Hanya Mysejahtera Digunapakai Bagi Solat Jumaat Di Selangor Berkuat Kuasa Esok


 Staff Writers MALAYSIA NOW

Sebarang aplikasi pengimbas selain MySejahtera tidak diterima oleh Jais bagi jemaah yang ingin masuk ke dalam masjid dan surau.
Jais mengkhususkan jemaah yang ingin menunaikan solat Jumaat dan fardu lima waktu hanya menggunakan aplikasi MySejahtera bermula 5 Mac ini. Gambar: AFP Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mengkhususkan jemaah yang ingin menunaikan solat Jumaat dan fardu lima waktu hanya menggunakan aplikasi pengimbas MySejahtera bagi tujuan merekod data bermula 5 Mac ini.
Pengarah Jais Mohd Shahzihan Ahmad mengesahkan perkara itu dalam satu kenyataan, satu tindakan yang dilihat memberikan tamparan hebat kepada aplikasi SELangkah dimiliki kerajaan negeri.
“Pentadbiran majlis dan surau kebenaran Jumaat hendaklah menetapkan hanya aplikasi MySejahtera digunakan oleh pihak masjid dan surau bagi mendaftarkan ahli kariah,” katanya mengenai prosedur operasi standard (SOP) yang perlu dipatuhi bagi menyekat penularan virus Covid-19.
Dalam pada itu Jais turut membenarkan penambahan jumlah jemaah termasuk bilangan pentadbir bagi menunaikan solat Jumaat dan fardu di masjid dan surau, bagaimanapun jumlah bilangan adalah berbeza.
“Bagi masjid pengurusan jumlah yang dibenarkan ialah 350 jemaah solat Jumaat dan 100 jemaah solat fardu begitu juga majlis institusi dengan jumlah 350 jemaat solat jumaat manakala 200 jemaah solat fardu.
“Masjid kariah membenarkan 300 jemaah solat jumaat, 100 jemaah solat fardu dan surau kebenaran Jumaat pula seramai 100 jemaah manakala 50 jemaah solat fardu. Surau kariah pula tidak membenarkan solat Jumaat namun sebaliknya hanya membenarkan 50 jemaah dibenarkan menunaikan solat fardu,” katanya.
Sebarang aktiviti bertujuan mengimarahkan masjid dan surau masih ditangguhkan kecuali bacaan yassin dan tahlil, zikir dan doa selamat dibenarkan termasuk sesi tazkirah atau kuliah.
Namun aktiviti tersebut hanya boleh dilakukan secara dalam talian atau menggunakan Facebook Live yang dipancarkan dari kediaman pendakwah terbabit.
“Pematuhan seperti memakai pelitup muka, menggunakan sanitasi tangan sewaktu ingin hadir dan pulang, membawa sejadah sendiri dan berwuduk di rumah adalah peraturan SOP yang perlu dipatuhi termasuk bacaan suhu tidak melebihan 37.4 darjah celsius.
Sementara itu usaha MalaysiaNow untuk mendapatkan kepastian daripada Ahli Majlis Mesyuarat kerajaan Negeri (exco) kesihatan, kebajikan, pemberdayaan wanita dan keluarga, Dr Siti Mariah Mahmud mengenai penggunaan aplikasi SELangkah dibenarkan atau tidak bagaimanapun tidak berjaya.
Baru-baru ini MalaysiaNow melaporkan versi kemas kini aplikasi SELangkah yang dilancarkan kerajaan Selangor bukan sahaja membangkitkan lebih banyak persoalan berhubung kualiti perisian pengesanan kontak untuk memantau jangkitan Covid-19, tetapi menimbulkan kebimbangan berhubung keselamatan data.
Semakan MalaysiaNow mendapati versi terbaru aplikasi itu tidak menawarkan banyak fungsi yang memfokuskan untuk mengesan jangkitan, berbanding MySejahtera yang diperakukan oleh pihak berkuasa kesihatan persekutuan.
Walaupun begitu, kerajaan negeri Selangor tetap berkeras meneruskan penggunaan aplikasi itu bersama-sama dengan MySejahtera.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/03/hanya-mysejahtera-digunapakai-bagi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Vaksin Hanya Mysejahtera Aplikasi Rasmi

