skim pencen masih dalam kajianKUALA LUMPUR Cadangan untuk menghentikan Skim Pencen Perkhidmatan Awam bagi lantikan baharu bermula tahun hadapan masih dalam peringkat kajian kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Wan Azizah ...
Kerajaan Bakal Laksanakan Skim Tidak Berpencen Kontrak

Kerajaan Bakal Laksanakan Skim Tidak Berpencen Kontrak

papar berkaitan - pada 5/9/2019 - jumlah : 337 hits
The ReporterKerajaan dijangka akan melaksanakan opsyen lantikan tidak tetap kepada penjawat awam baharu pada masa akan datang yang dapat menjimatkan bebanan kewangan sehingga RM5 bilion setahun Menurut Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk...
Mekanisme Baharu Ganti Skim Pencen

Mekanisme Baharu Ganti Skim Pencen

papar berkaitan - pada 4/9/2019 - jumlah : 445 hits
Mekanisme baharu yang akan menggantikan Skim Pencen Perkhidmatan Awam dijangka dilaksanakan tahun depan membabitkan lantikan baharu dalam sektor itu Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Seri Borhan Dolah berkata inisiatif yang disasarkan ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu

Filem Memoir Seorang Guru

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Stpm Ulangan Tarikh Stpm Ulangan 2024

Himpunan Resepi Ayam Goreng Tepung Mudah

Why Choose Private Hire In London A Traveler S Perspective