Vaksin Hanya Mysejahtera Aplikasi Rasmi

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 177 hits
VAKSIN HANYA MySEJAHTERA APLIKASI RASMI KUALA LUMPUR MySejahtera adalah aplikasi rasmi kerajaan bagi pendaftaran vaksinasi melalui Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata sehubu...
Pa Kutuk Israel Sekat Jemaah Palestin Solat Jumaat Di Al Aqsa

Pa Kutuk Israel Sekat Jemaah Palestin Solat Jumaat Di Al Aqsa

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 153 hits
Zionis turut halang laungan azan di Masjid Al Ibrahimi pada hari penting Yahudi RAMALLAH 15 Rejab 1442H Sabtu Pihak Berkuasa Palestin mengutuk pelanggaran rejim pengganas Israel ke atas tempat suci Islam di bandar bandar yang dijajah di Bai...
Retorik Perpaduan Ummah Hanya Talian Hayat Parti Penghisap Darah Untuk Kekal Kuasa

Retorik Perpaduan Ummah Hanya Talian Hayat Parti Penghisap Darah Untuk Kekal Kuasa

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 319 hits
Slogan politik paling penipu dan auta abad ini adalah perpaduan ummah yang digembar gemburkan sekarang oleh politaikus parti bunga dan macai macainya Perpaduan ummah tu sebenarnya adalah talian hayat untuk parti bunga sambung kuasa untuk PR...
Terima Wakil Rakyat Pkr Gambaran Pm Terdesak Kata Bn Selangor

Terima Wakil Rakyat Pkr Gambaran Pm Terdesak Kata Bn Selangor

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 228 hits
projekmm comAhad 28 Feb 2021 05 51 PM MYTOleh Hasbullah Awang ChikDua wakil rakyat PKR hari ini mengadakan pertemuan dengan perdana menteri bagi menyatakan sokongan mereka kepada PN Foto ihsan Facebook MuhyiddinKUALA LUMPUR 28 Feb Sokongan ...
Pemain Import Selangor Fc Oliver Buff

Pemain Import Selangor Fc Oliver Buff

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 218 hits
Pemain Import Selangor FC Oliver Buff bukan seorang pemain yang biasa biasa yang bakal beraksi dalam liga Malaysia 2021 Pemain Import Selangor FC Oliver Buff mengesahkan pemenang Piala Dunia Bawah 17 tahun edisi 2009 Oliver Buff menjadi pil...
Waran Tangkap Sajat Sembunyi Elak Dirinya Di Cekup Oleh Jabatan Agama Islam Selangor

Waran Tangkap Sajat Sembunyi Elak Dirinya Di Cekup Oleh Jabatan Agama Islam Selangor

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 281 hits
SHAH ALAM Usahawan kosmetik sensasi Nur Sajat atau nama sebenarnya Muhammad Sajjad Kamaruzzaman yang dikenakan waran tangkap oleh Mahkamah Tinggi Syariah didapati bersembunyi bagi mengelakkan dirinya dicekup Jabatan Agama Islam Selangor Ini...
Jangan Terpedaya Kumpulan Dakwa Mereka Antivaksin Sultan Selangor

Jangan Terpedaya Kumpulan Dakwa Mereka Antivaksin Sultan Selangor

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 173 hits
Oleh SITI ROHAIZAH ZAINAL Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris ShahSHAH ALAM Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah menitahkan seluruh rakyat agar tidak terpedaya dengan kumpulan kumpulan tertentu yang mendakwa diri mereka sebaga...
Vaccine Selangor Sultan Gives Way To Frontliners

Vaccine Selangor Sultan Gives Way To Frontliners

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 147 hits
Sultan of Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah has agreed that his turn for the Covid 19 vaccination will only come after all frontline workers including teachers have received their shots Istana Alam Shah in a posting on the Selangor Roy...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord